Sid Meier's Civilization (1991)

Alternatieve titel: Civilization

Atari ST / Commodore Amiga / Macintosh / PC / Super NES
Strategy

Ontwikkeld door Sid Meier
Uitgegeven door MicroProse

Het jaar is 4000 voor Christus. Een groepje kolonisten is op zoek naar de perfectie locatie voor een stad, een stad die de voorbode is van een machtig imperium. De keuze is aan de leider, jij. Een imperium opbouwen is echter niet makkelijk. Terwijl onderdanen tevreden moeten worden gehouden, heeft de wetenschap ook de ruimte nodig om je wereldrijk vooruit te helpen. En er zijn meer kapers op de kust.

avatar van Zelva
Best wel leuk turn-based strategiespel. Erg leerzaam ook. Grootste nadeel is dat de tijd zo ontzettend snel gaat. Voor je het weet is Christus al weer geboren en val je in 1500 je tegenstanders met tanks en nukes aan. Iets meer tijd om op te bouwen zou leuk zijn.

Sinds dit spel heb ik eigenlijk altijd een hekel gehad aan Zulu's. Ze kunnen nooit hun woord houden.

avatar van Phoenix
Merkwaardige reeks dit omdat ik de spellen eigenlijk met de telg beter vind worden. Natuurlijk is hier mee wel de basis gelegd maar ik heb deel 2 (vroeger) en vooral deel 3 (nog niet zo lang geleden) verschrikkelijk veel gespeeld.

Belangrijkste kenmerk voor mij is toch de combinatie van toegankelijkheid en diepgang die met name in deel 3 ongelofelijk goed is. Je kunt op heel veel verschillende manieren je tegenstanders/medestanders naaien waarbij de balans tussen verschillende politieke, culturele en militaire aspecten geheel naar wens kan worden aangepast. En toch speelt het allemaal heerlijk weg en vliegen de uren voorbij.

Sid Meier is in ieder geval een genie.

4* voor deze. Oplopend naar 5* voor deel 3.

avatar van Tommeh
Zelva schreef:

lol

Ik sluit me trouwens bij Phoenix aan. De serie werd iedere game beter. Deze zag er natuulijk niet uit, maar wat een phalanxen heb ik toch gemaakt!

avatar van Thomas83
Een van de meest verslavende spellen die ik ooit heb gespeeld. Echt een tijdloze klassieker, ik zou me er ook nu nog top mee vermaken en het zou de vloer aanvegen met veel hedendaagse spellen waarbij het alleen om grafische pracht gaat.
Het is ook heerlijk om de wereldgeschiedenis in het spel door te lopen, en het is nog een leerzaam spel ook, en bovendien met een vrij hoog herspeel-gehalte.

Thomas83 schreef:

Inderdaad bevat het spelletje een geschiedenis, ik heb ook veel dingen van dit spelletje geleerd, maar na ongeveer een uur gespeeld te hebben ging dit spelletje me altijd vervelen. Wel knap gemaakt en leuk bedacht daarom nog 4 sterren. Ook moet ik zeggen dat ik dit Deel beter vind dan deel II.

avatar van Thomas83
Door de Civilopedia en het spel zelf met al die volkeren, gebouwen en wereldwonderen en wereldleiders heb ik nog aardig wat opgestoken van het spel.
Verveelt heeft me echt nooit. Ik vond het vooral tof als je er weer een gebouw bij had gebouwd in je stad, en je dat dan zag verschijnen met een raar maar erg prettig geluidseffectje erbij.
En vooral ook het ontdekken van de technologies was en is zo verslavend aan Civizilization. Net als het ten strijde trekken en je steden zien groeien. Het bouwen aan het paleis vond ik ook een leuke toevoeging, maar op een gegeven moment had je dat na een paar potjes wel gezien.

avatar van Jord
Tommeh schreef:

...maar wat een phalanxen heb ik toch gemaakt!

Dan was jij van de verdedigende tactiek. Ik ging meer voor de Chariots en de Catapults. Wel met het risico trouwens dat je je stad kwijtraakte door een horde Barbarians.

Het was een enorme ontdekkingstocht, dit hele spel. En o, o wat hebben we dit veel gespeeld.
In m'n Top 10!

Steeds weer restoren, om toch met die warrior het slagschip te verslaan....

avatar van Aazhyd
Was destijds een geweldig spel, maar Civ2 bracht het allemaal tot een veel hoger nivo.

avatar van DonOswaldo
Het begin van een geweldige reeks. Heb dit ontzettend veel gespeeld vroeger. De wereld verkennen, steden bouwen, steden innemen, andere volkeren bestrijden. Heerlijk vind ik het.

Geen kenner, maar dit moet bijna wel een absolute klassieker zijn in de "turn-based strategy" games. Ik heb dit zo ontzettend vaak gespeeld. En ik zou dat nu zo nog steeds kunnen, vermoed ik. 30 jaar later is dat het beste teken dat dit spel kwaliteit en goede gameplay biedt.