Guild Wars (2005)

Alternatieve titel: Guild Wars: Prophecies

multi player / online

Ontwikkeld door ArenaNet
Uitgegeven door NCsoft

Guild Wars is het eerst uitgebrachte deel van de Guild Wars serie. In tegenstelling tot vele andere MMORPG`s die maandelijke kosten vragen, doet Guild Wars dit niet. In het begin is er de mogelijkheid om een keuze te maken uit zes verschillende klasses. Bij deze klasse is er verderop in het spel de mogelijkheid een 2e subklasse te kiezen. Er is de mogelijkheid om de verhaallijn helemaal te volgen en de verschillende Area´s te ontdekken, maar er kan ook gekozen worden voor het player versus player gedeelte dat bestaat uit Arena's (4 vs 4), Hall of Heroes (8 vs 8) en Guild Batlles (8 vs 8).

avatar van Spawn NL
Hij bedoelt dat je in Oblivion ook echt zelf met je zwaard moet mikken en met je boog, in GW klik je gewoon op je tegenstander en vervolgens valt je personage aan en kun je met je meegenomen skills iets extra doen.

Maar in tegenstelling tot oblivion is dit een MMORPG en geen RPG dus de keuze is vrij logisch omdat het anders nogal chaotisch word.

Chaotisch en je begint te laggen als een hond
Mja dat klopt inderdaad, maar dat maakt mij verder niks uit. Guild Wars ziet er van zichzelf al vet bruut uit en dan maken die details die de nieuwste spellen wel hebben voor mij niet zoveel uit.

Chaotisch en je begint te laggen als een hond

Klopt MMORPG's met grote uitgestrekte gebieden hebben gewoon grafische beperkingen toch vind ik in tegenstelling tot WoW, Guild wars er een stuk beter uitzien. Maar je hebt dan ook meer laadtijden.

Inderdaaad
Maar WoW heeft wel betere gameplay zeg ik

Inderdaaad
Maar WoW heeft wel betere gameplay zeg ik

Ja die discussie heb ik al vele malen gevoerd, hoewel in het in opbouw allebei MMORPG's zijn, verschillen de games heel erg van elkaar en vind ik dus ook niet dat je ze moet vergelijken.

avatar van martinstegenga
Vind ik juist wel, twee van de meest gespeelde Mmorpg's dus tja een vergelijking waard zeg ik. Ik hou het erop dat WoW een betere gameplay heeft, maar Guild Wars betere Graphics heeft. Verder hebben ze allebei een goed verhaallijn en zijn het Fantasy Games.
Er zijn natuuurlijk nog veel meer dingen om te kunnen vergelijken, maar dan ben ik nog wel even bezig

martinstegenga schreef:

De gameplay van GW verschild zoveel dat je niet imo niet kunt vergelijken met die van WoW en mag ik weten waarom jij de gameplay als je hem dan toch wilt vergelijken beter is dan die van GW?

avatar van martinstegenga
Uitgebreider, beter, meer, etc.
Er is gewoon veel langer en beter bij nagedacht bij WoW. Mja dat je ze wel kan vergelijken is bij mij alleen al het idee dat het Mmorpg's zijn, mar verder komen veel dingen op hetzelfde neer bij deze twee games.

martinstegenga schreef:
Uitgebreider, beter, meer, etc.

Ik vraag waarom je de gameplay van WoW dan beter vind en je argument is: Uitgebreider en BETER ?! daarmee leg je toch helemaal niks uit. (waarom vind je hem dan beter dan is beter toch geen argument.)

avatar van martinstegenga
Haal beter eruit en jij bent ook weer blij. World of Warcraft zit gewoon beter in elkaar. Omdat het spel beter inelkaar steekt, op de grafische eigenschappen na vind ik dat hij gewoon alles zo'n beetje beter heeft. Dat komt mede door de ongelofelijke uitgebreidheid als dat een woord is

avatar van rpger
Ik heb even een vraagje, heb ongeveer 3 maanden WOW gespeeld, en vond dit wel te gek, echter MMORPGs zijn uiteindelijk toch niks voor mij. Ik hou meer van een goed verhaal en toffe quests, bij WOW is de wereld wel heel tof, maar vanwege het open ended online gebeuren is het een beetje doelloos en enorm tijdrovend. PvP doe ik zoiezo niet echt.

Nu heb ik ergens gelezen dat Guild Wars (welke ik nog niet heb gespeeld) wel een soort end game heeft, dwz de questen ondersteunen een totaal verhaal met een finale. Kan iemand dit bevestigen ontkrachten? Want dan klinkt het wel helemaal in mijn straatje.

rpger schreef:

Klopt, elk deel van de guild wars serie heeft gewoon zijn eigen verhaallijn. Als je dit afgerond hebt kun je nog gewoon verder gaan met mooier armor en betere wapens verzamelen. Ik moet wel zeggen dat de Main story line niet heel erg uitgebreid is. Maar er zijn een hele hoop side quests en als je alle andere delen ook aanschaft ben je er echt heel lang mee bezig om ze alle 4 inmiddels uit te spelen.
Verder ben je als je een beetje fanatiek mmo'er bent natuurlijk ook nog bezig om met andere nieuwe characters de verhaallijn uit te spelen.

Ik moet nog wel even zeggen dat Guild Wars ook echt een PvP game is. De PvP is zeer belangrijk (niet noodzakelijk) maar er zijn veel verschillende soorten pvp dus voor ieder wat wils lijkt me zo.

Vind ik ook PvP van GW is beter, singleplayer van WoW, alleen het verhaal is erg ondermaats bij beide games vind ik, GW heeft dan wel idd een echte main-quest per chapter, maar de verhalen hiervan (en de side-quests) zijn niet interessant (en vooral origineel) genoeg om je echt in te verdiepen maar zorgen meer voor een leuke ondersteuning in de wereld-sfeer. Zowel GW als WoW nemen de verhalen ook niet te serieus, om het voor iedereen behapstukbaar (is dat een woord?) te houden natuurlijk.

Los van storylines vind ik GW trouwens toch een stuk vernieuwender dan WoW, de heroes en henchies, de grotere variëteit in soorten PvP gameplay en vooral de sfeer van de GW games toch beter en meer tot de verbeelding spreken. Trouwens de kosteloze(!) support van GW vind ik ook een stuk beter, veel events, constant upgrades en vernieuwingen.

Eindoordeel van GW; gewoon een supergoeie MMORPG, waar je zeker met PvPen lang in verdwaald kunt raken, hierbij tellende dat dit de enige is zonder monthly fee, vind ik dit de beste die ik tot nu toe gespeeld heb. 4* (Factions 3,5 - Nightfall 4,5)

Squall Lionheart schreef:
om het voor iedereen behapstukbaar (is dat een woord?) te houden natuurlijk.

Volgens mij niet maar ik vind hem goed bedacht, even onthouden

avatar van Spawn NL
Iemand die toevallig hele coole titels heeft behaald in Guild Wars?

Ik zal even mijn leuke neerzetten:

Mighty Hero (3) (180 fame behalen in Heroes Ascent)
Defender of de Luxon (7) (bepaald aantal faction halen in Alliance Battles)
Tyrian Master Cartogopher (95% verkent van Tyria)
Not Too Annoying (5) (bepaald aantal punten halen bij the Asura)
Gladiator (1) (100 punten halen in Random Arenas)
Drunkard (1) (1000 minuten dronken zijn)

Dat waren alle leuken wel zo'n beetje, ik heb er nog een hoop meer maar ik ga ze niet allemaal opnoemen xD

ps: ik kwam laatst iemand tegen met de titel: My Guild Hall Smells of Rich Mahogany.
Hij had 25 Maxed out titles ! Hele coole title

Dre
enige title waar ik trots op ben is: deadly gladiator (rank 4)

ps: vetste spel ooit in pvp

avatar van JohnWilliams
Een Pracht game!
Met mooie omgevingen net zoals in Factions en Nightfall.
Alle 3 prachtige games, nu moet ik alleen nog maar Eye of the North kopen.

Je blijft altijd bezig met Guild Wars, je hero's upgraten met nieuwe armors, skills etc. en voor je zelf natuurlijk. Voor de mensen die Guild Wars hebben, stuur me eens een berichtje. Mijn naam is op Guild Wars: Manta the Wizard.

joeri592
zeker een goede game, maar john williams, ik vind jouw echt een leuk lid van gamesmeter, je hebt zowat bij elk spel berichten, nooit irritante berichten ofzo je bent vaak op gamesmeter en je hebt veel games toegevoegt!
ik vind alleen wel dat je spelen zeer snel een hoog cijfer geeft
maarja, ik wou dit ff kwijt, en bljf veel plezier hebben op gamesmeter, en dat geld voor iedereen!

sorry dat ik dat hier plaats

avatar van JohnWilliams
Ieder zijn mening Joeri Ik ben erg soepel in het geven van cijfers.

Maar over Guild Wars.
Ik mag waarschijnlijk géén reclame maken maar toch...
Ik ben een eigen Guild begonnen: Face of the Dragon, erg leuk met al zeker wat leden! Het kost alleen wel wat money maar ach...

avatar van systemless
Je moet gewoon guild wars spelen als je geen geld wilt uitgeven aan wow ofzo.

mooie graphics en grote world.

minpunten: max lvl 20, geen races zoals elfs of dwarfs

gamelord
Coole game, ben begonnen en heb er 4 en een half uur op zitten.
Was eerst wat zoekende maar als RPG in je bloed zit heb je het zo onder de knie. Ben nu al Lv. 4...bijna 5.

Het spel is fraai gedetailed en de gameplay is heerlijk, de quests zijn
leuk om te doen. Leuke emotes trouwens: dansen, uitdagen, provoceren en noem maar op...handig dat controllijstje dat bij de game zat. Weet het nu van buiten.
de classes zijn weer van goede kwaliteit: Warrior, Necromancer, ranger
enz. Moeilijk is deze game niet, had het meteen naar een uurtje door hoe de basics in elkaar steken. Als je alle delen hebt is het toevoegen van de andere delen ook heel simpel.
en dat het gratis is is natuurlijk super, aangezien ik van betaalde Online MMORPG het bezeikte boel vind...je betaald immers je internet al.
Deze game heeft veel potentie...alleen jammer dat er nu al een deel 2 komt.

+ punten
Fraaie wereld
Leuke classes
Toffe gameplay
Gratis (juich ik wel toe)

- punten
weet er geen!!

Conclusie: heerlijk gratis RPG-avontuur, zonder tijdslimiet
Aanrader dus!!

avatar van ps3me
Mooi dat het een goed spel is Gamelord, ik speelde net een klein uurtje Factions. En ik was in dat kleine uurtje van level 1 naar level 4 ook bijna 5.
Zou dat aan het spel kunnen liggen?

gamelord
Ik speel denk ik in slowmotion , maar ben dan ook in het begin bezig om de hele wereld uittepluizen. Zodat ik nu de weg uit mijn hoofd weet.
heb er geen idee van hoe het komt....ben een soort explorer adventurer.
En dan zo nu en dan doe ik een quest en dan loop ik weer doelloos rond, heb trouwens te veel tijd om te gamen dus ga je lekker exploreren.

avatar van jellecomicgek72
wie wil mij toevoegen op Guild wars????

ik heet: Zera Destroyer. (wel met een spatie)
see you on Guild Wars!!!!

Hmm ik kan in een dag een lvl 20 character maken als ik wil
Anyways wat betreft dat er nu al een deel 2 kwam Gamelord. Als je de game vanaf het begin speelt dan heb je nu zo'n beetje alles wel gezien de game is ondertussen al 4 jaar oud.

gamelord
Als je zo vlug een character maakt in 't begin dat je het spel gaat spelen kan ik toch niets van de wereld ontdekken. Daar haal ik nu juist mijn plezier vandaan. Als ik iets doe neem ik me de tijd ervoor en geniet ik van wat er gemaakt is, als ik alle verhalen doorlopen heb wil ik zeker zo snel mogelijk een char opbouwen.
Mijn char is inmiddels wel al lv 20...dacht er een week over gedaan te hebben.
Maar toch is het me opgevallen, iemand die met z'n 1ste char. komt heeft ook tijd nodig om hem lv 20 te krijgen. Dus het ligt niet aan mij, denk ik.

Als je het spel al lang speelt kan ik het me wel voorstellen dat mensen een nieuw deel willen hebben idd.
bij mij is dat tot nu toe alleen het geval met offline games...is mijn 2de online game die ik speel en tevens 1ste online game die me boeit.
maar of ik deel 2 haal is een grote vraag, deze game is al tijdrovend
wat wel een goed compliment is voor NCsoft.
en als ik eerlijk ben is dit wel een super game...veel beter dan de meeste online games die te krijgen zijn. Betaalde MMoRPG's weggelaten daarvan, die weiger ik aante schaffen ..(bezeikte boel).

Maar het is toch niet erg om een char op te bouwen met je eigen tijdslimiet, toch?

Nee tuurlijk niet

Maar ik ken alle verhalen ondertussen wel zo'n beetje kheb iets van 8 lvl 20 chars

gamelord
8 characters, heb je dus alle plekken vol. ..cool man, maar ik denk dat je de game ook al in een vroeg stadium bent gaan spelen?
Ja als je de verhalen door en door kent zul je die alleen nog doen om iemand te helpen.
Dan ben je zeker veel bezig met AB of PVP?

ben nu ook de training aan het doorlopen met mijn pas gemaakte pvp
character.
Maar het belangrijkste blijft toch wel de fun in de game...je kan van deze game echt veel genieten Spawn NL, zal jij ook wel doen . Vind nu AB het leukste om te doen.

Akron777
Na bijna 3 jaar heb ik het toch wel een beetje gezien. Jammer aan de ene kant, maar enfin, als je alle hoeken van het spel al door en door kent. Prachtige werelden waar je doorheen mag rennen met je groepje, en zeer mooie graphics. Datgene wat voor mij GuildWars zo bijzonder maakt zijn de 'instanced' area's. Je hebt geen last van andere irritante spelers en kan fijn je eigen weg gaan. Wat op den duur wel erg op de zenuwen raakt is de continue gebondenheid aan de verhaallijn. Maar ja, dan zijn de verhaallijnen wel ook erg goed. Het enige nadeel is dat Arenanet niet zoveel nieuwe dingen aan het spel toevoegd. Het lijkt dat sinds de aankondiging van GW2, de grote aandacht voor GW1 weg is. De nieuwe hero en de imp summon zijn de laatste interessante nieuwe toevoegingen.

Al met al mag ik zeker niet klagen, en geef dit spel gewoon wat het verdiende: 5*

avatar van Big Sparrow
Jo ik zoek een beetje een altern voor wow
Kan iemand mij vertellen hoe het met de besturing zit, want heb geen zin om met de muis te lopen, dat moet je altijd bij die free morpg die je gratis kan spelen ???

En kan de wat oudere pc deze game aan ?
En is het een veel gespeelde game op dit moment
en niet dat de wereld half uitgestorve is want wil wel graag een beetje drukte en gezelligheid .
Bvd