Valkyria Chronicles (2008)

Alternatieve titels: Battle Field Valkyria: Gallian Chronicles | Valkyrie of the Battlefield

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Action / Strategy

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Valkyrie of Battlefield is een turn-based strategiegame die zich afspeelt in een fictief Europa in de jaren 30. De game draait om zogenaamde BLITZ (Battle of Live Tactical Zone) systemen. Je kunt ervoor kiezen om je troepen te commanderen en zo het strijdveld in te sturen, of je kunt controle nemen over een eenheid en deze vanuit het derdepersoonsperspectief besturen.

avatar van Dimitri92
Nu te koop voor Pc. Halen deze geweldige game!

Yoink! Dé PS3 'sclusiv waar ik echt benieuwd naar was, thank u Sony!

Al even gecheckt en wel de gebruikelijke port nags (geen keybinding), maar speelt okee, zelfs met toetsenbord en muis good 'nuff om even lekker in te duiken . Gallian Militia here I come!

avatar van kiriyama
Van de week (eindelijk) mee begonnen en wat een gaaf spel zeg! Wel is het op sommige momenten knap lastig. Ik zit nu in Chapter 10 en de tweede missie daarin is toch vrij taai. Misschien maar eens een paar 'skirmisch' levels doen om wat meer EXP en geld te krijgen...

avatar van CarealotCarrot
Ik had nooit veel moeite met missies, meestal was een sniper genoeg om iedereen op te ruimen.

avatar van kiriyama
CarealotCarrot schreef:

Die gebruik ik niet zoveel aangezien ze haast geen stamina hebben.

Krijgt dus een remaster voor de PS4 inclusief trophies: Remaster.

Shinobi schreef:
Krijgt dus een remaster voor de PS4 inclusief trophies: Remaster.

Ik vraag mij af wat ze gaan remasteren. De game is bijna perfect. Animaties van omgeving zou hier zeker wat vloeiender en dynamischer kunnen zijn, maar ik heb het idee van remaster dat ze enkel de texture aanpassen en de resolutie verhogen. En ik ben het beu wanneer er niets wordt toegevoegd aan de game... ja trophies, maar extra missies zou zeker wel leuk toevoeging en het herspelen waard zijn. Ik ga er vanuit dat de game ook niet voor een zacht prijsje gekocht kan worden.

Wat ze best zouden mogen doen is deel 2 erbij voegen, dat is nooit op een stationaire console uitgekomen, zover ik weet.

Ik heb hem nu ook voor de PS4 aangeschaft en ik moet zeggen dat de game na al die jaren echt nog steeds oogstrelend is. Uiteraad nu betere textures en 1080p/60fps, maar ik zie niet heel veel verschil met het origineel van de ps3. Maar ik ben eerder benieuw naar de DLC

- Hard EX Mode
- Edy’s Mission
- Selvaria’s Mission
- Challenge of the Edy Detachment.

De DLC is zeker al de 20 euro waard. Een van de beste RPG games ooit op de PS3 en zeker ook PS4. Voor mij is het echt een classic. Ik snap echt niet waarom de game nooit de waardering heeft gerkegen die het verdiend en nooit een vervolg heeft gekregen (op de console althans) De meeste die de game hebben gespeeld zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast.... is de fanbase voor dergelijke games zo klein?

Rujar schreef:
is de fanbase voor dergelijke games zo klein?

Da's een goeie vraag. Ik denk dat het destijds in ieder geval wellicht wel het geval was want intussen is het toch uitgegroeid tot een soort van cult-game. Hetzelfde zie je bij een Fire Emblem. Misschien dat bij een eventueel nieuw deel in de reeks wel de aandacht krijgt die het verdient. De PC re-release is in ieder geval een stap in de goeie richting. Ik heb hem op de PS3 maar inderdaad - alleen voor de DLC zie ik het me ook nog eens op Steam aanschaffen.

De PS3 versie heeft zich toch niet zo slecht verkocht? 1.3 Miljoen exemplaren wereldwijd. Geen mega-seller, maar lijkt me toch ook geen flop. Het tweede deel op PSP deed het heel wat minder met 540.000 stuks en de remaster op PS4 klokt momenteel af op slechts 170.000 exemplaren. Spijtig genoeg geen nummers van steam te vinden, iemand een idee?

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Deel 2 verkocht serieus nog meer dan een half miljoen exemplaren? Is dat met of zonder Japan - want dat valt me echt niet tegen. Die game kwam toch vrij laat uit in de levenscyclus van de PSP.

De eerste game op Steam is zeker meer dan 300.000 keer verkocht (misschien inmiddels al wel meer dan een half miljoen). Was voor Sega wel een uitgesproken succes. Denk dat dit ook aan de basis heeft gestaan van de re-release op de PS4.

De game heeft inmiddels wel een behoorlijke fanbase. Maar die is zeer geleidelijk ontstaan. De game was gewoon zeer uniek en ook wel innovatief op gameplaygebied, dan wordt de roep om een sequel vanzelf luider. Dat geldt overigens voor wel meer JRPGs waarbij de initiële verkopen tegenvielen. De game krijgt dan inderdaad een soort cultstatus. Maar omdat velen die het eerste deel hebben gespeeld geen toegang hebben tot een PSP is de franchise daar toch een beetje op doodgebloed.

Ik denk dat het succes van de Steam release overigens ook wel aan de basis stond van de aankomende Valkyria -game. Maar wat ik daar over lees en hoor is over het algemeen nog niet heel positief. Loop er zelf ook nog niet echt warm voor. Gameplay totaal op de schop gegaan (weg turn-based battle system), en ook de hele setting oogt nog niet als een Valkyria game, maar lijkt nog meer weg te hebben van een Tales game. Ik moet het nog zien...

Ik heb de gegevens van vgchartz gehaald, geen idee hoe correct die zijn, maar een betere bron heb ik niet.

Winkelwagentje schreef:

Helaas. Nooit gesnapt waarom de PS3 of zelfs de PS4 / Steam geen opgepoetste, gebundelde versie van deel 2 en 3 hebben gekregen. Dat zou de verkoopscijfers toch een behoorlijk boost hebben gegeven. Wie weet gebeurt dat echter nog ooit - ik houd mijn vingers in ieder geval gekruist want het zou mij alleszins heel erg blij maken. (PC en PS4 dan, PS3 zit er natuurlijk helemaal niet meer in).