Tomb Raider: Underworld (2008)

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Santa Cruz
Uitgegeven door Eidos

Lara gaat opzoek naar het geheim achter de Ancient Mayan Calendar. Lara komt erachter dat de Mayan Calander in connetie staat met de onderwereld waar haar moeder in gevangen zit. Lara gaat opzoek om het grote mysterie op te lossen en haar moeder te bevrijden.

avatar van Mega Man
Tsjo-Wi schreef:
Naja ik vond het echt totaal geen probleem dat je de levels niet kon herspelen tijdens je eerste playthrough, daar heb ik toch geen behoefte aan bij dit soort spellen.

Bij Adventure games is het juist tof en heel normaal om levels te herspelen. Het is gewoon een vast element en als 't er uit wordt gelaten valt het gewoon erg op. Zelfs in de allereerste Tomb Raider uit 1996 kon je de levels apart loaden en herspelen. Ik heb namelijk geen zin om het hele spel door te lopen om enkel een colosseum of een vallei te bezichtigen. En dat TRU (zeker de Wii-versie) was gerushed is al algemeen bekend Net als Excite Truck die dankzij de deadline zoiets simpels als een Time Trial mist. En een level-replay is in princiepe is net zo goed een standaard element. Sommige mensen vinden het niet erg om geen bel op de fiets te hebben, toch zit hij standaard op de fiets gemonteerd Hoe dan ook, ik heb de Wii-versie van TRU verkocht bij de Next-Level in Arnhem. TRA's besturing was even wennen maar het was duidelijk dat CD er veel meer aandacht aan heeft geschonken dan bij TRU. En naar mijn mening is zelfs TRL beter, maar ik ken TRU dan ook alleen van de Wii.

joeri592
bah, wat teleurstellend, graphics zijn mooi, maar de gameplay is echt heel crap, en de camera ook!

Mega Man schreef:

Maar nog steeds zeg je niks over die Revisit Location optie, of zit die er niet in op de Wii? Sowieso vind ik niet dat je de game op zo'n klein puntje zo zwaar moet aanrekenen. Maar dat je hem alleen op de Wii hebt gespeeld maakt ook wel wat duidelijk over ons verschil van mening over de game. Ik vond bepaalde levels namelijk zwaar indrukwekkend door de grafische pracht bij de PS3 versie. Normaal hecht ik niet zo heel veel waarde aan graphics maar bij een adventure game als dit waar het toch vooral draait om de omgevingen, was het wel echt een groot pluspunt. Als alleen die crappy combat wat beter was zou dit een van mijn favo tomb raider delen zijn.

avatar van Mega Man
Ik heb de demo even gespeeld op de 360 en ik kreeg wel een betere indruk van deze game. Thailand komt veel beter tot z'n recht: niet alleen de muziek is erg mooi, ook de graphics zijn dit keer paradijs-waardig. De Wii-versie is echt slecht vergeleken met Anniversary op de Wii, en er zit helaas geen Revisit Location optie in. Dat is toch dat je de levels doorloopt zonder vijanden en de focus ligt op de time-trial? Ik ben helaas niet zoiets tegen gekomen op de Wii. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat je op de Wii niks kunt downloaden aan extra content, zoals op de 360/PS3, die de makers er niet in konden stoppen wegens tijdgebrek.

De Wii-versie blijft altijd slecht ben ik bang Op de andere consoles zal het ook geen minpunt zijn uiteraard aangezien je de Revisit Location optie hebt. Maar sowieso is een level-raplay optie niet meer weg te denken in deze tijd. Zoals ik al eerder zei, ik ga niet het hele spel doorspelen om die ene prachtige tempel te bezichtigen. Dit is ook één van de redenen waarom ik de Wii-versie heb verkocht. Het spel is te snel uitgebracht (dat gaf CD ook zelf toe) maar de fouten zijn glad gestreken doormiddel van downloadable content....waar ik met de Wii-versie dus niks aan heb. Daar komt ook nog eens bij dat TRU op de Wii aangepaste levels hebt. O.a. Thailand is ingekort en zoiets simpels als vleermuisjes zijn nergens te bekennen. TRA was zo goed en dan komen ze met dit prul aanzetten.

avatar van venus1992
geweldig!

het was alleen asociaal kort =.=

Heb toch erg veel van deze game genoten, de omgevingen en de muziek. De afwerking had allemaal wat beter gekund, en de downloads op de 360 zijn een dure toevoeging die de game standaard al zou mogen bevatten.
Ik kan niet snel genoeg krijgen van de oude formule.

avatar van Hannibal
Matig op de WII, simpel en kort.
Immense ruimtes wandel je doorheen met een gevoel dat je veel gemist hebt, maar je hoeft gewoon niet veel te doen om verder te komen. Ik wil hem nog wel eens spelen op de PS3. De besturing is bij Anniversary veel beter. Bij dit deel zie je te vaak Lara op een grote afstand en moet je maar hopen dat je de goede kant op springt. Niet slecht, maar had er wel meer van verwacht. Wanneer komt de volgende nou eens!

avatar van Nick.
Hoelang duurt dit spel ongeveer?

avatar van Tsjo-Wi
Niet zo lang. Ik deed er iets van 10-12 uur over geloof ik. Maar het ligt er vooral aan hoe snel je de puzzels oplost.

avatar van killer7
in mijn geval bijna het dubbele, omdat de trophies later zijn toegevoegd

avatar van Nick.
Het lijkt me wel een leuk spel, lijkt het op uncharted ? Deel 1 en 2 vond ik daarvan écht geweldig!

avatar van Tsjo-Wi
Ja de omgevingen en platformactie hebben veel weg van Uncharted, alleen is de combat hier niet zo goed uitgewerkt. De puzzels daarentegen zijn bij Tomb Raider weer beter en diverser. Maar ik zou hem zeker eens proberen als je van zulk soort adventures houdt, want er zitten echt een paar hele mooie levels in.

avatar van Nick.
ja zat er al aan te denken om hem te kopen, en 25,- daar kun je geen bult om vallen

Nick. schreef:

Bij alle Intertoys is ie 15

15,- is helemaal geen geld

avatar van Bombong
Voor € 15 zie je dan waar Uncharted het allemaal vandaan heeft...

SvV_Ying
Heb er nu 2 uurtjes opzitten en ben toch wel verrast tot nu toe, beter dan mijn verwachtingen. Meteen na het uitspelen van Uncharted 2 hier aan begonnen en er zijn natuurlijk duidelijk wat overeenkomsten maar zeker ook verschillen. Uncharted is meer een actie game met platform elementen en Tomb Raider is meer een platform game met actie elementen.

Qua graphics, animaties, verhaal, productie enz. is Tomb Raider minder dan de Uncharted. Maar ik vind het toch wel fijn dat hier de puzzels een stuk moeilijker zijn. Bij Uncharted is het zo dat je helemaal voorgekauwd krijgt wat je moet doen, dus bij Tomb Raider zat ik echt van 'uhh.. wanneer zegt iemand wat ik moet doen', maar gelukkig moet je hier weer soms de hersens laten werken. Ook is er iets meer ruimte voor exploratie. Het is nog steeds een volkomen lineair spel maar in in de levels is er wel meer ruimte dan bij Uncharted.

De grootste kritieken die ik in het begin hoorde betreffende de camera en controls vallen we eigenlijk zeer mee, soms staat de camera even vervelend maar het is niet spelbedervend.

Als het deze lijn volhoudt kan er nog wel eens een aardig cijfer uit komen.

Review

Tomb Raider Underworld is een goede game geworden met helaas een aantal vervelende mankementen.

Eerst maar even met de goede punten beginnen, het was een soort van verademing om na al die lineaire shooters en actiegames van de laatste tijd én het tekort aan role playing games eindelijk weer eens wat vrijer te kunnen klimmen, klauteren en verkennen. Ook Tomb Raider is lineair, maar er is in ieder geval meer ruimte voor exploratie dan bij de laatste games die ik heb gespeeld, en dat voelde goed aan. Ook was het weer even wennen om weer zelf puzzels te moeten oplossen en niet altijd te horen te krijgen wat je moet doen. Eigenlijk vind ik dat dit altijd zo moet zijn, toont een beetje aan dat de games de laatste tijd misschien wat te makkelijk worden. De puzzels zijn niet heel moeilijk maar vormen wel een kleine uitdaging. De levels zien er goed uit, ook de variatie in de levels is goed. Van onderwaterlevels tot de jungle en van levels op schepen tot in grotten, het was leuk om de levels te zien en te verkennen.

Tevens is het ook het audiovisuele aspect in orde. De game ziet er nog steeds goed uit voor een spel dat al anderhalf jaar oud is en het geluid is ook naar behoren.

Tot zover even alle lof, want het is ontzettend jammer dat een game als Tomb Raider, die het moet hebben van het klimmen en klauteren, juist op dat punt wat steken laat vallen. Lara valt tijdens een klimpartij vaker dan je lief is. Helemaal als je vanuit een moeilijke hoek een sprong moet maken en de camera ook niet altijd meewerkt is een val in het diepe vaak het gevolg. Ook springt Lara vaak een andere kant op dan waar je wilt dat ze heen springt. Het klimmen en verkennen is leuk maar soms kan het ook heel irritant zijn.

Een ander punt is de belachelijke AI. De slechte AI in combinatie met het veel te makkelijke schietsysteem maakt dit spel zelfs op de moeilijkste moeilijkheidsgraad veel te makkelijk. Soms sta je een meter van een vijand af, kan je schieten wat je wil, maar doet hij helemaal niets. Ook ontbreekt elke vorm van een coversysteem en vaak komt het er gewoon op neer dat je met twee pistolen in je hand rond rent en alles neerknalt wat je tegenkomt. Misschien heeft de ontwikkelaar express voor zo een simplistisch systeem gekozen omdat het zich meer wil laten gelden als platformen dan actiegame. Toch had de AI veel beter gekund en misschien wel gemoeten.

Het verhaal was oke, maar veel snapte ik niet van de achtergronden en personages, het is dan ook de tweede tomb raider die ik speel dus ik ben nog een leek in de Tomb Raider franchise.

Kortom, een leuke game met mooie, gevarieerde levels waarin het leuk is om te klimmen, verkennen en schatten te zoeken. Ook de puzzels zijn een leuke, niet te moeilijke uitdaging. Maar soms heeft de game helaas wat besturingsproblemen en de AI is gewoon ronduit slecht. 3.75* (afgerond naar 4)

War-Ultima
SvV_Ying heb je de game voor 15 euro (ps3 versie) gekocht?
Shit ik heb hem voor 30 euro gekocht, nou ja maakt niet uit.

War-Ultima schreef:
SvV_Ying heb je de game voor 15 euro (ps3 versie) gekocht?
Shit ik heb hem voor 30 euro gekocht, nou ja maakt niet uit.

Ja, voor 15 euro bij de Intertoys. Verrassende aanbieding. Veel plezier ermee. Ach, je kan hem altijd nog doorverkopen op Marktplaats als je klaar bent, dan kan je er nog 15 voor vangen omdat weinig mensen weten dat je hem zo goedkoop kunt krijgen

avatar van bankhanger
dan mag lara croft een leuk dametje zijn
Uncharted is op elk vlak beter.
Ik heb me soms heel erg gefrustreerd met dat springen en de puzzels waren leuk maar soms moeilijk ik vond het wel niet zo moeilijk als de vorige delen . Het schieten werkte ook niet lekker, hoeveel magazijnen moest je niet erdoor jagen voor dat iemand omligt soms.
je kan beter voor 30 uncharted 2 halen ipv deze voor 20 het is geen slecht spel maar je weet dat er gewoon beter te krijgen is
dit is mijn laatste tomb raider want wat ik al van dat nieuwste deel gezien heb deed me maar weinig!

avatar van PsxPs2Ps3
Ben er nu aan bezig..een Tomb Raider game is altijd al veel klimmen en springen geweest. En Uncharted kopierde sommige dingen van uit deze reeks. Al is idd Uncharted op camera vlak beter en de puzzels zijn niet zo moelijk. Gellukig heb ik een goede site waar ik alles kan opvinden als ik effe vast zit in dit spel. Want de puzzels zijn zeer moeilijk.

deze site als je vast zit helpt je zeker verder : walktrough

avatar van Tsjo-Wi
Walkthroughs zijn echt lame. Die uitdagende puzzels in deze game zijn juist het grootste pluspunt ten opzichte van een game als Uncharted. Daar krijg je al een hint voordat je uberhaupt de puzzel hebt bekeken.

avatar van PsxPs2Ps3
ja dat wel maar soms erger ik mij kapot aan het uren zoeken naar een oplossing...en zonder een walktrough vind je ook niet alles relics en schatten. Heb alle relics gevonden , behalve 2schatten

Nouja het is ook maar een geleend spel. Heb me al geergerd aan de controle van lara die het soms wel af en toe laat afweten als ik ergens moet heen springen.

Zit nu tegen het einde aan.

Ik kan deze dus al punten geven en dat word een 3,5* omdat er ondanks dat het toch al een game is van 2007 toch redelijk wat bugs in te vinden zijn. Zoals de motor die blijft staan zonder dat je een pikkel ziet, die kon veel beter gemaakt zijn. Ook het 2de schip is een kopie van het eerste schip waar je een missie op speelt. Een beetje jammer dus maar voor de rest is dit een leuke game met mooie omgevingen

avatar van PsxPs2Ps3
Oja ook het camera punt is soms irriterend..maar mocht er een vervolg komen dan zal ik deze zeker wel kopen of lenen

gamelord
Gadver wat een levenloze game ....dacht je na Angel of darkness, van die gare soep verlost te zijn...niet dus.

avatar van jirachi04
Wat een beschrijving Nooit gehoord van naaaamen vervangen met ze''

gamelord schreef:

Hoezo levenloos? Sowieso staat deze game mijlenver boven Angel of darkness, qua omgevingen, qua puzzels maar vooral ook qua besturing, wat duidelijk het grootste mankement was van die game. Dus geef ff wat meer uitleg aub.

avatar van Miss.Blonde
Ik heb dit spel besteld samen met 2 andere games (Legend en Anniversary) van Tomb Raider voor maar 10 euro voor op de pc. Hoop dat die het gaat doen en leuk is Ben benieuwd.

Wat een hoog gemiddelde zeg !!!

Had dit spel een tijdje terug gratis gedownload via PS Plus. Vandaag even 3 uurtjes gespeeld, en wat is de besturing crap zeg. Schieten vind ik ook maar niets.

Het enige pluspuntje zijn de puzzels. Die zijn wel beter dan in Uncharted. Maar dat is ook echt het enige pluspuntje helaas.

Vroeger was Tomb Raider vet, maar Underworld vind ik maar niets.

Ben benieuwd naar de nieuwe Tomb Raider (de eerste screens en beelden zien er veelbelovend uit).

Ik heb Underworld nog niet uitgespeeld (zal waarschijnlijk ook nooit gebeuren) dus geen cijfer.

avatar van Dutch-J3ff
Best wel een leuke game, alleen veel te kort!!

Alleen de besturing is zoals bij alle andere
Tomb Raider games een drama.

Een van de weinige Tomb Raiders die ik op een paar minuten na in 2008 nog nooit had gespeeld. Nu 9 jaar later dan eindelijk uitgespeeld! Ondanks wat bugs, glitches en clunky controls nog best goed te doen. Graphics/Gameplay nog best ok realiserende dat je een game uit 2008 speelt.

avatar van Delloo
Een leuke game. Speelt lekker weg. Graphics zijn ook nu nog prima. Haalt het niet bij Anniversary en natuurlijk bij lange na niet bij Rise of the Tombraider, maar is toch zeker de moeite waard om te spelen. De game is niet echt lang. Ook niet erg moeilijk. Voor de Tombraider fans natuurlijk een must. Ik heb de game gespeeld op de XBOX one als 360 game for gold januari 2018.