Secret Files: Tunguska (2006)

Alternatieve titel: Geheimakte: Tunguska

PC / Android / Apple iOS / Nintendo DS / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Fusionsphere en Animation Arts
Uitgegeven door DreamCatcher, The Adventure Company, Deep Silver en Koch

Als Nina Kalenkov op een dag haar vaders kamer binnenloopt is die helemaal overhoop gehaald en haar vader spoorloos verdwenen. Nina gaat op onderzoek uit en komt erachter dat haar vader meewerkte aan een geheim project, dat haar leidt naar de Tunguska-regio, in Syberië. Wat is er aan de hand en waar is haar vader? Ondertussen zijn er ook andere organisaties die achter haar vader en het project aanzitten. Zal Nina op tijd zijn en een grote ramp kunnen voorkomen?

avatar van Hadouken
Adventureliefhebbers opgelet!

Deze point & click game is namelijk niet erg bekend volgens mij. Maar hij is absoluut de moeite waard. Het verhaal is heel erg boeiend, er zitten spannende momenten in, maar ook wat meer drama en intriges.
De puzzles zijn soms best lastig, maar bovenal, de game is erg leuk om te spelen met mooie locaties en de game heeft een opvallend lange speelduur voor een adventuregame.

De Tunguska episode is afgesloten nu maar als ik het goed heb staan er meerdere Secret Files episode op het programma.

avatar van Shangri-la
Mooie game idd. het smaakte zeker naar meer en dat komt er gelukkig ook. Grafisch ziet het spel er prachtig uit en ook met de gameplay zit het wel goed. Ik kijk alvast reikhazend uit naar het volgende deel.

Ben bezig met spelen van dit spel en is zeker de moeite waard als je van point and click houdt. Puzzels zijn best tot erg moeilijk moet er wel veel voor doen om te kunnen ontcijferen. Maar ik geniet iedere dag meer en weer van dit spel. Een aanrader en is tegenwoordig overal te koop voor € 5..
Nu wachten op deel 2.

avatar van Mega Man
Ik wist niet eens dat deze point & click adventure ook naar de Wii kwam. Is deze game een must-have voor dit systeem? Hoe ziet het er uit op grafisch vlak? Werkt de besturing goed?

avatar van Barcel
Niet te geloven, ik vind de cover echt erg prachtig!

Een hele mooie game. Ik hoop dat deel 2 snel uitkomt.

Mensen nog iets gehoord van deel II. Site bestaat wel

avatar van kArIzMa_TuRk
Justice4All schreef:
Mensen nog iets gehoord van deel II. Site bestaat wel

Aardige adventure.
Leuke puzzles, redelijk graphics, zo nu en dan best grappig.
Moet wel toegeven dat de puzzles of combinaties soms erg vergezocht zijn, waardoor je zo een half uur zit te zoeken naar een onlogische oplossing.
Soms komen de karakters een beetje houterig over. Verhaal is niet heel geweldig en het einde is eigenlijk nog minder. Maar de game biedt wat een adventure/puzzle game hoort te bieden.

Gisteren begonnen met dit adventure. Voelt echt als een ouderwetse Point & Click, met graphics die het nog steeds doen en leuke puzzels (tot nu toe). Enige wat een beetje mehh is, is de Engelse voice acting.

Dit is eigenlijk een nogal maf spel met een vrij serieus thema dat toch verwacht dat je dingen doet waar je niet op kunt komen, zoals je dit wel zou proberen in een maf spel als Leisure Suit Larry.

Ik geef een voorbeeld: Je moet een boterham met boter gebruiken op een roestige krik onder een auto omdat de krik te vast zit onder de auto. De boter van de boterham smeert blijkbaar de krik zodat je deze wel kunt pakken.

De Switchversie heeft denk ik wat quality of life improvements tov de oorspronkelijke versie gekregen, waaronder een walkthrough die je ingame kunt raadplegen. Ik kom er door alles uit te proberen vaak wel uit, maar soms, zoals wat ik hierboven aangaf, is het te bizar/vergezocht en dit bizarre is naar mijn mening out of sync met de serieuze ondertoon van de thematiek.

Nou, ik ga me weer verder laten verrassen!

Ennnn uitgespeeld, met een kleine 15 uur op de klok. Op de indruk die ik hierboven schets moet ik toch wat terugkeren. De game heeft weliswaar een serieus thema, maar hangt aan elkaar van grappen, waardoor het de sfeer ademt van een soort luchtige actiefilm à la James Bond. Maar dan zonder de actie dus, want het is een Point and Click adventure

De game kent erg veel verschillende scènes en omgevingen, wat zorgt voor een fijne afwisseling. De logica in de puzzels wordt wel beter naarmate de game vordert, maar het kan ook zijn dat ik aan de denktrant van de developers gewend raakte. Desalniettemin moest ik een keer of 5 de walkthrough raadplegen.

Qua productiewaarde, gameplay en graphics slaat deze game ook 13 jaar nadat deze voor het eerst uitkwam geen gek figuur1

Deel 2 zal tzt ook op de Switch verschijnen. Als ik die weer voor een euro of 5 of minder kan halen ga ik die ook ckr spelen