The Legend of Zelda: The Wind Waker (2002)

Alternatieve titel: Legend of Zelda: The Wind Waker HD, The

Nintendo GameCube / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Nintendo

De legende verhaalt dat elke keer dat het kwaad de kop opsteekt, een held zal verrijzen om het te vernietigen. Aan de oppervlakte van een grote mysterieuze zee krijgt de legende een nieuw hoofdstuk. De jonge Link begint aan een groot avontuur. Met de hulp van de Wind Waker, een magisch dirigeerstokje, zal hij ontzagwekkende monsters onder ogen moeten zien, gigantische kerkers moeten doorzoeken en allerlei personages ontmoeten, op zoek naar zijn ontvoerde zusje.

avatar van Onderhond
Heb het jammer genoeg nooit echt kunnen spelen, enkel bij een vriend thuis tussendoor, maar wat Nintendo hier klaarspeelde was erg mooi. De stijl was zo ongeveer perfect, veel beter dan de N64 Zelda's die veel te serieus oogden. Zelda (en dan vooral door het derde deel) is altijd een fris en vrolijk spel geweest, dit is één van de eerste spellen die mij volop vertrouwen gaven in de overschakeling naar 3D.

Geen score van mij, maar van wat ik gespeeld heb een zekere aanrader.

avatar van KoenR
Prachtige Zelda dit. Heb er nog meer van genoten dan van wat ik van Ocarina of Time gespeeld heb (die toch vaak als beter gezien wordt?).

Het is misschien net wat te makkelijk allemaal (heb nergens vastgezeten, en sommige puzzels gingen toch net wat te simpel), maar wat heb ik genoten van het sfeertje hier. Zelda komt geweldig tot z'n recht in deze stijl. De frisse look van alles, de personages, de eilandjes waar je van alles kon doen. 's Nachts terugkeren voor een veiling, boos aangesproken worden door een rijke meneer als je de potten breekt, schatjes opvissen, verstoppertje spelen met een paar kinderen, foto's maken van vijanden en er beeldjes van laten maken... Erg leuk allemaal.

Verder hadden er van mij net wat meer normale, niks aan de hand eilandjes in mogen zitten, maar dat is maar een kleine aanmerking.

Ruime 4,5*.

avatar van Illuvatar
Alweer een prachtig spel (ik val in herhaling met al die Zelda-games op de site maar allé).
In het begin stond ik er nogal sceptisch tegenover vanwille de cartooneske graphics maar eenmaal aan het spelen gingen al die vooroordelen overboord want dit spel speelt als een droom: de beweging van Link werkt perfect en veel soepeler als zijn voorgangers, de graphics zijn mooi en dan vooral de gelaatsuitdrukkingen, die door cellshading techniek perfect in beeld zijn gebracht doen je echt meevoelen met Link, iets waar Ocarina of Time wel een beetje in tekort schoot.
Het spel heeft ook enigszins zijn nadelen, het is vooral te kort en te makkelijk, en ook al is het zo kort, toch is het quoi oppervlakte vreselijk groot, de momenten dat je met je boot moet varen en dingen zoeken op zee kunnen tergend traag gaan.
Voor de rest: prachtig spel!

kiriyama
Heerlijk spel met een leuke en frisse look. Hoorde van veel mensen dat de look te kinderachtig was maar zelf had ik er geen last van. Mooi ontworpen werelden. Sterke gameplay en een aardige speelduur. Niet de beste Zelda maar zeker een goed spel.

4.5*

avatar van The One Ring
Er is waarschijnlijk geen enkele game waar ik zo'n binding mee heb als The Legend of Zelda: The Wind Waker. Hoewel ik tussen 3 Zelda's twijfel welke echt de beste is, is The Wind Waker toch wel mijn favoriet en daarmee ook meteen mijn favoriete game aller tijden. Dat dit de eerste Zelda was die ik speelde heeft daar waarschijnlijk veel mee te maken.

Want wat heb ik genoten van het avontuur dat Nintendo mij hier voorschotelde. Het gevoel van vrijheid is immens. De keuze om dit deel vooral op het water en op eilanden af te laten spelen is een gouden vondst. De Zeldagames zijn toch vooral ontdekkinsreizen en persoonlijk link ik ontdekkingsreizen vooral aan de boottochten uit de werkelijke geschiedenis van 500 jaar terug. Deze game weet dit gevoel over te brengen. Aanvankelijk overviel het mij zelfs hoe groot de wereld was. Als je uitkijkt over de zee zie je in de verte aan de horizon eilanden waarvan je weet dat je er later zult komen. De eerste keer dat ik op zo'n eiland afvaarde was ik verbaast hoe dat zwarte silhouet waar ik tegenaan keek steeds meer detail kreeg en een heus eiland werd. Het leuke is ook dat er op elk eiland wel iets te vinden is. Tegen het einde aan wil je toch zeker wel eens ieder eiland helemaal uitgepluisd hebben.

Het verhaal dat in The Wind Waker verteld wordt komt in grote lijnen overeen met de meeste delen uit de reeks en kan voor mensen die al langer bekend zijn met de serie misschien iets te bekend aanvoelen. Maar daar had ik geen last van en daarom was het een plezier om te volgen. Als Link val je van het ene avontuur in het andere. Een veelgehoorde kritiek op deze game is dat de hoofdlijn te kort zou zijn. In vergelijking met andere Zelda's klopt dit wel, maar tegenover andere games blijft het een groot spel.

Daar komt bij dat deze Zelda meer sidequests en geheimen bevat dan de meeste Zelda's. En vergeet het gevoel van vrijheid niet. Soms kon ik een uur bezig zijn zonder iets anders gedaan te hebben dan wat rond varen, potten breken, varkens pesten en meer van dat soort ongein; en toch vermaakte het. Dat kan alleen in een Nintendogame en een Zelda in het bijzonder.

Wat deze Zelda daarnaast duidelijk onderscheidt van zijn voorgangers is de visuele stijl. En wat ziet deze game er schitterend uit. De link met Japanse animes is hier duidelijk te leggen, maar persoonlijk vind ik deze game er nog frisser uit zien. De personages, de locaties en zelfs normale voorwerpen zien er zo leuk uit dat de game gemakkelijk een glimlach oproept. Er zitten wat imperfecties in, zoals de golven die de boot veroorzaakt die niet op het water breken, maar alleen een zuurpruim zou daar werkelijk over vallen.

De game is zeker niet perfect. Met name de eindbazen zijn te makkelijk en tegen het einde aan wordt je ineens overstelpt met wat saaie taken zoals het opvissen van schatten (Nintendo bood later zijn excuses aan voor dit saaie stuk). Toch mag dit de pret niet drukken. Het is een schitterende game die ik iedereen aanraad. Ik heb hem nou al een paar keer gespeeld en in de toekomst zal ik hem nog wel vaker spelen.

Ik sta op het punt om een Gamecube te kopen alleen maar voor deze game en twilight Princess

Naar mijn mening was de windwaker een wat mindere zelda. Dit vanwege de weinige dungens, wat toch wel een grote pre is voor zelda games. De cartoony look vond ik wel mooie en leuk gemaakt.

Blijft absoluut ( zoals bijna elke zelda ) een niet te vergeten avontuur.

johnstacks schreef:

Is zeker een aankoop waard. Toch is twilight princes denk ik een must om op de wii te spelen. De geruchten gaan dat er een remake van windwaker naar de wii komt. Dus Johnstacks als ik jou was zou ik een wii aanschaffen inplaats van een cube. ( youre choice natuurlijk ).

Ik speel liever een game op de joystick als ik wil sporten ga ik wel naar de Gymschool

avatar van waxs
Ik heb deze wel eens gespeeld, vind hem vooral grafisch er mooi, zeer speels design waardoor het geheel een rustige sfeer krijgt.

avatar van Car-freak
ik heb deze game zelf thuis ik vindt hem geweldig er zit veel avontuur in maar soms gebruiken ze nogal moeilijken engelse woorden waar ik niks van snap maar voor de rest is dit een fantastische game egt speciaal heel mooi gemaakt ook

Dat laatste is inderdaad een nadeel aan Zelda voor jeugdige gamers, kon er zelf vroeger ook niet veel mee. Komt nog wel.

avatar van Car-freak
ja vast wel maar nu snap ik het ook wel doe twee talig onderwijs

avatar van SilverGun
Een veelgehoorde kritiek op deze game is dat de hoofdlijn te kort zou zijn.

Niet persé te kort, maar de pacing word een beetje verkloot omdat er overduidelijk twee dungeons uit het spel geknipt zijn. Je moet op een bepaald moment bijvoorbeeld naar de achterkant van Outset island, waar je na een set-piece met een grote draaikolk, die rots binnen gaat. Daar had normaal gesproken een kerker gezeten met als beloning het voorwerp dat je nu direct in je handen gedrukt krijgt van de grote vis die er zit. De flow van het spel wordt daar nogal door verstoord.

Maar goed, kerkers zijn toch niet het allersterkste punt van deze game, gezien de vele gerecyclede ideeën uit Ocarina of time en de net wat minder geniale opzetten. Waar in de Zelda's met de beste dungeons de puzzels meestal betrekking hebben kamers of ruimtes als onderdeel van een groter geheel, zijn de puzzels in Wind Waker meer op zichzelf staande uitdagingen die zich beperken tot de kamer waar je je in bevindt. Net wat minder complex en ambitieus dus. De lage moeilijkheidsgraad van de meeste eindbazen stoorde me juist niet. Zo'n laatste gevecht is altijd een visueel spektakel als beloning voor het werk dat je verzet hebt om tot het einde te komen.

Verder een zeer, zeer goede Zelda met een schitterend tijdloos tekenfilmuiterlijk. Het gevoel op ontdekkingsreis te zijn wordt enigszins ondermijnd door het voorspelbare één-eiland-per-grid principe, maar het zeilen is heerlijk rustgevend en het is het uitpluizen wat ieder eiland te bieden heeft is een typische Zelda bezigheid. Zeemeeuwen volgen je boot en de begeleidende muziek is prachtig.

Kwa gameplay weer super! Kwa gfx weer iets nieuw dus ook een top game. Nu die gfx was leuk voor 1 keer toch voor een console game gelukkig zijn ze bij Twillight Princess terug overgeschakkeld naar de normale gfx

avatar van Obscure Thing
zeer goed zo hoort het bij Zelda.

Vooral de Wind Tempel was briljant.

avatar van Wildsurf
Mijn 1e Zelda. Oh god wat keek ik uit naar deze game zeg. Grafisch vond ik de game subliem en past gewoon bij deze Zelda vanwege de omgeving, the Great Sea. De game was korter dan andere Zelda's maar daar heb ik eigenlijk weinig van gemerkt omdat er altijd wel iets te doen was op een eiland, of ie nou bewoond was of niet!

Alleen jammer dat de kerkers best wel voorspelbaar zijn als je eerdere Zelda's heb gespeeld, wat in mijn geval niet zo was, maar waar ik later wel achter kwam toen ik de wat oudere Zelda games ging spelen.

avatar van JohnWilliams
1 van de beste Zelda Games al hoewel Ocarina of Time ook dichtbij komt. The Windwaker bevat ook veel vrijheid en dat vind ik ook erg leuk aan dit spel. Ook:"The Twilight Princess", komt dicht in de buurt van deze topper maar ondanks dat is dit de beste samen met Ocarina of Time.

Ravnoss
Persoonlijk een beetje een tegenvaller. Grafisch was het natuurlijk niets minder dan een meesterwerk, maar juist het element waardoor ik de Zelda spellen echt prachtig vind, de kerkers, stelden hier teleur. Te weinig en te weinig uitdagend dit maal .Ook kon de zee lang niet zo'n indruk op me maken als dat Hyrule Field dat wel had gedaan.
Vaak keek ik al weer op tegen het ellenlange zeilen, met als enige afleiding af en toe is een schat van de bodem plukken.

Van alle Zelda's die ik heb gespeeld de minste. Maar met 3,5 ster, toch zeker het spelen meer dan waard

Geweldig, dit spel!! Het gevoel van vrijheid dat je had bij het zeilen, de gfx, de humor. GEWELDIG dit spel!! :D

ge-wel-dig spel, maar het beste spel aller tijden, nee...

avatar van Car-freak
een nadeel is wel dat veel dingen bij de zelda games terug komen heb nu ook zelda phantom hourglass en heel veel muziekjes zijn het zelfde als de wind waker maar toch leuk

avatar van JohnWilliams
Dat de muziekjes terugkeren is toch juist leuk of heb ik het mis Car-freak?

avatar van Princess Piranha
JohnWilliams schreef:
Dat de muziekjes terugkeren is toch juist leuk of heb ik het mis Car-freak?

Ik vind het geweldig iets te herkennen. Bij Twilight Princess en bij Galaxy heb ik dat ook een paar keer gehad. "Heey! Die ken ik!!!" Ik word er op de een of andere manier erg blij van ^^

avatar van JohnWilliams
Het gaat soms ook wel motiverend werken, bij Mario Kart kreeg ik ook van dat soort gevoelens.

avatar van Car-freak
ja maar ik vindt dat ook wel lache maar ik vindt dat een game ook zijn eigen vijanden en muziekjes moet hebben een beetje vernieuwing moet toch te doen zijn

Car-freak schreef:

Venieuwing is er al bij de Game zelf, de muziek kan wel een beetje van het zelfde soort zijn...Gelukkig doen ze dat ook wel regelmatig, want ze besteden veel tijd aan de muziek.

avatar van rpger
Na een enthousiaste start door de vele verhalen op deze forum, maar teleurstellende ervaring bij Ocarina of Time (zie mijn berichten daar) spreekt Windwaker mij meteen helemaal aan, de kleurijke (vrij tijdloze) graphics, de grappige karakters, uitgebreide(re) dialogen...alhoewel de gameplay niet veel verschilt van OOT, beleef ik deze game volledig en wil weten waar het verhaal me naar toe brengt. Leuk!! Ik ga verder spelen!

avatar van Car-freak
ik vindt de legend of zelda reeks zoizo me erg aan spreken net als panthom hourglass

avatar van rpger
Hou toch nog even op 4*. Wat ik een enorme domper aan de game vindt is dat je een maximum hebt van 200rupies (ik kan alleen maar raden dat dit later enigsinds verhoogd wordt, maar zit toch al een aardig end in de game). Dat is veelste laag gezien de grote hoeveelheid schatten en secrets die er zijn. Dit zorgt er eigenlijk voor dat het totaal de moeite niet loont om hier naar op zoek te gaan. Voorderest uitstekende game, alhoewel niet geheel mijn cup of tea (het blijft een chique platformer) probeer ik hem toch uit te spelen.

Ravnoss
je kan je wallet uitbreiden tot wel 5,000 rupees, gewoon even zoeken