Mega Man 5 (1992)

Game Boy / Nintendo 3DS / Nintendo Entertainment System / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Na de ondergang van Dr. Cossack besluit hij Dr. Light en Mega Man te helpen om Dr. Wily voor eens en altijd te verslaan. Maar dan volgt er een ravage van robots begeleid door een mysterieus persoon. Dr. Light wordt gekidnapped en het is aan Mega Man om hem zien te redden en uit te zoeken wie hier achter zit.

avatar van Mega Man
Vroeger kon ik echt geen genoeg krijgen van deze games en bij elk nieuw deel in zicht begon ik al gelijk te sparen om een exemplaar te kunnen bemachtigen. Het begon allemaal met het baanbrekende Mega Man 2 met zijn gebruiksvriendelijke gameplay, memorabele soundtrack en de mogelijkgheid om te kunnen kiezen welk level ik eerst wilde doen. Kortom: Mijn eerste kennismaking met deze geweldige serie. Deel 3 had ik vroeger nog niet maar op een zekere verjaardag besloot ik van 't geld dat ik kreeg het vierde deel te kopen van Mega Man. Toendertijd vond ik hem beter dan de derde (logisch, een vriend in mijn klas had MM3 en mijn games waren natuurlijk altijd beter ). Later toen ik deel 3 voor een prikje kon overnemen drong het tot me door: hij is toch beter dan de vierde.

MM4 heeft achteraf toch een wat minder memorabele soundtrack, voelt minder solide aan en mist gewoon de nodige vernieuwing die MM2 en daarna MM3 met zich meebrachten. Mega Man 4 is en blijft een hardstikke toffe sequel maar kan net niet tippen aan het briljante Mega Man 2 die weer op de hielen wordt gezeten door het zeer memorabele derde deel. Het vijfde deel in de ganze reeks heb ik indertijd wel eens in de schappen zien liggen bij een gameshop genaamd "Next Level". M'n broer vond het niet verstandig om die dat ene dure spel te kopen terwijl ik er eigenlijk twee afgeprijsde NES games ("Four Player Tennis" en "Wrath of the Black Manta") van kon halen en zelfs nog geld over zou houden. Eenmaal thuis kon ik mezelf wel voor de kop slaan: zo lang keek ik uit naar de opvolger van Mega Man 4 en nu had ik een matig ninja spel en een toch wel aardige tennis game.

Jaren later toen ik zo'n beetje verschillende NES klassiekers aan 't zoeken was bij speciaalzaken en websites heb ik alsnog Mega Man 5 kunnen bemachtigen. Zo briljant was het 't spel jammergenoeg niet meer. Niet dat deze game een teleustelling was maar meer vanwege 't feit dat ik er vroeger zo veel naar uitkeek en er van verwachtte dat het wederom een baanbrekend vervolg zou worden. MM5 was een stuk lastiger (energiemeters van bazen lopen nog trager terug bij een voltreffer. Bij elk deel begon dat standaard te worden) Hier en daar zaten er wel unieke elementen in MM5 verwerkt zoals de manier hoe je Gravity Man's level door wandelde. En over het algemeen waren er meer memorabele tunes (Wave Man o.a.) in MM5 dan bij de het vorige deel 't geval was.

Kortom: Deeltje 5 kan op zijn beurt weer net niet tippen aan MM4. Toch geef ik deze game z'n verdiende loon. Een 4.5! Minder dan 2, 3, en 4 maar naar mijn mening iets beter dan 6 en 9, gewoon beter dan 7, 8, Mega Man & Bass, X (heb de andere Xjes nooit gespeeld) en soewieso stukken beter dan het frustrerende eerste deel (zowel op de NES als op de Gameboy).

een zwaar underrated spel , ik vind em zeker niet minder dan MegaMan 2 of 3. Muziek is gewoon prachtig. Alleen spijtig dat de andere mannetjes die je krijgt als je een baas verslaat nogal nutteloos zijn, 9/10 gebruik je gewoon de Blauwe.

avatar van Mega Man
Dat springplankje van Rush vindt ik eerlijk gezegd een beetje lame in dit deel. Nou stuiterd Rush zelf ook mee