Review Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Een week geleden heb ik bij
Metal Gear Solid (1998) een review geplaatst met daarin mijn ervaringen met de game. Hierin heb je kunnen lezen dat ik het verhaal heel erg goed vond, maar dat de gameplay soms wat te wensen overliet. Met Metal Gear Solid: The Twin Snakes (MGS: TTS) kon ik eindelijk het geweldige verhaal ervaren met verbeterde graphics en aangepaste gameplay. Is MGS: TTS ook echt beter dan het origineel?
De besturing voelt in ieder geval een stuk fijner aan dan die van het origineel. Bij MGS stoorde ik me een beetje aan de D-pad besturing, omdat het stroef werkt en ik na 30 minuten spelen last van mijn vingers kreeg. De analog stick voelt een stuk fijner aan, maar het blijft lastig om de besturing van MGS: TTS onder de knie te krijgen. Je moet er rekening mee houden dat je minstens één uur nodig hebt om voluit te kunnen genieten van de game.
De nieuwe gameplay elementen voegen naar mijn mening niet heel veel toe. Alleen het schieten vanuit het eerste persoonsperspectief is een welkome toevoegingen. Het hangen aan richels heb ik maar zo'n 3 keer gebruikt en de combat rol heb ik ook weinig gebruikt. Niet alleen de gameplay en de besturing zijn veranderd, maar sommige omgevingen zijn ook aangepast. Zo zijn er in sommige omgevingen vijanden bijgeplaatst en zijn er turrets verwijderd. Soms voelde deze omgevingen niet helemaal goed aan, waardoor je weer terug verlangde naar de oude omgevingen.
De verbeterde cutscenes zijn een genot voor het oog. Het verhaal krijgt hierdoor nog meer impact en emotie. Daarnaast zijn er nieuwe scènes toegevoegd die het allemaal nog wat indrukwekkender maken.
Je kunt erover discussiëren of MGS: TTS beter is dan het origineel. Wat MGS: TTS voor mij beter maakt dan MGS, zijn de cutscenes. Hierdoor komt het verhaal veel beter tot zijn recht en dit is de reden waarom ik de Metal Gear serie wil spelen.
Eindbeoordeling: 9,5 (4,5*)