menu

BioShock (2007)

mijn stem
4,19 (380)
380 stemmen

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter
single player

Ontwikkeld door 2K en Feral
Uitgegeven door 2K

Het is het jaar 1960 en opeens crasht je vliegtuig in de oceaan. Midden in de zee tref je een vuurtoren aan. De vuurtoren blijkt de toegang te zijn tot een onderwaterstad. In deze vervallen stad, genaamd Rapture, begin je de zoektocht naar een uitweg. Deze zoektocht gaat gepaard met veel tegenstand en mysterieuze gebeurtenissen.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=Ymg2HzHF9-4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
0,5
nou, het is inderdaad een beetje tijd verspillen omdat ik alle games die ik wilde al heb uitgespeeld, en deze heb ik via psn store gekocht, en hierdoor kan ik het niet retourneren, vandaar dat ik tijd doorbreng met dit spel.

avatar van Confusie
3,0
Vond dit niet de topper waar het vaak voor uitgemaakt wordt. Maar wel een stuk beter dan Infinite.

0,5
ik heb net de 4 artworks verzamelt, waarbij je van elke 4 foto's moet maken van lichamen. Hoever heb ik nog te gaan ?

Pastichio Rocker
Ga toch gewoon wat anders spelen als je het niet boeiend genoeg vindt.

0,5
dat was mijn vraag niet

avatar van Squall Lionheart
4,0
Squall Lionheart (moderator)
Wat off-topic berichtjes verwijderd.

avatar van anders99
4,5
zeer leuke game.
veel geduld nodig en een zeer donkere game

Heeft deze game een goed verhaal? Of is het gewoon knallen?

avatar van bvonk
5,0
shimahero schreef:
Heeft deze game een goed verhaal? Of is het gewoon knallen?


Het heeft een heel uniek verhaal wat je in geen ander spel tegenkomt en is zeker niet gewoon knallen. Je moet er wel van houden want realistisch is het niet maar heeft wel een geweldige sfeer over zich heen helemaal als je van de jaren 60 houd.

avatar van CarealotCarrot
3,0
bvonk schreef:
(quote)


Het heeft een heel uniek verhaal wat je in geen ander spel tegenkomt en is zeker niet gewoon knallen. Je moet er wel van houden want realistisch is het niet maar heeft wel een geweldige sfeer over zich heen helemaal als je van de jaren 60 houd.


Eerder jaren 50 denk ik. En het verhaal vond ik dan weer niks, maar ieder zijn ding natuurlijk

avatar van bvonk
5,0
CarealotCarrot schreef:
(quote)


Eerder jaren 50 denk ik. En het verhaal vond ik dan weer niks, maar ieder zijn ding natuurlijk


Spel speelt zich af in 1960 zoals te lezen in de omschrijving maar het wereldje is inderdaad gemaakt eind jaren 50.

avatar van BoordAppel
4,0
BoordAppel (moderator)
bvonk schreef:
(quote)


Het heeft een heel uniek verhaal wat je in geen ander spel tegenkomt en is zeker niet gewoon knallen. Je moet er wel van houden want realistisch is het niet maar heeft wel een geweldige sfeer over zich heen helemaal als je van de jaren 60 houd.

Behalve in System Shock 2 dan, aangezien het verhaal van BioShock een directe kopie is.

avatar van bvonk
5,0
BoordAppel schreef:
(quote)

Behalve in System Shock 2 dan, aangezien het verhaal van BioShock een directe kopie is.


Een verhaal in een starship vind ik nogal wat anders dan een onderwater wereld gebaseerd op de jaren 50. Maar de manier hoe het verhaal in elkaar zit is inderdaad wel goed te vergelijken, zoals het ontdekken van een omgeving en de rol van hacken enz.

avatar van BoordAppel
4,0
BoordAppel (moderator)
De omgeving is heel anders. Het verhaal is exact hetzelfde. Al werkt de twist hier veel beter omdat het zo goed gebruik maakt van het medium game.

avatar van bvonk
5,0
BoordAppel schreef:
De omgeving is heel anders. Het verhaal is exact hetzelfde. Al werkt de twist hier veel beter omdat het zo goed gebruik maakt van het medium game.


Exact zou ik niet zeggen. Zo spelen de big daddy en little sister en belangrijke rol in Bioshock maar komen die of iets vergelijkbaars zover ik nog weet niet voor in Systemshock.

Het is een geestelijke opvolger van Systemshock. Een copy van het verhaal is te kort door de bocht.

5,0
Zijn beide van dezelfde ontwikkelaar toch? Systemshock heb ik nooit gespeeld, maar voor mij is Bioshock een van de origineelste shooters die ik ken.

Ik heb hem pas dit jaar gespeeld en ik ben blij dat ik deze game alsnog heb ontdekt. Dat de sfeer goed was verwachtte ik al, maar de gameplay vond ik ook tof. Beter nog dan die van Infinite.

avatar van solidKevin
4,5
Vandaag uitgespeeld en ik ben heel erg onder de indruk van Bioshock. Ook het einde was heel bevredigend. (Alle little sisters gered) Ik moet het nog even laten bezinken, maar het wordt een hoog punt .

5,0
Nog een late speler. Zegt veel dat dit spel na 6 jaar nog niet is achterhaald, zowel grafisch als gameplay.

avatar van Animosh
3,0
Een mooie huls, maar met onvoldoende inhoud.

Met de huls doel ik uiteraard op de vormgeving van het spel. De ouderwetse inrichting is mijn ding niet helemaal, maar de locaties zijn regelmatig erg mooi en de belichting is sterk. Bovendien wordt de spelwereld subtiel tot leven gewekt door dagboekberichten die je vindt. Daardoor leer je het "verhaal" van de wereld langzaam kennen zonder dat het je door de strot geduwd wordt, en daar hou ik wel van.

Maar het probleem is dat de rest van de spel weinig indruk op me heeft gemaakt. Mijn grootste teleurstelling is wat dat betreft de gameplay. Het eerste uur zijn de gevechten nog leuk (en dan ben je uiteraard ook nog veel meer onder de indruk van de spelwereld dan later in het spel), maar ik vond ze al snel ontzettend repetitief worden, en net als in Alan Wake (wel in iets mindere mate) begon ik na een tijdje tegen ze op te zien. Vraag me niet waarom, maar ik vond het vechten absoluut niet bevredigend. Misschien komt het doordat de vijanden vaak erg moeilijk doodgaan (waardoor het moeilijk is om "stijlvol" te werk te gaan), misschien komt het door de krappe ruimtes, waardoor er weinig ruimte is voor ontwijken, maar ik vond het simpelweg zelden leuk. Bovendien ben ik geen groot liefhebber van het doorzoeken van iedere hoek van de spelwereld (om voorraad te vinden - al is het in dit spel door de mooie wereld nog best leuk) en geen fan van RPG-elementen, waardoor het spel me buiten de mooie wereld weinig te bieden had. Muziek is verder amper aanwezig - en als het er al is, dan is het ouderwets en jazzy (niet mijn ding). En het verhaal is wel aardig, maar memorabel vond ik het zeker niet - buiten de spelwereld dan.

BioShock is kortom een spel met een uitstekende spelwereld met een memorabele sfeer, maar buiten de spelwereld weet het mijns inziens in niets uit te blinken. De gameplay is onbevredigend en repetitief, en het verhaal is aardig maar niet indrukwekkend. Een slecht spel is BioShock zeker niet, maar ik hecht het meeste waarde aan gameplay (een mooie spelwereld went vrij snel), en die is naar mijn visie middelmatig. 3*

avatar van Dragonslayer
3,5
Deze week gekocht in de steam sale, samen met Bioshock 2 en Bioshock infinite. Tot nu toe vind ik dit een heerlijk spel om te spelen. Het duurde helaas wel even voor ik kon beginnen want ik had last van heftige problemen met de mouse sensivity in dit spel.

avatar van Dragonslayer
3,5
De sfeer en de mooie omgevingen zijn de sterke punten van dit spel. De gameplay was ook redelijk. Het is leuk om zoveel mogelijkheden te hebben om vijanden te verslaan. De sterkere wapens had ik ook echt nodig want de vijanden gaan niet zo snel dood. Het eindgevecht was helaas verrassend makkelijk en niet bepaald memorabel. Het verhaal was goed maar niet zo speciaal als wat ik van anderen gehoord heb.

Een minpunt is dat wanneer je ongeveer op de helft van het spel zit er niks nieuws meer bijkomt en de gameplay in de herhaling begint te vallen.

avatar van 3bdelilah
4,5
Ik ben het zeker eens met de herhaling, Dragonslayer, maar dan vooral na het WYK-moment. Precies op dat moment zat ik op dik 4*, waarschijnlijk 4.5, de sfeer is heerlijk en het verkennen was ook erg lekker, en vond ik het qua herhaling wel meevallen. Maar vanaf dat moment wordt 't naar mijn mening zoooo verschrikkelijk langdradig en het duurt volgens mij echt een uur of 3 voordat je dan eindelijk Fontaine ombrengt. Deed voor mij echt zwaar afbreuk aan het tempo. BioShock Infinite doet dat juist weer precies andersom, na de twist is 't spel al zowat over. Jammer dat er geen middenweg lijkt te zijn.

avatar van Mitakcor
4,5
"A man chooses. A slave obeys." - Andrew Ryan

Ongeveer zes jaar geleden gekocht en uitgespeeld op Xbox 360, vorige week gekocht in de Steam Sale omdat ik de fantastische sfeer in BioShock graag weer eens wilde proeven. En inderdaad, het blijft een van de beste games die ik in mijn tienerjaren heb gespeeld.

BioShock begint met het vliegtuigcrash boven de Atlantische Oceaan. Eigenlijk best bijzonder dat je het gezicht van Jack, de hoofdrolspeler, nooit hebt kunnen zien. Je komt een vuurtoren tegen en je gaat naar binnen. Je bent nieuwsgierig en besluit om de duikboot in te stappen. Dan zie je een prachtig filmpje dat Rapture, de onderwaterstad, op het scherm toont. Mijn huid zag er op dit moment uit als die van een pas geplukte kip. Geweldig gewoon.

Het verhaal is heel goed geschreven. Zo'n verhaal kom je heel zeldzaam tegen en dat maakt BioShock ook bijzonder, zeker samen met de geweldige sfeer en de mooie cutscènes gedurende het spel. Ook zijn er een paar schrikmomenten, waarvan één moment waarop ik echt zo hard geschrokken was dat ik richting de computer letterlijk glimlachend applaus gaf.

De gameplay was gewoon erg lekker om te spelen. Het enige probleem waar ik wel aardig gefrustreerd van raakte is dat de sommige ruimtes behoorlijk klein waren waardoor ze voor last zorgden tijdens de gevechten. Ik zat soms vast in een hoek terwijl een paar Splicers helemaal gek op mij sloegen, terwijl ik niet eens kon herladen of van wapen kon veranderen. Maar dit is alles. Verder alles uitstekend gedaan.

Ook het verkennen in de onderwaterstad voelde heel verfrissend aan. Je bent altijd benieuwd waar je wat kunt vinden. Allerlei dingetjes en je doet echt je best om álles te vinden. Steeds naar de map kijken of je daar al bent geweest of niet. Met de muisgevoeligheid op drie, de lamp uit en zittend op je eigen heerlijke bureaustoel, dan raak je wel goed gefocust op het spel.

De tegenstanders in het spel waren ook verschrikkelijk geniaal. Ze deden bijvoorbeeld alsof ze dood waren of ze stonden ineens achter jou. De gevechten tegen Big Daddies waren nooit saai. Ik weet niet waarom maar ik leef gewoon met hen mee. Ik vind ze buitengewoon geweldig, gezien hun rol in het spel en hun gedrag tegenover de Little Sisters.

Al met al absoluut een game waarbij je daar na het uitspelen nog wel een paar dagen aan moet denken.

4,5*

avatar van 3bdelilah
4,5
~ We all make choices, but in the end, our choices make us. ~

Ik heb BioShock ongeveer drie jaar geleden voor het eerst gespeeld en ondanks dat ik de eerste helft fantastisch vond, was ik ook van mening dat de tweede helft qua tempo aardig in kakt en daarmee anticlimactisch eindigt (mijn cijfer was toen 3,5*). Twee weken terug maar eens besloten om hem opnieuw te spelen en te kijken of ik die mening nog steeds deel. En wat blijkt, dat valt nu reuze mee. Sterker nog, ik vind hem nu veel beter. Het mooie van de story telling in BioShock is in de kern eigenlijk het simplistische. Er wordt verteld wat je moet doen, hoe je het moet doen en jij als speler doet het, punt. Zonder vragen en zonder tegen te stribbelen. Dat doen we immers in vrijwel alle spellen tegenwoordig. Maar BioShock weet daar een eigen draai aan te geven door je letterlijk een slaaf te maken, de reden dat je bevelen opvolgt is namelijk dat je gehersenspoeld bent door Atlas. En wat leek te beginnen als simpel, onorigineel en misschien zelfs lui gamedesign wordt al snel iets intrigerend.

Daarnaast liggen de mooiste stukken van het verhaal naar mijn mening juist bij wat er niet expliciet verteld wordt, maar wat wel in de omgeving te vinden is. Zaken zoals hoe Ryan langzaam maar zeker zijn verstand verloor en steeds harder en genadelozer optrad, hoe zijn vrienden daardoor meer en meer tegen hem begonnen te keren (bijvoorbeeld Diane die zich niet meer geliefd voelde of McDonagh die het allemaal te ver vond gaan en toen beiden overstapten naar Atlas, om vervolgens betrapt, gepakt en geëxecuteerd te worden) , de vermeende seksuele relatie tussen Ryan en Cohen (al ben ik daar trouwens niet helemaal zeker van), en het hele proces van Fontaine's in scene gezette dood tot zijn rise to power als Atlas. Maar ook zaken die niet direct met het hoofdverhaal te maken hebben, zoals hoe Little Sisters worden aangeleerd om lijken eufemistisch als engelen te zien, hoe Big Daddies geconditioneerd worden om Little Sisters altijd op nummer één te zetten (zoals de schok die ze toegediend krijgen als ze voor een vrouw kiezen, en een beloning als ze het "juiste" kiezen). Dat alles verpakt in de unieke en prachtig vormgegeven Rapture maakt de hele beleving erg geloofwaardig en Rapture voelde heel levendig aan, ware het niet van de burgeroorlog die er aan het woeden is waardoor de hele stad naar de tyfus is.

En dan ging die hele lap tekst nog alleen maar over het verhaal. De gameplay zelf kan ik kort in zijn: strak en flexibel. Je bent vrij om te kiezen hoe jij wilt vechten. Als je het op een gegeven moment wellicht te eentonig vindt, dan is het mogelijk om een compleet andere speelstijl te proberen. Lekker experimenteren en dan kijken wat het best bij je past.

Op het moment van schrijven moet ik echt goed nadenken over eventuele minpunten. Ik vond Proving Grounds wat minder. Er waren nauwelijks open gebieden om te verkennen zoals de andere levels, maar in plaats daarvan vrijwel een rechte lijn tot het eindgevecht. Het spelen als een Big Daddy had hier naar mijn mening ook weinig toegevoegde waarde, iets wat juist wel erg goed is uitgewerkt in BioShock 2. Daarnaast was het einde best kort, dat kwam bij mij over alsof de ontwikkelaars in tijdnood kwamen te zitten en het maar snel hebben afgeraffeld. In vergelijking met de rest was het een beetje mager en te snel voorbij (ondanks de good ending). Ten slotte een paar technische imperfecties hier en daar, waaronder soms crashes en freezes bij het laden van levels.

PLUSPUNTEN
+ Visueel design van Rapture is ronduit schitterend en origineel.
+ Het barst van de beklemmende en claustrofobische sfeer van eind jaren 50
+ De muziek draagt bij aan die sinistere sfeer, jaren 30 en soms zelfs ouder.
+ De spanning laat je continu op je teentjes lopen, hier en daar wat hartverzakkingen.
+ Bergen aan extra achtergrondinformatie die Rapture van extra charme en kracht voorzien.
+ Heel solide en flexibele gameplay, voor ieder wat wils. Veel alternatieven om de gameplay fris te houden.
+ Memorabele en gevarieerde karakters.
+ Voice acting is vrijwel perfect en draagt zeer goed bij aan de presentatie.

MINPUNTEN
- Paar technische imperfecties hier en daar.
- Proving Grounds is wat minder leuk.
- Het einde is te kort en simpel.

Ik ben benieuwd wat ik nu van BioShock 2 ga vinden. Binnenkort ook maar eens opnieuw spelen, want ik vond dat het beste deel van de reeks.

avatar van banjo
4,0
BioShock deel 1 2 en 3 zijn nu voor een prikje te krijgen.. (24 mei 2016)
5 a 7 euro...

Gast
geplaatst: vandaag om 04:10 uur

geplaatst: vandaag om 04:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.