Gears of War (2006)

Alternatieve titel: Gears of War: Ultimate Edition

PC / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door Epic
Uitgegeven door Microsoft

Gears of War is een tactische shooter die zich af speelt in de toekomst. Het verhaal gaat over het personage Marcus Fenix die samen met zijn team (COG) probeert de Locust, wezens die uit de grond van onze planeet komen, te vernietigen.

Review - Gears of War: Ultimate Edition

De eerste Gears of War (GoW) was een mijlpaal op het gebied van third-person shooters. Het is dan ook niet zo heel vreemd dat developer The Coalition ervoor heeft gekozen om de game helemaal op te poetsen voor een nieuwe generatie. Is de game die de inspiratie vormde voor veel andere games in het genre nog wel zo goed als negen jaar geleden?

Lees verder

Ik dacht dat ik vandaag Gears 2, 3 en Judgment gratis kon installeren op de One doordat ik de UE van deel 1 had gekocht.

Blijkt pas 1 december te zijn

Gears of War Ultimate Edition: Free Games Thru December 31 - everyjoe.com

avatar van Starmaster501
Manny Calavera schreef:

Blijkt pas 1 december te zijn

Gears of War Ultimate Edition: Free Games Thru December 31 - everyjoe.com

Je kan ze vandaag installeren! Als het goed is heb je codes gekregen via je berichten. Ze zijn vervroegd.

Starmaster501 schreef:

Lekker! Dit weekend dan maar even proberen.

Bedankt voor de tip!

Alle Gears gratis binnen nu Leuk, over een tijdje maar eens mee beginnen.

MikeMannuh
Nou, ik dacht na zo'n 8 jaar xbox gamen en, afgezien van Forza, totaal niet geinteresseerd te zijn geweest in de grote exclusives van xbox zoals GoW en Halo, om toch maar eens te kijken waar al die hype vandaan kwam. Ik had het niet moeten doen.

Tot zover is de single player een grote tegenvaller. Het verhaal is zoals verwacht standaard amerikaanse macho military meuk. Iedereen heeft een ego en moet elkaar constant afzeiken... cause that's what real men do!! YEAH! MURRICA FUCK YEAH!! De dialoog is top met pareltjes zoals 'Who are you, my mom?!' De personages zijn dramatische stereotypes. De macho american badass, de standaard neger etc. Te slecht voor woorden. Ik merk dat ik na 1 of 2 chapters in een act gewoon genoeg ervan heb en het alweer gezien heb. Langer kan ik dit niet spelen.

Toen dacht ik... laten we de multiplayer eens proberen. Ik moet toegeven dat shooters tegenwoordig niet meer zo mijn ding zijn. Back in the day had je bijna niets anders met Doom, Quake, Wolfenstein, Unreal Tournament, en later Call of Duty, dus na jaren shooters spelen had ik dat wel gezien. Echter kan ik me ook tegenwoordig nog steeds wel supergoed vermaken met multiplayer shooters. De MP ervaringen die ik heb gehad in Titanfall waren geweldig, en met Battlefield 3 had ik echt weer sinds lange tijd die 'holy shit' feeling met de geweldige sound effects wat er in die game zaten. Ook de gameplay in die game was echt te gek. Daarnaast staan Call of Duty 4 en Unreal Tournament in mijn top 10 omdat dit voor mij echte klassiekers zijn.

Gezien het feit dat dit van dezelfde makers is als een van mijn favoriete mp shooters allertijden, het bovengenoemde Unreal Tournament, had ik goeie hoop voor de multiplayer, ook al is het 3rd person in plaats van 1st person. Echter heeft deze game niets van de gemeenschappelijke eigenschappen van de bovengenoemde games. Waar ik geniet van fast paced gameplay, soepele snelle movement en vloeiend level design biedt deze game logge, clunky gameplay, slome movement en zitten de levels zo volgepropt met cover 'meubilair' dat je constant ergens tegenaan loopt of achter blijft plakken, om nog maar te zwijgen over het feit dat de overweldigende muscles van mijn character me beroven van zo'n 50% van het zicht op mijn scherm. Daarnaast kun je je loadout niet aanpassen aan je speelstijl. Iedereen begint met 4 dezelfde wapens waarvan, als ik de strategy guides op internet moet geloven, er 3 waardeloos zijn. De enige effectieve optie is de gnasher. Het enige andere alternatief is het vinden van power weapons die verspreid zijn door het level maar die als nieuwe speler natuurlijk lastig te verkrijgen zijn door gebrek aan kennis van de levels en het feit dat, als ze opgepakt zijn, ze een tijdje niet meer spawnen. Dit maakt de multiplayer voor iemand die nieuw is in deze franchise enorm frustrerend.

Ik wilde hier eigenlijk schrijven dat het verbazingwekkend is dat deze game een van de games is die xbox op de kaart heeft gezet. Maar verbaasd moet ik eigenlijk niet zijn. Of het nu op het gebied van films, TV of games is, middelmatige meuk vindt nog steeds gretig aftrek en daar past dit mooi bij. Niet te veel denken, niet te veel diepgang... gewoon raggen en knallen. Helaas is dat tegenwoordig niet meer voor mij. Gezien mijn drang om alle games die ik speel zo goed als mogelijk voor 100% te completen heb ik mezelf weer wat uurtjes frustratie bezorgd geloof ik. Blegh. Maar ik zal er maar van proberen te genieten. De game is met liefde door het kerstvrouwtje gekocht

MikeMannuh schreef:

Dan snap je met alle respect de sfeer en insteek van de game niet helemaal. Het is juist de bedoeling dat dit zwaar wordt overdreven. Kijk alleen al hoe de hoofdpersonages eruit zien met die lichamen en speknekken.

MikeMannuh
Het vereist niet veel hersencellen om te snappen dat dat de insteek was. De sfeer wordt er niet beter op omdat het toevallig zo bedoeld is, noch origineler, grappiger, interessanter, of boeiender. Mudflap en Skids waren ook opzettelijk geschreven door Michael Bay. Het feit dat hij het zo bedoelde zorgt er niet voor dat het opeens overloopt van hoogstaand acteerwerk en maakt het niet opeens origineel, grappig of boeiend.

avatar van andnino
Het kan natuurlijk zijn dat het niet je ding is. Dan hierbij de hartelijke aanbeveling ermee op te houden. Het gaat namelijk niet beter worden, zeker niet als je de delen twee en drie erbij pakt. Daarin wordt het allemaal nog vele malen extremer.

Snap overigens niet waar je het 'Murrica' gedeelte vandaan haalt. Gears of War speelt zich namelijk niet af in Amerika, maar in een fictief land in een fictieve wereld.

MikeMannuh
Ik ga natuurlijk niet stoppen met een game waar ik voor betaald heb, of in dit geval die ik gekregen heb. Daarnaast zijn achievements voor mij iets wat het gamen in zijn algemeenheid leuker maakt. Het is voor mij een uitdagen om over mijn hele account gezien mijn completion % zo hoog mogelijk te krijgen, het liefst zo rond de 98,5%. Ik ga dan ook deze game 100% halen. De vervolgen laat ik daarna netjes liggen inderdaad.

Verder mag het zich allemaal in een fictief land in een fictieve wereld afspelen, maar deze game is ontzettend ondergedompelt in de amerkaanse cultuur, of in ieder geval de amerikaanse 'tough guy' setting zoals hollywood deze al sinds jaar en dag neerzet. Verder spreken ze ook allemaal engels met een amerikaans accent, zijn de personages allemaal amerikaanse stereotypes en zijn de makers van het spel natuurlijk ook amerikaans. Niet zo gek dus dat deze game een weerspiegeling is van de wereld en de cultuur waarin de makers zijn opgegroeid.

avatar van andnino
MikeMannuh schreef:

Ik snap op zich wel wat je bedoelt. Zo heb ik het ook geprobeerd met o.a. Battlefield 3 en verscheidene Call of Duty singleplayers, waar ik doorspeelde puur voor het willen uitspelen. In mijn huidige beleving was dat aardige tijdverspilling, maar goed die games had ik ook gratis of geleend, dus dat is misschien anders.

Wat betreft de Amerikaanse invloed heb je gelijk, maar ik vind het zelf erg interessant hoe de makers een wereld hebben weten te creëren waarin die invloeden naar boven komen, terwijl ze er toch een zeer duidelijke eigen twist aan geven (hier gaat men in de vervolgdelen nog veel verder mee).

MikeMannuh schreef:

Over de kennis van de levels kan ik wel inkomen. Als je de games nog nooit hebt gespeeld, weet je inderdaad niet waar de power weapons liggen. Hiermee heb je al een achterstand, die bijna niet meer in te halen is. Dat van de loadout is meer persoonlijke smaak dan echt een fout in design. De hele multiplayer draait namelijk om de Gnasher gevechten. Het is trouwens ook niet zo dat de andere standaard wapens nutteloos zijn. Gears of War is echt zo'n game waar je de kracht en de zwakte van elk wapen moet kennen om echt goed te worden in de multiplayer. Er is gewoon veel meer balans dan in een Battlefield of Call of Duty, waarin je wel een eigen loadout mag kiezen.

MikeMannuh schreef:

Nou dat wordt dan een hoop multiplayer doen. De Seriously ... achievement is namelijk niet een-twee-drie binnen.

Nu ik eindelijk me xbox one s hem met Gears of War Ultimate Edition wil ik eindelijk online gaan spelen maar op een of andere manier kan ik de gamemode assasination nooit spelen. Hij blijft dan maar zoeken naar spelers maar er gebeurt niks. Bij bijvoorbeeld team deathmatch vind hij gelijk andere spelers. :S Heeft iemand hier ook last van, of kan iemand mij hierbij helpen? Hier keek ik juist zo erg naar uit.

"Sucks to be them."

'Gears of War' is een hoog aangeschreven franchise die zwaar leeft binnen de Xbox gemeenschap. Uit nieuwsgierigheid ben ik het maar eens gaan proberen op de pc, om te kijken of de positieve verhalen kloppen.

Als speler word je gelijk midden in het verhaal gegooid en krijg je minieme informatie over aliens genaamd Locust die de planeet dreigen te overrompelen. In deze bange dagen wordt Marcus Fenix uit de gevangenis gehaald om mee te strijden. Men doet nog wel enkele pogingen om er een diepere laag aan te geven, maar deze is nergens te bespeuren.

Vanaf het begin is dan ook duidelijk waar de nadruk op ligt en dat is actie, actie en nog eens actie. Het is allemaal lekker over-the-top, gesteund door het befaamde coversysteem waar je tactisch vijanden mee kan omsingelen. Daarbij is de Lancer je grote steun en toeverlaat; een machtig machinegeweer met een gemonteerde kettingzaag waarmee je flink wat schade kan aanrichten. Het zorgt voor een fijne achtbaanrit, met een prima pacing.

Als geheel blijft de game onvoorspelbaar, omdat de sfeer alom onheilspellend is. Als gamer kom je namelijk in de meest benarde situaties en locaties terecht die er niet rooskleurig uitzien. Desondanks bleef het ergens in mij knagen dat er qua narratief niets bijzonders meer wordt gedaan. Om eerlijk te zijn konden de latere shoot-outs slecht minimaal mijn aandacht grijpen vanwege de repetitieve gameplay.

Al met al een aardige game, maar niet wat ik persoonlijk had verwacht van zo een blockbuster.

Dikke 3,0 sterren.

SeptuSword
De game eindelijk een kans gegeven.. 13 jaar later.

Heb enorm genoten met de coop mode!! Zo gaaf om samen met een maatje een tactiek uit te voeren. Gears of War leent zich er perfect voor uit, met schuilen en diverse wapens. Het was vrij intens. Vooral het level in het donker met regen, wat een dreigende sfeer!

Het verhaal was niet echt van je het.. maar daar heb ik dan eerlijk gezegd niet veel aandacht aan geschonken. Vooral het plotselinge eind.. Ik zet wat betreft Gears of War gameplay boven het verhaal en die is subliem. Zelfs 13 jaar later nog.

SeptuSword
Ik speel nu de Ultimate Edition en was even helemaal in de war van Act 5. Ik had geen idee dat ze nieuwe chapters toegevoegd hadden, blijkbaar had vroeger de eerste PC versie van Gears meer content dan de originele 360 versie en die hebben ze nu in de UE gedaan. Leuke verassing!

Edit: Het blijft een goede game. Na deel 5 en dan terug naar 1 laat duidelijk zien hoe rauw en grauw het verhaal is vanaf het begin. Ik heb hier ook zeker de voorkeur aan. Maar na deel 5 belooft deel 6 ook die kant op te gaan.

Een zeer geslaagde ervaring. Toen ik de Xbox series haalde heb ik deze gelijk in de store gekocht. Heb deze ooit al in een ver verleden op de Xbox 360 gespeeld. Aangezien deze game bekend staat om zijn co-op , heb ik deze met mijn broer uitgespeeld. Grafisch is deze game schitterend , het speelt ook vlot. Toch heb ik een paar keer last gehad van vastlopers. Mede daarom een 4

Netflix gaat bikkelharde videogame 'Gears of War' verfilmen - SerieTotaal

Jaren op gehoopt, heerlijk. Nu wel zorgen dat er een goed budget, een fijn script en goede acteurs komen. Ben die waardeloze Halo serie van dit jaar nog niet vergeten als zoveelste game/film/serie ramp.

Wat!? die Halo serie is best leuk! Maar leuk nieuwtje dit, benieuwd wie Marcus Fenix gaat spelen.

avatar van legian
mrdig schreef:
benieuwd wie Marcus Fenix gaat spelen.

Dave Bautista natuurlijk.

Ben wel benieuwd wat ze hier van maken. Hier kunnen ze best een heerlijk brute oorlogsfilm van maken.

legian schreef:
Dave Bautista natuurlijk.

Het zou wel sneu zijn als hij na 10 jaar lobbyen de rol niet krijgt. En de man is ervoor gebouwd. Ik kan me niets ergers voorstellen dan dat dat ze een stelletje 20 jarigen met van die mini-armpjes in de films als hoofdpersonages gaan gooien.

mrdig schreef:

Ik vind de Halo serie een enorme schande en een belediging voor de briljante reeks (waarbij ik tot mijn schaamte Infinite nog steeds moet spelen...). De serie had niks te maken met de reeks.

En dat is waar ik altijd voor vrees, dat het weer zal worden gemaakt door een producer die de games niet heeft gespeeld. Gears of War is ook weer heel specifiek, overdreven macho, grotesk, episch, maar ook met een aantal zeer emotionele momenten. Deel 1-3 behoren tot mijn favoriete games ooit en de rest is ook wel leuk. Ben zeer benieuwd. Je moet van die spierbundels als Bautista en The Rock de hoofdrollen geven.

Sinner schreef:

Haha precies. Geef de rollen van Marcus, Dom en de rest aan gespierde veertigers met rauwe koppen.

Bautista lijkt me zeer geschikt inderdaad.

avatar van legian
Ik zag net iets langskomen van Batista als Marcus, John Bernthal als Dom, Terry Crews als Cole en John Cena als Baird. dat vind ik nog wel een passende eigenlijk. Maar ze zullen wel voor wat jongeren personen gaan gok ik.

Eigenlijk zouden ze hier gewoon een band of Brothers/ The Pacific achtige serie van moeten maken.

legian schreef:
Maar ze zullen wel voor wat jongeren personen gaan gok ik.

Zou een misser zijn. Ik hoop dat ze toch bij de wat meer grizzled types zijn. Geen stokoude figuren, maar een Batista of een Bernthal (had ik geeneens aan gedacht, wel een uitstekende acteur trouwens) zouden bijzonder goede keuzes zijn. Je zou eventueel zelfs iemand als Ron Perlman erin kunnen gooien. En bij de 3+1 gratis actie krijg je vast Dolph Lundgren gratis want die kost toch geen drol aan het merendeel van zijn films te zien.

Overigens vind ik bepaalde van zijn recente films best onderhoudend. Ook al kosten ze geen drol en is hij nu niet bepaald een begenadigd acteur. Drago of He-Man waren zijn beste rollen.

Ze moeten zeker geen jonkies nemen. Dertigers/veertigers. Of zelfs ouder, als ze kiezen voor het verhaal van Gears 5 met een oude Marcus.

Maar beter maken ze gewoon een serie en film van games 1-3. Mag je best samenvoegen, maar een trilogie zou helemaal mooi zijn.