The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth (2004)

Strategy

Ontwikkeld door Electronic Arts

Je kunt kiezen of je aan het hoofd wilt staan van het goede of het kwade. Wat je ook kiest, je hebt de leiding over de epische campagnes uit alle drie de films. Het lot van een levensecht en echt levend Midden-aarde ligt in jouw handen. Of je nu een gigantische veldslag leidt tussen alle reusachtige legers van Midden-aarde of je je favoriete helden en personages bestuurt, terwijl je de middelen en strijdmachten van jouw partij beheert. Je strijdt niet met naamloze gevechtseenheden, maar met personages met real-time emoties, die veranderen naargelang de situatie. Kijk hoe je zwaardvechters trillen van angst terwijl ze oprukken richting een Trollenleger. Voel hun blijdschap als ze een moeilijke overwinning hebben behaald.

avatar van Tommeh
Mooi spel, vooral als je LOTR fan bent geeft het toch wat extra's.

Jorick
Erg mooi en verslavend spel. Hoort bij mijn favorieten.

avatar van waxs
Is deze ook niet op de Xbox 360 uitgebracht?

avatar van Spawn NL
waxs schreef:
Is deze ook niet op de Xbox 360 uitgebracht?

Dat was LOTR BFME 2

avatar van waxs
Ow sorry hoor

Prachtig design, mooie ontwerpen net géén 5 sterren waard.

avatar van martinstegenga
Mmm geen 5 nee, maar wel 4 voor mij ! Veel mensen vinden dit de enige echte Bfme maar ik neem meer genoegen met het tweede deel en de uitbreiding daarvan...

kevin13
prachtig spel, met mooie levels, spijtig genoeg niet zo veel helden maar de graphics maakt alles zeer goed.

avatar van oliver
goed spel, aleen jammer dat je niet kunt bouwen waar je wilt

leuk spel voor een tijdje maar je kunt veel te weinig man maken

Obscure Thing
Vette game.
maar dat komt vooral door de LOTR sfeer.
Daarom vond ik de goodguys quest in deze game zo super. Het lijkt net of je de film speelt.
Aleen jammer dat je kamp vaste afmetingen heeft.

Goed en realistisch spel,
Goede sfeer, goede muziek

****

avatar van WeZet
Heerlijke LOTR RTS, bijna perfect,

Alleen wat was het gemeen om in trailers massale legers te laten zien die uiteindelijk niet in de game zaten! Waarschijnlijk waren die trailers bedoeld om de concurentie met Rome: Total War aan te gaan, en mensen over de streep te halen om The Lord of the Rings; The Battle for Middle Earth te kopen!

***4.5***

Dit spel is heel verslavend, en je speelt ook met de personages van de films. Je kan kiezen welke kant je kiest, goed of slecht. Ik ken niet zoveel strategiespellen, maar ik vind dit persoonlijk het beste. 4.5

%%%%%%
Is deze game ook bekent met deze kaft ?

TOPTOPTOPTOP

Tijd voor een recensie.

Ik weet nog wel toen de hype van Lord Of The Rings begon.
Vol met grootse gevechten en coole orks.Een ideaal concept om een game over te maken.

grafisch is dit spel dik in orde,de units zijn aardig gedetailleert en het water ziet er ook mooit uit.De helden van het spel(aragorn gimli legolas boromir enz.)zijn ook erg mooi gemaakt,waardoor je de onderscheid tussen unit en held toch altijd wel duidelijk kan zien.

De Goede campagne.

Je kan aan het begin kiezen tussen de Kwade campagne(Isengard.Mordor)en de goede campagne(Rohan Gondor).
Zelf begon ik met de goede campagne vooral omdat je dan de steden Minas Tirith en Helmsdeep mag verdedigen.En vooral de missies in Rohan vond ik ook erg leuk vooral vanwege de rohirin,aangezien dit nog steeds een van de weinige spellen is waarbij je infantrie onder de voet kan lopen met paarden.Dit is erg effectief en cool gedaan.De vrijheid is redelijk groot.Je kan meestal kiezen tussen 5verschillende missies die je wilt spelen waardoor de Replay waarde erg word verhoogd.Je kan ook upgrades gebruiken als je genoeg kracht punten wint zoals elven oproepen of rohirin of natuurlijk het leger der doden.

De helden zijn ook erg handig je kan ze in rang laten stijgen door steeds meer orks of uruk-hai te laten doden.Als ze een rang stijgen krijgen ze er meestal een speciale aanval bij.Aragorn kan bijvoorbeeld het leger der doden oproepen als die rang 10 is geworden.En Gimli kan een sprong aanval doen.Gandalf (verreweg mijn favoriete held)is by far de sterkste vooral door zijn extra upgrades.Hij kan bijvoorbeeld als hij rang 10 is alle vijanden in zijn omgeving in de lucht laten knallen waardoor ze door de val allemaal sterven,hierdoor worden de missies soms wel erg makkelijk.

De missies zijn ook hartstikke eentonig,je krijgt altijd te horen aan het begin van de missie:''Destroy all Isengard Forces''.De missies gingen echter nooit vervelen.

Dan de grote veldslagen.
Helm's Deep is verreweg mijn favoriet vooral doordat de Urukhai nog best sterk zijn en omdat ze ook echt proberen om over de muur heen tekomen(ik kom hier later nog op terug)waardoor je als een gek al je boogschutters moet upgraden met vuurpijlen en extra armor wil je niet dat ze dood gaan.Het gaf ook wel een kick om dan terwijl je in een groots gevecht zit met de uruk-hai de hoord van Isengard te horen wat betekend dat ze alweer met een nieuwe aanvals golf komen.
Minas Tirith is een dikke tegenvaller.De orks zijn (ook al zijn ze level 10)erg slap je kan ze zo onder de voet lopen met je paardenbattalions waardoor hun aanval meestal al gestopt is ze vallen ook altijd aan met die torenachtige dingen waarmee ze over de muur willen komen,er zit alleen niemand in.Bij mij heeft er namenlijk ook geen ork voet binnen minas tirith gezet.Je vraagt je ook steeds af,wanneer is dit voorbij.
Ik had ook liever meer helden gezien aan de kwade zijde,bijvoorbeeld bij het einde van elke missie.Het hoeft niet speciaal eentje uit de film te zijn.Maar het zorgt meestal net voor meer uitdaging.Je vecht ook nooit met grote getallen,zoals in de film wel.Meestal vecht je met 300 man.Tegen soms wel 1500 orks bij de grote veldslagen.Het word echter nooit moeilijk waardoor ik het niet zo een probleem vind.
De laatste campagne missie is ook harstikke saai en makkelijk.Je moet gewoon 5 aanvalsgolven vernietigen waar je ongeveer 25 minuten over doet.De golven bestaan echter haast altijd(op eentje na)uit orks die gewoon simpel te verslaan zijn.Je kan namenlijk alle helden van het goede die je op dat moment hebt.Bij de poort zetten.En zelfs dan heb je nog grote kans om te winnen.

Er zijn genoeg units in het spel zowel aan de goede als kwade zijde.Ik heb hier ook niet echt veel aan toe te voegen.

Echter,als je langs al die foutjes heen kijkt en gewoon het spel speelt kom je erachter dat het gewoon hartstikke leuk om te spelen is.
Daarom is mijn cijfer ook een 4.0*
+upgrades van de helden/units
+Helms Deep
+Volgt het verhaal van de film en is heel intenst
+Goede sfeer /muziek
+grafisch toch best goed zelfs voor nu
-weinig helden aan de kwade zijde.
-eentonig
-meestal erg makkelijk

Dit was mijn recensie,commentaar is zoals altijd welkom:)
Ik maak later nog een andere recensie over de kwade zijde heb er nu niet zo een zin meer in

Obscure Thing
ik ben het in grote delen met je eens, minas tirith was inderdaad een flop. de catapults zouden wel iets kunnen doen, maar die schieten over de muur heen in plaats van erop of op je units waardoor het erg makkelijk wordt. ik liet de poort gewoon kapot gaan omdat het anders niet uitdagend was(zelfs op hard).

Helms Deep was wel erg vet, ik liet meestal de muur kapot gaan zodat het echte filmgevoel naar boven kwam, tergugtrekken naar de burcht. geweldig, net of je de film zelf speelde.

The Black Gate vond ik nog best wel lastig op hard maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.

avatar van Tha Luz
Ben blij dat je het met me eens bent
Ik kom later nog wel met een recensie over de kwade zijde.

avatar van Starmaster501
de sfeer is leuker dan deel 1. dat je op vaste plaatsen moet bouwen vind ik geen probleem. de grote gevechten gaan alsmaar door (op een hoog level)

1 probleem. ik weet mijn namen niet meer voor online spelen. alleen een wachtwoord. kan dit nog opgelost worden. ik kan geen nieuwe maken dan zegt hij dat me code al in gebruik is(door mij dan )

avatar van Tha Luz
Ja ik heb hetzelfde probleem met de MP.Ik heb altijd problemen met online games van EA..

Shaw
Dit spel is wel aardig, maar er zijn veel betere RTS'ers. Eigenlijk is The Battle for Middle-Earth alleen maar gericht op de veldslagen, een welvarende beschaving creëren is niet aan de orde, een stad uitbouwen evenmin, zo kan je bijvoorbeeld niet eens kiezen hoeveel gebouwen je maakt en waar je ze plaatst. En aangezien ik eerder genoemde ontbrekende aspecten net het belangrijkste vind in een RTS'er, verveelde dit spel me al gauw. De campagnes zijn daarentegen wèl goed uitgewerkt, al lijken ze me vooral op fans van de films, die erg letterlijk gevolgd worden, geënt. De mogelijkheid om je helden te laten levellen mochten ze wat mij betreft ook wel in andere spellen invoeren.

Lad
Zeer sterk spel. Ben het nu voor de 2e dag na mekaar aan het spelen en het verveelt nog stééds niet, al trekken sommige missies heel fel op mekaar.

De missie bij Helmsdiepte is inderdaad fan-tas-tisch ! Zalig om te spelen. De missie bij Minas Tirith is inderdaad iet wat te makkelijk, maar het is wel leuk ontworpen en die geesten zijn gewoon lachen! Voor de rest moet je het op hard zetten, dan is het niet zo simpel meer (vind ik toch).

Ben nu bezig met hoofdstuk 20 denk ik, dus nog een dikke 10 missies te gaan. Recensie volgt later. Momenteel 4 sterren en dat zal waarschijnlijk wel zo blijven. (=goede campagne, slechte campagne ben ik nog niet aan begonnen)

PS: Mee eens met je Shaw, jammer dat je niet echt een stad kunt bouwen ofzo. Moest dat ook aanwezig geweest zijn zou dit voor mij de beste RTS zijn die ik tot dusver gespeeld heb, en dat zijn er best heel wat.

Lad

Na edit:

Uitgespeeld, de laatste missie was niet zo moeilijk al bleven die orks en trollen de laatste minuten maar bijkomen. Maar dankzij de helden bleef het best eenvoudig om ze het hoofd te bieden, al waren ze met véél meer. Al geef ik toe dat het niet op hard niveau stond, dus dan kan het misschien wel wat meer uitdagend worden (ben er quasi zeker van).

Ik vind het spel zo goed en zelfs verslavend (zal waarschijnlijk nog een dag of 2-3 duren) dat ik de goede campagne nog eens ga spelen. Heb nu alles meer en beter door en heb nog wat ideeën om uit te voeren.

avatar van Stephanovic
Heb me met deze beter vermaakt dan met deel twee destijds, veel tactischer e.d. Je moet je manschappen veel beter opstellen, de helden zijn ook wat meer waard in deel 1, dat vind ik wel wat hebben.

avatar van Starmaster501
Heb hem weer es opgepakt. Blijft erg leuk spel dit. Dat je niet zelf kan bepalen waar je de gebouwen neer wilt zetten blijkt niet zo erg/vervelend als ik dacht.
Tijdloos dit spel, zowel campain als skirmish zijn errug leuk!
Hij gaat mooi 0,5* omhoog!

de campaign is erg goed en skirmish is zelfs nog beter!

Ik kan het spel jammer genoeg niet meer spelen, aangezien mijn dvd-ROM het niet meer doet en ik nergens een andere schijf kan bestellen! Ook niet via Origin, Marktplaats bol enz! Belachelijk, aangezien ik blijkbaar het spel heb gaar gespeeld... Heeft iemand een manier om weer verder te kunnen spelen? Ik heb het spel nog in mijn computer zitten, maar heb perse een schijf nodig met code om te kunnen spelen... Binnen een maand koop ik een andere computer en dan heb ik windows 10 en kan ik sowieso geen Windows XP spellen meer draaien?! Help...!

Het spel illegaal dowloaden en met een crack proberen te spelen. Niet de meest aanbevolen manier. Persoonlijk zou ik wachten tot het ooit beschikbaar wordt gemaakt via GOG - of dat ook gebeurt en wanneer is de grote vraag aangezien ik geen idee heb hoe het met de rechten zit...die zijn namelijk al lang niet meer in handen van EA.

Je kan natuurlijk wel deel II kopen op een van de consoles (Xbox360 alvast waar ik hem op heb). Is een soortgelijke ervaring, alleen werkt een RTS nou niet echt lekker op die dingen (reden dat ik hem daar ook nooit echt op heb gespeeld maar goed...het was maar 2 euro of zo uit een budgetbak denk ik?)

De enige andere manier is denk ik eBay of Marktplaats!

centurion81 schreef:
De enige andere manier is denk ik eBay of Marktplaats!

Oh...ja...da's ook een manier natuurlijk... Even vergeten.

Maar ik blijf hopen dat er vroeg of laat een release op GOG komt van zowel deel I als II. Dat zou alles lekker eenvoudig maken. Blijven toch spellen die ik graag een keertje overnieuw zou spelen. Indertijds best wel veel plezier beleefd in multiplayer mode met een vriend.