Tomb Raider: Underworld (2008)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Santa Cruz
Uitgegeven door Eidos

Lara gaat opzoek naar het geheim achter de Ancient Mayan Calendar. Lara komt erachter dat de Mayan Calander in connetie staat met de onderwereld waar haar moeder in gevangen zit. Lara gaat opzoek om het grote mysterie op te lossen en haar moeder te bevrijden.

avatar van Stan
Heb ik zin in!

avatar van Naomi Watts
Wel fijn dat Crystal Dynamics weer aan he troer staat. Ze hebben de Tomb Raider franchise toch van een enorme kwaliteitsinjectie voorzien. Ze hebben alle stommiteiten van Core Design weten te corrigeren en de franchise in alle orde weten te herstellen. De domste move van Core was nog wel om Curtis te introducen en hem de rol geven als de boyfriend van Lara, als Core mij pissig wilde maken deden ze goed hun werk. No harm done thanks to Crystal Dynamics. Exit Core Design. Dankzij CD ben ik een enorme TR fan geworden.

Ze hebben Lara van meer diepgang voorzien, dan vergeef ik ze de borstverkleining van Lara.

Ik kijk erg uit om Lara op de PS3 te zien schitteren..

avatar van Mega Man
Volgens Crystal Dynamics en Eidos Interactive zal Tomb Raider: Underworld niet enkel voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC ontwikkeld worden, maar krijgt daarnaast een drietal extra versies, welteverstaan voor de Wii, Nintendo DS en PlayStation 2.

Dit is nou iets waar ik naar uit kijk!
Dit lijkt mij een goeie game! Waneer komt hij eigenlijk uit?

avatar van Shangri-la
Toch wel grappig eigenlijk dat er gestemd is op deze game terwijl hij nog niet eens uit is.

avatar van killer7
Was het maar December 2008 dan kan ik de game eindelijk spelen:)

Nog effe afwachten dus.

avatar van Mega Man
Ik hoop niet dat Underworld de zelfde aanpak krijgt op het gebied van vijanden. Met andere woorden: alleen maar op mercenaries knallen en heel af en toe een poema om de hoek. Daarnaast waren de levels in Legend veel te kort en als Underworld deze gewoonte aanhoudt dan is het een flinke stap terug ten opzichte van Anniversary. Maar ik denk zelf dat het wel goed komt met deze game.

Deze game word naar mijn mening echt een topper. Ik hoop dat ze het inderdaad niet verknallen maar iets in me zegt dat dit echt een top game word. Misschien wel mooier dan de voorgaande games van Croft. Helaas moeten we zoals Killer7 al zei nog een tijdje wachten maar ik hoop dat dat wachten dan wel de moeite waard was.

avatar van Mega Man
Het duurt inderdaad lang ja maar gelukkig vermaak ik me zolang met andere toppers als No More Heroes, GTA IV en Mario Kart Wii die 11 April uit komt. Wat ook leuk is om de golden oldies van Lara Croft eens af te stoffen en in m'n PS te stoppen. Hieronder nog even een stukje tekst met betrekking tot Legend en Anniversary:

Anniversary goes better than that: it’s the purest Tomb Raider game in years. Gone are the John Woo gun-battles and motorcycle chase sequences of Legend, Out too are the endless cinematics and constant chatter from Lara’s team. For the vast majority of Anniversary, it’s just Lara, alone against the elements, back to basics: one woman, one tomb, a small selection of critters, and a lot of perilous platforms, traps and puzzles. Some of you might not like the approach, but for those of us who got tired of Lara as the games grew more action oriented – or who feel the first of the recent Prince of Persia trilogy is still the best – it’s music to our ears.

avatar van Hannibal
De enige reden dat ik ooit nog zal overwegen om Windows weer op mijn pc te zetten zou alleen deze game kunnen zijn. De laatste 2 delen van Tomb Raider waren super, en dat zal deze ongetwijfeld ook worden.

avatar van Mega Man
Toch blijft de originele TR voor mij nog de beste dankzij het echte exploration gevoel wat in Anniversary volledig zoek was. Bepaalde levels waren drastisch verkleind, ruimtes compleet verwijderd en puzzles versimpeld en dat is nou niet direct iets wat ik verwacht van een remake. Maar al met al is Anniversay toch een stuk beter dan het veel te korte en op mercenaries-shootouts gebasseerde TR Legend. En Legend is ook zo slecht nog niet als je het vergelijkt met Chronicles en Angel of Darkness. Underworld word verplichte kost voor mij en als ik zo de berichten lees op IGN dan zie ik dat er al wat raakvlakken zijn met Tomb Raider II (grote onderwater levels en vechten tegen haaien). Hopelijk heeft Crystal Dynamics wat geleerd van Anniversary en krijgt Underworld dezelfde behandeling. Dus geen game met John-Woo shootouts, teveel menselijke tegenstanders, praktisch geen tempels en puzzles en ook geen middle-of-nowhere gevoel. Stop Lara in een tempel/tombe, voeg er enkel wat ambient geluid aan toe voor de sfeer (niet contstant muziek zoals bij Legend), laat vijanden je onverwachts bespringen vanachter hoeken en uit donkere gangen en tot slot: geef de speler meer vrijheid om te ontdekken. Dus niet al te lineaire gameplay zoals bij Legend en in mindere mate bij Anniversary.

avatar van Lady Croft
Wow! Ik kan niet wachten op deze game. De trailer ziet er echt gaaf uit!

Luister vooral naar de bekende stem aan het eind: "I'm very pleased to see you again Lara". Ik denk dat er in deze game een hoop vragen beantwoord zullen worden.

Veelbelovend.

avatar van Metalfist

Metalfist schreef:

Reken maar van yes!

Lady Croft schreef:
Wow! Ik kan niet wachten op deze game. De trailer ziet er echt gaaf uit!

Veelbelovend.

Wauw, erg mooie trailer! TR zoals TR hoort te zijn. Mysterieus, spannend en vooral het klimmen in tombes, bergen, jungles etc. Dat was TR en daar lijkt het weer op. Must have!

avatar van Stan
Metalfist schreef:

Is het niet gewoon Amanda van Tomb Raider: Legend? Dat lijkt me veel logischer

Stan schreef:

Is het niet gewoon Amanda van Tomb Raider: Legend? Dat lijkt me veel logischer

De stem is zekersteweten van Natla (als je haar stem kent van Anniversary). Zowel Natla als Amanda komen trouwens terug in Underworld.

avatar van kaztor
Gaaf filmpje!
Zo te zien kun je vijanden nu ook lichamelijk te lijf gaan.

avatar van Mega Man
Komt deze game dit jaar nog uit eigenlijk?

avatar van bvonk
Release datum staat er bij, 21 november dus dit jaar.

Kan niet wachten! heb al weer veel te lang moeten wachten op Lara.

avatar van Mega Man
Vind ik ook. Anniversary vind ik nog steeds één van de beste TR delen en sowieso een hele verbetering ten opzichte van 't veel te korte en makkelijke Legend. Ik hoop dat Crystal Dynamics de kennis die ze hebben geleerd bij het produceren van Anniversary ook gebruiken bij Underworld.

Exclusieve download voor de 360 is aangekondigd. Extra 6 uur aan extra levels, die verder gaan waar het verhaal eindigd.
Erg blij mee, ook al blijf ik van mening dat ze een spel gewoon compleet moeten uitbrengen.
Begrijp ook wel dat er wat geld in omgaat en 6 uur extra gameplay is wel erg vooruit strevend.

Ik ga deze game niet onder laten sneeuwen in al het goede game geweld wat eruit gaat komen.
Deze blijft zeker in mijn rijtje staan van must have 2008.

Oh ja demo verschijnt ook binnekort

hij is al uit dit spel

avatar van Naomi Watts
Vanavond begint de verkoop hier in de MM. Je kan je kopie persoonlijk ophalen bij Alison Carroll.

avatar van killer7
Jmmr had gehoopt dat hij vandaag op de mat viel maar helaas, toch w8en op morgen maar kan niet meer w8en;)

Vandaag een paar uurtjes gespeeld en ik heb er toch gemengde gevoelens over:

Het slechte: De camera. Zelfs voor Tomb Raider begrippen gewoon slecht. Camera werkt continu tegen. Verder barst het spel van de glitches en bugs. Lara blijft vaak 'steken' en de game is hier al 2 keer gecrasht. Ook zijn de cut-scenes niet terug te kijken ('k Heb de PC versie).

Het mindere: Alister en Zip komen ingame niet voor om commentaar te geven. 'k Vond ze in Legend altijd erg grappig. Daarnaast zit er naar mijn mening een overmaat aan collectible treasures in. Waar je in Legend en Anniversary hoogstens tien dingen per level kon vinden zitten er in Underworld zo een stuk of dertig. Beetje overkill. Verder mis ik (ben nu bij Jan Mayen Island) de interactieve cut-scenes en de eindbazen.

Neutraal: Het lock systeem zit er weer in. Je kunt nu wel lopen en manueel richten tegelijk (al gaat dat niet snel). AI is ook niet geweldig. Sommige mercenaries zien me niet al sta ik niet zover verscholen. Zorgt er wel voor dat ze lekker makkelijk naar de andere wereld te brengen zijn. De puzzels zijn ook niet erg uitdagend, verwacht geen Anniversary niveau. Aan de andere kant zitten ze wel leuk in elkaar. Zo mag je bijvoorbeeld een irritante octopus uit de weg ruimen

Het goede: Meer dieren dan mercenaries als enemy. Ook zitten ze nu ook niet meer zo heel erg op 'geplande stukken'. Zo kom je in de jungle van Southern Mexico af en toe een panther tegen in plaats van 'daar en dan'. Ook kun je nu voor bijna elk level kiezen wat voor kleding je wilt (niet dat er veel keus is, in een winterse omgeving heb je alleen maar winterkleding) en bepalen wat voor wapen je wilt hebben naast je twee pistolen.

Het geweldige: Het verhaal is zoals gewoonlijk weer goed. Lara, Amanda, Natla en Dobbelganger gecombineerd in één verhaal. . . Graphics zien er weer prachtig uit en de muziek zorgt voor een goede sfeer. Lara heeft weer een aantal nieuwe moves waaronder via de muur omhoog klimmen, rennen, op palen klimmen (dus echt via de paal op de top komen in plaats van alleen erlangs omhoog klimmen zoals in Anniversary het geval was), over richels lopen en abseilen.

Ik zit nu op 3,5 a 4 sterren, waarbij ik dichter bij de 4 dan de 3,5 zit.

avatar van killer7
De eerste 10 uren zijn al gespeeld, de eerste uren ergerde ik me groen en geel aan de camera.

Maar hoelanger je aan het spelen bent, is dat nog een bij zaak.

De sfeer en het uitgebreide verhaal trek me weer helemaal aan.

Dus een 4 als score, vooral omdat de camera kl*te is en dat er nog wat bugs in zitten en dat voor een spel van 64,95.- vind ik eigenlijk niet meer kunnen.

Als er straks een update uit komt die de bug's fixen dan wordt het wel een 4.5

Net uitgespeeld, en toch niet helemaal wat ik had gehoopt dat het zou zijn. Verhaal is op zich goed maar minder sterk dan dat van Legend of Anniversary. Puzzels zijn zoals gezegd niet al te moeilijk en als je eenmaal Thor's Hammer hebt is het vaak enemies met 1 zwaai afmaken. De levels:

1: Prologue: Goed begin van het verhaal. Croft Manor staat in de fik en je moet ontsnappen. Niet erg moeilijk maar wel leuk om de besturing onder de knie te krijgen. 3*

2: Mediterranean Sea: We zijn een week terug in de tijd en Lara onderzoekt onderwater een ruïne. Er zwemmen wat haaien die je voor de verandering eens niet direct als maaltijd zien. Na wat gepuzzel en een irritante inktvis vind je één van Thor's Gauntlets. Jammer dat Amanda's handlangers hem daarna inpikken. Daarna even puzzelen en je bent weer terug aan de oppervlakte. Tot zover 4*. Nu wil je die Gauntlet terughebben en begint het doelloos mercenaries schieten op Amanda's schip . 1* Uiteindelijk kom je bij een gevangen Natla die je wat verteld en daarna begint de boot met zinken. Tijd om eruit te gaan met veel gespring en geklauter. 3*

3: Coastal Thailand: Het level waarvan we in de demo al een gedeelte mochten spelen. Werkelijk een prachtige jungle met veel beestjes waaronder spinnen, tijgers, ara's en hagedissen en een aantal leuke puzzels. Uiteindelijk blijkt dat de andere Gauntlet weg is. Je vader had 'm al meegenomen. Tja, dat heb je wel eens. 4,5*

4: Croft Manor: Tijd om in je kelder op zoek te gaan naar de andere Gauntlet. Behoorlijk creepy level en ook hier weer lekker puzzelen om Thor's andere Gauntlet te krijgen. 4*. Daarna ben je weer in level 1, want je mag hetzelfde stukje nog een keer doen (en nog een paar extra klim en klauter stukjes). Is niet zo'n straf want je bent er redelijk snel doorheen. 3,5* Als je erachter probeert te komen wie je huis in de fik heeft gestoken komt Dobbelganger eraan. Ze blijkt het gedaan te hebben en vermoord daarna Alister.

5: Southern Mexico. In de stromende regen lekker door de jungle rijden op je motor. Jammer dat de camera daarbij vreselijk tegenwerkt, zodat je vaak geen idee hebt waar je precies heen rijdt. Nou ja, het werkt in ieder geval wel om snel van a naar b te komen. Hier en daar kom je een panter of een groep mercaneries tegen, maar echt in grote getalen komen ze niet voor. Eenmaal in de tombe is het irritante spinnen afschieten en weer een paar puzzels oplossen waarna je ook Thor's Belt hebt. 4,5*

6: Jan Mayen Island: Het is tijd om Thor's laatste item te vinden, namelijk z'n Hammer. Ook in dit level mag je weer op je motor stappen en lekker door een tombe crossen. De puzzels zijn hier behoorlijk spectaculair, het is alleen jammer dat hoe verder je komt hoe meer Thrall's je tegenkomt. Op die manier wordt het toch ook weer veel schieten. Ondanks dat 4,5*

7: Andaman Sea. Amanda heeft een nieuw schip dat behoorlijk veel lijkt op d'r oude en hier mag je dan naar hartelust mercenaries om zeep helpen. Met Thor's Hammer in bezit is daar totaal geen kunst aan. 1*

8: Arctic Sea: Tijd om de onderwereld te openen . Ook hier mag je wat knoeien op de zeebodem om een tombe binnen te komen. 3,5* Daarna gaan we Thrall's afschieten met Thor's Hammer. Zeer spannend (not) want ze bieden niet veel meer weerstand dan de mercenaries uit het vorige level. 1,5* Daarna een cutscene waarin Amanda de Dobbelganger voor je uit de weg ruimt. Nou ja zeg. Dat had ik willen doen . Vervolgens is het tijd om Natla uit te schakelen. Hiervoor moet je nog 1 redelijk makkelijke maar wel leuke puzzel oplossen waarna de rest cutscene is. Jammer dat er weer een hele berg Thrall's voor kanonnenvoer willen spelen.4*

Waar ik gisteren nog naar een 4* neigde wordt het toch een 3,5*. Op zich nog een goed spel, maar toch echt minder dan de vorige twee delen. Ook jammer dat veel extra's uit Anniversary en Legend er niet meer in zitten (Croft Manor, Cheats, Cutcenes, Kleding, Time Trials, Level replay (ja, je kan saven, maar vertel mij de eerste keer maar eens waar )) waardoor de replaywaarde beperkt is.

stefott schreef:

Geen Croft Manor als oefenlevel en geen Level Replay meer? Dat is wel heel erg crap van Crystal Dynamics! En Cutscenes zaten zo'n beetje in elk Tomb Raider spel. What where they thinking? Sorry dat ik 't zeg hoor maar die gasten daar zijn echt assholes !