Sid Meier's Civilization II (1996)

Alternatieve titel: Civilization 2

Macintosh / N-Gage / PC / PlayStation
Strategy

Ontwikkeld door MicroProse
Uitgegeven door MicroProse

Als leider van een beschaving begin je 4000 jaar voor Christus met slechts een handjevol onderdanen aan je missie: je beschaving laten uitgroeien tot de succesvolste in de historie van de mensheid. Voer oorlog met andere beschavingen of steek je energie en geld in onderzoek naar nieuwe technologiën, de keus is aan jou.

Voor Civilization moest ik nooit wat hebben van strategy games, Civ 2 heeft daar hardhandig verandering in gebracht. Belachelijk verslavend spel. Erg goed uitgewerkte gameplay en uitdagende moeilijkheidsgraden. Aan deel 3 heb ik denk ik het meeste aantal uur besteed maar dit is een goede tweede. Ik kan niet anders dan een 5 geven voor een spel dat me zo lang bezig heeft gehouden.

avatar van Jelle
Vond het zelfs altijd te ingewikkeld, maar misschien komt dat doordat ik ten tijde van het verschijnen een paar jaar jonger dan jij was (nog steeds trouwens)

Het heeft ook een hoge learning curve en je moet er inderdaad wat tijd in steken. Verstandig als je dat niet doet want als je eenmaal het Civ virus te pakken hebt, laat het je niet meer los. Je leert er ook steeds dingen bij, hoe je vanalles slimmer aan kan pakken, welke units je beter tegen welke units kan laten uitkomen en meer van die dingen. Geniale gameplay.

avatar van Phoenix
Ik vond de leercurve bij Civ-games toch nog betrekkelijk laag eigenlijk. Ik heb het toch als 12-jarig kereltje vlot leren spelen.

avatar van Thomas83
Dit vervolgdeel vond ik niet bepaald tegenvallen. Vooral die filmpjes van de adviseurs waren leuk. En de wonder-movies waren ook een leuke vernieuwing onder andere.

Thomas83 schreef:

Vond deel I juist leuker vooral omdat ik hier meer hoop op had gevestigd maar het tegen viel. Overigens heb ik het spel in 2006 gespeeld want mij werd aangeraden dat dit een moeilijke game was. Maar helaas kon ik het spel dus niet meer krijgen 10 jaar later (wat logisch maar wel jammer is). Na veel lenen heb ik het spel uitgespeeld, ik kon niet wachten op Deel III.....deze viel wat tegen maar deel III was de beste.

avatar van Thomas83
Ik weet niet of ik deel 1 nou echt beter vind of deel 2.
Deel 1 was echt iets nieuws, maar in deel 2 is de boel vrij goed uitgebouwd vind ik.
En ik vond die filmpjes van vooral de adviseurs een erg leuke en komische toevoeging. Ik hoor nog zo voor me wat ze allemaal zeiden. En als er een periode van anarchie was werd het al helemaal lollig.
Deel 3 vind ik ook gewoon goed, maar toch wel de minste van de 4 persoonlijk.

Ik denk dat ik dit spel gewoon niet goed in de gaten had. Het lukte mij nooit om echt uit te groeien tot een groot rijk. Ik heb dit ook maar een paar uur gespeeld.

Dat is een hoop uur te weinig om hier een goed oordeel over te vellen lijkt me. Je kan in een paar uur nooit de subtiele gameplay doorhebben.

Het is echt niet zo dat ik spel na 2 uur spelen al heb opgegeven. Ik heb hier heel wat uren achtergezeten maar zo'n spel was destijds gewoon niet aan mij besteed. Vandaar dat ik het 2 sterren geeef.

Obscure Thing
Mijn eerste kennismaking met CIV.
dit spel heb ik jaren gespeeld. nooit meer afgehaakt bij de civ serie.
in dit deel zit het vetste scenario namelijk het WO2 europe scenario.
die heb ik vaak gespeeld.

avatar van Aazhyd
Geweldig spel! Heel veel gespeeld. Echt uniek voor die tijd.

avatar van DonOswaldo
Jeugdsentiment ten top. Tikkeltje beter dan de vorige, vooral heel wat grafische verbeteringen en ook wat uitgebreider/meer mogelijkheden. Wel nog het verslavende van de vorige, lekker verkennen/bouwen/veroveren/onderzoeken en een lekker lange speelduur. Echt een game waar ik helemaal in op kan gaan.