Pokémon Red (1996)

Alternatieve titel: Pocket Monsters Red

Game Boy / Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Game Freak

Als de protagonist van Red op een dag het hoge gras rond zijn dorp in wil lopen, wordt hij tegengehouden door Professor Oak, de plaatselijke kenner op het gebied van Pokémon. Die waarschuwt hem ervoor dat het hoge gras vol zit met zulke wezens, die een gevaar kunnen betekenen voor iedereen die er zonder eigen Pokémon doorheen wandelt. De speler en Oak's kleinzoon krijgen beiden van de professor een Pokémon. Er onstaat een bittere rivaliteit tussen de twee jongens, die beide proberen hun Pokémon zo sterk mogelijk te krijgen, hun Pokédex zo vol mogelijk te maken en een zo groot mogelijk collectie Pokémon badges te winnen.

avatar van Spawn
Als jong ventje betrad ik de wereld van Pokemon. Ik was er helemaal weg van en heb dan ook redelijk wat spellen gespeeld ervan. Helaas nooit Red/Blue en Gold/Silver. Zonde, want dat zijn in mijn ogen nu juist de beste uit de hele reeks!

Gelukkig kan ik de spellen nu nog erg waarderen en speel ze ook nog weleens. Toch vond ik het tijd worden om de oudere te spelen en dat gebeurde uiteraard ook. Als eerste heb ik Red (Blue eigenlijk ook gelijk, alleen de te vangen pokemon verschillen) maar eens onder de loep genomen. Ik moet zeggen, dit is misschien wel de beste die ik gespeeld heb!

Allereerst de sfeer. Die is best uniek in vergelijking met de latere delen. (Gold en Silver niet meegerekend) Waarschijnlijk komt het door de leuke 8bit melodietjes en de best wel grote map met opzich nog goede graphics. Wereld is ook leuk opgebouwd met grotten en zeeën om te betreden.

De gyms zijn ook erg leuk. Lekker wat afwisseling tussen de gyms wat het gevarieerd houdt. Moeilijkheidsgraad is ook niet te hoog dus zeker te doen. De Victory road vond ik zelf wat kort. Ik had hem langer verwacht en ook iets meer gepuzzel. De league zelf heb ik nog niet gehaald. Ik ben nog aan het trainen maar heb het spel grotendeels wel uitgespeeld. Het niveau wordt in de League wel omhooggegooit, dus uitdaging is daar zeker.

Klein nadeeltje is toch wel het uiterlijk van de Pokemons zelf. Ze zien er niet echt uit als in de serie, althans, sommige. Toch weegt dit kleine nadeel niet op tegen de rest, want Game Freak verdient een dikke pluim voor dit spel! Jammer dat ik het zelf pas zo laat ontdek.

Heb zelf het volgende team, wat uiteraard nog flink moet levelen voor de league:

Pidgeot lvl 42
Dugtrio lvl 42
Primeape lvl 43
Tentacruel lvl 45
Charizard lvl 45
Dragonair lvl 47

Ben er zelf wel tevreden mee en hoop er dan ook het spel voor het echie mee uit te spelen

avatar van Mitakcor
"I choose you!" - Ash Ketchum

Articuno - level 53
Arcanine - level 46
Blastoise - level 45
Graveler - level 44
Marowak - level 43
Vileplume - level 35

Met dit team heb ik de Pokémon League gewonnen. Uiteraard lukte het mij pas na een paar pogingen. Heerlijk spel!

De Pokémon zijn geweldig, vooral Squirtle. Ik ben helemaal dol op deze Pokémon en wilde dat hij niet zou evolueren. Maar uiteindelijk merkte ik dat het evolueren toch wel nodig was. Articuno is een legendarische Pokémon en ik heb het met een Masterball gevangen. Ongelofelijk sterk en hij heeft het team eigenlijk ook gered tijdens de Pokémon League door de meeste Pokémon uit te schakelen.

Het oplossen van puzzels, het vangen van Pokémon en de Gym-gevechten waren hartstikke leuk. Wel erg irritant dat je tijdens sommige puzzels telkens willekeurige Pokémon tegenkomt, terwijl je goed gefocust bent om de puzzel op te lossen. Loop je weg, kom je na drie of vier stappen wéér een Pokémon tegen. Strontirritant.

Pokémon is echt een fantastische mediafranchise. Als ik mocht kiezen, dan zou ik heel graag in de Pokémon-wereld willen leven. Geweldig als je eigen Pokémon hebt en zelf een Trainer bent, heerlijk op weg naar Gyms om badges te winnen en uiteindelijk deelnemen aan een Pokémon League. Maar dan had ik mijn Squirtle sowieso een Everstone gegeven.

Nou ik heb een badge of 3, 4 en wat pokemon rond lvl 25, maar ik ben wel 'n beetje klaar met het repetitieve en de relatief kleine pay-off voor de simpele uren die ik erin moet steken zonder behendigheids- of intellectuele uitdaging. Heb nog net ontdekt dat ik op een map loop omdat ik "cut" geleerd heb en nu makkelijk terug kan, maar ook dat is zeer irritant: elke keer als ik er weer langs loop staat die takke-tak er weer. Misschien dat ik nog es n nieuwe Pokemongame probeer om te zien of er leuke quality of life verbeteringen zijn doorgevoerd, maar hier strandt het schip nu eventjes

3,5* en dan probeer ik te oordelen met ogen van eind jaren '90

avatar van JoppieSaus
De originele Pokémon-games: Red and Blue. Hier een paar plus- en minpuntjes over de game

+ Nog steeds goede gameplay. Pokémon is niet veel veranderd in de jaren. Game Freak had al in de eerste games het vangen en vechten met monstertjes geperfectioneerd.
+ Geweldige OST. Zelfs op de dag van vandaag vind ik de soundtrack nog goed. Van de creepy tune van lavender town tot de epische champion theme. Bijna net zo bekend als de eerste mario-games.
+ Moeilijkheidsgraad. Niet te moeilijk, maar ook zeker niet makkelijk.

- De Pokémon waren erg ongebalanceerd. Psychic types waren een must have in je team en bug types waren nutteloos. Ook waren special attack en -defense nog 1 stat ,waardoor Pokémon zoals alakazam en mewtwo veel te goed waren.
- De eerste generatie heeft niet beste Pokémon om het zo te zeggen. Heb je een saaie vis of een ander dier, gooi er een hoorn op. Ook Pokémon zoals jynx zijn gewoon.... vreemd.

De eerste Pokémon games waren niet perfect, maar wel nog steeds super leuk.