Mass Effect (2007)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
RPG / Shooter

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Microsoft

In de game speel je de rol van commandant Shepard, de beste soldaat van het leger van de Human Alliance. Hij is zo goed dat hij het eerste menselijke lid van de Spectres kan worden. Spectre is een elite militaire groep, die belast is met het beschermen van het universum tegen de allerergste bedreigingen. Hoe rooskleurig de toekomst van Shepard dan ook is, donkere tijden maken hun opwachting. Een eeuwenoud ras van krachtige machines komt om de zoveel tijd langs om bij de geavanceerde samenlevingen intelligente levensvormen uit te roeien. Nu staat de galactische gemeenschap waarvan Shepard deel uitmaakt weer aan de vooravond van zo'n bezoek.

Ik heb het ook besteld.

@Eliandjiee : Is de box een beetje verzorgd?

Ja!

Dertig euro voor een van de beste en meest bekende game-franchise van de afgelopen generatie is natuurlijk geen geld. Daarnaast is de box wel mooi! Vijf discs in een mooie box met een mooie cover.

avatar van Starmaster501
Nog nooit een Mass Effect game gespeeld dus lijkt me goed idee die mooie box aan te schaffen
Hoezo 5 discs voor 3 games?

avatar van Eliandjiee
Mass Effect 2 en Mass Effect 3 staan beide op twee discs. Mass Effect (1) staat op één disc.

Grote spellen, je moet na een tijdje ook van dvd wisselen bij 2 en 3

bwah, xbox, tenminste komen ze met de one eindelijk aan in de 21ste eeuw.

avatar van dr channard
Tot nu toe vind ik het een leuk spel, maar dat save gedoe trekt op niks en je moet het wel allemaal maar zelf proberen

Vandaag wederom uitgespeeld en wat was weer leuk. Het lijkt wel of ik steeds sneller door ME heen speel . Ik deed er namelijk 20 uur over.

avatar van dr channard
Ik heb een vraagje. Ik gebruik nu een pistool en een shotgun, maar op de assault rifle en de sniper staat er untrained (zo kan ik niet inzoomen met het wapen). Hoe train ik die dingen?

Niet, dat ligt aan je class, alleen een soldaat (volgens mij) heeft alles getraind

Klopt inderdaad. Elke class heeft zijn eigen wapen restricties en alleen de Soldier heeft toegang tot alle wapens. In Mass Effect 2 is dit ook nog het geval, maar in Mass Effect 3 is dit er helemaal uit gehaald.

Ben inmiddels aan een tweede playtrhough begonnen, wil toch level 60 gaan halen. Ik heb al die andere talents nog niet eens uitgeprobeerd, vind soldier toch de leukste class. Team bestaat vooral ook uit soldiers en soms iemand met een hoge talent om dingen te kraken.

Moet wel zeggen dat de game soms wel heel generiek is. Ik begin op hardcore mij ook vaak mateloos te irriteren aan je teammembers. Je moet ze zo min mogelijk zelf laten beslissen. Anders lopen ze alleen maar in de weg en zijn ze dood.. Meestal zet ik ze een stuk van de actie af en zet ze achter een muurtje en lok ik de vijanden langzaam naar die plek toe waar mijn teammembers het vuur kunnen openen. Is soms wel erg lastig om midden in de actie het overzicht te houden omdat vaak dan de ruimte/camera positie/cover systeem echt ruk kunnen werken.

Af en toe kleine bugs in het spel dat je niet verder kan, maar ik moet zeggen voor een grote rpg valt mij dit echt mee ontzettend mee.

avatar van dr channard
Bedankt iedereen Ik was al door het dolle heen (zoals ik altijd heb met Sandbox games)

dr channard schreef:

Als Mass Effect iets NIET is, dan is het wel een sandbox game.

Whatever

avatar van Eliandjiee
Een meesterwerk, dit eerste deel van de Mass Effect Trilogy!

Deze klassieker moest ik altijd nog eens spelen, aangezien Dragon Age: Origins mijn favoriete game allertijden is, en je deze trilogy kunt beschouwen als Dragon Age, in een sci-fi setting en universum. Ik heb de game overigens uitgespeeld in ongeveer 25 uur.

Het verhaal is heerlijk episch en filmisch, ondersteund door fijne cut-scenes. De wereld kent genoeg diepgang en lore, waardoor het geen oppervlakkige ervaring is. Alle rassen en werelden hebben een achtergrond. De mainquest is echt perfect uitgewerkt en hier speel je heerlijk door heen.

De combat werkt eigenlijk prima. Het schieten en gebruik maken van de powers werkt lekker. Het aansturen van je squad werkt echter een stuk minder en heb ik dan ook nauwelijks gebruikt. Daarnaast werkt het coversysteem ook heel matig. Maar dit zijn kleine minpuntjes die de combat en gameplay minimaal verstoren, en het plezier wordt er echt niet minder door.

Het vergaren van nieuwe wapens en gear, inclusief upgrades werkt ook prima, evenals het verzamelen van allerlei items door middel van simpele QTE/minigames.

De sidequests zijn in het begin wel boeiend en lijken niet zo standaard, maar op den duur wordt dit toch vervelend. De sidequests worden eentonig en lijken op elkaar en missen een verhaal of enige diepgang. Ook het elke keer maar weer in je Mako over een planeet rijden wordt opgeefmoment echt vervelend. Veel planeten en gebouwen lijken ook op elkaar qua (level)design. Daarnaast nodigen al die kale planeten niet uit om te exploren, en hun achtergrond is ook maar saai veelal. Who the fuck cares dat er veel magnesium in de atmosfeer zit? Een minpunt dus. De wereld nodigt hierdoor niet uit om volledig te exploren.

Nog een minpunt zijn je squadmembers/characters. En dan bedoel ik hun diepgang. De meeste zijn karakterloos, hebben weinig of geen boeiende achtergrond en je pikt ze zo even op van "jo, ik kom je random tegen, en ik ga met je mee help je op je missie". Dit is in deel twee echt perfect, maar hier zeer matig.

Het einde was overigens echt subliem. De dreiging en de uiteindelijke climax. Sowieso bevat de mainquest echt fenomenale stukjes en levels. Tijdens het einde zat ik meerdere malen met mijn mond open en dacht ik bij mijzelf; dit is fucking episch!

Een perfecte mainquest, met verslavende en net-niet perfecte combat in een epische setting en groots universum! Maar veel characters zijn weinig boeiend en buiten de main quest om is het echt een paar klassen minder

The saga begins. Een jaar of anderhalf terug heb ik Mass Effect 2 en 3 back-to-back gedaan en ze bevielen me meer dan goed, maar het eerste deel heb ik helaas nooit gespeeld. Was destijds als het goed is fysiek niet te krijgen op de PS3. Een weekje of wat terug heb ik de PS3 Trilogy tweedehands voor een prima prijsje weten te kopen, dus ik ben er vanmiddag mee begonnen. Inmiddels 3,5 uur op de klok en ik (paragon FemShep) ben zojuist een Spectre geworden.

Eerste impressie is qua gameplay veel van hetzelfde, wat een voordeel is. Soms nogal wat houterig maar begrijpelijk, dit deel is immers een paar jaar eerder uitgekomen. Ik ben net ook een beetje wezen cruisen op de Mako, maar ik weet nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Hoe dan ook, ik verwacht niet dat ik dit deel beter ga vinden dan 2 en 3 (omdat het de element of surprise niet meer heeft), maar ik verwacht me er wel prima mee te kunnen vermaken.

Het is een beetje wennen hoe houterig het aanvoelt vergeleken met 2 en 3, maar dat is natuurlijk logisch. Een technisch nadeel vind ik een tekort aan auto-saves, waardoor ik meerdere keren per half uur handmatig moest opslaan (ja, ik save relatief vaak). Op een gegeven moment ging ik ergens dood en moest ik bijna 45 minuten aan gameplay overdoen. Zit je dus niet echt op te wachten denk ik, ik ben na het uitspelen meteen doorgegaan naar deel 2 en daar doen ze het wel frequent. Soms zelfs een beetje té, but better save than sorry. Qua frame-rate problemen nauwelijks problemen mee gehad op de PS3, maar het laatste halfuur kreeg ik soms last van erge stuttering.

Daarnaast vind ik die Mako ook maar niks. In het begin was het erg wennen en uiteindelijk viel het allemaal mee, maar ik zie de toegevoegde waarde er niet van. Ja oké, het gevoel van verkennen, maar feit is dat er erg weinig valt te verkennen. Het terrein is maar eentonig en oogt oninteressant. Ten slotte 'maar' 18 uur op de klok, want ik wilde een groot deel van de assignments bewaren voor na het hoofdverhaal. Maar schijnbaar kan je niet meer terug naar de Normandy zodra je voet op Ilos hebt gezet. Slaat eigenlijk nergens op, want Shepard overleeft het gewoon en (althans die indruk heb ik) zij wordt herenigd met haar crew om verder onder zoek te doen naar de Reapers. Ik had dan liever dat je vanaf daar weer door kon met je side quests. Dekken zoeken is trouwens ook echt een complete drama, o wat een verbetering in deel 2.

Het klinkt allemaal erg negatief en voor mij is het inderdaad het minste deel van de serie, maar zo slecht is het allemaal niet. In tegendeel, want alles wat deel 2 en 3 goed doen, zo is dit deel de grondlegger ervan. De lore is ook hier weer fantastisch, sfeer zit er dik in en alles voelt gewoon erg geloofwaardig en goed aan. En ik heb hier mijn eerste romance gehad (met Liara)! Was me nog niet gelukt bij de andere delen, dus ja.. heb ik dat ook weer gehad. Al met al een goeie ervaring, jammer dat ik destijds niet voor de Trilogy was gegaan want dan zouden die nadelen waarschijnlijk minder duidelijk zijn. Voorlopig 3,5* aangezien ik ME2 en 3 beter vond (beiden 4*), maar ik heb het gevoel dat die cijfers omhoog gaan, dus dan zou dit deel in dat geval ook met een halfje omhoog kunnen.

3bdelilah schreef:
(ja, ik save relatief vaak).
oh, ja, ik ook, gelijk welk spel, of zelfs op werk (ctrl-s is daar mijn grootste vriend). Daarom haat ik spellen die geen quick-save functie hebben.

avatar van Oortrommel
Ik was in 2007 al jaren fan van Bioware, maar met Mass Effect bliezen ze me weg. Wat een game!

Erg knap hoe Bioware in staat is om een heel universum te creëren, inclusief alle background stories en politieke intriges. Na een half uur wordt je als speler al zo opgeslokt in het verhaal dat je de wereld om je heen voor even vergeet. Niet veel games zijn in staat om dit te bereiken bij mij.

Grafisch zag het er prima uit (voor 2007-begrippen), de gameplay was van een goed niveau en het verhaal is één van de sterkste verhalen die ik ooit in een game heb beleefd. Eigenlijk zou ik dit de volle mep aan punten willen geven, maar de sidequests waren erg repetitief en leken afgeraffeld te zijn (al die lege bunkers, met dezelfde map layouts en zelfde objectives). Ook was het zoeken naar grondstoffen en al die planeten verkennen iets te veel van het goede.

Maar dit mag de pret niet drukken; geweldige game!

avatar van Eliandjiee
Dik anderhalf jaar later een replay gedaan, deze keer enkel de main missions.

De game heeft me weer vanaf de eerste seconde gepakt en de aandacht tot de eindcredits volledig weten vast te houden. Fantastische game.

Alleen al het ervaren van de sfeer en het verhaal geven deze game genoeg om hem replay-waardig te maken!

avatar van justin8286
Mede aangespoord door de nieuwe Mass Effect die straks uitkomt heb ik besloten om de eerste Mass Effect weer eens te spelen. Had het al veel te lang uitgesteld want kon me eigenlijk niet herinneren wanneer ik hem voor het laatst gespeeld had, geloof ook maar 1 keertje. Wat me altijd tegenhoud is dat het nu een verouderd spel is en dat ik bang ben dat ik er niet meer in kan komen.

Maar zag hem laatst op de steam voor een spotprijsje en dus toch maar aangeschaft. In het begin klopte mijn voorgevoel. Kon er moeilijk inkomen. Coversysteem klote, teammates die je moeilijk kunt commanderen om wat goeds te doen en het voelde wat houterig aan. Maar dit komt natuurlijk omdat je alleen maar nieuwe games gewend bent.

Heb me er doorheen moeten slepen in het begin maar wanneer je eenmaal in het verhaal komt en alles beter begint aan te voelen dan speel je aan één ruk door. Want wat was het weer een fantastische belevenis!

Speelde deze keer als Sentinel waardoor ik geen Assault Rifle en Sniper kon gebruiken. Baalde hier erg van maar oké, daartegenover stond wel een mooie combinatie van Biotic en Tech krachten. In het begin duurt het rechargen van die krachten erg lang maar wanneer je in een hoger level komt en betere gear krijgt is dit zo weer klaar en word je gewoon een monster!

Eigenlijk kan ik als fan weinig verkeerds zeggen over Mass Effect. Ben weer helemaal meegesleept in het schitterende verhaal en heb genoten van de vele prachtige omgevingen en achtergronden. Zelfs aan de Mako heb ik me niet gestoord. Natuurlijk blijft het klote als je wat rond stuitert op de rotsen maar bv bij de missies op Noveria en Ilos vond ik het gebruik van de Mako wel wat toevoegen.

Het hoofdverhaal is echt sensationeel. Het is mysterieus en je komt beetje bij beetje meer te weten. Zo houd het de spanning er goed in. De vele zij missies die je over de hele galaxy van ME stuurt hebben ook zeker toegevoegde waarde. Alhoewel daar vele omgevingen wel hetzelfde zijn. Het mooiste blijft de vele alien rassen en de conversaties en vele keuzes die je daarbij hebt. Zo jammer dat ze met name in ME3 de invloed van die keuzes beperken. Ook de vrijheid die je op de Citadel hebt in deze ME blijft geweldig. Ook hier jammer dat ze die beperken in de latere delen. Had juist gehoopt op een grotere omgeving waar je rond kunt lopen.

Bij de cut scenes zat ik ook aan de pc gekluisterd. En vooral op het einde leek het wel een grote filmscène met al die ruimteschepen in gevecht, kippenvel!

Uiteindelijk stonden er 25 uren op de teller en ben ik tot level 46 gekomen. Ik wou de renegade kant helemaal opgaan maar ben op sommige momenten toch te soft waardoor Paragon ook een stuk gevuld is. Dit beperkte in sommige gesprekken wel de mogelijk om een renegade uitspraak aan te klikken. Vooral op het einde tegen Saren baalde ik hiervan waardoor ik toch nog een extra eindgevecht met hem moest doen. Ga met dit personage natuurlijk door naar het 2e deel, die naar mijn mening het beste is van de 3.

5* blijft staan!

spelfreak
Sinds de aankondiging van Andromeda vorig jaar op E3, ben ik al van plan geweest om de gehele Mass Effect Trilogie te (her)spelen. Ik had enkel ME2 gespeeld op PS3, en na enkele pogingen om van ME 1 op 360 te genieten, kwam ik nooit ver.

Nu E3 er weer aankomt en we waarschijnlijk meer info krijgen over Andromeda, besloot ik dat nu toch het juiste moment was om weer opnieuw te beginnen. Dit keer op PC.

Over de graphics kan/mag ik eigenlijk niet praten, aangezien ik een versie met vele mods draaide. Wel enkel mods die effect hadden op uiterlijk, niet op gameplay. Die gameplay kost wat tijd om aan te wennen, en er zijn aspecten waaraan ik naar 12+ uur nog niet aan gewend was; *kuch* mako *kuch*. Je merkt behoorlijk dat het het eerste deel uit een serie is die zichzelf nog probeert te ontdekken. Het verhaal is goed en zeker daar, maar verstopt achter een traag begin en vele akward momenten met nevenpersonages. De dialogen kunnen ook zeer grappig overkomen.

Zodra je door de schoonheidsfoutjes heen kijkt, wat niet al te moeilijk is om te doen, ontdek je een prachtig uitgebouwde wereld met verschillende rassen, planeten, galaxies en verhalen van karakters naast jouw main character. Iets wat ik wel apprecieerde in de game is dat ik er ook vrij snel doorheen kan als ik zou willen, maar kon er ook 40 uur in stoppen. Zo heb ik er nu maar 12 uur over gedaan, omdat ik vrij snel naar ME2 en ME3 wou geraken, maar ook in ME2 kun je zelf bepalen hoe diep je gaat, en daar zit ik al 15 uur in, en heb ik tot nog toe alle side missions gedaan.

Mass Effect 1 biedt een gigantisch universum met een intrigerend verhaal en geweldige personages. Er zijn enkele schoonheidsfoutjes (toegegeven, die merk ik ook op omdat ze in ME2 gefixed zijn) en mogenlijkheden tot akward dialogen en repetitieve missies naar het einde toe maken dit geen 5.

YOU EXIST BECAUSE WE ALLOW IT, AND YOU WILL END BECAUSE WE DEMAND IT.

Vier weken geleden ben ik begonnen met 't replayen van Mass Effect 1 + 2, en de ervaring van ME1 is deze keer veel beter. De eerste keer was op de PS3, en mijn cijfer van toen (3,5*) was vooral te wijten aan technische imperfecties. Ik noemde dit zelfs het "minst goede" deel van de trilogie. De PC versie is in dat opzichte gelukkig veel soepeler, dus ik heb ditmaal wel volop van het prachtige Mass Effect universum kunnen genieten.

PLUSPUNTEN

Het eerste dat opvalt is hoe geloofwaardig en rijk het universum aanvoelt. Het lijkt net alsof Mass Effect in 2007 al jaren uit was. Alleen al over de First Contact War, de Krogan Rebellion, de bijbehorende Genophage en het Quarian-Geth conflict kan je tientallen boeken schrijven. Om zoveel informatie in één spel te proppen is erg indrukwekkend. Als 't je allemaal een beetje te veel wordt, of als je juist meer wilt weten over een bepaald onderwerp, is er altijd de mogelijkheid om op je gemak de Codex te lezen. Want ondanks dat het hoofdverhaal de essentiële zaken zelf behandelt, komt dit rijke universum het meest tot z'n recht als je er zelf naar op zoek gaat en zelf de lijnen probeert te trekken. En dan heb ik het nog alleen over de verhalende aspecten van Mass Effect. Maar er is nog veel meer.

Het hoofdverhaal bijvoorbeeld. Al vanaf het begin heerst er een mysterieus sfeertje en dat wordt na verloop van tijd niet minder. Het mooie is ook dat het niet een traditioneel "goed versus slecht" is, want meer dan eens zou je Saren eigenlijk als een antiheld of iets dergelijks kunnen zien. In dat opzichte vind ik 'm een goed geschreven personage, veel persoonlijkheid. Dat geldt voor vrijwel alle grotere personages in dit deel. Ook voor je crew. Ondanks dat ze vooral vanaf Mass Effect 2 heel goed begonnen te worden, heeft dit eerste deel voor de blauwdrukken gezorgd. Personages als Garrus, Liara en Tali zijn niet meer weg te denken uit de trilogie, en ook in dit deel is goed te zien hoe zij als wezens groeien van het moment dat je ze leert kennen tot het einde van dit deel (om vervolgens weer nog verder te groeien in Mass Effect 2). Door middel van een uitgebreid dialoog systeem kun je veel te weten komen over de verschillende personages.

En nog steeds zijn dat vooral de verhalende aspecten, en ben ik nauwelijks toegekomen aan de gameplay. Daar kan ik eigenlijk kort over zijn: ondanks dat 't allemaal wat gedateerd aanvoelt (immers bijna tien jaar oud), is de gameplay gevarieerd en flexibel. Je kunt uit diverse klassen kiezen die zich specialiseren in vuurwapens, biotische krachten, of diverse combinaties daarvan. Aangezien dit vooral een RPG is, krijg je uiteraard XP voor diverse acties en daarmee krijg je punten die je kunt gebruiken om jouw Shepard te ontwikkelen hoe jij dat wilt. Wapens en uitrusting zijn verder ook aan te passen en te upgraden naar je eigen keuze en je eigen speelstijl.

MINPUNTEN

De nadelen kan ik samenvatten tot twee minpunten en een halfje. Ten eerste, ondanks dat de combat (hoewel gedateerd) prima aanvoelt, is het cover systeem extreem ruk. Vaak probeer je daar gebruik van te maken en dan is Shepard een beetje aan 't fucken terwijl er massaal op je geschoten wordt. Meer dan eens kan dit zorgen voor wat frustraties en tot onnodige game overs. Daarnaast, als half nadeel, heb ik me soms geërgerd aan de halfslachtige inventory. Hier is duidelijk te zien dat Mass Effect primair voor de X360 is ontwikkeld. Het ziet er onoverzichtelijk uit, de lijstjes zijn klein en dat betekent veel scrollen.

Ten slotte, als laatste minpunt, is het "verkennen" van planeten vrijwel niks aan. Je vindt telkens dezelfde collectibles, dezelfde resources, en dezelfde basissen met vrijwel dezelfde inrichting. Een paar keer is niet erg, maar als je graag alle side quests wilt doen, dan wordt 't op een gegeven moment te veel. En dan is dat amper het echte nadeel. Het echte nadeel is de Mako. De physics en de besturing van dat voertuig zijn zo slecht, manoeuvreren in krappe plekken is nauwelijks te doen. Jammer dat planeetverkenning in ME2 helemaal geschrapt is, de Hammerhead had daarvoor een prima vervanging kunnen zijn. Die bestuurde wel lekker.

SAMENGEVAT

+ Universum voelt erg rijk aan.
+ De codex heeft nog meer informatie.
+ Veel dialoog die je zelf kunt sturen.
+ Goed en spannend hoofdverhaal.
+ Prachtige en diverse locaties tijdens de jacht op Saren.
+ Side quests kunnen ook interessant zijn (althans in narratief opzichte).

- Inventory is niet efficiënt.
- Cover systeem is zwaar ruk.
- Planeetverkenning (met name Mako) is matig.

avatar van The_CrY
Ik probeer mezelf altijd te dwingen om hier een lap tekst neer te kwakken elke keer als ik een game uit heb gespeeld. Bij een rijke RPG als Dragon Age of Mass Effect is dit altijd wat lastiger. Er is hierboven al zoveel gezegd, en ik zou er niets aan kunnen toevoegen. De main quest is veruit het hoogtepunt van het spel, en misschien wel de meest epische single player quest die ik van Bioware heb gespeeld tot nu toe. Toegegeven, ik moet Mass Effect 2, 3 en Andromeda nog, en ook Jade Empire heb ik nog niet aangeraakt, maar laat het duidelijk zijn dat dit echt een prachtig verhaal was met sublieme uitvoering. De wereld is rijk, de gesprekken interessant, en ik kijk uit naar het vervolg.