Blood (1997)

Alternatieve titels: Blood: One Unit Whole Blood | Blood: Fresh Supply

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door GT

In Blood kruip je in de huid van Caleb. Hij was, zoals de legende het wil, één van de meest meedogenloze en beste vuurvechters die het wilde westen ooit gekend heeft. Een man met rotte plekken in zijn karakter en een soms erg sadistisch gevoel voor humor, maar schieten kon hij als de beste. Uit liefde voor een zekere Ophelia, sloot hij zich aan bij een occulte sekte genaamd Cabal, duivelaanbidders met een leider - Tchernobog - die in het bezit bleek te zijn van duistere krachten. Tchernobog misbruikte op een bepaald moment zijn krachten en vermoordde elk lid van zijn sekte, ontvoerde Ophelia en gooide Caleb in een koud graf de verdoemenis in. Nu, jaren later, ontwaakt Caleb echter. Hij bevindt zich in een verdorven wereld, waar allerlei duivelse creaturen van bloeddorstige zombies tot schietgrage monniken het op hem gemunt hebben. Caleb denkt maar aan één ding: wraak.

Was dit even een grappig en sadistisch spelletje. Duidelijk gemaakt met de Build engine maar toch wat anders dan Duke Nukem. Echt heel mooi vond ik het allemaal niet getekend maar het had wel een lekkere smerige en groezelige sfeer over zich.

Enorm pluspunt waren wel de wapens, erg origineel en allemaal met een alternate fire mode. Vooral die voodoo pop was geweldig. Helemaal grappig dat je er zelf door af ging als je dat ding gebruikte terwijl er niemand in de buurt was .

De naam is trouwens goed gekozen, veel blood and gore hier. Voetballen met hoofden en meer van die ongein. Leuke onliners ook, de meeste wel gejat, maar toch.

avatar van Jelle
oe oe oe.. goede herinneringen aan ja

avatar van djelle
Wat ben ik bij dat ik deze kunnen toevoegen heb.

Ook voor mij is Blood weer zo'n 'oude' FPS waar ik ontzettend veel nostalgie en waardering (en in dit geval ook enkele hartkloppingen van het verschieten moet ik toegeven) aan overhoudt. Inderdaad weer met de build engine (wmb werden de beste games ooit gemaakt in die periode met die engine), en het kan minstens even cool genoemd worden als Duke Nukem 3D.

Deze keer ook weer met heerlijke oneliners en knipogen, maar hier dan in een soort macabere mix van horror en actie, die echt geweldig goed werkt. Het hoofdfiguur is opnieuw fantastisch (met weer een ideale, deze keer erg grimmige stem) en het hele spel heeft gewoon een lekker sadistisch gevoel voor humor. De graphics vind ik prima, maar vooral de levels zijn weer te gek (met oa een soort volkskermis, treinen, boten, stations en natuurlijk veel griezelige kastelen en gebouwen); goeie concepten dus, zeer fraai gemaakt en 't is allemaal erg sfeervol met oog voor detail. De wapens zijn ook weer top (er zitten enkele erg originele zaken bij zoals idd het voodopopje, maar ook bv de spuitbus die je met alt fire zelfs kon werpen als een soort bom ), het geluid is super en de geniale creatieve vondsten druipen er gewoon nog maar eens vanaf. En goh, wat is het toch heerlijk om met die afgezaagde luide shotgun die raaskallende monniken af te schieten!

Blood is simpelweg prachtig, sfeerrijk, amusant en zit vol verrassingen, een FPS die nooit verveelt. 5*, en zeker en vast een plaatsje in mijn top 10. (Plasmapack en Crypic Passage zijn de uitbreidingen die je echt wel wilt hebben, overigens.)

avatar van DoraRing
Is dit spel niet veel ouder dan 97?

avatar van djelle
Nee hoor (althans volgens IMDB en de Wiki toch niet).

Ik vraag me trouwens af of er van Blood ook zo geen speciale herwerking bestaat voor windows (zoals bij Duke bv)?

Ik speel het voorlopig via de tips van Ken Silverman, maar dat geeft nog geen echt goeie resoluties oid. Er werd ooit iets gemaakt dat 'The Transfusion Project' heette, maar dat bleek enkel voor online gamers te zijn. Dus als iemand meer weet...

avatar van Bacon
Wow dat deze hier ook al staat.

Vond Blood een bruut spel vroeger. Altijd met die aansteker en spuitbus iedereen in de hens steken.

Ja goeie herinneringen zeg. Ik drukte met de pistol altijd op de alternative fire knop waardoor zo'n badguy in de hens vloog gevolgd door een angstaanjagende krijs die door merg en been ging. Heerlijk!

Leuk spel, maar toen ik het speelde als klein jongetje vond ik het toch wel eng soms, vooral met dat wandelende handje..

Aha ja die hand "I'll swallow your soul!". Veel explosies, brandende lijken en vooral bloed . De build engine was hier op zijn mooist maar ook een beetje verouderd .

avatar van Martijn
Was het dit deel waar je met een voodopop onder water door moest of was dat deel 2? Heb ze beiden gespeeld maar ik haal ze een beetje door elkaar.

avatar van Doom II
Supermelig en goor spel, ik heb een paar jaar geleden de One Unit Whole Blood pack gekocht:

A compilation which features the gory 3D 1st person shooter Blood and it's official level, monster and weapon add-on pak Blood Plasma Pak. Also includes a 3rd party episode add-on Cryptic Passage and the GameWizards "Unlock the Secrets" Interactive Strategy Guide for Blood which gives you step by step multimedia instruction on how to win the game and find the secrets.

Heb me af en toe rotgelachen bij sommige levels, koppenschieten en mimispelers afknallen

Hallo,

Ik ben altijd een ontiegelijke fan van blood geweest en nog steeds is het mijn favoriete fps. Eindelijk heb ik hem aan de praat met windows XP. Via deze site ( geld ook voor Duke Nukem 3d eigenlijk alle build engine games) http://buildxp.deathmask.net/ ))via die site krijg je hem goed aan de praat en kan je in ieder geval blood draaien op 640x480. 10 jaar terug speelde ik het al op netwerk ik dacht dat ik alles wist van die game. Blijken er nog in elke episode geheime levels te zitten die ik nu pas ontdekt heb na 10 jaar . Zelfs in de cryptic passage add on. Maarja hopelijk mensen die het spel niet kunnen draaien hebben wat aan de link en als ie niet werkt zoek gewoon op blood on xp dan vind je zeker de link.

GREETZ THE WICKERMAN

avatar van StayVisible
Geweldig spel! Heb het laatst weer eens gespeeld op mijn oude computer, maar blijft gewoon fun!
Blood 2 The chosen is maar een saai spel vergeleken deze.

avatar van Thomas83
Oh dit was die shooter dus waarmee je de beschikking had over een hooivork, haha. Dit was een lekker grimmige game.

avatar van Nqouy
Heerlijke game, ooh wat heb ik dit vaak gespeeld, lekker creepy sfeertje, leuke levels, en coole wapens.
Ik heb hem nog liggen maar hij werkt hier niet op windows 7 helaas. ach laat ik het maar bij de mooie herinneringen houden.

Hier kan ik alleen maar blij om zijn:

There will be Blood again

Destijds wellicht toch een van mijn favoriete shooters. Nu heb ik het origineel wel via GOG. Maar wat extra opties en verbeteringen zouden aardig zijn. Eens kijken wat het oplevert.

Dan koop je Quantum Break en eindig je de avond al Blood spelende. Of althans de Fresh Supply versie - die kreeg ik op mijn vorige pc niet aan de praat. Dankzij een vriend die me uit de nood kwam helpen met een DVD speler, win7 en een nieuwe harde schijf voor op mijn ander moederbord en processor heb ik nu een (weliswaar zwakkere pc) maar dat mag de pret niet drukken. Blood Fresh Supply werkt alvast prima en het was alvast best weer genieten met nu wel degelijke support voor muis besturing en meer resoluties. Blijft toch een klassieker. Morgen dan maar Quantum Break.

Ook met Gamepad rechtstreeks op de TV aangesloten goedgekeurd overigens!