BioShock (2007)

Apple iOS / Macintosh / Nintendo Switch / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One

Ontwikkeld door 2K en Feral
Uitgegeven door 2K

Het is het jaar 1960 en opeens crasht je vliegtuig in de oceaan. Midden in de zee tref je een vuurtoren aan. De vuurtoren blijkt de toegang te zijn tot een onderwaterstad. In deze vervallen stad, genaamd Rapture, begin je de zoektocht naar een uitweg. Deze zoektocht gaat gepaard met veel tegenstand en mysterieuze gebeurtenissen.

Banjo schreef:
centurion81 heb je deel 2 al gespeeld? in mijn beleving is die veel beter dan deel 1 je hebt ruimere levels en het is meer actie gericht ik vond het eerste deel ook niet geweldig op de sfeer en en het verhaal na...

Ja, heb ik me aan gewaagd maar stond me erg tegen. Ik ga tzt Infinite nog wel een kans geven, dat schijnt echt totaal anders te zijn!

avatar van horizon
Oei, collection in de aanbieding voor 12 euro.

Viel zeker en vast niet tegen, vooral de sfeer zit echt top. Vijanden zijn divers genoeg evenals de manieren om ze te verslaan. Een echt meesterwerk zal ik het niet noemen, maar wel meer dan behoorlijk. Op naar deel 2 .

avatar van FlorisV
Voor de liefhebber! Graag geen discussie over de ideeen zelf, ik deel het gewoon voor wie het interessant vindt.

In het volgende (prachtige) filmpje wordt duidelijk gemaakt dat veel van de filosofie in de game Bioshock geinspireerd is op Ayn Rand en haar tegenstanders. Zo is de tycoon Andrew Ryan een anagram van We R Ayn Rand. Hij sticht de onderwaterstad Rapture, naar het economisch vrije paradijs in Atlas Shrugged (Galt's Gulch). Atlas is ook een pseudo van een andere actor die de macht nastreeft.

The philosophy of Bioshock (Ayn Rand, Objectivism)

Er is ook een 2 uur durende versie,
The philosophy of Bioschock

Ik ben nu in ieder geval veel meer geinteresseerd geraakt in Bioshock reeks, die al een tijdje op de virtuele shelf of shame ligt te stoffen...

avatar van SilverGun
Je deelt een video van een idioot die het objectivisme aanhangt en bij het maken van een video van twee uur blijkbaar nog steeds niet heeft begrepen dat dit spel er een kritiek op is ipv de waarden ervan uitdraagt. Het objectivisme is een naïeve, gevaarlijke en walgelijk egoïstische ideologie, dus maar gewoon “graag geen discussie over de ideeën!” opperen is echt wat te makkelijk. Deel je pro-fascisme of -nazisme content dan kom je ook niet weg met een “tja gewoon voor de liefhebber!”

Het is overduidelijk een game uit een ander tijdperk, maar het speelt snel en efficiënt waardoor het niet als een belemmering voelde. Vooral het switchen tussen verschillende powerd, je standaard wapens en de combinaties daarin werkten goed.

De atmosfeer en wereld is ook echt heel tof. Het geeft je te denken hoe het zou zijn geweest toen alles nog in volle glorie was. Qua verhaal ook interessant, al moet je wel audio logs hunten om net wat dieper te snappen wat er gebeurd. Alsnog moest ik na het uitspelen alsnog even googlen om het echte aha moment te krijgen. Er zitten wat extra lagen in het verhaal dat is wel tof.

Op naar deel 2

avatar van FlorisV
De beschuldiging van SilverGun bewijst een gebrek aan kennis, het is een typisch gemakzuchtig oordeel van iemand die de onderwerpen niet beheerst .

Fascisme en nationaal socialisme zijn net als communisme namelijk vormen van collectivisme, waar objectivisme faliekant tegen is, omdat ze allen de persoonlijke en economische vrijheden ernstig aantasten. Ze verschillen daarin ook weinig van elkaar.

Dus, ik kom er zeker "mee weg". Er namelijk zijn nieuwsgierige mensen die wel meer willen leren over Rand, objectivisme en libertarisme en daarbij zeker niet zitten te wachten op een onlogische karikatuur die meestal afkomstig is van precies de ideologische vijanden waar Ayn Rand voor gevlucht is.

En ik zou er ook niet tegen zijn als iemand zich meer in socialisme wil verdiepen, ook al is de verpaupering en de body count daardoor in de wereld niet te overtreffen. Leren over iets is altijd beter dan het censureren en bestempelen als "fout".

Maar goed, zoals het filmpje dus duidelijk via de motieven en thema's in Bioshock uitlegt, de reden dat Rapture faalt is dat de leider zelf machtswellustig en parasitair wordt en dus niet meer de vrijheden van anderen respecteert, maar inbreuk daar op pleegt. De idealen van objectivisme/liberarisme verraadt dus. Want die laten nooit toe dat iemand baten heeft ten koste van een ander. Dit zou iemand snappen die al de moeite genomen had het minder dan een half uur durende filmpje te bekijken in plaats van meteen als een idioot een onnozele Pavlov reactie te plaatsen en daarmee weg denkt te komen.

Je kunt ook niet beweren dat een als een luie atleet faalt, de idealen van discipline en hard werken gefaald hebben. Dat zou dezelfde kromme logica zijn. Niet het ideaal maar de atleet heeft dan gefaald. In dit geval heeft Andrew Ryan gefaald en niet voldaan aan zijn eigen idealen door het machtsmisbruik en geweld.

Wie het heeft over een "walgelijke egoistische ideologie" maakt de gebruikelijke kinderlijke karikatuur en negeert compleet de idealen van rationaliteit en het non agressie principe, die uitbuiting niet toestaan. Het nastreven van eigen belang wordt enkel toegelaten zolang dit niet ten koste van de ander gaat en geweldloos blijft.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet interesseert en dat is prima. Maar er zijn er ook teveel die zich niet willen verdiepen maar wel snel een mening spuien over iets waar ze duidelijk te weinig van af weten. Echt wat te makkelijk. Zij leveren niets dan ruis tussen de informatie. Maar wie echt iets wil weten zal die informatie er nog steeds uit kunnen pikken. Sterker nog, hoe meer je een geluid probeert te bestrijden, hoe interessanter het wordt voor mensen die het niet kennen.