Dragon's Lair II: Time Warp (1990)

Alternatieve titel: Dragon's Lair 2: Time Warp

3DO / Arcade / Atari ST / Commodore Amiga / PC / Philips CD-i / PlayStation 3 / PlayStation 4
Adventure / Action

Ontwikkeld door Sullivan en Don Bluth
Uitgegeven door Leland en Readysoft

Nadat Dirk The Daring prinses Daphne heeft gered in het vorige deel, hebben ze beiden voor een heleboel nageslacht gezorgd. Op een dag wordt prinses Daphne echter ontvoerd door een gemene tovenaar. Door middel van een tijdmachine gaat Dirk achter de tovenaar (en Daphne) aan, terwijl hij ondertussen in vele verschillende tijden terecht komt, zoals de tuin van Eden en de kamer van Beethoven.

avatar van Mart
Zware tegenvaller na deel 1. De gameplay is nog steeds hetzelfde als in de oorspronkelijke Dragon's Lair, dus je moet de juiste knop op het juiste moment indrukken om te kijken of je doorgaat of doodgaat. Dit wordt altijd aangegeven door middel van een lichtflits (als je zwaard flitst betekent het dat je moet aanvallen, als er rechts een flits op het scherm verschijnt betekent het dat je op rechts moet drukken, enz). Het spel lijkt hierdoor makkelijk, ware het niet dat je echt zó ontzettend veel bewegingen per omgeving/level moet uitvoeren. Elke kamer heeft zo'n 50 (!) acties die je achter elkaar moet uitvoeren (in deel 1 waren het meestal 5/6 acties per kamer). En als je doodgaat moet je vanaf het begin van de kamer opnieuw beginnen (zaten er maar checkpoints in...)! Ik had het, mede hierdoor, na een tijdje wel gezien. Bovendien mist de game de charme van de originele Dragon's Lair. Jammer.

avatar van jaspertje3
Klopt inderdaad, in feite moet je het hele spel uit je hoofd leren. Maar na een tijdje (in de kamer van Beethoven) kwam ik niet meer verder. Op een of andere manier als ik op een piano liep, werd het spel door vele lichtflitsen compleet wit en ging ik constant af. En ja, dat betekent dus weer opnieuw beginnen! Toch vind ik de twee Dragon's Lair games wel leuk, met ongekend mooie graphics voor die tijd. Voor die liefhebbers, kijk ook eens bij Space Ace of Braindead 13 op de site voor soortgelijke games.

avatar van Mart
jaspertje3 schreef:

Ik kwam in de kamer van Beethoven ook niet meer verder, maar ik begon het toen ook zat te worden om steeds 50 lichtflitsen uit je hoofd te leren... Als er nou checkpoints in het spel zaten was het veel beter geweest.
De graphics (of eerder: animaties) zijn inderdaad erg mooi, en om die reden kan ik nog 2,5* geven.

avatar van ewalk
Ook helemaal uitgespeeld! Was moeilijk vooral met Beethoven inderdaad, dat ze over die piano liepen, die Alice in Wonderland was ook lastig, dat schaakbord engeltjes kan ik me herinneren en nog meer van dat alles.
Qua graphics en verhaal 5 qua gameplay 2,5
Veel te veel flitsen uit je hoofd leren en te veel geld kwijt. Ook al is het me uiteindelijk gelukt. 3.5*

avatar van jaspertje3
Wat goed dat het je toch gelukt is. De scene dat je inderdaad over de piano moest lopen, daar kwam ik niet meer verder. Ik weet niet hoe 't kan, maar het scherm werd zo wit, dat de lichtflitsen niet meer waarneembaar waren. Zonde toch wel, had het graag, net als jij, uit willen spelen.

avatar van ewalk
jaspertje3 schreef:

Ik denk wel dat ik een paar honderd guldens in dat apparaat heb gegooid om hem uiteindelijk blindelings uit te spelen. Uiteindelijk wist je precies wanneer je welke handeling moest uitvoeren waardoor je de game een vloeiend filmpje werd. Het was wel een kick in die tijd. Ik kan me herinneren dat het altijd een strijd was tussen diverse gamers die dan in de amusementenhal kwamen om de nieuwste games als eerste onder de knie te hebben. Als je je naam mocht intoetsen als hoogste score, dan had je het gemaakt. Het mooiste was dat wanneer je dan de game, en helemaal bij deze game, speelde er altijd veel toeschouwers waren. ook dat gaf best een kick. Op den duur had je gewoon een aantal specialiteiten ( Galaga, Flicky, Mappy, Donkey Kong, LAdy Bug, rygar, olympic games, tron, en nog vele anderen) die je uit speelde of uren bleef spelen met 1 gulden. Al met al heeft het wel duizende guldens gekost, dus die pc en gamesconsoles zijn toch echt een zegen!

Ondanks dat ik alleen nostalgische waarde had voor deel 1, want ik had mijn handen nooit kunnen krijgen aan deel 2, heb ik veel plezier beleefd aan dit leuke vervolg. Time Warp maakt een paar interessante veranderingen waardoor het vers voelt, terwijl de essentie hetzelfde is: een korte film waarin je op de juiste momenten bepaalde toetsen moet inklikken. Deel 2 kiest ervoor om allerlei objecten geel te laten knipperen om duidelijker te maken wat je precies moet inklikken. Bijvoorbeeld: wanneer je het zwaard moet gebruiken gaat het zwaard geel knipperen, of wanneer je naar links moet gaat een object aan de linkerzijde van Dirk knipperen etc. Dit maakt de game een stuk duidelijker dan deel 1, waarin het weleens voorkwam dat het onduidelijk was wat je moest doen, maar Time Warp is verre van makkelijk (als je het mij vraagt is deze veel moeilijker). Ze hebben namelijk de levels aanzienlijk groter gemaakt en het aantal quicktime events per level is overweldigend. Het kwam regelmatig voor dat ik een level van 2 minuten vanaf het begin opnieuw moest spelen door foute inputs die ik aan het einde bleef maken. Dit maakt de spanning hoog, want als je eindelijk een stukje verder bent kan het zenuwslopend werken om te proberen niet de foute inputs te maken. De pauzes tussen quicktime events is heel kort, hooguit 10 seconden, waardoor je constant volle aandacht erbij moet houden.

Maar niet alleen de lengte van de levels, en de wijze hoe je moet achterhalen welke toetsen je moet inklikken, is anders gedaan in dit deel. Het verhaal zelf is aanzienlijk creatiever en absurder. In de vorige game had je korte kamers met één duidelijke dreiging, waarin je enkel de sound effects van de omgeving hoorde. Time Warp voelt meer als een film omdat er tig dingen door elkaar heen gebeuren, en bij merendeel van de game zijn er ingesproken dialogen die het verhaal voortduwen. Ik merkte in de eerste instantie nauwelijks op de gebeurtenissen te letten omdat mijn aandacht teveel bij de knipperende objecten zat, maar door levels vaak opnieuw te doen kon ik mijn aandacht meer op andere dingen focussen. Door het drukke karakter van de scenes was er genoeg om op te letten bij het herspelen, waardoor ik mij niet zoveel stoorde aan levels opnieuw spelen.
Het thema waarin Dirk door tijd en dimensies reist geeft de game gelegenheid voor vele creatieve scenario’s. Zo kun je vliegen langs de piramides, in Alice in Wonderland terechtkomen of zelfs vliegen met Beethoven die in de hemel een muzieknummer componeert. Je kunt het zo vreemd niet bedenken.

Een ander apart element dat is toegevoegd in de game is dat je het laatste level pas mag spelen wanneer je alle “verborgen objecten” hebt gevonden: op verschillende momenten heb je de gelegenheid om 2 acties uit te voeren ipv één, en wanneer je de 2e uitvoert bemachtigd Dirk een goudkleurig object. Waarom dit voor het verhaal moet gebeuren is mij niet duidelijk geziene ik niet het idee kreeg dat deze objecten iets veranderde in de uitkomst, maar qua gameplay geeft het je extra redenen om goed op te letten. Ikzelf had ze allemaal in mijn eerste speelbeurt, maar ik moet toegeven dat ik op de hoogte was van de vlinder die oneerlijk moeilijk verstopt zit (dankzij de Nostalgia Critic recensie). De locatie van de andere objecten wist ik echter niet en kon ik deze tijdens mijn eerste sessie vinden.

Deze veranderingen brengen echter ook nadelen mee. Het feit dat de levels zo lang duren kunnen het hersendodend maken als je ze vaak verliest. Voornamelijk de Alice in Wonderland wereld kon ik op gegeven moment dromen en spelen met mijn ogen dicht. Er zitten momenten in de game waarin er plots geen geel knipperende objecten zijn, zoals aan het einde van de Alice in Wonderland wereld, wat de game behoorlijk frustrerend maakte op bepaalde punten. Ook had het mij fijn geleken als de game meer rustmomenten had. Het constante drukke karakter van de scenes kon vermoeiend werken, waardoor ik dit deel niet in één keer uitspeelde.
Voor mij vormde het geen hinder omdat ik er bekend mee was, maar ik kan mij voorstellen dat de vlinder vinden een game verpestende deal-breaker kan zijn, geziene je elke keer het gehele spel opnieuw moet doen voor één object dat je misloopt. Wat dat betreft had deze duidelijker moeten zijn aangegeven.

Al met al een leuk vervolg die goed uitbreid op de eerste game. De cutscenes zijn een stuk creatiever en energieker, evenals dat de gameplay anders genoeg was en zenuwslopend kon werken bij de lange levels. Vaak een level opnieuw doen kon echter vervelend werken en de vlinder had duidelijker moeten zijn aangegeven.

3,5/4* (voor de PS4 versie)