Mega Man 4 (1991)

Game Boy / Nintendo 3DS / Nintendo Entertainment System / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Dr. Wily is vernietigd en iedereen kan eindelijk in vrede leven. Maar dan volgt een nieuwe dreiging. Dr. Cossack, een collega van Dr. Light, stuurt acht Robot Masters achter Mega Man aan omdat hij ervan verdacht wordt zijn dochter te hebben ontvoerd. Nu wilt Mega Man zijn naam zuiveren en moet de robots verslaan en de dochter van Cossack vinden.

avatar van hectometersnor
Naar mijn mening naast Mega Man 2 de beste in de NES reeks, ook de eerste in de reeks met de "charge" ability, iets wat nooit meer is weg gegaan en dat is maar goed ook want dat heeft veel meer dimentie gegeven aan dit genre.

Spel bezit leuke bazen en ook goede en leuke soundtrack met vooral de catching eindbaas tune, deze is ook meermaal gebruik in latere edities zoals Mega Man 7

avatar van Mega Man
Toch een klein stukje minder dan Mega Man 3 die op zijn beurt weer minder is dan mijn persoonlijke favoriet: Mega Man 2. De muziek is een beetje tè catchy en toch iets minder memorabel dan de tunes uit deel 2 en 3. Wel tof dat er twee kastelen in zitten, de optie om levels te herspelen en zoals hier al eerder werd aangegeven: de 'charge' ability. Verder op en top Mega Man!

avatar van Mega Man
Mijn kennismaking met deze briljante reeks begon met het baanbrekende en zeer memorabele tweede deel. Al meerdere keren uitgespeeld door m'n oudere broer en zus en toen ik wat ouder werd ben ik er ook in geslaagd om Wily's laatste vorm uit te schakelen (Op 'Easy' wel te verstaan). En aangezien een vriend bij mij op school het zogeheete "verschrikkelijke Mega Man 3" (zoals het op de cover stond van een NES blaadje) in zijn bezit had probeerde ik indruk te maken met het vierde deel dat ik gekocht had van m'n verjaardagsgeld. Na vele jaren kom ik er toch weer op terug: Mega Man 3 is toch net weer een stuk beter. MM4 mist de hoeveelheid vernieuwingen die MM2 en MM3 met zich meebrachten.

Mega Man 2 introduceerde: Het Password scherm, de Energie-Tanks, de keuze tussen Easy en Normal, 8 robotbazen i.p.v. 6, de map van Wily's kasteel, Item-1, 2 en 3 (later vervangen door R. Coil), de terugkeer van alle 8 bazen in Wily's kasteel en het spel staat gewoon bekend om z'n memorabele tunes en gebruiksvriendelijke gameplay.

Mega Man 3 introduceerde: De slide, het hondje Rush Coil (springplank, onderzeeër en hooverplank), de robotbazen van Mega Man 2 (later in 't spel), het personage Protoman (oftewel: Brake Man), de vraagteken blokjes en Mega Man 3 voelde een stukje vlotter aan qua gameplay en muziek.

Mega Man 4 introduceerde: Het personage Dr. Cossack, en dus dit keer een tweede kasteel naast Skull Castle, de optie om levels te herspelen (kon min of meer al in MM3), het cybernetische hulpkoffertje Flip-Top en natuurlijk de mogelijkheid om je eigen wapen (de Mega Buster) op te laden. Qua muziek toch iets minder memorabel dan MM2 en MM3. Ook een beetje jammer dat de hooverplank-mode van 't hondje Rush enkel vooruit blijft vliegen en je alleen wat bij kunt sturen (in MM3 kon je letterlijk overal komen met de hooverplank). De overige items zijn dan weer wel erg nuttig zoals de Wire en Balloon (Item-1 van MM2 any one?). Any way, MM4 is zeker één van de beste delen in de reeks.

spelfreak
mega man 1-3 : top,geweldig,briljant

maar met mega man 4 gaat het een beetje omlaag begrijp me niet verkeerd maar het is niet zo geweldig als de andere en ik vind het niet top