The Legend of Zelda: The Wind Waker (2002)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

Nintendo GameCube / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

De legende verhaalt dat elke keer dat het kwaad de kop opsteekt, een held zal verrijzen om het te vernietigen. Aan de oppervlakte van een grote mysterieuze zee krijgt de legende een nieuw hoofdstuk. De jonge Link begint aan een groot avontuur. Met de hulp van de Wind Waker, een magisch dirigeerstokje, zal hij ontzagwekkende monsters onder ogen moeten zien, gigantische kerkers moeten doorzoeken en allerlei personages ontmoeten, op zoek naar zijn ontvoerde zusje.

Vond die zee juist lachen. Lekker van eilandje naar eilandje varen.

Confusie schreef:
Vond die zee juist lachen. Lekker van eilandje naar eilandje varen.

Meh. Inder z'n ding natuurlijk, maar dan vaar ik zo op zee en zie ik in de verte een eilandje. Dan duurt dat een minuutje of twee en onderweg zie je niks, hooguit misschien twee tonnen met een rupee bovenop, haha.

Ik vind een sfeervolle Hyrule eigenlijk een vereiste, o.a. een reden dat ik Skyward Sword op dat gebied helaas vond onderdoen aan de andere games. En ik weet dat Hyrule toen nog niet bestond, maar dan konden ze naar mijn mening toch een wereldje met gebieden die je vaag bekend voorkomen. Maar enfin, anders ga ik off topic.

Vond het wel een origineel stukje gameplay toendertijd. Erg sfeervol ook toen je voor het eerst bij dat stadje aankwam enzo.

Daarnaast is een zee over het algemeen ook vrij leeg, aan de bovenkant dan.

Als je trouwens wil weten hoe het zit met Hyrule in deze game zou ik nog even blijven spelen.

Confusie schreef:
Nja, zelfs als je de intro halfslapend gevolgd hebt hoor je het eigenlijk al te weten haha. Ik vond dat meer dan duidelijk.

Uiteindelijk toch uitgespeeld en heb me meer dan prima vermaakt. Ik vond hem echt goed beginnen met die intro en de eerste twee dungeons daarna ook. Daarna daalde het tempo best erg veel. Op de meeste gebieden gewoon een echte Zelda met een lekker sfeertje en de gewoonlijke goede punten. Vind hier i.t.t. Skyward Sword ook echt veel betere melodieën hebben voor de Songs. Vooral Earth God's Lyric van Medli, niet de aangepaste main theme. Ook heel tof om het Hyrule Castle van diep onder 't water te zien, met portretten van de OoT sages. Vond ik leuk. Desondanks toch enkele grote nadelen om geen 5* van mij te krijgen.

Het grootste nadeel vond ik wel de sfeerloze, lege zee. Je kan minuten ronddwalen zonder maar letterlijk één ding te zien, op eilandjes in de verte na. De eerste Zelda die mij niet uitnodigde om verder te verkennen en meer dingen te doen dan de main missies. Daarnaast zijn de dungeon bosses eigenlijk best bizar makkelijk. Ik bedoel, ik wil geen Dark Souls taferelen hebben maar dit vond ik echt a walk in the park. Op zich vind ik 't geen echt nadeel, maar toch een klein smetje op de anders feilloze gameplay.

Wat ik ook erg jammer vond, was het onnodig rekken van speelduur op sommige momenten. Ik bedoel, je moet op een gegeven moment dus de acht Triforce deeltjes vinden. Oké prima, maar dan zoek je ze en blijkt dat je dus een kaart krijgt die jou naar de uiteindelijke plek brengt i.p.v. meteen dat stukje... Maar als dat niet genoeg is, moet Tingle hem ook voor je gaan vertalen... voor 400 rupees per stuk. En nog maar te zwijgen over 't feit dat je die 20 Joy Pendants moet hebben om toegang te hebben tot het huis van die mevrouw, waar nog zo'n Chart zit. Kwam bij mij echt over als een goedkope manier om speelduur te rekken, ik weet niet hoe dat bij jullie dat hebben ervaren?

Ten slotte vond ik Earth en Wind Temple op een gegeven moment echt frustrerend, telkens Command Melody om Medli of Makar een half metertje te laten bewegen, weer de cutscene, weer Command Melody, weer cutscene, weer paar cm's bewegen en zo gaat 't verder. Ik weet niet hoe 't met jullie zat, maar ik werd telkens uit m'n flow gehaald. Ik had liever gezien dat daar gewoon een knop voor was of zo, i.p.v. weer dat hele gebeuren. Dit is eigenlijk de enige Zelda waarbij ik meteen een walkthrough opzocht als ik er heel eventjes niet uitkwam, in tegenstelling tot de andere delen waarbij ik het door en door bleef proberen tot ik gewoon niet meer kon (gebeurt zelden dat ik dan alsnog walkthrough bekijk).

Eigenlijk 't minst goede Zelda wat ik heb gespeeld, met de nadruk op 'minst goede' want slecht is dit deel zeker niet. Ik twijfel tussen een 3,5 en 4*, toch het voordeel van de twijfel (3,75*).

avatar van Fietsflip
Kan iemand de stem van Evil_Eye op de Wii-U versie van Wind waker weghalen? Aangezien het spel nog niet uit is op de Wii-U, kan hij die versie nog niet hebben gespeeld en is daardoor zijn stem ook niet legitiem. Ik wist al lang dat deze user stemt op spellen waarvan hij nog niet één seconde heeft gespeeld, maar ditmaal is het duidelijk een schending van de regels die op deze site worden gehanteerd.

Fietsflip schreef:

ja dit klopt dat jongetje is een plaag..
die hier alleen maar aan het trollen is.

spelfreak
MarkWiering²

ik had hem allang en breed gespeeld..
op de gamecube, maar ik heb hem toch maar weer besteld.
bij de Wehkamp daar krijg je 10 € Korting
en dan betaal je ongeveer 40 €

Ik ga die HD remake zeker halen als ik een Wii U haal, en die haal ik pas wanneer de nieuwe Zelda bijna uit is. Schijnt dus dat al mijn kritiekpunten daar grotendeels zijn omgegooid, ben eigenlijk best benieuwd.

Heb deze game al wel genoeg gespeeld.

Prachtgame natuurlijk, zeker nu ik er op terugkijk zie ik het kunstzinnige element er meer dan ooit van in.

Maar persoonlijk zou ik toch niet echt behoefte hebben om hem nog eens te doorlopen.

Kan me bijna alles nog letterlijk voor de geest halen en dan heeft het weinig zin voor mij.

Heb ook geen Wii U trouwens.

Maar wel leuk dat ze het doen, op zich.

Wat is dit toch een ongelofelijk vette Zelda game. Ik heb deze nu op de WII U aangeschaft, en o o wat is het mooi. Alsof je het zonnetje in huis haalt

Ik ben nu voor het eerst alle mogelijke side quests aan het bijhouden en verbaas me over de diversiteit aan verschillende gameplay die dit spel biedt. Dit wordt enkele maanden BIG fun!

ik zou hem wel op Hero mode spelen als ik jouw was...
sommige mensen doen er 2 weken over om hem uit te spelen.

Ik heb hem nu ook binnen, samen met het beeldje (super mooi)
En doe alles lekker rustig aan....

2 weken is relatief, als dat 8 uur gamen per dag is dan is het een serieus uitgebreid spel.

Na 51 uur de game uitgespeeld met alle sidequests te hebben gehaald.
Moet alleen die verdomde Nintendo gallery nog met al die foto's. Vind ik iets teveel werk.

Nintendo heeft een prachtig re-make gemaakt van een TLOZ klassieker. Nu op naar de nieuwe TLOZ voor de Wii U.

Detail, ik heb geen boekje/handleiding bij mij TLOZ:TWW Limited Edition. Ook de backcover verschilt van de normale retail editie. Hebben meer users dit?

3bdelilah schreef:
Inmiddels wel weer een Wii en een PS3. Speciaal voor deze game heb ik toch een tweedehandse GC gekocht, dus zal deze game op korte termijn zeker spelen.
Waarom speel je je GC spellen niet gewoon op de Wii? Je hebt enkel een GC controller nodig...

SeptuSword
Grovonion schreef:

De nieuwere Wii's zijn niet backwards portable.

CoeXisT schreef:

ik heb het zelfde hoor het is gebeurd met die boekjes..

Grovonion schreef:

Ik woon sinds een paar maanden op mezelf, dus de Wii zit bij m'n zusjes in de kamer. Wilde het ze niet aandoen om 'm een paar weken af te pakken, haha. Maar ik heb deze GC tweedehands ('open' knop is wel een beetje verkracht) voor een tientje, inclusief 2 memory cards en 2 originele controllers . Goeie prijs al zeg ik het zelf.

Zeker een goede prijs, en het heeft ook wel iets de originele consoles te bezitten.

Het is een geweldig spel hoor The Wind Waker..
Maar het begint wel met de minste Kerker die ik ken in de Zelda serie.
hij is niet leuk en totaal niet uitdagend, En dan die tonnetjes ik weet het niet hoor...
Maar ik moet er even door heen...

Ik wil nu alles uit dit spel halen..
Maar ik loop steeds tegen een postbode aan, die niet naar boven kan. Om daar zijn brief te posten.
Ik heb alles geprobeerd maar hoe krijg ik die brief in die brievenbus?
Bvb

avatar van Oortrommel
Enorme wereld, uniek grafisch design, een scala aan wapens en equipment en de échte Zelda vibe (die ik in veel Zelda-delen mis) maken dit een game die het verdiend om een perfecte score te krijgen. Hulde Nintendo voor dit tijdloze pareltje!

Inmiddels een week of twee eigenaar van een Wii U, en het kriebelt. Ik denk dat ik deze binnenkort ga halen. Het zag er al mooi en tijdloos uit op de GameCube, maar deze Wii U versie ziet er schitterend uit. Schijnt veel van mijn, en vrijwel iedereens, kritiekpunten goed te hebben verbeterd. Het zeilen en dan vooral de wind dirigeren zou minder vervelend zijn, en de beruchte fetch quest rond het einde schijnt erg ingekort te zijn. Grote kans dat ik nu wél vaak ga stoppen bij de kleinere eilandjes voor dat verkenningsgevoel, dat had ik helaas niet zo op de GameCube vanwege het zeilen. Wel jammer dat de makkelijke dungeons (voor zover ik weet) ongewijzigd zijn gebleven.

Hoe dan ook, de komende week of twee even jagen en hopen op een goed prijsje. Aan het einde van de rit komt er sowieso een half sterretje bij, dat weet ik nu al zeker.

avatar van thoyouknow1980
Uniek Zelda avontuur
De kleurrijke vrolijke beelden en prachtig ontworpen wereld zorgen voor een unieke sfeer.
Gameplay is van hoog niveau,en met je bootje diezelfde wereld verkennen is spannend en leuk.
Wat mij betreft dus echt een geweldig deel in de Zelda reeks

Hoe jammer dat Nintendo hier niet eens een vervolg op maakt. Of in ieder geval deze stijl, deze Link. Staat me nog heel helder voor de geest dat deze uitkwam, ik liep stage bij Replay Videogames. Hele dag mens na mens voor hetzelfde. Eind van de dag zelf ook een knisperend doosje mee naar huis gegapt. De PU gravering erop waar niemand echt heel gecharmeerd van was. Charme van immens bekoorlijke stijltje binnenin dat dergelijke onbenulligheden gelijk teniet deed. Waar is deze Nintendo gebleven. Zo gewaagd, hoe geslaagd. Vandaag de dag ben ik vooral bezig met alles wat ze niet doen, zoals deze naar de Switch brengen, en minder met wat ze wel doen, zoals de grassige landschappen van Breath of the Wild herkauwen. Dit oogstrelend tijdloze klassiekertje echter staat onverminderd voorgoed als een paal boven water.

avatar van Eraser2
Op de consoles helaas nooit een vervolg gemaakt inderdaad. Ik meen echter dat the Phantom Hourglass voor de DS uit 2007 een direct vervolg op deze is.

voor zover je binnen de Legend of Zelda over vervolgen kunt spreken. Het zijn alles aparte games en verhalen. Deze heeft met Phantom hourglass het reizen over water gemeen, en de grafische stijl een
beetje, voor de rest niet veel denk ik.

avatar van SilverGun
Phantom Hourglass volgt qua plot toch wel echt op Wind Waker. Majora’s Mask was ook een direct vervolg op Ocarina, net als Link’s Awakening volgde op A Link to the Past.