Gears of War (2006)

Alternatieve titel: Gears of War: Ultimate Edition

PC / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Epic
Uitgegeven door Microsoft

Gears of War is een tactische shooter die zich af speelt in de toekomst. Het verhaal gaat over het personage Marcus Fenix die samen met zijn team (COG) probeert de Locust, wezens die uit de grond van onze planeet komen, te vernietigen.

avatar van andnino
De reden waarom gears of war (voor mij) zo'n gigantisch goede game was, en nog steeds is, is eigenlijk de combinatie...

De hele singleplayer kent geen stomme foutjes, geen moment een hinderlijk gameplay-element, geen teammates die in de weg lopen, filmpjes en gameplay die naadloos in elkaar overlopen. Hierbij zorgt de tactische diepgang (ook al is dat coversysteem niet bijster origineel, is het wel perfect uitgewerkt) ervoor dat het niet te makkelijk word.
Bovendien word het verhaal supergoed verteld, bouw je een band op met je squadmates, en heb je (ik) aan het eind van de 'achtbaanrit' (de storyline) pas door hoe vet het eigenlijk was, en heb je helemaal niet door dat het zo kort duurde, aangezien de actie constant intens is en de gameplay geen moment repetetief word.

dat dus...

laat ik mijn mond maar houden over de multiplayer

avatar van Barcel
Wat een geweldige game!

Ik heb het vanmorgen uitgespeeld en het is gewoon... fantastisch!

De gameplay bevalt me prima, bij de eerste keer niet maar het moest natuurlijk wennen. De graphics zien er wel erg prachtig uit!

De vijand is erg gewelddadig, daar hou ik van. Toen ik het spel begon te spelen, zag ik de vijand en dacht: Ha, dat wordt een gruwelijke oorlog!

Er zijn totaal 5 acts, ik vind de laatste 2 acts vooral erg leuk. Maar vooral ook erg irritant. Vooral die Dom, wel een toffe personage die iedereen graag verplettert, maar pleegt ook zelfmoord. Zo klinkt het wel misschien raar maar hij rent gewoon naar de vijand toe en wordt dan natuurlijk neergeschoten. En dan moet ik dus de opdracht in mijn eentje afmaken of die Dom weer tot leven kan wekken.

Wapens zijn echt gruwelijk, heerlijk! Overal bloed spettert als je iemand schiet. Zelfs zie je veel bloed op je scherm als je met je hoofdwapen met een kettingzaag iemand midden doorzaagt. Fantastisch.

Gears of War vind ik echt geweldig, een heerlijke shooter voor zo'n 10 uur.

Ik ga Gears of War 2 zeker kopen als ie best afgeprijsd is.

avatar van sdr
sdr
De single player is echt een geweldige ervaring. Het verhaal is niet erg speciaal, maar verder is het ook niet storend en een verhaal in games vind ik vaak toch minder belangrijk. De 4 belangrijkste personages zijn goed uitgewerkt, en de stemmen zijn goed ingesproken, waardoor je toch wat meer in het spel zit.

De besturing heb ik niet veel over te melden, je hebt deze zo onder de knie. Het coversysteem hapert soms nog wel eens, evenals de kettingzaag, maar dit zijn slechts kleine puntjes van kritiek.

Het beste van dit spel zijn de adembenemde graphics en de haast non stop actie. Het spel is in 2006 uitgekomen, maar ik ben het pas zo'n 3 maanden geleden gaan spelen, en nog was ik diep onder de indruk.

Kortom, de singleplayer is een fantastische ervaring, jammer van het makkelijke eindbaasgevecht, maar de rest is super. Over de multiplayer kan ik niet veel vertellen. Ik heb het 1 keer geprobeerd, misschien zat ik toevallig in een slechte game, maar erg serieus werd hier niet gespeeld. Men zat elkaar alleen maar te kettingzagen.

Vandaag eindelijk uitgespeeld in co-op (PC - Hardcore) samen met mijn broertje. En het was een erg vette ervaring! Beter dan verwacht...

Gears of War is groots! In vijanden, in wapens, in omgevingen, in bruutheid en tegenwoordig ook als franchise. De sfeer is heerlijk. Duister, chaotisch en stoer. Onze helden alleen al. Zware stemmen, norse blikken, enorme pakken en dikke schietijzers. Aan alles is te zien dat dit een stoere mannengame is! No room for pussies!

Drie jaar na dato ziet de game er nog steeds erg mooi uit. GoW speelt als één lange achtbaanrit. Knallen, schuilen, knallen, rennen, spectaculaire cutscene en weer verder knallen. Je speelt met Marcus ( en Dom), twee COG-soldaten die samen met hun team de Locust moeten uit roeien. Dit zijn onbekende wezens die onder de grond leven en het voorzien hebben op de mensheid. Een verder verhaal is niet echt bekend, en dat is jammer.

De game zit vol met memorabele momenten. De eerste kennismakingen met de Kryll, de Wretches, de Boomers, en vooral de Brumak blijven me wel bij. Ook Raam is tof, maar vrij makkelijk te verslaan, evenals de andere 'bazen'. Maar bij geen enkele vijand heb je zoiets van 'die pak ik wel even'. Characterdesigns zijn dan ook top.
De Torque-bow het coolste wapen in de game, samen met de kettingzaag. De game is wel erg lineair, maar dat is geen probleem in dit geval. In een achtbaan wil je immers zo snel mogelijk gaan, zonder dat je op een zijspoor belandt.
De variatie in levels is niet erg opvallend, maar het wordt nergens saai. Je vecht veelal tussen ruïnes en gebouwen en in een paar levels ondergronds. Later vecht je zelfs vanaf een truck en rijdende trein. En het belangrijkste; de wereld ziet er ten alle tijden schitterend uit.

Dit is volgens mij de eerste game die gebruik maakt van een soort coversysteem. Het werkt op zich handig, maar soms kleefde ik ongewild aan een muur vast. Als je rent, schuil je namelijk automatisch als er een muur in de buurt is. Dus je kan nooit door een kamer heen slalommen, omdat je overal blijft plakken. In het heetst van de strijd kan dat frustrerend zijn.
Zoals ik al zei is de kettingzaag extreem vet! Helaas werkt het melee-systeem niet altijd even soepel. Ik weet dat als je geraakt wordt je niet kunt aanvallen, maar soms druk ik duidelijk op Melee en dan wilt ie de zaag maar niet heffen. Ik ben echt erg vaak dood gegaan, omdat ik niet lekker kon meleeën. Jammer dat je de moeilijkheidsgraad op hardcore zet, maar dat die van je teammates blijkbaar nog op casual staan. Zo renden ze vaak stuk voor stuk het open veld in en werden ze kanonnenvoer. Zie ze dan maar eens te redden... Ook bleef ik bij het trein-level aan een muur vast plakken en kon ik onmogelijk weg komen. Als ik wegrende 'teleporteerde' ik weer terug naar de muur. Een grote bug dus. Bij weer een ander level sloot er een deur achter mij dicht terwijl me co-op maat nog aan de andere kant stond. De deur was dus te vroeg gesloten. Zucht...load last checkpoint dan maar.

Zoals de gemiddelde singleplayer van tegenwoordig was de speelduur ongeveer 10 uur. De multiplayer heb ik niet gecheckt, maar zal voor de liefhebbers de speelduur ongetwijfeld verlengen. Hopelijk komt de sequel snel naar de PC...

Had geen extreem hoge verwachtingen van deze game omdat ik de beelden die ik ervan kende nooit zo indrukwekkend vond, maar ik had net een Xbox 360 gekocht en het leek me heiligschennis om Gears of War daarbij niet op zijn minst even een kans te geven. Maar damn, wat een ontzettend vette game.

Eigenlijk heeft Gears of War hier een apart genre gecreeerd en dat is niet actie of shooter, maar gewoon 'pure bruutheid' - and I loved it! De hoofdrolspelers zijn stuk voor stuk opgepomptere tough guys dan Arnold Schwarzenegger in zijn toptijd, hebben badass stemmen en gooien er constant van die lompe badass oneliners tegenaan, schieten met de dikste en vetste guns die je maar kunt bedenken en moeten daarmee de dikste monsters neerschieten of gewoon uiteenrijten met de kettingzaag die aan je gun zit. Dit is heerlijke macho actie, actie en nog eens actie van de bovenste plank!

Bovendien zijn je tegenstanders ook allemaal erg vet. Vooral die boomers moest ik elke keer weer om lachen; als er zo'n ontzettend dik ding aan komt lopen en 'boooom' roept kan je maar beter niet in de weg staan. Ook veel lol gehad met die berserkers. Eindbaas RAAM was ook erg vet ontworpen (en zijn introductie eerder in de game mocht er ook zijn), maar was wel erg simpel om te verslaan in co-op (speelde ik overigens ook op normal).

De game is 100% lineair (hoewel je hier en daar kan kiezen tussen twee manieren om ergens te komen) en dat kan je als een nadeel zien, maar ik was er juist erg blij mee omdat je van actie naar actie wil gaan en je daartussenin geen tijd wil verliezen aan het zoeken van het juiste pad of iets dergelijks. Gameplay is ook ontzettend vet, het blijft enorm tof en verveelt maar niet om al je dikke guns leeg te schieten op die monsters. Het verhaaltje dat je even de wereld moet redden van een invasie van monsters is lekker even dom simpel functioneel als dat het episch is en dat past bij de game. Leveldesign is uitstekend en je hebt een aantal heerlijke locaties, zoals de fabriek, de grotten en de stad bij nacht met de krypt. Vond alleen dat er wellicht ietsje meer variatie in kon zitten; had tegen het einde wel het gevoel van hmm ga ik nou weer de straten van een kapot stadje in? Maar goed, dat heeft de pret op geen enkele manier kunnen drukken.

Erg genoten van Gears of War. Wel moet je eigenlijk een speelkameraad hebben, want de campaign in co-op mode is echt stukken leuker is dan als je het alleen speelt. Een must voor iedereen die van brute actie houdt, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die deze game om die reden juist maar erg afgezaagd vinden. 4.5* voor deze game en nu gauw verder met zijn GoW 2.

Bring it on!

Vanmiddag Gears of War dus uitgespeeld, ben er echt als een gek doorheen gegaan, was er gisterochtend mee begonnen. Moet er zo'n 11 uur over gedaan hebben, prima lengte voor een shooter. Ik vraag mezelf nog steeds af waarom ik Gears of War nooit eerder had gespeeld. Zelf heb ik geen XBOX en de pc versie leek wel onvindbaar in de winkels. Toen maar besloten om de game via de makkelijke weg binnen te halen. Juist gewoon downloaden dus.

Je speelt als personage Marcus Fenix een gevangene die 14 jaar geleden in de cel werd gegooid omdat hij het front waar hij bij zat verliet om zijn vader te reden. In die 14 jaar is er een oorlog uitgebroken tussen de mens en de Locust. Jij als Marcus Fenix voegt zich toe bij de delta-squad en gaat samen met zijn team erop uit om een einde te maken aan deze oorlog. Niet een al te moeilijk verhaal maar dat maakt allemaal niet uit want het enige wat je wilt in deze game is knallen, en veel knallen zul je zeker. Ongelooflijk dat een game van bijna 5 jaar oud er nog zo goed uitziet, ik ken weinig games uit 2006 of eerder die er nu in 2011 nog steeds heel erg goed uitzien. Grafisch was het baanbrekend evenals het coversysteem dat back in 2006 heel orgineel bedacht was in een shooter. Tegenwoordig heeft elke third person shooter zo'n systeem maar Epic heeft dit wel als eerste bedacht (als ik me niet vergis.) De gameplay van GOW bestaat eigenlijk bijna alleen maar uit het afslachten van Locusts en andere enorme sterke vijanden. Af en toe een hendeltje of stuurtje overhalen zodat er een poort opengaat maar dat is alles. Nu is GOW niet alleen maar zinloos dom knallen, de game is soms echt frustrerend moeilijk, zelfs op normal werd ik soms best vaak kapotgeschoten, 1 verkeerde zet en het is einde oefening. Nu kent het spel best veel checkpoints dus doodgaan is opzich geen groot probleem, na bijna elk gevecht krijg je een checkpoint dus je hoeft nooit hele grote stukken opnieuw te doen als je sterft. Wat ook heel wreed in Gears of War is is het hardloopcameraeffect, goed om te ontsnappen of om op vijanden af te rennen, alsof er iemand met een camera achter je aan rent, ook leuk bedacht.

Ook kent de game onrailslevels. Normaal haat ik dat in games maar bij Gears of War maakte me dat helemaal geen zak uit omdat de hele game een adrenalinekick is van hier tot Tokio. Verslavend ook, kon steeds maar niet stoppen met spelen, toen ik vanochtend opstond was het eerste wat ik dacht: ik moet weer verder spelen. Alleen hierom krijgt Gears of War al een 5* van mij. Een meesterwerk naar mijn mening. Ook een dikke plek in m'n top 10.

+ Punten
- Verslavende gameplay
- Wreede en stoere characters
- Mooie graphics
- Wreede wapens
- Redelijk lange lengte voor een shooter
- De chainsaw is echt een geweldig wapen

- Punten
- Heb er geen kunnen vinden

Ik heb echt intens genoten van de Gears of War: Ultimate Edition op de Xbox One!

Zelf speelde ik dit een kleine 10 jaar terug al op de Xbox 360. Ook toen maakte de game grote indruk, maar het is zeer knap dat dit anno 2015 nog steeds zo is. Na al die jaren zijn er nog steeds maar weinig (of geen) third person shooters verschenen die zo'n vloeiende gameplay hebben, dat zo lekker knalt, dat zo'n epische verhaallijn kent en zo stoer is als Gears of War. Samen met de Halo franchise mijn favoriete reeks.

De Ultimate Edition is iets waar ik als fan van de hele reeks erg blij van werd. Deel 1 blijft de allerbeste Gears qua verhaal en sfeer en dat wilde ik zeker in een remake met HD graphics spelen. Het ziet er dan ook werkelijk prachtig uit. Natuurlijk kan er nog meer uit de One worden gehaald, maar dat mogen ze dan voor Gears 4 bewaren die volgend jaar verschijnt. Het ziet er ieder geval prachtig uit, al denk ik dat de oude versie er ook nog steeds sfeervol uit ziet. De kleuren van de game zijn veelal zwart, grijs en bruin, maar toch vind ik deze remake opvallend kleurrijk en helder. De cutscene filmpjes zijn ook prachtig omgezet naar beelden die in topproducties uit Hollywood niet zouden misstaan.

De sfeer van de game is duister en donker, bijna horrorachtig zelfs. Dat voel je ook tijdens spelen, dat er elke seconde iets mis kan gaan. Je bent ook verre van onkwetsbaar, ook al speel je met enorme kleerkasten van soldaten. De gameplay dwingt je nog altijd tot dekking zoeken en tactisch je vijanden aanpakken. Al zijn er natuurlijk voldoende momenten dat je gewoon mag knallen in close combat gevechten. Zelf loop ik altijd met de gnasher shotgun en de lancer mitrailleur rond (wat de meeste Gears spelers wel doen lijkt me). Met die 2 wapens plus je granaten kan je alles wel aan. De actie is ook veruit het belangrijkste punt van de game. Het voelt ook 10 jaar na dato zo stoer om de Locust uit te moorden. Het bloed en de lichaamsdelen vliegen je om de oren, net als sarcastische humor van je groep. Heerlijk! Ik heb de campagne grotendeels in co-op met een vriend gespeeld, net als toen. Het werkt nog altijd super en ook de beeldkwaliteit blijft goed. Helaas ook delen van de game met een computergestuurde teammaat gestuurd en dan valt toch wel het allergrootste minpunt van Gears of War op. De AI is zo tergend bij je teamgenoten dat je er al speler echt gek van wordt en vrij regelmatig delen opnieuw moet spelen omdat je achterlijke maat sterft. Helemaal bij de eindbazen is dit echt verschrikkelijk. Zo is het de bedoeling dat je een Berserker naar buiten moet leiden om daar met je Hammer of Dawn de boel af te handelen, maar je teammaat gaat constant voor dat beest lopen waardoor hij sterft en ik opnieuw mag beginnen. Idem bij de clashes met de Brumak en Generaal RAAM (wat een pain in the ass klote eindbaas is dat trouwens zeg, pfff). Erg storend dat ze dit euvel niet op hebben gelost. Je merkt echt dat Gears of War bedoeld is voor co-op.

Dit is eigenlijk mijn enige minpunt die ik heb kunnen vinden, maar deze irritatie is wel zo groot dat ik de game alsnog niet wil verhogen naar de volle 5 sterren. Het waren er 4,5* en deze blijven ook staan. Instant classic en iedereen die van een third person shooter met een enorm pakkend verhaal houdt moet dit spelen.

En nu maar uitkijken naar Gears of War 4 en de toevoeging van de oude delen op de One, die ik gratis kan spelen omdat ik deze Ultimate Edition heb gekocht. Mooi extraatje en ik kijk er ook echt naar uit. Ik zit weer lekker in die Gears of War vibe door deze uitgave. Gears of War: Judgment viel me 2 jaar terug wel tegen qua gameplay, maar gelukkig is Gears 1 wel bijna perfect.

Review - Gears of War: Ultimate Edition

De eerste Gears of War (GoW) was een mijlpaal op het gebied van third-person shooters. Het is dan ook niet zo heel vreemd dat developer The Coalition ervoor heeft gekozen om de game helemaal op te poetsen voor een nieuwe generatie. Is de game die de inspiratie vormde voor veel andere games in het genre nog wel zo goed als negen jaar geleden?

Lees verder

"Sucks to be them."

'Gears of War' is een hoog aangeschreven franchise die zwaar leeft binnen de Xbox gemeenschap. Uit nieuwsgierigheid ben ik het maar eens gaan proberen op de pc, om te kijken of de positieve verhalen kloppen.

Als speler word je gelijk midden in het verhaal gegooid en krijg je minieme informatie over aliens genaamd Locust die de planeet dreigen te overrompelen. In deze bange dagen wordt Marcus Fenix uit de gevangenis gehaald om mee te strijden. Men doet nog wel enkele pogingen om er een diepere laag aan te geven, maar deze is nergens te bespeuren.

Vanaf het begin is dan ook duidelijk waar de nadruk op ligt en dat is actie, actie en nog eens actie. Het is allemaal lekker over-the-top, gesteund door het befaamde coversysteem waar je tactisch vijanden mee kan omsingelen. Daarbij is de Lancer je grote steun en toeverlaat; een machtig machinegeweer met een gemonteerde kettingzaag waarmee je flink wat schade kan aanrichten. Het zorgt voor een fijne achtbaanrit, met een prima pacing.

Als geheel blijft de game onvoorspelbaar, omdat de sfeer alom onheilspellend is. Als gamer kom je namelijk in de meest benarde situaties en locaties terecht die er niet rooskleurig uitzien. Desondanks bleef het ergens in mij knagen dat er qua narratief niets bijzonders meer wordt gedaan. Om eerlijk te zijn konden de latere shoot-outs slecht minimaal mijn aandacht grijpen vanwege de repetitieve gameplay.

Al met al een aardige game, maar niet wat ik persoonlijk had verwacht van zo een blockbuster.

Dikke 3,0 sterren.