Race Driver: GRID (2008)

Nintendo DS / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Racing

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Race Drive: GRID is de opvolger van DTM Race Driver 3. In de game race je over circuits, die zich in de Verenigde Staten, Japan en Europa bevinden. Je zult met meerdere raceclasses rijden in meerdere kampioenschappen en bovendien zijn er urban street competitions, waarmee je over straatcircuits kunt scheuren.

avatar van Bahamut Zero
Wat een heerlijke game is dit. Na Toca race driver 3 is dit mijn all time favoriete race game. De auto's zien er heerlijk uit, rijden goed en varierend, er zijn genoeg uitdagingen (zoals de banen die eigenlijk ietsjes te krap zijn) Iedereen die dit spel speelt raad ik wel aan om de brake assist uit te zetten. Had hem een hele tijd aan staan en raakte op het laatst een beetje geirriteerd over het feit dat ik niemand uit kon remmen. De 24h van Le Mans is wel een beetje saai. Na de start worden de plaatsen meestal al verdeeld en daarna is het 24 minuten (wat gelijk staat aan 24h) je auto op de baan houden terwijl je eenzaam je rondjes rijdt. Ook een minpunt vindt ik de a.i. van je tegenstanders soms. Ze rijden zo verdedigend op de race lijn dat je soms bruut de muur of het gras in wordt gedrukt omdat het net lijkt alsof de computer niet door heeft dat je naast hem rijdt. Leuk pluspunt is dan weer 'Grid World'. Een mode waarin je je eigen team opzet en sponsors moet werven en op die manier moet je genoeg geld verdienen om nieuwe auto's te kopen om zo in nieuwe klasses te kunnen rijden. De moeilijkste klasse vindt ik tot nu toe de stock car klasse. De auto's zijn niet echt lekker door de bochten heen te sturen, komt ook nog eens bij dat elk stock car circuit 1 of 2 kruisingen heeft waardoor een aanrijding onvermijdelijk is. Overall bevalt de game mij echter zeer goed. Ook de online functie is leuk uit gewerkt (alhoewel daar veel mensen zijn die je van de baan proberen te rammen, maar zich vaker zelf elimineren door in de muur of het grind te eindigen). Er zijn zoveel klasses die online ook uit te kiezen te zijn waardoor geen enkele race hetzelfde is. Dit is ook een groot pluspunt in de singleplayer, ook hier een gigantisch aantal raceklasses waar je je voor kunt kwalificeren zodra je het goeie rijbewijs hebt. Rijbewijzen scoor je door hoog te finishen en om gastraces te rijden bij teams die jou bepaalde doelstellingen binnen willen laten halen. Hier krijg je respect points voor. Heb je genoeg respect points dan wordt de weg naar een nieuwe klasse voor je geopend.

4,5* misschien dat het nog een 5* wordt.

avatar van Hadouken
De eerste game die ik draaide op m'n nieuwe high end PC. En wat ziet de game er mooi uit! Veel oog voor detail, auto's worden smerig, mooi schademodel en - ik weet niet precies meer hoe het was in voorgaande delen - het publiek langs de kant is enorm mooi en levendig. Een lust voor het oog dus.

Ik moet bekennen dat ik pas tien events compleet heb, maar ik heb genoeg gespeeld om een oordeel te geven, vind ik. Het racen voelt op het begin wat onwennig. Het is iets meer arcade en de auto lijkt iets meer te glijden dan voorheen. Na een tijdje heeft een beetje gamer het echter onder de knieën. Het motorgeronk klinkt weer lekker en met name de soundtrack - die ook onder de replays wordt afgespeeld - pompte me vol adrenaline. Je moet er echter wel van houden, van opzwepende boem-boem-boem muziek.

Het blijft stoer om in teamverband te racen. Hoe meer je team wint, hoe grotere sponsors je aantrekt en hoe meer geld er in het laatje komt. Wel mis ik een beetje het tunen en af kunnen stellen van je auto.

De flashback-optie vind ik niet zo geslaagd. En dan vooral omdat nadat je bent gecrasht het beeld gewoon stopt. Soms heb ik gewoon zin om vol op iemand in te raggen of een kettingbotsing te veroorzaken, maar soms stopt het beeld dan middenin een crash. Jammer. Of is dit ook uit te zetten op één of andere manier? Zonder dat je op de hoogste moeilijkheidsgraad hoeft te spelen...
Ook leken de crashes soms wat oneerlijk. Eén stuurfout en meestal kan je het schudden. Maar als de AI een stuurfout maakt zijn ze vaak snel(ler) weer hersteld. Het kan aan mij liggen maar soms voelde ik me toch wel benadeeld.
Een nieuwe optie is volgens mij ook de driftrace. De bedoeling is dan om zoveel mogelijk punten te halen met een mooie slip. Persoonlijk vond ik dat dan weer erg leuk. Niks is stijlvoller als superstrak door de binnenbocht driften en je auto weer perfect in balans trekken!

Voor de rest bevat de game eigenlijk alles wat een goede racegame moet bevatten. Veel auto's, goed rijgevoel, spetterende crashes, mooie graphics, opzwepende soundtrack en natuurlijk een online mode. Ik heb hem nog niet echt gespeeld omdat het me persoonlijk niet echt aanspreekt, maar het echte fan van het spel zal ongetwijfeld z'n carriëre online willen voortzetten.

Martijn schreef:
Dan geef je harde tikjes... moet wel zeggen dat het echt een spel is voor een racestuurtje of een gamepad.

ik geef geen harde tikjes, voor mij is het gewoon een heel rare besturing tov alle andere race spellen ik ooit gespeelt heb, ik vind mezelf een redelijk racer maar in dit spel kon ik nog geen race uitrijden, maar waarschijnlijk ooit geef ik het spel een tweede kans, instaleer ik het trug en dan raak ik het mischien gewoon en vind ik het een super spel

avatar van polopolo150
Een mooie en leuke racer. T'is alleen soms irritant dat deze spel zo snel gaat dat je soms even niet zo goed kan zien of iets een blokkade is of dat je erdoor moet gaan rijden... En dat heb je vooral als je hebt geslipt.

En wat ik niet begrijp aan de PC versie is waarom je geen hoge resoluties kan hebben, begrijpelijk, want op de hoogste resolutie kan mijn computer het niet aan (heb een mid-range computer), maar de resolutie is bijna hetzelfde als een HDTV beeldscherm, wat ruikt als een goedkope port....

Achja, ondanks dat is het nogsteeds mooi, en is het één van de beste racers die ik heb gespeelt deze decennia.

avatar van Duke Nukem
Dit is een heel degelijke racer uit de Codemasters stal. De besturing is heel goed, er zitten tal van mooie auto's en veel circuits in het spel. Je kunt zelfs Le Mans letterlijk 24 uur rijden. De enige minpuntjes zijn voor mij de lelijke geelbruine kleurenfilter en de harde muziek bij de herhalingsbeelden als je een race hebt uitgereden. Ook zie ik geen optie om de perfecte racelijnen op het parcours te zien. En de camera is iets te laag gepositioneerd, waardoor je weinig overzicht over het circuit hebt.