Valkyria Chronicles (2008)

Alternatieve titels: Battle Field Valkyria: Gallian Chronicles | Valkyrie of the Battlefield | Valkyria Chronicles Remastered

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Action / Strategy

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Valkyrie of Battlefield is een turn-based strategiegame die zich afspeelt in een fictief Europa in de jaren 30. De game draait om zogenaamde BLITZ (Battle of Live Tactical Zone) systemen. Je kunt ervoor kiezen om je troepen te commanderen en zo het strijdveld in te sturen, of je kunt controle nemen over een eenheid en deze vanuit het derdepersoonsperspectief besturen.

Zie hier Trailer 1 en Trailer 2. Mooie grafische stijl, kijk hier dan ook erg naar uit!
Over een Europese release is echter nog niks bekend, ik hoop wel dat die er komt.

Wow, idd echt mooi, beetje aquarel manga,
Hopen dat de gameplay ook leuk is, design en story zien er iig goed verzorgd uit.

Goed nieuws want het spel komt ook naar Europa!

In de zomer van 2007 kondigde Sega hun eerste RPG voor de PlayStation 3 aan, hun Sakura Taisen team werkt aan Valkyrie of the Battlefield: Gallian Chronicles.

Het spel werd tot nu toe alleen bevestigd voor een Japanse release, maar Sega kondigde vandaag ook een Europese release aan. Onder de titel Valkyria Chronicles komt het spel deze herfst in Europa uit. Dat is dus zo'n vijftal maanden na de Japanse release.

Nice, weer een reden erbij om een ps3 aan te schaffen.

Sakura Taisen ook heb ik ook altijd al 'ns willen gamen (vertaalde naam is cherryblossom wars klinkt zo vet en str/rpg met mechs is altijd goed), lekker gemaakt met vette screens toen, maar nooit hier gereleased.

Afgelopen week is het spel uitgekomen in Japan. Het ziet er werkelijk adembenemend mooi uit. Hier is een video met de Cinematic Intro en wat gameplay-footage. Niet alleen het artwork maar ook de soundtrack is erg naar mijn smaak. Het wachten wordt er niet bepaald makkelijker op maar eind September/begin Oktober mogen ook wij eraan geloven... (Laten we het in ieder geval hopen!)

avatar van rpger

Als ik de karige site bekijk ben ik daar niet echt van onder de indruk. Sega ...tja. .Het lijkt een beetje het antwoord op Tales op Vesperia van de 360, maar dan als shooter ofzo.

Kijk het kan er wel adembenemend uitzien, maar Metal Gear Solid 4 ziet er ook prachtig uit, qua spel is het echter een heel ander verhaal.

avatar van Marcellussss
Demo staat op PSN, net gespeeld. Ziet er leuk uit en de gameplay is ook aardig, maar niet echt overtuigend. Laat deze maar links liggen denk ik.

avatar van Tsjo-Wi
Ja ik ben ook niet echt overtuigd na het spelen van de demo. Dat getekende stijltje is echt heel mooi, maar de gameplay ging me na die 2 demoleveltjes al vervelen... Het lijkt een beetje op Fire emblem of Advance Wars alleen dan heb je meer vrijheid om met je units een bepaalde tijd op de map te lopen waar je maar wilt. Maar ik heb niet het idee dat het wat nieuws doet in z'n genre. Het lijkt een beetje een standaard turnbased strategygame te worden met opvallende graphics.

avatar van rpger
De recenties zijn toch wel erg lovend, en ik hou wel van dit soort ongehypte games. Overgens heb ik de spel nergens nog zien liggen, en op PSN kan ik geen demo vinden (maar ik kan nooit iets vinden op dat kut PSN)

Jammer het doet inderdaad wat saai aan allemaal. Ik ben ook niet echt overtuigd om daar de volle mep voor te betalen. Dit zijn van die games die je later koopt voor een paar tientjes en blijkt dat het toch echt een hele toffe game is.

Rujar schreef:

Grappig dat jij dit saai noemt, als ik naar je top 10 kijk zie ik allemaal (turn based) RPGs.

Ja klopt, maar ik vind de actie in het spel saai. Ik heb niet het idee dat de tegenstander moeite doet om je te pakken.

Misschien dat het later wat beter/moeilijker wordt, maar het greep mij niet direct.

Stijl en gameplay vind ik wel lekker. Beetje Eternal Sonata Valkyrie Profile. Wat ik echt heerlijk vind werken.

avatar van Tsjo-Wi
Ja door de lovende recensies zat ik gister ook te twijfelen of ik hem zou kopen of niet (hij ligt al een tijd bij Free Record Shop). Uiteindelijk toch voor Dead Space gekozen, omdat ik de demo niet echt super vond zoals ik hierboven al zei. Maar ik denk dat ik hem wel een kans geef als ie wat afgeprijsd is, want het verhaal, de rpg-elementen en het grafische stijltje spreken me wel aan.

avatar van rpger
Ik heb zojuist eindelijk de demo kunnen lokaliseren, ik moet eigenlijk zeggen dat ik er meteen weg van ben, qua sfeer maar vooral de tactische gameplay spreekt me enorm aan, hij is overal nog een beetje duur, maar als ik hem rond de 50 zie liggen neem ik hem mee.

avatar van rpger
Ik heb hem gehaald en al een paar uurtjes ingestopt.

Ik ben volledig weggeblazen, wat een prachtig spel en wat een fantastisch uitdagende gameplay. Misschien te vroeg om te oordelen, maar ik voel aan dat dit mijn game van 2008 gaat zijn, dit is echt een meesterwerk.

avatar van Marcellussss
Ik begin ook te twijfelen. Is het wat veelzijdiger dan de demo?

avatar van rpger
Het is enorm uitgebreid, naast de verschillende klasses die je kunt kiezen kun je XP inruilen voor het levelen van de verschillende units, wapens upgraden en je tank upgraden. Daarnaast spatten de karakters van het scherm, maar zelfden in games zijn de personages zo mooi uitgewerkt. Het verhaal zuigt je meteen op en overtuigd wat mij betreft meer als "oorlog" dan de gemiddelde Call of Duty verhaallijn.

Kijk het is vrij simpel, de gameplay is niks voor mensen die denken dat Gears of War de beste game sinds Halo. Maar als je ook maar even geinteresseerd ben in taktische games of prachtige verhaallijnen is Valkyria een must buy.

Nice, zo te horen eindelijk de PS3 game waar ik op zat te wachten, al een zooi filmpjes gezien en gameplay en verhaal zien er beide idd te gek uit...

rpger schreef:

Mooi, zowel GoW en Halo zie ik als een verschrikking. Ik ben overtuigd, staat op het verlanglijstje.

Dan ga ik hem ook kopen. Demo deed mij toch twijfelen.

avatar van rpger
Was het alleen het verhaal zou het al een geweldige game zijn, maar de gameplay is werkelijk brilliant. Het is een perfecte mix tussen real time, turn based RPG en strategy. Eén van de meest geniale aspecten is wel dat de karakters in nabijzijn van degene die ze aardig vinden een bepaalde bonus krijgen. Dat geeft niet alleen mogelijkheden om bepaalde groepen samen te stellen, maar het is ook verweven in het verhaal van een squad waar mensen elkaar nog moeten leren vertrouwen.

Daarnaast is het werkelijkwaar de eerste game die ik in 2008 speel waar een beetje uitdaging in zit, gevechten zijn moeilijk, een kleine fout kan totale doom betekenen voor de missie, en soms ben je (zonder te kunnen saven) al snel een uur bezig met een enkele missie. Dit is bovendien mijn allereerste console game die richting de 5 sterren afstevend.

avatar van Donkerwoud
Dit is echt zo'n game die, volgens mij, over een jaar nog goed speelbaar is en grafisch weinig onderdoet. Ik wacht het af tot hij wat goedkoper is. Maar kopen zal ik hem, ooit!

avatar van Donkerwoud
@ rpger

Ik heb trouwens wel respect voor je. Je bent doorgaans niet van de Japanse RPG maar toch heb je dit in huis gehaald en heb je er de nodige plezier uit weten te halen. Dat getuigt wel van een echte liefde voor gamen, als je zelfs over je eigen smaak heen durft te stappen.

Donkerwoud schreef:
@ rpger

Ik heb trouwens wel respect voor je. Je bent doorgaans niet van de Japanse RPG maar toch heb je dit in huis gehaald en heb je er de nodige plezier uit weten te halen. Dat getuigt wel van een echte liefde voor gamen als je zelfs over je eigen smaak heen durft te stappen.

Bedankt hoor

avatar van Tsjo-Wi
Ik moet ook zeggen dat ik er helemaal naast zat met mijn reactie op die demo. De positieve reviews en rpger's reactie hebben me toch overgehaald om de game te halen, want ik was wel weer toe aan een verfrissende game. En verfrissend dat is ie zeker. Dat getekende stijltje is zo lieflijk, zo mooi, je zit er gelijk helemaal in. Ook ben ik zeer blij dat de makers de tijd genomen hebben om een mooi verhaal te vertellen door middel van heel veel leuke cutscenes. Maar ook de gameplay staat als een huis. De tactische mogelijkheden zijn haast eindeloos en het werkt allemaal perfect. Deze gaat zeker veel sterren scoren.

avatar van rpger
Man man wat een meesterwerk...net een scene gehad waar ik echt een brok van in me keel kreeg..die 5 sterren gaan niet meer omlaag..

Ben nu een uurtje of 10 aan het spelen. Moet zeggen het verveeld niet echt. De gameplay is echt heerlijk!!

Prettig dat je dik een uur kwijt bent aan een level en je moet echt goed nadenken wat je volgende move is, en dat begint al bij het samenstellen van je team. Een paar foute acties en je wordt zo over de voet gelopen.

Verhaal kan mij nog niet echt boeien, maar goed ben ook net onderweg dus misschien komt dat nog. (weet niet hoeveel levels het spel heeft)

Ik ga wel snel mijn lijst voor de top 10 2008 aanpassen!

In de periode van matige games is dit toch wel een van de betere titels die is uitgekomen. Al zal ik nog niet direct een 5 geven voor de game en dat komt door het standaard verhaaltje, dat vind ik echt een must in een rpg. Maar goed wie weet komt dat nog.

Maar RPG'er bedankt voor de tip en je overredingskracht!

PS: We hebben lang moeten wachten maar daar is hij dan de eerste (exclusieve) game voor de PS3 die staat als een huis!

Zonde en opmerkelijk dat dit spel niet beter gepromoot word!

avatar van rpger
ja ik begrijp het ook niet, de game verkoopt voor geen meter in Europa, en dit is verruit de beste game die ik in 2008 heb gespeeld.

Overgens begrijp ik je kritiek niet zo op het verhaal Rujar, ok de setting is gewoon WWOII in een ander jasje, maar de karakters zijn zo diep uitgewerkt en prachtig vormgegeven dat ze gewoon leven voor je, bovendiep heeft het verhaal een prachtige diepere laag, de struggle van een klein landje met simpele mensen die tegen een overweldigende macht staan die niet te stoppen lijkt.

Neem bv de racsistische gevoelens van Rosie t.o.v. de darcsens (Joden) en haar uiteindelijke turning point hierin. - Prachtig gewoon, ook de relatie russen Welkin en Alicia word grondig uitgediept en het voelt nergens gedwongen of als een verplicht nummertje.

De bad guys zijn een beetje corny en weer typisch animé nichterig, en het hele valkyrie verhaal is echt overbodig, de Japs kunnen het jammergenoeg toch niet laten fantasy elementen toe te voegen, maar als rosie staat te zingen bij de begrafenis van één van de team 7 members (ben even voorzichtig, weet niet waar je bent) ...damn.

Ben inmiddels bij het level dat je de Edelweiss moet verdedigen. Dat is het level net na het verhaal dat je een van de vijanden hebt begraven.

Maar goed ik denk dat het spel nu pas echt begint.