Tomb Raider: Underworld (2008)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Santa Cruz
Uitgegeven door Eidos

Lara gaat opzoek naar het geheim achter de Ancient Mayan Calendar. Lara komt erachter dat de Mayan Calander in connetie staat met de onderwereld waar haar moeder in gevangen zit. Lara gaat opzoek om het grote mysterie op te lossen en haar moeder te bevrijden.

Ben er al een paar dagen mee bezig maar ik ben er voorlopig helemaal klaar mee.
Grafisch ziet het er echt mooi uit maar het spel is zo frustrerend en irritant. De besturing zuigt, je moet echt precies recht voor iets staan voordat je goed kan springen of iets kan pakken. Zwem je in het water, kom je bij de plek waar je eruit kan lopen, dan moet je precies er recht voor komen wil je eruit komen. Iets van klimmen lukt niet. En de camera zuigt ook. Je ziet lang niet alles en het maakt het een stuk lastiger en irritanter. De game is gewoon daardoor irritant geworden. Zeer gebruikersonvriendelijk en ik ben er na enkele frusterende uren wel weer klaar mee. Zal wel zien wanneer en of ik er nog mee ga spelen.

avatar van Tsjo-Wi
Leuk nieuw deel in de serie. Doet niets wereldschokkends maar hij valt ook zeker niet tegen. De graphics zijn echt schitterend (vooral de lichteffecten!) waardoor het nog leuker is om door de prachtige omgevingen te klimmen en klauteren. Af en toe moet je gewoon ff stil staan en genieten van het uitzicht.
Het platformen werkt voor het grootste deel heerlijk soepel, net als in Legend en Anniversary. Ik kan me dan ook totaal niet vinden in al die kritiek op de besturing en camera die heel frustrerend zouden zijn. Slechts in enkele gevallen staat de camera op een vervelende positie zodat je niet kan zien waar je heen moet springen, maar voor het grootste gedeelte kan je gewoon zelf de camera bijsturen. En heel af en toe springt ze net niet zoals je gepland had maar ook dat mag geen naam hebben.
Nee, het minst uitgewerkt is gewoon de combat. Die was altijd al een beetje zwakjes maar in Underworld voelt het helemaal nep aan. Er is totaal geen uitdaging, vijanden zijn lomp, en die auto-aim maakt het ook niet echt spannend. Gelukkig ben je maar een klein deel van de game aan het vechten.
Al met al een leuk vervolg met een aardig verhaaltje, maar het doet helaas niets nieuws dat de serie naar een hoger niveau had kunnen tillen. Alleen de schitterende, leuke en uitdagende onderwaterlevels (vooral die laatste) zijn echt een mooie toevoeging. Je kon altijd al onderwater zwemmen maar nog nooit had je zoveel vrijheid en zag het er zo vet uit.

Hij krijgt van mij net als bijna alle andere Tomb Raider delen 4*.

avatar van Hannibal
Matig op de WII, simpel en kort.
Immense ruimtes wandel je doorheen met een gevoel dat je veel gemist hebt, maar je hoeft gewoon niet veel te doen om verder te komen. Ik wil hem nog wel eens spelen op de PS3. De besturing is bij Anniversary veel beter. Bij dit deel zie je te vaak Lara op een grote afstand en moet je maar hopen dat je de goede kant op springt. Niet slecht, maar had er wel meer van verwacht. Wanneer komt de volgende nou eens!

avatar van FlorisV
Wederom met plezier voltooid. Iets pittiger en langer dan Legend met weer wat meer nadruk op de pure Tomb Raider ervaring, dus wel wat actie hier en daar maar vooral veel exploratie in flink grote tombs en minder lineair.

+grote mooie omgevingen om te verkennen, waarbij je zelf voor een deel de volgorde mag bepalen;
+leuke puzzels met veel componenten, goed level design;
+het verhaal borduurt goed voort op Legend en kent mooie cutscenes;
+van alle TR titels is Lara hier het meest sexy;
+geen vervelende eindbazen meer;
+het hint systeem helpt soms flink;
+over het geheel gezien is de gameplay redelijk goed;
+lekker motor rijden weer, helaas enkel in Mexico.

-Zip en Allister bestaan nog wel maar zijn niet meer te horen;
-de sonar kaart vond ik vrij waardeloos en is ook heel lelijk gedaan;
-de omgevingen hadden iets meer duidelijke herkenpunten en kleurverschillen kunnen gebruiken zodat je makkelijker kunt orienteren;
-bugs! Het komt nogal eens voor dat Lara vast zit/staat of het spel (af en toe) zelfs helemaal vastloopt;
-het klimmen op horizontale stokken is nogal eens een crime;
-als je eenmaal de hamer van Thor hebt dienen die andere wapens geen enkel nut meer;
-de schatten die je vindt bieden geen enkele beloning, je ziet geen afbeelding van ze van dichtbij of wat dan ook.

Idem zoals mening FlorisV hierboven.

De intro met het brandende Croft Manor, de ontsnapping uit het zinkende schip, de heerlijk charismatische (sorry) Doppelganger, ... gaven het voor mij een motiverende samenhang, context, en grote 'drive' om het als Lara Croft tot een goed eind te willen brengen.

Ben grote fan van de outfits, de open landschappen zoals de jungle levels, de mythische levels zoals de draaiende Jan Mayen toren, het level al duikend, natuurlijke tegenstand zoals de leguanen en tijgers, toevoegingen zoals irritante vleermuizen en spinnen, de nieuwe physics qua klimmen en lopen, ... en iets minder liefhebber van bijvoorbeeld de underworld zombies.

Moeilijkheidsgraad was 'correct' speelbaar, puzzels niet zo moeilijk als Anniversary, maar wel iets uitdagender dan Legend.

Logische en welgekomen evolutie in de reeks.