Valkyria Chronicles (2008)

Alternatieve titels: Battle Field Valkyria: Gallian Chronicles | Valkyrie of the Battlefield | Valkyria Chronicles Remastered

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Action / Strategy

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Valkyrie of Battlefield is een turn-based strategiegame die zich afspeelt in een fictief Europa in de jaren 30. De game draait om zogenaamde BLITZ (Battle of Live Tactical Zone) systemen. Je kunt ervoor kiezen om je troepen te commanderen en zo het strijdveld in te sturen, of je kunt controle nemen over een eenheid en deze vanuit het derdepersoonsperspectief besturen.

avatar van Dimitri92
Nu te koop voor Pc. Halen deze geweldige game!

Yoink! Dé PS3 'sclusiv waar ik echt benieuwd naar was, thank u Sony!

Al even gecheckt en wel de gebruikelijke port nags (geen keybinding), maar speelt okee, zelfs met toetsenbord en muis good 'nuff om even lekker in te duiken . Gallian Militia here I come!

kiriyama
Van de week (eindelijk) mee begonnen en wat een gaaf spel zeg! Wel is het op sommige momenten knap lastig. Ik zit nu in Chapter 10 en de tweede missie daarin is toch vrij taai. Misschien maar eens een paar 'skirmisch' levels doen om wat meer EXP en geld te krijgen...

avatar van CarealotCarrot
Ik had nooit veel moeite met missies, meestal was een sniper genoeg om iedereen op te ruimen.

kiriyama
CarealotCarrot schreef:

Die gebruik ik niet zoveel aangezien ze haast geen stamina hebben.

Krijgt dus een remaster voor de PS4 inclusief trophies: Remaster.

Shinobi schreef:
Krijgt dus een remaster voor de PS4 inclusief trophies: Remaster.

Ik vraag mij af wat ze gaan remasteren. De game is bijna perfect. Animaties van omgeving zou hier zeker wat vloeiender en dynamischer kunnen zijn, maar ik heb het idee van remaster dat ze enkel de texture aanpassen en de resolutie verhogen. En ik ben het beu wanneer er niets wordt toegevoegd aan de game... ja trophies, maar extra missies zou zeker wel leuk toevoeging en het herspelen waard zijn. Ik ga er vanuit dat de game ook niet voor een zacht prijsje gekocht kan worden.

Wat ze best zouden mogen doen is deel 2 erbij voegen, dat is nooit op een stationaire console uitgekomen, zover ik weet.

Ik heb hem nu ook voor de PS4 aangeschaft en ik moet zeggen dat de game na al die jaren echt nog steeds oogstrelend is. Uiteraad nu betere textures en 1080p/60fps, maar ik zie niet heel veel verschil met het origineel van de ps3. Maar ik ben eerder benieuw naar de DLC

- Hard EX Mode
- Edy’s Mission
- Selvaria’s Mission
- Challenge of the Edy Detachment.

De DLC is zeker al de 20 euro waard. Een van de beste RPG games ooit op de PS3 en zeker ook PS4. Voor mij is het echt een classic. Ik snap echt niet waarom de game nooit de waardering heeft gerkegen die het verdiend en nooit een vervolg heeft gekregen (op de console althans) De meeste die de game hebben gespeeld zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast.... is de fanbase voor dergelijke games zo klein?

Rujar schreef:
is de fanbase voor dergelijke games zo klein?

Da's een goeie vraag. Ik denk dat het destijds in ieder geval wellicht wel het geval was want intussen is het toch uitgegroeid tot een soort van cult-game. Hetzelfde zie je bij een Fire Emblem. Misschien dat bij een eventueel nieuw deel in de reeks wel de aandacht krijgt die het verdient. De PC re-release is in ieder geval een stap in de goeie richting. Ik heb hem op de PS3 maar inderdaad - alleen voor de DLC zie ik het me ook nog eens op Steam aanschaffen.

De PS3 versie heeft zich toch niet zo slecht verkocht? 1.3 Miljoen exemplaren wereldwijd. Geen mega-seller, maar lijkt me toch ook geen flop. Het tweede deel op PSP deed het heel wat minder met 540.000 stuks en de remaster op PS4 klokt momenteel af op slechts 170.000 exemplaren. Spijtig genoeg geen nummers van steam te vinden, iemand een idee?

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Deel 2 verkocht serieus nog meer dan een half miljoen exemplaren? Is dat met of zonder Japan - want dat valt me echt niet tegen. Die game kwam toch vrij laat uit in de levenscyclus van de PSP.

De eerste game op Steam is zeker meer dan 300.000 keer verkocht (misschien inmiddels al wel meer dan een half miljoen). Was voor Sega wel een uitgesproken succes. Denk dat dit ook aan de basis heeft gestaan van de re-release op de PS4.

De game heeft inmiddels wel een behoorlijke fanbase. Maar die is zeer geleidelijk ontstaan. De game was gewoon zeer uniek en ook wel innovatief op gameplaygebied, dan wordt de roep om een sequel vanzelf luider. Dat geldt overigens voor wel meer JRPGs waarbij de initiële verkopen tegenvielen. De game krijgt dan inderdaad een soort cultstatus. Maar omdat velen die het eerste deel hebben gespeeld geen toegang hebben tot een PSP is de franchise daar toch een beetje op doodgebloed.

Ik denk dat het succes van de Steam release overigens ook wel aan de basis stond van de aankomende Valkyria -game. Maar wat ik daar over lees en hoor is over het algemeen nog niet heel positief. Loop er zelf ook nog niet echt warm voor. Gameplay totaal op de schop gegaan (weg turn-based battle system), en ook de hele setting oogt nog niet als een Valkyria game, maar lijkt nog meer weg te hebben van een Tales game. Ik moet het nog zien...

Ik heb de gegevens van vgchartz gehaald, geen idee hoe correct die zijn, maar een betere bron heb ik niet.

Winkelwagentje schreef:

Helaas. Nooit gesnapt waarom de PS3 of zelfs de PS4 / Steam geen opgepoetste, gebundelde versie van deel 2 en 3 hebben gekregen. Dat zou de verkoopscijfers toch een behoorlijk boost hebben gegeven. Wie weet gebeurt dat echter nog ooit - ik houd mijn vingers in ieder geval gekruist want het zou mij alleszins heel erg blij maken. (PC en PS4 dan, PS3 zit er natuurlijk helemaal niet meer in).

Na een 10-tal uren ga ik deze even terug in de kast stoppen. Chapter 7, ondanks dat ik een 9-round-kill op youtube heb bekeken nog niet gehaald na 3 pogingen. Net iets te happig voor mij zo begin van het jaar.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Het zou natuurlijk zonde zijn om af te haken bij hoofdstuk 7. Maar deze missie is inderdaad wel een uitschieter in de negatieve zin. Met de juiste strategie is ie wel te overkomen. Dan is t typisch zo'n missie waarvan je achteraf dacht; 'was dit nou zo lastig'.

Volgens mij is de algemene tactiek om nog voor de eerste muur zoveel mogelijk turrets uit te schakelen. Om daarna vervolgens eerst de power unit links te vernietigen. Aan deze kant ben je het meest kwetsbaar. Maar zo ver was je waarschijnlijk al. Voor mij is het te lang geleden dat ik deze gespeeld heb om nog bruikbaar advies te kunnen geven.

Rujar schreef:
is de fanbase voor dergelijke games zo klein?

Ik denk dat de potentiele fanbase aanzienlijk is, maar dat SEGA gewoon veel te weinig aan marketing gedaan heeft. Verder hebben ze de vreemde keuze gemaakt deel 2 en 3 (en die zelfs enkel in Japan) voor de PSP te maken. Bij VC 4 hebben ze wederom te weinig geinvesteerd in de marketing.

Natuurlijk bedien je met een tactical JRPG verder een zekere niche van de markt. Het is net wat moeilijker te categoriseren dan een Final Fantasy of een Mass Effect. Ik denk wel dat zo'n beetje iedereen die VC gespeeld heeft het wel tof vond. Het is dus wel slim dat ze altijd een demo beschikbaar hebben gemaakt.

Een meesterwerk:
-prachtige waterverf achtige animaties, SEGA ontwikkelde zijn egein CANVAS systeem hiervoor;
-erg verslavende gameplay, de keuze om de soldaten en tank in 3D te laten bewegen is een gouden zet geweest, hierdoor is alles veel minder statisch;
-genoeg tactiek en uitdagende missies in afwisselende omgevingen, zonder dat het echt te moeilijk wordt;
-elke soldaat heeft een eigen persoonlijkheid waardoor je sneller je favorieten hebt en je er meer om geeft als ze het loodje leggen;
-erg goed verhaal met veel charme en een unieke mix van kinderlijke onschuld en zeer volwassen onderwerpen, fantasie en realisme, fictie en historie.;
-vele uren spelplezier, als je alle skirmishes erbij doet heb je er toch wel een uur of 50 in zitten;
-sterke soundtrack die de juiste tonen legt tussen de heroiek, kameraadschap en het drama van oorlog.

Vele cutscenes zullen voor sommigen wat statisch overkomen maar ze zijn goed geschreven en het Engelse stemmenwerk is erg goed.

De RPG elementjes zijn er een beetje met de haren bijgesleept en het scoresysteem beloont niet-tactische speed runs te veel. Je kunt hierdoor vooral A scores halen als je je scouts maximaal upgrade. Maar zelf vond ik de shock troopers veruit het tofste, zeker als ze een geupgrade vlammenwerper krijgen, dan verzeng je gewoon 3 vijanden achter een zandzak tegelijk terwijl je wel wat inkomend vuur kunt verdragen. Verdedigend zijn deze gasten ook fantastisch, als je ze op de slimme posities (bijvoorbeeld achter een muurtje waar veel vijanden de hoek om willen lopen, of achter zandzakken om je basis te verdedigen) neerzet.

Elke klasse is gewoon erg nuttig, de engineer is ook erg veelzijdig en kan naast tanks repareren bijvoorbeeld een scherpschutter of lancer munitie blijven geven, waar ze weinig van dragen. Hierdoor wordt een veldslag nooit monotoon en je hebt altijd genoeg vrijheid het op je eigen manier aan te pakken, zolang je er niet veel te lang over doet.

De remaster verschilt grafisch weinig van het origineel maar je hebt snellere laadtijden en het prijsje is zacht, bovendien zit alle DLC er meteen bij. Ik ben ook blij dat het naar meerdere platformen gegaan is (PC via Steam, Switch, maar niet de Xbox One, hoewel die wel VC 4 gekregen heeft) zodat de fanbase uit kan breiden. Dat heeft deze reeks wel nodig want het is altijd een wat onbekende titel gebleven.

Squad seven, move out!

Een paar dagen geleden begonnen aan deze game. Nu bij Chapter 5 aangeland. Wat een heerlijke game. De moeilijkheidsgraad ligt nu nog even heel laag en het tutorialdeel vond ik ietwat stroperig, maar nu is het echt supertof. Heb al vanaf vroeger Battle Chess op de 286 dat ik denk: wat nou als ik in plaats van alleen de stukken verplaatsen ook nog mocht vechten? En dit is eigenlijk een perfecte uitwerking van die gedachte!

Ben eens benieuwd wat je van chapter 7 vind, centurion81. Daar ben ik namelijk afegknapt. Vond dat plots veel te moeilijk met heel weinig marge voor fouten.

Grovonion schreef:

Grappig, was net omhoog aan het scrollen en las je bericht uit 2019. Ben ik ook benieuwd naar, tot nu toe is het nogal een (superleuke, dat wel) walk in the park in ieder geval!

Grovonion schreef:

Klopt. Dit is het enige level waarbij je bepaalde stappen moet volgen om het te laten slagen.

centurion81 schreef:

enne? ben wel benieud naar jouw ervaring ermee

enne? ben wel benieud naar jouw ervaring ermee

Gisteravond uurtje chapter 5 gespeeld na paar dagen niet gamen, maar nadat twee van m'n shocktroopers dood waren en het na tienen was maar weer uitgezet. Binnenkort nog es proberen, momenteel weer erge GT Sport itch waar ik gehoor aan wil geven