Mijn kennismaking met deze briljante reeks begon met het baanbrekende en zeer memorabele tweede deel. Al meerdere keren uitgespeeld door m'n oudere broer en zus en toen ik wat ouder werd ben ik er ook in geslaagd om Wily's laatste vorm uit te schakelen (Op 'Easy' wel te verstaan). En aangezien een vriend bij mij op school het zogeheete "verschrikkelijke Mega Man 3" (zoals het op de cover stond van een NES blaadje) in zijn bezit had probeerde ik indruk te maken met het vierde deel dat ik gekocht had van m'n verjaardagsgeld. Na vele jaren kom ik er toch weer op terug: Mega Man 3 is toch net weer een stuk beter. MM4 mist de hoeveelheid vernieuwingen die MM2 en MM3 met zich meebrachten.
Mega Man 2 introduceerde: Het Password scherm, de Energie-Tanks, de keuze tussen Easy en Normal, 8 robotbazen i.p.v. 6, de map van Wily's kasteel, Item-1, 2 en 3 (later vervangen door R. Coil), de terugkeer van alle 8 bazen in Wily's kasteel en het spel staat gewoon bekend om z'n memorabele tunes en gebruiksvriendelijke gameplay.
Mega Man 3 introduceerde: De slide, het hondje Rush Coil (springplank, onderzeeër en hooverplank), de robotbazen van Mega Man 2 (later in 't spel), het personage Protoman (oftewel: Brake Man), de vraagteken blokjes en Mega Man 3 voelde een stukje vlotter aan qua gameplay en muziek.
Mega Man 4 introduceerde: Het personage Dr. Cossack, en dus dit keer een tweede kasteel naast Skull Castle, de optie om levels te herspelen (kon min of meer al in MM3), het cybernetische hulpkoffertje Flip-Top en natuurlijk de mogelijkheid om je eigen wapen (de Mega Buster) op te laden. Qua muziek toch iets minder memorabel dan MM2 en MM3. Ook een beetje jammer dat de hooverplank-mode van 't hondje Rush enkel vooruit blijft vliegen en je alleen wat bij kunt sturen (in MM3 kon je letterlijk overal komen met de hooverplank). De overige items zijn dan weer wel erg nuttig zoals de Wire en Balloon (Item-1 van MM2 any one?). Any way, MM4 is zeker één van de beste delen in de reeks.