Rayman 3: Hoodlum Havoc (2003)

Alternatieve titel: Rayman 3 HD

Nintendo GameCube / PC / PlayStation 2 / Xbox / Macintosh / PlayStation 3 / Xbox 360
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft en Feral

De wereld wordt weer eens door slechteriken overgenomen. Dit keer door de kleine zwarte Hoodlums, die kleren voor zichzelf maken door dieren kaal te plukken. Deze Hoodlums zijn gevaarlijk en Rayman moet de wereld bevrijden van deze schepsels. Samen met zijn domme vriend Globox en zijn vliegende handleiding vecht hij tegen André, de leider van de Hoodlums.

Martijn, ik geef je gelijk, inderdaad wat minder dan Deel 2. The Great Escape (Deel 2) bevatte meerdere mooie en spectaculaire omgevingen, en uitdagingen. Ook Michel Ancel de maker van Rayman zei:"Rayman 3 had er een stuk anders uitgezien als ik had meegewerkt".
Maar Ancel werkte toen aan Beyond Good & Evil en aan King Kong.
Ondanks dat vind ik Rayman 3 een top Game met prachtige omgevingen leuke karakters en weer prachtige ontwerpen (en design). 4,5*. Had 5 sterren willen geven maar anders had Rayman 2 net zo goed geweest als Rayman 3.

avatar van yurrenstein12
yurrenstein12 schreef:
Dit is een leuke game, maar kan gewoon niet tippen aan Rayman 2, die ook gelijk de beste uit de reeks is.

Het is al een hele tijd geleden dat ik het spel gespeeld heb, en ik zag hem voor 1 euro in de winkel liggen voor de PC, dus ik dacht laat ik het maar weer eens proberen.

Oke, hij is inderdaad nog steeds minder goed dan Rayman 2: The Great Escape, maar het is een topspel. Ik weet niet meer waarom ik de game vroeger minder vond, maarja.

+1,5* = 5,0*

avatar van Alfred Mok
Recensie: Rayman 3: Hoodlum Havoc!

Een game waar ik veel verwachtingen bij had. En dat is natuurlijk niet zo gek wanneer je deel 2 gezien en gespeeld hebt. Maar helaas had ik weer eens veel te hoge verwachtingen en liep ik steeds maar weer tegen bepaalde punten van de game aan waar ik het niet mee eens was. De karakters waren duidelijk minder en de fantasie en humor waren duidelijk minder dan in deel 2. Natuurlijk zijn er leuke karakters en is Rayman hier nog echt DE Rayman zoals we hem kennen, toch mist de game wat...iets wat ik niet echt kan uitleggen. Op aanraden van mijn zoon heb ik deze game gekocht, dit blijkt maar weer eens dat je je kinderen nooit kan vertrouwen

Een miskoop wil ik het echter niet noemen, het is en blijft een leuke game. Toch haalt het bij lange na niet de kracht en fantasievolle wereld die Ubisoft ons gaf bij "The Great Escape". Het is raar maar waar...Ubisoft did it NOT again. Een keurige 4* omdat ik de game minder vind dan deel 2 maar wel een stukje beter dan deel 1. En aangezien ik die 3,5* gaf houd ik Rayman 3 op een keurige 4*.

avatar van simonslekke
Ik heb dit spel gekocht in de playstation store voor 10eu.
Ik vond dit wel de moeite aangezien ik het eerder al op pc had gespeeld en het zeer goed vond.
Zit nu ongeveer halverwege en het spel blokkeert altijd op het zelfde moment.
Ik kom in een kamer te zitten en er zou een hekje moeten opengaan maar dit gebeurt niet?!
Heb zeker al 5 keer geprobeerd maar altijd opnieuw gebeurt het.
Wat kan ik hier aan doen?
Zou dit zo graag willen uitspelen...

avatar van CarealotCarrot
Ik heb geen andere Rayman games gespeeld dan nummer 3, misschien dat mijn score daarom laag uitvalt.

Rayman 3 wilt graag platform en actie game zijn en slaagt in beiden niet. Platform op zich nog te doen, alleen is het in andere platform games veel beter uitgewerkt. Levels kunnen soms onoverzichtelijk zijn. Rayman loopt ook nogal stroperig, wat de game nogal traag doet aanvoelen. Terwijl de rest/humor zo hyperactief is, een beetje gek dus. De power-ups die je meestal moet gebruiken om verder te komen in het level duren veel kort. Power-ups kun je helaas dus niet meenemen, dit had de game wat interessanter kunnen maken.

Het actie gedeelte komt neer op buttonbashen en soms wat heen en weer geloop om je vuisten te curven. Niks boeiends dus, op zich niet vervelend als het als afwisseling in de game wordt gestopt, maar helaas bestaat 50% van de game uit dit hersenloze gedoe. Jammer...

Humor sprak mij ook niet aan. Gelukkig zijn er soms speciale levels zoals de discofunkboard(?) levels en sommige bazen zijn wel leuk. Jammer genoeg is de game alleen aan te raden voor de extreme platformliefhebber of de Rayman fan.

Rayman 3 is een ander verhaal. Dat is logisch. Alleen het verhaal en de sferen van de levels zijn niet helemaal zoals ik gewend ben en de wereld waarin het afspeelt voelt niet als een Rayman wereld, het is dat je hem ziet lopen anders zou het ook iemands anders wereld kunnen wezen. De eerste levels gaan nog wel t/m The Bog of Murk, daarna gaat het van het ene uiterste naar de andere. De Hoodlums zijn redelijk goed bedacht alleen de Knaaren en vooral Reflux zijn eigenlijk iets te boosaardig vergeleken met de monsters van de vorige Rayman's. Jano ( het monster met één oog en een hoed in Rayman 2 ) was ook boosaardig alleen had ook iets vriendelijks. Verder was de muziek bij de meeste levels ook minder mooi ( behalve tijdens de eerste levels t/m Clearleaf Forest en de muziek van de Land of the Living Death ging ook nog wel) als in Rayman 1 & 2, en soms zelfs irritant zoals bij The Longest Shortcut waarbij het mij in diezelfde level ook een tijdje duurde om in een soort buitenhofje met een zweef cabine van de ene kant naar de andere kant te komen. Wat ook nog irriterend en hinderlijk ( vooral onhandig als er een boosaardig figuur in de omgeving van Rayman is ) kan wezen is de camera, die zogenaamd de zelfde camera blijkt te zijn als in Rayman 2, ook al is het in Rayman 3 iets verbeterd en filmt de camera minder vaak vanuit een hoek waardoor de omgeving onoverzichtelijk wordt. Zijn er ook voordelen? Ja, die zijn er. Grafisch is er verbetering, dat is logisch want het spel is ongeveer 3 jaar jonger dan Rayman 2 en 8 jaar jonger dan de originele Rayman. De omgevingen zijn over het algemeen ‘ronder’. En Rayman is zelf ook veranderd, al lijkt het alsof hij iets moeizamer loopt als in de vorige Rayman’s. Ook is er in Rayman 3 duidelijk meer humor dan in Rayman 2 die soms een vrolijke sfeer heeft alleen vooral meer serieuzer is en alleen een paar spaarzame grapjes had. Vooral de filmpjes met de Hoodlums en de andere filmpjes met de dokters ( Teensies ) in Rayman 3 waren leuk. Ook spraken de meeste karakters in Rayman 3 Engels of een andere bekende taal ( geen Nederlands ), in Rayman 2 was het een taal die nogal geheimzinnig was ( werd wel ondertiteld, alleen niet in het Nederlands ) en in Rayman 1 was het verschillend ( in ieder geval ook niet in het Nederlands ), de ene keer spraken ze zonder animatie met ondertiteling en als het met animatie was hoorde je ze alleen een geheimzinnig taaltje spreken of hoorde je ze niet praten, alleen het was bij beide wel ondertiteld.
En wat ook leuk was dat er in Rayman 3 een paar herinneringen waren van de vorige Rayman’s zoals standbeelden van Ly de Fee ( The Longest Shortcut ), een Piranha van Rayman 2 en één van Admiral Razorbeard en zijn piraten in het hoofdkwartier van de Hoodlums, en komen de Zombie Kippen als animatie terug in de grotten van de Knaaren ( The Desert of The Knaaren ). Het minispel 2D Madness is ongeveer vergelijkbaar met Rayman 1. Toch geef ik Rayman 3 vanwege de eerder genoemde nadelen minder sterren dan Rayman 1 & 2. Misschien is dat vanwege omdat Michel Ancel de bedenker van Rayman nauwelijks meegewerkt hebt en zelf verteld heb dat als hij volledig meegewerkt zou hebben Rayman 3 anders zou zijn. De Hoodlums zijn niet verkeerd bedacht, alleen het verhaal en de sfeer die het verhaal en de wereld hebben ben ik eigenlijk niet gewend van Rayman. Rayman 3 is niet slecht alleen wel minder dan de vorige Rayman's en vooral minder dan Rayman 2 die ik tot nu toe de beste vindt van alle Rayman spellen bij elkaar.