Mega Man (1987)

Alternatieve titel: Rockman

Nintendo Entertainment System / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In de toekomst heeft de robottechnologie voor een betere samenleving gezorgd. De twee geleerden Dr. Light en Dr. Wily hebben hieraan meegewerkt. Helaas wilt Dr. Wily zijn robots voor eigen doeleinden gebruiken, namelijk de wereld veroveren. Dr. Light wilt hier een stokje voor steken en zet zijn eigen creatie in, namelijk Mega Man. Nu is het aan hem om deze chaos te stoppen.

Ik heb deze net samen met mijn broertje gespeeld, gewoon ouderwets omstebeurt een stage proberen. Maar we zijn in ongeveer een uur tijd nog geen stap verder. De levels zijn ongelofelijk moeilijk, tot het frusterende aan toe.

Game_Kaza
Dus hier is de serie op gebaseerd? De gelijknamige kinder-anime serie.

avatar van Onderhond
Japans naam is Rockman, het is dan ook rock hard. Geweldig moeilijk game, al was dat als 7jarige keuter blijkbaar minder een probleem. Toen beet je je vast in zo'n game en kon je het na 3 maand ploeteren gewoon verslinden. Dat waren nog eens tijden

Verder wel een fijn game, hoewel het tweede deel een serieuze verbetering was. Alleen nogal irritant dat je écht snel dood kon als je even een seconde niet oplette. Waren eigenlijk amper rustpunten in het spel.

avatar van hectometersnor
Begin van een klassieke reeks en ook begin van mijn noodzaak om alle delen te verkrijgen van de SNES tot aan de PS2.

Desondanks niet mijn favoriete Mega Man game, muziek is (achteraf terugkijkend) verschrikkelijk, en de levels zijn erg saai en zitten slecht in elkaar, de bazen zijn wel weer erg leuk en de eerste baas in het toen nog niet bestaande Willy kasteel (althans grafisch niet te zien) is ook erg leuk.

Al met al wel leuk maar gelukkig kent deze veel betere opvolgers en moet dit maar gezien worden als het begin van iets moois maar wat er nog niet helemaal was

avatar van Mega Man
Een beta versie van Mega Man 2 met ietwat rommelige level-structuur, jengelende tunes en een te hoge moeilijkheidsgraad. Ondanks dat ik dit deel de minste vindt in de totale reeks heb ik er toch drie versies van: het origineel op de NES, de versie van de 'Mega Man Anniversary Collection' en dan de versie op de Virtual Console.

PS: Wel apart dat hier meer mensen reageren dan bij het geweldige 'Mega Man 3'

avatar van finalman
Hmmm, ik mag gerust zeggen, dat zoiets gewoonweg compleet geschift is.
Wie wil nou zo'n bedrag geven???????

avatar van Maiky
finalman schreef:
Hmmm, ik mag gerust zeggen, dat zoiets gewoonweg compleet geschift is.
Wie wil nou zo'n bedrag geven???????

Dat niet alleen, maar ik geloof er geen barst van dat hij er moeite mee heeft om 'm weg te doen. Als er inderdaad gekken zijn die dat bedrag ervoor geven, dan is hij mooi wel $10.000 rijker. Kassa!

Het is maar in wat voor zin je waarde hecht aan iets. Wil je duizenden harde pegels, of een collector's item? Voor die flippo is de keus blijkbaar duidelijk. Dat stukje in grote letters is duidelijk reclametaal.

avatar van steffengamer
Die eindbazen waren super moeilijk, eerst die cycloop, een daarna met je kleine beetje health, ook nog dr. willy moeten pakken! frustrerend! Maar ik heb de uitkomst gevonden! de gamegenie!

avatar van PC.ENGINE.FAN
Dit was behalve mijn eerste Mega Man ook een van mijn eerste games die ik ooit speelde ná de Atari 2600. Ik stond al perplex van de scrollende schermen, dat was toen voor het eerst dat ik dat zag. En zes hele levels vrij om te selecteren-dat was een feest!

Ook de europese hoestekening is pure nostalgie. Moet je nou eens kijken, heeft Don Lawrence deze getekend? Wauw, hier wil ik een poster van!! En we zijn allemaal bekend, he, met die afzichtelijke US cover. Ik had toen nooit durven denken dat Mega Man er in de verre toekomst zo kinderachtig zou gaan uitzien en ik ben eerlijk gezegd de tel al lang kwijt geraakt na de Mega Man en X - series.

Hij is inderdaad erg moeilijk, ook na twintig jaar is het nauwelijks makkelijker geworden. Ik kan me dan ook niet herinneren dat ik ooit meer dan drie bazen had verslagen, Wily's stage had ik al helemaal nooit bereikt.

Trivia

Samen met een fanatieke gamesmaat liep ik ooit in een computerwinkel en we zagen een verzamelpakket Street Fighter I + II + Mega Man I +III voor de PC liggen *dit was 'm*. Mijn gamesmaat was een enorme fan van de mega man delen en hij zou tot ver na het jaar 2000 nog alles kopen wat maar mega man gerelateerd was, maar dit hoefde hij niet. Overigens vond ik het bizar dat het pakket een Mega Man III bevatte, maar geen Mega Man II.

Jaren later zou ik haast gaan denken dat ik dit gedroomd had, maar écht: er IS een mega man voor de PC. Alleen heeft het niks met Capcom te maken. Hi-tech expressions kreeg de twijfelachtige eer om een pc game te maken, dat team dat verantwoordelijk is voor geweldige games als Barbie en Flintstones: Dino is lost in Bedrock (om maar even de twee vreselijkste games op te noemen). Allereerst heb je in die uitvoering maar drie bazen met stoere namen als Sonicman en Dynaman, er zijn geen per beeld-scrollende stages en je vecht daarin tegen o.a. kikkers en vleermuizen.. Deel III is zelfs nog bizarder, als je me belooft om niet te lachen, het heet:

THE ROBOTS ARE REVOLTING

even de video's opzoeken in youtube, hard lachen en dan snel weer vergeten.

Tot slot had die gamesmaat ook nog de Mega Man voor de game gear, ja dat klopt, er was ook een Mega Man dat zo heette.. gewoon Mega Man, dan denk ik dat die hier wel onder kan vallen. De stages kwamen me niet bekend voor, maar het blijkt een rehash te zijn van levels uit MM IV en V, en in het verleden konden we die wel beschouwen als een Mega Man 9! Die GG MM had ik wel eens bij hem gespeeld, de kleuren en ontwerp komen erg NES waardig over en hij is erg makkelijk. Ik zou hem zeker spelen als je nog het gevoel hebt dat je toe bent aan een vergeten old-skool Mega Man game.

Op 22 mei verschijnt deel 1 t/m 10 als Legacy Collection 1 and 2 voor de Switch!

avatar van finalman
Man, de game is verdomd moeilijk. Nog maar 3 bazen verslagen. Ik weet niet of ik hem zal kunnen uitspelen gezien de hoge moeilijkheidsgraad. Veel red bull drinken en kauwgom gebruiken zeker?