BioShock (2007)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door 2K en Feral
Uitgegeven door 2K

Het is het jaar 1960 en opeens crasht je vliegtuig in de oceaan. Midden in de zee tref je een vuurtoren aan. De vuurtoren blijkt de toegang te zijn tot een onderwaterstad. In deze vervallen stad, genaamd Rapture, begin je de zoektocht naar een uitweg. Deze zoektocht gaat gepaard met veel tegenstand en mysterieuze gebeurtenissen.

JustMike schreef:
Welcome to the circus of value's
of is dat weer een andere?

dat is inderdaad een andere.

wiiplayer schreef:

Sup nigger.

-_-

avatar van Spock
Muchas Gracias Senor, volgens mij. En dat eerste is iets met Bienvenuto (El?) Ammo Bandito, meen ik.

wiiplayer schreef:

Sup nigger.

Sup nigga
..bedoel je

avatar van SonnyHolmes
Ik moet eerlijk zeggen dit is echt een geweldige spel.
Ik heb hem nog niet helemaal uit gespeeld maar tot nu toe kapot vet.
Vooral de sfeer doet me veel je bent altijd wel op je hoeden want er kan altijd wel iets gebeuren.
En ik hou er wel van als een game duister is.
Dus misschien wordt het nog wel een 5

Spock schreef:

oke dankje.
ik kon er niet uitkomen.

avatar van ix-mario-x
deze spel is fantastische game genre voor mij! ik heb Bioshock 1 en 2 op moeilijkste niveau uitgespeeld mijn mening is Bioshock 2 stuk beter want online kun nog lang plezier.
hoop Bioshock 3 (infinity) veel beter dan 2 andere!

Vond hem eigenlijk best tegenvallen. Vrij eentonig, irritante vijanden en ook grafisch niet echt geweldig.

avatar van LimeLou
Ik vond de variatie tussen verschillende opdrachten die je kon vervullen en plasmids die je kon vergaren juist erg groot. En de game komt ook uit 2007. Er zijn nu vast veel mooiere games, maar toen dit uitkwam toen was er nauwelijks iets anders dat er zo goed uit zag (met uitzondering van Crysis een aantal maanden daarna).

Ook het schieten vond ik zelf niet echt lekker uitgewerkt. Vijanden met een health bar enzo. Dat is niet echt mijn ding.

avatar van LimeLou
Ik ken inderdaad weinig shooters waarbij vijanden health bars hebben, maar dat heeft toch geen invloed op het schieten van wapens zelf? Vind het wel fijn om te weten hoeveel ik nog moet (af)schieten totdat mijn vijand dood is.

avatar van Spock
Een health-bar is niet bepaald een reden om een spel minder goed te beoordelen. Iedere shooter werkt met dergelijk systeem, maar niet alle shooters tonen dit.

Ik vind het gewoon niet chill.

avatar van LimeLou
Ik vind het zelfs swagger.

Ford KAduuk
Ik begrijp het argument van confusie wel. Een health-bar kan je bij een spel als deze wel uit de sfeer halen. Sowieso vind ik spellen zonder balkjes en dergelijke beter werken qua sfeer.

Iemand een idee hoe lang het duurt de campagne af te spelen? En wat met de moeilijkheidsgraad (bv. vergeleken met Killzone 3)?

avatar van LimeLou
Het duurt ongeveer 10-13 uur, denk ik. En makkelijk is het zeker, echt doodgaan kan je niet eens.

avatar van Spock
Hmm. Ik begrijp jullie enigszins. Zelf ben ik altijd wel een voorstander van een stevig UI. Het hoeft niet zo uitgebreid te zijn als in WoW, maar zoals bij BioShock gedaan is, dat vind ik wel fijn.

Bedankt, LimeLou!

Net geinstalleerd en even gespeeld, maar heb 'm toch maar weer afgeveegd van de HDD. Eerst en vooral is de plaats op de HDD bijna op en ten tweede heeft het me niet direct gepakt. Kan toch beter mijn tijd in ME3 stoppen.

nieuwe externe schijf kopen

Ja, juist. De bedoeling is een nieuwe grotere HDD in de PS3 te installeren.

avatar van steffengamer
Dit is de beste fps die ik tot nu toe gespeeld heb. De manier van verhalen vertellen is onovertroffen en ook de shooteractie is heerlijk.

Pastichio Rocker
Toch wel een flinke tegenvaller dit. Na alle hype rondom deze game had ik het idee dat ik te maken had met een nieuw hoogtepunt op FPS gebied. En het moet gezegd worden: de eerste twee levels zijn fantastisch. De vliegtuigcrash, de vuurtoren en uiteindelijk Rapture. So far so good... Grafischerwijs ziet het er in ieder geval super uit. Het hele art deco stijltje bevalt me prima. Qua geluid zit het ook wel snor: de flarden muziek die je soms hoort, de stemmen en geluidseffecten... allemaal top! Het is ook leuk om te ontdekken hoe de plasmids werken en wat je er allemaal mee kunt doen.

Maar na een paar levels komt de klad er al in. Het spel houdt teveel je handje vast. Het level design is redelijk suf en er zijn welgeteld een stuk of zes verschillende vijanden. In het begin is het nog wel spannend wanneer je het gezwets van een splicer hoort, maar na een paar levels interesseert het je geen moer meer en met een paar welgemikte electro shocks en klappen van je trusty moersleutel krijg je zelfs de grootste klootzakken snel neer zonder al te veel damage te incasseren.

De fetch quests worden op een gegeven moment behoorlijk vervelend, omdat je veel aan backtracking moet doen en dus van de ene kant van het level (dat je net hebt doorkruist) weer naar de andere kant wordt gestuurd. Ook wordt het vermoeiend en voorspelbaar dat, wanneer je bepaalde elementen oppakt, opent of indrukt, dit leidt tot het automatisch spawnen van enkele vijanden. Op een gegeven moment weet je wel dat je met je plasmid of pistool in de aanslag moet staan, wanneer je die ene deur of kluis opent of kraakt. Ik kreeg er iig een aardig Doom 3-gevoel bij.

Ik ben ook niet erg te spreken over de A.I. De vijanden reageren allemaal redelijk stupide. Ik speel het spel op Hard, zonder VitaChambers, maar de enige keer dat ik me echt uitgedaagd voelde was toen ik mijn eerste Big Daddy tegenkwam. Maar zelfs deze was redelijk makkelijk neer te krijgen. Ook kunnen ze geen moment hun mond houden, waardoor ze steeds hun positie verraden. Wat wel leuk is, is dat je camera's, bots en automaten kunt hacken en ze van vijand naar vriend kunt zetten. Minpunt daarvan is dan wel weer dat het spel hierdoor nog makkelijker wordt.

Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de hoogstemmers hier nog nooit System Shock en het vervolg hebben gespeeld. BioShock is in feite een remake van System Shock 2, maar dan in een onderwaterstad. Zelfs de grote plottwist, die ik al vanaf het moment dat je in Arcadia aankomt doorhad, hebben ze gekopieerd uit dit spel. Wat ik veel heb gelezen op internet en waar ik het ook wel mee eens ben, is dat het er in feite op neerkomt dat BioShock een 'dumbed down' console versie is van System Shock 2. Als fervente PC gamer vraag je dan toch af waar al die 'herrie' vandaan komt.

All in all: in het begin lijkt het een fantastisch spel te worden, dankzij de voortreffelijke sfeer, de prachtige graphics en het sublieme geluid, maar uiteindelijk blijkt het een redelijk saaie bedoening die niet snel genoeg over kan zijn. Het spel biedt te weinig variatie nadat je weet welke tactieken je het beste kunt gebruiken en door het eindeloze backtracken lijken levels groter dan ze uiteindelijk zijn. Ik speel liever nog eens System Shock 2, die ondanks de verouderde engine, op alle fronten beter is dan BioShock. Deel twee laat ik dus maar wijselijk aan me voorbij gaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
+: graphics / geluid / sfeer / plasmids
- : te makkelijk / repetitieve gameplay / domme vijanden / voorspelbaar

Voor de liefhebbers: Bioshock and System Shock 2. What are the similarities?

jammer hoor Pastischo, maar gelukkig dat meningen verschillen. Je hebt goede argumenten gegeven hoewel ik me er niet kan vinden. Maar dat maakt niet uit, goede review

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)

Al is die hier dan veel, maar dan ook veel beter gemotiveerd. BioShock speelt echt met het medium game, zoals weinig games dat doen, ook System Shock 2 niet.

even een vraag moet ik alle big-daddy's kapot maken in elk level?
en wat gebeurt er als ik dat oversla?

Pastichio Rocker
Hoeft niet, alleen de Big Daddy's waarbij een Little Sister loopt moet je slopen. De rest zonder Little Sister kun je negeren.