Resident Evil 3: Nemesis (1999)

Alternatieve titel: Biohazard 3: Last Escape

Nintendo GameCube / PC / PlayStation / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Eidos en Capcom

Twee maanden na het gruwelijke incident in het landhuis net buiten Racoon City bevind voormalig S.T.A.R.S. officier Jill Valentine zich temidden van de zombies die de stad inmiddels overspoeld hebben. Ze zet alles op alles om de stad uit te komen, maar vindt op haar pad vele obstakels; van op mensenvlees beluste levende doden tot aan meedogenloze (en gewapende) medewerkers van Umbrella, en niet in de laatste plaats een gigantisch en duister schepsel dat haar overal opjaagt...

avatar van zanacht
Mijn allereerste Resident Evil, wat een game! Ook mijn allereerste horrorgame en was direct verkocht voor het genre. Zal dan ook een welverdiende plaats in mijn top 10 krijgen.

avatar van sxesven
Wederom een erg toffe Resident Evil entry, hoewel de serie hier uiteindelijk een beetje op een dood spoor leek te zitten (deel 4 was daarbij een zeer welkome vernieuwing). Dat mag echter niets aan de game zelf afdoen, want ik heb 'm eindeloos en me veel plezier gespeeld. Waar deel 2 meer een game was die op pure angst en spanning steunde, is Nemesis vooral een grote adrenaline-rush. Met dat "Staaaars..." in je nek blijf je soms rennen, met als gevolg klamme handjes en zweet op het voorhoofd, hoewel dus ditmaal niet wegens zo ongelooflijk eng. Erg tof verder dat je wat meer van Racoon City te zien krijgt, van het shopping district en een deel van het politiebureau tot het park, de kapel, het ziekenhuis en zo nog een paar stadsdelen; één van de dingen die dit ook weer erg interessant maakt. Was overigens ook mijn eerste Resident Evil, en hij zal daarom toch altijd een beetje speciaal blijven. Los daarvan gewoon een fantastische game. 5*

avatar van Status Seeker
Vooral veel schrikmomenten in dit deel (wanneer duikt de Nemesis weer op ). Verder weinig spectaculairs meer in dit deel. Toch heb ik hem met plezier uitgespeeld: 4*

Spannend en onderhoudend genoeg om het nu nog te kunnen spelen.
Het verhaal is heel goed en borduurt prima door op de vorige 2.
Leuk dat Jill er weer inzit en je veel oude en nieuwe locaties van Raccoon City mag bezoeken.
Stiekem hoop ik toch nog op een remake in de toekomst maar voorlopig houden we het nog maar even bij deze versie, die nog steeds fantastisch is om te spelen! 4.5*

Pascal A
Deze game vond ik na het eerste en tweede deel een beetje tegen vallen.

De minste van de eerste 3, hetzelfde niveau als Code veronica, maar nu op zoek naar een budget versie van RE4 zodat ik die in mijn PS3 kan spelen.

Alle delen, en aanvulling hiervan gespeeld, behalve zero op de Cube, daar baal ik wel van. Maar voor mij blijft dit de beste. een 5

avatar van metaledje
nemesis.. absoluut een nominatie voor *best creature* in de resident evil serie

avatar van Fluidvirgo
De eerste keer dat ik Nemesis tegenkwam kan ik me nog goed herinneren. Snel wegrennen dacht ik, vorige kamertje in en even uitblazen... Loop ik op m'n dooie akkertje, plots hoor ik een deur open gaan en staat dat gevaarte ineens weer voor m'n neus! Dat was weer een jaar van m'n leven eraf...

**** dik verdiend...

Ik snap niet waarom deze game zo hoog in de top 250 staat.
Begrijp me niet verkeerd, het is best een vermakelijk spelletje en Nemesis was een goede toevoeging, maar nergens is deze game vernieuwend of beter ten opzichte van zijn voorgangers. Het verhaal is ook het minste van de eerste 3.
Ik vind het vreemd dat deze game zelfs hoger scoort dan het 2e deel.

Hier kunnen we heel kort over zijn.

Behalve Nemesis, duidelijk een veredelde upgrade van Mr. X uit Resident Evil 2, weliswaar met een rakettenwerper is dit: All filler, no killer.

Ofte: ka-ching-ching voor Capcom.

avatar van bettafish14
ik vind dat monster echt stoer in de game en in de film

avatar van final fantasy
tja een harstikke vette resident evil deel niet zo goed als deel 2 maar sowieso net zo goed als deel 1 alleen begint de nemesis me af en toe de strot uit te komen

avatar van oliver
Deze game heeft me echt bang weten te maken.

avatar van kaholiic
metaledje schreef:
nemesis.. absoluut een nominatie voor *best creature* in de resident evil serie

Staat volgens mij ook op nr 7.

avatar van kaholiic
Is dit een beetje hetzelfde als de film: Resident Evil,,Apocalyps?
Want daar komt nemesis ook in voor..

War-Ultima
kaholiic schreef:
Is dit een beetje hetzelfde als de film: Resident Evil,,Apocalyps?
Want daar komt nemesis ook in voor..

De film waar nemesis in voorkomt lijkt echt nergens op .

Deze RE had ik 10 jaar geleden zeer vaak uitgespeeld, het spel is minder eng dan voorgaande delen maar Nemesis maakte RE3 extreem eng omdat Nemesis achter je aan ging (met het woordje; STARS) op momenten dat je het niet wou (geen kogels meer of ff niet wist waar je heen moest).
Director producent Hideki Kamiya (van Devil May Cry, Bayonetta, RE 2) werd vervangen door rookie Kazuhiro Aoyama maar dat pakte dus wel goed uit en Nemesis is de engste horror game character ooit (samen met pyramid head uit SH2).

RE123
vette game, met net wat meer actie dan in deel 1 en 2. ook leuk dat jill valentine hier weer in voorkomt. nemesis is ook supervet

avatar van Chris Redfield
en dan het 3de deel iets minder horror als deel 1 en 2 maar Nemesis vind ik zalig in het spel vooral op momenten dat die je volgt dat je niet wilt een 3,5 voor deze

avatar van Juan2910
Slechtste Resident Evil game in my opinion. Hier begon het bergafwaarts te gaan. Helemaal niet spannend, zelfs niet met die trieste Nemesis.. Het enige leuke van de game is dat wanneer je op Hard speelt, Nemesis telkens Weapon parts laat vallen wanneer je hem afmaakt.. Zelfs op Hard makkelijk uit te spelen. Vond de game echt een lachertje.. Kan absoluut niet tippen aan Resident Evil 1, en 2.

RE123
jammer dat dit spel jou niet zo bevalt, maar hij kan inderdaad niet tippen aan deel 1 en 2

AvMerode
Juan2910 schreef:

Niet spannend en makkelijk? vond het vroeger wel spannend en soms pittig, had dit spel vroeger wel 3 keer achterelkaar uitgespeeld.
Maar uiteraard kan Nemesis niet tippen aan RE deel 1 & 2 inderdaad, al om al, vond en vind het nog steeds een geslaagde Resident Evil.
De producer achter de eerste 2 twee Re's (en uiteraard RE4) deed niet mee aan RE3, maar toch pakte het nog goed uit naar mijn mening.

avatar van Juan2910
Ik vond de game ook te gemakkelijk gemaakt.. in my opinion was de game ook meer op actie gericht, en ik vond Nemesis een goedkope ripoff van Mister X uit Resident Evil 2. (Mister X vond ik daarentegen wel scary.)
Trouwens bedankt voor de informatie die je gaf over de producer.. Het verklaarde een hoop thanks AcMerode

avatar van HorrorSurvivor
Puntgave graphics, geweldige muziek en een constant ongemakkelijk gevoel doordat je nooit weet wanneer de nemesis opduikt maken van dit deel wederom een must voor fans van survival horrror. De RE franchise was hier al niet eng meer, maar deze is zeker spannend, en technisch gezien is dit de beste van de Playstation RE trilogie.

Blijft toch een fraaie en sfeervolle game op de Playstation 1, Schrikken doe je bij deze nog flink goed, zeker als je de Nemesis achter je aan hebt zitten. Daarom was hij zo teleurstellend gebracht in de film, jammer is dat want hier schuif je heen en weer op de bank..haal die deur, haal het, haal het.
Ook de omgevingen zijn superstrak gemaakt..elk punt waar je in de game komt, is het overal een sinistere bedoeling. Ook te gek is het om Zombie's niet meteen te doden, maar eerst tegen de grond te werpen om ze daarna de hersenpan in te trappen. Ook die Fuel-barrels doen hun vernietigende bijdrage aan de vijand.
De puzzels in deze game zijn zeer goed doordacht en worden subliem gebracht tot de speler...wat het ook fijn maakt om over dezelfde wegen te zwerven waar je eerder al was...om daar je ding weer te doen.
Het vuur in game ziet er ook super uit, maar de hele game is van hoge kwaliteit...en zelfs na een 5de speelbeurt blijf hij uitlokken om gegamed te blijven worden.

Zeer goed spel, speel hem nu voor deze kleine "mening" .

+punten
Hij is en blijft supergoed, zelfs na 11 jaar na dato.
Die Nemesis laat je sidderen en de haren op je arm overeind te doen staan
Omgevingen zijn een lust voor het oog.
De puzzels zijn om van te smullen.

-punten
Je kunt met de sticks van de psx controller gamen..maar dat gaat niet van harte..dus dan maar met het D-Pad.
Door het D-pad gebruik blijf je vaak achter iets haken, of vergeet je je eigen ritme met timen..als de Nemesis je achterna zit, dood tot gevolg.
Soms werken de controls je flink tegen.

Maar nu na de 5de keer, blijft het een supergame..dus mijn 4,5* blijft mooi staan..game begint ook een sentiment te worden. Voor mij de beste Resident Evil, Outbreak even terzijde.

Ja dit is al een echte klasieker.

avatar van LimeLou
Mhm, wist niet dat dit je favo RE is Leuk om te weten.

Ja deel 3 en Resident evil Outbreak zijn voor mij de beste delen .
Voor deze en de 2 delen van Outbreak..complete walktrough's geschreven. (met pen en papier )

Hmm, kheb hem al een tijdje aangeschaft via een tweedehands netwerk maar nog niet gespeeld. Ik ga hem morgen eens insteken denk ik.

Kheb alleen nog maar ervaring met deel 2 op N64, Outbreak en 4 op ps2 en 5 op ps3...en kmoet zeggen kvond 2 en outbreak toch veruit de beste

AvMerode
Juan2910 schreef:

Omdat mijn plasma tv een lange tijd bij monteur was heb ik RE3 (ntsc versie met mijn oude psx) weer 2x uitgespeeld in afgelopen weken. Eindelijk, want mijn playthrough daarvoor was 8 jaar geleden.
1x op easy mode uitgespeeld en dat is inderdaad gigantisch makkelijk, snap wat je bedoeld, Nemesis komt daardoor ook totaal niet eng over.
Maar mijn 2de playthrough was in Hard mode en dat was gigantisch moeilijk, weinig kogels, sterke standaard zombies, weinig saves en zomaar dood.
Hard mode heeft wel minder vijanden en is dus goed op elkaar afgestemd, behalve dat er nu te weinig kogels zijn, je knife moet je in hard mode echt continue gebruiken.
Hard mode is echt puur RE stijl en die mode komt niet echt over als een actie shooter (wat met easy mode wel het geval is).
Hard mode maakt de game echt stukken beter omdat het Horror gevoel er dan dik boven uitsteekt.

In hard mode is Nemesis echt freaking eng, hard kloppingen en spanning.
Maar het is vaker irritant met Nemesis achter je aan dan dat het eng is.
Beetje clock tower achtig waarbij je niet rustig om je heen kunt kijken en verder kunt exploren.
Mis in dit deel toch wel de magie dat in de andere RE's wel zit.
Dit is eigenlijk de minste RE, ook al zit hier wel enigszins Horror in en deel 5 niet, deel 5 is qua game-play gewoon een stuk prettiger om te doen.

avatar van LimeLou
Dit is de enige RE-game van de hoofdreeks die ik nog niet uitgespeeld heb. Wil deze dolgraag nog spelen en ben van plan dat te doen in het weekend (ondanks de uitgerekte 90's pixels op mijn breedbeeld TV). Iemand nog tips of iets dergelijks? Is een tijdje geleden dat ik voor het laatst heb gegamed.

goede opvolger. De introductie van de Nemesis was een goede zet. Nog altijd leuk om te spelen

Zag deel 1, 2 en 3 in een bundel te koop staan voor 15,- op PSN. Zat even te twijfelen om hem aan te schaffen, misschien ga ik dat nog wel doen. Vond deel 3 trouwens wel de makkelijke van de 3.