Yakuza 3 (2009)

Alternatieve titel: Ryū ga Gotoku 3

PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Kazuma en Haruka zijn uit Kamurocho vertrokken om een nieuw leven op te bouwen in Okinawa. Ver buiten de grote stad draaien de twee nu een weeshuis waar ze kinderen opvangen. Aan dit idyllische leventje komt echter snel een einde, wanneer het weeshuis betrokken raakt in een vastgoeddeal. Verschillende partijen proberen het weeshuis in handen te krijgen. Kazuma, en enkele medestanders, doen er alles aan om het weeshuis te behouden. Dit leidt al snel tot banden met Kazuma's voormalige Yakuza - de Tojo Clan. Hierdoor dreigt het incident uit de hand te lopen.

Hadouken schreef:

Nee oke niet helemaal leeg. Maar ik meende dat jij de eerste twee delen niet had gespeeld? Het voelt gewoon raar dat verschillende locaties nog steeds bestaan maar deze nu opeens gesloten zijn. Wetende dat het in Japan wel in de 'full version' zit. Het is gewoon een gemis.

Zie eerst kom je in 1 of ander stadje terecht maar na een paar uurtjes gamen kom je in een andere stad terecht en in die stad kwam ik wel strip clubs tegen dus er is toch wel vrouw pracht gelukkig.
Nee had deel 1 wel gespeeld maar deel 2 niet, zag op youtube alleen heel veel filmpjes van yakuza deel 2.
Ja japanners boffen gewoon zoals ik al eens gezegd heb, waren wij maar japanners of niet hadouken? .

avatar van Ageingrebel
Ik denk er al een eindje aan deze te kopen, maar ik weet niet echt of ik het leuk zou vinden, gezien mijn geringe ervaring met Japanse RPGS.

Westerse RPGs vind ik alvast leuk, spellen zoals Dragon Age, inFAMOUS, GTA, etc... vind ik allemaal leuk. Kan iemand me vertellen of dit iet of wat vergelijkbaar is? Het moet natuurlijk niet om kopieën gaan, maar gewoon een zekere vrijheid om rond te lopen, alles een beetje op je eigen tempo te doen en eventueel zelf te beslissen wat je doet etc... Verschillende eindes zijn altijd een bonus

avatar van Tsjo-Wi
Verschillende eindes hoef je hier niet te verwachten, wel een gigantisch groot en meeslepend verhaal. Vrijheid heb je ook heel veel. Je kunt talloze minigames en sidequests doen, items kopen, collectibles verzamelen, of gewoon wat rondlopen in de stad, een beetje vechten en je character sterker maken. Dus het lijkt vrij veel op een jrpg, alleen draait het hier om gangsters en zijn de gevechten in redelijk ouderwetse beatem'up stijl. Het heeft verder totaal niks met westerse rpg's te maken, er zijn weinig games japanser dan dit.

Maar anders probeer je de demo eerst, of je speelt de eerste twee delen als je er nog aan kunt komen, want het is echt een fantastische serie als je het een beetje de tijd geeft.

@War-Ultima
Ja er is een brave bikini-bar jippie

@Ageinrebel

Wat Tsjo-Wi zegt. Een voorliefde voor Japanse mafiafilms of Japan in het algemeen in bijna een vereiste. Als je niks met Japanners, Japan of de Japanse taal hebt moet je hier niet aan beginnen. Verder is dit geen JRPG pur sang. Gewoon een keiharde beat 'em up met wat RPG invloedjes. Je kunt inderdaad, vergelijkbaar met GTA, zijmissies doen en zelf bepalen hoelang je erover doet en wat je vervolgens verder gaat doen. Yakuza is gewoon een erg sterke mix van beat 'em up, ijzersterke personages en een ontzettend diepgaand verhaal.

Probeer de demo eens op PSN. Verder is het sterk aan te raden om de eerste twee delen te spelen mocht je een PS2 bezitten.

@War-Ultima
Ja er is een brave bikini-bar jippie

Een brave bikini bar, wat voor vrouwen entertainment heb je in yakuza 1&2 dan als ik vragen mag?

Ik moet er trouwens wel bij zeggen, Ryū ga Gotoku runt een Orphanage en volgens mij hadden de japanners zoiets van, hij helpt kinderen dus dan maken we de stad ook een beetje braver (misschien, ja ik weet het niet ).

War-Ultima schreef:

In de eerste twee delen dezelfde bikini bar Volgens mij had ik in die reviews ook al gezegd dat ik dat iets te braaf vond. Immers, in de gemiddelde yakuza films - vooral in de underground wereld - zijn er hoeren en tieten in overvloed. Maar laten we er over op houden, want nu lijkt het teveel een big deal, terwijl het slechts een klein detailtje is

Hadouken schreef:

Oh ok man, ja ik onthoud je reviews niet (ben best vergeetachtig soms).
Ja nu je het erover hebt, er mist inderdaad wel een heleboel geweld en bloot wat in de yakuza films wel zat.
Maar ik zie yakuza 3 meer als een dikke knipoog naar retro games ofzoiets, ben opgeroeid met de amiga en bij de sfeer, minigames en sidemissions van yakuza 3 krijg ik weer helemaal dat retro gevoel terug.

De Soundtrack is ook meesterlijk:

Yakuza 3 ost - fly

Ik denk dat ik deze game binnenkort maar ga aanschaffen.
Heb een aantal trailers gezien en het ziet er heel erg vet uit.

avatar van Hadouken
En ook weer het derde deel voltooid - dat wil zeggen; het verhaal.. - van deze werkelijk sublieme serie. De grote vraag was natuurlijk hoe de overstap zou verlopen naar next-gen, maar als jullie al naar mijn cijfer hebben gekeken is dat tamelijk gladjes verlopen. Wat heet... ik wil de game graag benoemen tot één van de mooiste PS3 titels tot op heden!

Dat terwijl ik in het begin een beetje teleurgesteld was in sommige characterdesigns. Aangezien je door de sterk verbeterde grafische kwaliteit je iedere porie in het gezicht kunt tellen leken sommige personages opeens vele malen ouder, of gewoon wat suffer. Zo vond ik Kiryu opeens een sterk verouderd gezicht hebben en Kaoru - die overigens nauwelijks in het verhaal voorkomt dit keer - een bolle kop. Maar dat was een uurtje en daarna was het gewend en verscheen er iedere keer een glimlach wanneer ik de uiterst realistische gezichtsuitdrukkingen aan het werk zag. Het was alsof de 'oude' characters nooit hebben bestaan. Haruka is zelfs nog veel cuter geworden.
En nu ik het toch over het uiterlijk heb; de stad Kamurocho is nu dus in volle glorie in HD te bewonderen. En wat een sfeer! Het is een feest van herkenning wanneer je je eerste stappen in een store zet of wanneer je de millennium tower binnentreedt. Daarbij zijn de cutscenes ongeveer de mooiste die ik heb mogen zien en daar dragen de briljante stemmen ook een steentje aan bij. Net als bij de vorige delen zijn deze van allerhoogste niveau. Juist dan is het makkelijk om overtuigende scenes te maken en dat is zeker gelukt. Iedere scene is van hoogstaand niveau. De camera staat altijd op de goede positie en brengt een cutscene echt tot leven. Ik moet zeggen dat die sterfscene van Rikiya mij best wel wat deed. Evenals een tiental andere scenes. Maar ik kan hier over door blijven draven, maar dat doe ik niet anders wordt deze review dadelijk nog saaier dan te moeten luisteren naar Mart Smeets.

Het verhaal is ook hier weer een belangrijke factor. Je kunt het samenvatting opvragen van het eerste en tweede deel maar het is niet noodzakelijk deze gespeeld te hebben. Wel aan te raden. Het is weer opletten geblazen want de ene na de andere plotwending zal volgen, evenals het passeren van verschillende (briljante) verschijningen. Wel vond ik het einde een tikje afgeraffeld. Zo voelde het in elk geval een beetje en de oorzaak is wellicht dat het een herhalingsoefening is van de voorgaande delen. In de voorgaande delen vond ik de climax zelfs meer ' thriller' . De uitwerking is echter geen uitzondering op de regel; uitstekend. Een Kitano is er niks bij, al doe ik de beste man dan misschien wat te kort.

Naast het vertrouwde Kamurocho zet je nu ook voet in Ryukyu, met nu rijdend verkeer. Je kunt echter niet worden overreden zoals in GTA. Dit is allemaal kleinschaliger, maar zeker niet minder sfeervol. Een genot om over straat te lopen en kijken wat er gebeurd. De stad leeft meer dan ooit tevoren! Iedereen op straat lijkt een eigen leven te leiden. Ik kreeg af en toe zelfs een beetje een vakantiegevoel en de game was in de eerste chapters ook niet meteen yakuza-like. Soms deed het me zelfs allemaal een beetje sim-achtig aan. Hoewel dat nergens irritant werd gaat de game na die chapters weer de harde kant uit. Beuken totdat je erbij neervalt. Wanneer je de opties op een rijtje zet blijkt dat de game ook ontzettend uitgebreid is. Er zijn honderd zijmissies te doen die je kunt accepteren van onder andere mensen die je om hulp vragen. Ook zitten er nog meer minigames in dan voorheen. Nu kun je onder andere bowlen, vissen, gokken, darten, poolen, golfen en karaoke. Ook kun je wapens en kleding upgraden en is je inventory groter. Er zijn misschien wel honderd soorten moves - al dan niet zonder wapen in je klauwen - die je kunt unlocken en uitvoeren natuurlijk zien de speciale (HEAT) attacks er nu nog spectaculairder uit dan dat ze al waren. Een extra vermelding waard zijn de Revelations. In zo'n soort situatie pakt Kiryu vlug zijn mobieltje erbij om een bepaalde gebeurtenis te fotograferen en het op internet te zetten. Hieruit haalt hij inspiratie en een nieuwe move is geunlockt. Maar waarom die speciale vermelding? Omdat ze stuk voor stuk hilarisch zijn! Typisch Japanse humor. Hier en hier een (spoilervrij) voorbeeld. Genieten geblazen! De game kent meerdere momenten van droge humor. Ik zeg 'Majima' en 'truck'.

Eigenlijk kent de game nauwelijks minpunten. Maar als ik dan toch iets moet noemen - en ook wel een terecht minpunt eigenlijk - is dat de Amerikaanse en Europese versie minder content bevat. En dat is erg stom, want deze consumenten kopen deze game juist vanwege de Japanse stijl en cultuur. Dat wil zeggen; 13% minder zijmissies en de hostessbars en een paar minigames zijn er uit gehaald. Nu geil ik niet op pixels maar die hostessbars miste ik toch een beetje. Immers in Yakuzafilms passeren de hoertjes vaak meerdere malen en hier zie je bijna niks. Een klein beetje van de 'underground' feeling gaat hierdoor verloren. Want wanneer je - in het verhaal - de stripclub bezoekt was het echt genieten. Dat was precies wat ik bedoel met dat juiste sfeertje. Maar na een stevige knokpartij verlaat je de club weer en blijft de toegang gesloten. Het stoort nog meer dat er wel diverse clubs op de kaart staan aangegeven, maar die zijn donkergrijs en niet toegankelijk. In de Japanse versie dus wel waarschijnlijk.

De enige grote vraag die overblijft is niet of je deze game moet aanschaffen, want dat moet je! Maar de vraag is of het vierde deel ook hier wordt uitgebracht. Als dat niet zo zou zijn zou ik enorm teleurgesteld zijn want deze serie is in korte tijd uitgegroeid tot een van mijn all time favorites. Ik heb de game afgesloten in 50 uurtjes en toen had ik 50% voltooid. Nu moet je voor sommige dingetjes - wil je hem 100% uitspelen - ook echt beschikken over het Japanse doorzettingsvermogen. Voor de normale gezonde gamer is het misschien wat te frustrerend. Nadat je de game hebt uitgespeeld speel je nog een paar modes vrij zoals een nieuwe moeilijkheidsgraad en de mogelijkheid om alleen de stad te verkennen of alleen de battles opnieuw te doen. Een verentooi in de aars van Amusement Vision is zeker op zijn plaats.

Leuke review Hadouken, ik ga deze game zeker een keer kopen.

Dank je En zeker doen!

Grappig weetje:

What's hot in Japan?
Ja, wat is er eigenlijk hot in Japan? Zullen we maar eens kijken dan? Wat je antwoord ook moge zijn, hier is sowieso de lijst met de best verkochte games van de afgelopen week:

01. Yakuza 4 (PS3) - 384,000 / NEW
02. Gundam Assault Survive (PSP) - 91,000 / NEW
03. Pokemon Ranger: Hikari no Kiseki (DS) - 50,000 / 275,000
04. New Super Mario Bros. Wii (Wii) - 37,000 / 3,524,000
05. Tomodachi Collection (DS) - 35,000 / 2,988,000
etc....

Bron: PU

Toch leuk om te zien dat de eerste week Yakuza 4 het erg goed doet. Nu maar hopen dat hij naar Europa komt!

avatar van Tsjo-Wi
De Yakuza serie moet haast wel de meest conservatieve zijn die er bestaat. Ook dit derde deel lijkt weer heel erg op de vorige twee delen. Ik heb bij Yakuza 2 een lange review geplaastst die ik hier zo zou kunnen copy/pasten. Vrijwel al die argumenten gaan hier namelijk nog steeds op. Bij de meeste gameseries zou ik dit gebrek aan vernieuwing zwaar afkraken, maar bij Yakuza kan ik dat niet. Integendeel, ik denk dat dat conservatieve één van de grootste charmes is van de serie. Het voelt gewoon zo heerlijk vertrouwd om voor de derde keer voet te zetten in Kamurocho, alleen dit keer met nog sfeervollere en prachtige HD graphics. Ik kende op een gegeven moment zelfs alle straatnamen, winkels en restaurants uit mijn hoofd zodat ik die hele map niet meer nodig had. Die nieuwe wijk in Okinawa is trouwens ook een erg vette toevoeging.

Maar natuurlijk is niet alleen de locatie grotendeels hetzelfde gebleven, ook de combat voelt nog als vanouds. Er zijn hooguit een paar nieuwe (en erg vette) moves bij gekomen, en het is allemaal wat bloederiger. Het gevechtssysteem is dus nog steeds niet perfect, maar het is wel verslavend en erg satisfying. Elke klap komt gewoon zo lekker hard aan, en je voelt je als Kazuma Kiryu soms echt onoverwinnelijk. Die gast is een baas!

Het verhaal is zoals we van de serie gewend zijn weer ongekend mooi en uitgebreid. Talloze toffe personages komen goed tot leven door de prachtige animaties en japanse voice-acting in de perfect geregisseerde cutscenes. Ondanks dat de game bomvol zit met keiharde actie zul je je dit keer ook nog meer bezighouden met andere activiteiten. En dan doel ik voornamelijk op dat weeshuis van Kazuma Kiryu want je zult hier erg veel tijd doorbrengen met de kinderen. Dit kan in het begin een beetje suf en nutteloos aanvoelen want je bent hier meestal echt de onbenulligste dingen aan het doen zoals spelen met een bal, een hond zoeken of een verdrietig kind troosten omdat hij gepest wordt op school. Maar ook dit soort dingen hoort bij de Yakuzaserie. De game zit gewoon zo vol met van die kleine, vaak nutteloze dingetjes dat het bijna te gek voor woorden is. Er zijn ontzettend veel minigames waar je uren aan kan besteden zonder dat het je echt wat oplevert, en je hebt talloze winkels en restaurants waar je 90% van al die producten toch nooit zult kopen.

Even terugkomend op dat weeshuis: Het feit dat je hier zoveel tijd kwijt bent aan onbenullige bezigheden zorgt er wel voor dat je een soort band opbouwt met het weeshuis en de kinderen. Toen het weeshuis later in het spel aangevallen werd voelde ik ook oprecht diezelfde woede die je in Kazuma's ogen zag. Ik had echt zin om wraak te nemen!. Sowieso is het verhaal best meeslepend en speelt het in op je emoties. Die scene die Hadouken in zijn mooie review tussen spoilertags heeft geplaatst moet haast wel een van de aangrijpendste zijn die ik ooit heb gezien in een game. Ik kon mijn tranen in ieder geval niet binnenhouden.

Ik zou nog uren verder kunnen praten over deze game maar ik denk dat het wel duidelijk is. Yakuza 3 is een schitterend vervolg van een schitterende serie. Ik kan niet wachten op deel 4.

avatar van Hadouken
Leuke review Joey! Die scène die jij noemt is inderdaad ook aangrijpend, en dan ook nog die volle mokerslag op die dikke blonde ( ben zijn naam even kwijt )

En wat vond je van die Revelations? Ik vond het een geniale toevoeging, al heb ik er volgens mij twee gemist waaronder eentje van een noodle bezorger op een scooter die ik niet kon vinden. En ook weer zo genoten van Majima? Vind het echt de perfecte vertolking van de 'gestoorde Yakuza'. Het verhaal rondom de tattoo's vind ik trouwens ook erg mooi ( in alle delen).

Verder kreeg de game onder andere de cijfers 77 (OPM) en 80 (PU). Grootste minpunt gaven ze dat het wat ouderwets aanvoelt, maar zoals Tsjo-Wi al aangaf is dat meer charme dan een probleem. OPM schreef dat de game er af en toe uitziet als een mooie PS2 game maar dat is zwaar overdreven. De game zit vol detail en soms zijn de animaties ingame wat houterig, maar het is absoluut niet storend.

Yakuza 3 is een game die het moet hebben van een uitstekend verhaal, prachtige cutscènes en diepgaande personages. Tussendoor kun je genieten van keiharde knokscènes die niet snel zullen vervelen. Met andere woorden; iedere liefhebber van Yakuza of Yakuza films zou dit moeten aanspreken en deze game dus vooral in huis halen zodat Sega besluit het vierde deel ook onze kant op te sturen.

avatar van Tsjo-Wi
Thnx Jordy! Ja Majima blijft natuurlijk een held. Hij heeft echt zo'n psycho stem, en dat oog dat soms bijna uit zijn kas puilt is ook vet. Zijn chapter (chapter 7) vond ik misschien wel de vetste van allemaal.

En die revelations waren geniaal! Ik heb ze allemaal gehaald. De vetste vond ik denk ik die oma op die scooter, of die gast in de batting cage . Het is sowieso een geweldige manier om nieuwe moves te leren.

Ik zit volgens het spel ook echt pas op 35%, terwijl ik er al 30 uur op heb zitten...

avatar van Marcellussss
Ik heb nog nooit een Yakuza gespeeld, hoewel ik er wel al lange tijd dingen over hoorde. Vergeef me als ik hiermee op tenen sta, maar ik heb altijd gehoord dat het een soort Japanse GTA is.

Mijn vraag: Wat zijn de grootste verschillen met GTA? Ik heb namelijk vrij weinig meer met deze serie.

Marcellussss schreef:

De demo is te downloaden op het PSN he? Maar waarom heb je niks meer met de GTA serie?

avatar van Tsjo-Wi
Ach wees niet bang, de game lijkt echt in de verste verte niet op GTA. Je kunt een beetje freeroamen in Tokyo maar dat is totaal anders dan bij GTA. Je hebt ook geen voertuigen en het is meer een beat'em up. Dus veel knokken met vuisten en slagwapens en niet zoals bij GTA met guns en bazooka's. Ik zou de demo idd eens proberen want het moet wel echt je ding zijn.

avatar van pascal83
Hadouken schreef:

Dat vond ik nu ook naar aanleiding van de demo. Het concept van het spel stond me zeker aan, maar alleen de uitwerking vond ik erg matig en lelijk.
Is de demo - muv al die minigames en locaties - een beetje representatief voor het hele spel?

avatar van Tsjo-Wi
Naja de demo geeft wel een redelijk beeld van de gameplay. Alleen de game is zo gigantisch uitgebreid en heeft een fantastische setting en characters, daarvoor moet je de hele game wel gespeeld hebben.

avatar van Marcellussss
Dit spel uiteindelijk uit de budgetbak gehaald (20 euro), en een uur geleden uitgespeeld. Beviel erg goed - met name blij dat de Japanse voice-acting onaangetast bleef. Bij een game die zo Japans is als deze erg belangrijk, zeker als je ziet hoe slecht de voice-acting van Andre Richardson was.

Ook een intigrerend plot uiteindelijk. Kwam wel wat traag op gang, de helft van het verhaal dient eigenlijk ter introductie. Dat draagt dan wel bij aan het hart dat Yakuza bezit, iets wat ik in veel (westerse) games mis. Yakuza probeert niet koste wat kost een stoere game te zijn, en raakt op meerdere momenten je gevoelige snaar. Positief verrast door Kazuma's emotionele reacties af en toe, met name bij Rikiya's dood. Verwacht je niet van een game met zo'n titel.
Het verhaal is alles behalve origineel, maar ondanks een hoop gegniffel vanwege opduikende clichés, viel ik er toch voor. Kazuma, Haruka, Rikiya en zelfs bad guy Mine (beste character imo) zijn erg sympathieke characters, hoewel Kazuma een beetje een type'tje is (zijn volgende stap is altijd te voorspellen).

Grafisch ziet het er niet bijzonder uit, maar de game legt de nadruk op de mogelijkheden. Die zijn er in overvloed, en dat terwijl er nog een hoop is uitgehaald voor de westerse release. Met name het vervangen van de uitgebreide dating sim met lullige 'pik meisjes op bij de burger king om lekker te gaan bowlen' sidemissions is onbegrijpelijk. Tuurlijk is het fenomeen niet populair in het westen, maar men koopt deze game o.a. om het typische Japanse neem ik aan. Hadden ze koi-koi en karaoke er ook uit kunnen halen...

Al met al heb ik me 60 uur prima vermaakt met Yakuza 3, al heb je dan vrijwel alles eruit gehaald. Lachwekkend typisch af en toe, maar het stoorde me weinig. 4*

avatar van Marcellussss
Opvallend trouwens dat niemand de naam Shenmue liet vallen toen ik vroeg wat voor game dit eigenlijk is. Veel overeenkomsten, hoewel hij een stukje beter is.

avatar van LimeLou
Kan iemand a.u.b Yakuza 4 toevoegen?
Hier is de trailer namelijk!
Wat een geweldige gezichtsanimaties!

Marcellussss schreef:

Je vergeet Majima! En leuk dat hij beviel, na je recensie gelezen te hebben heb ik weer erg veel zin om de Yakuza wereld in te duiken. Hopen dat het vierde deel snel komt. Eerste twee delen ook gespeeld?

avatar van Marcellussss
Majima uiteraard ook, maar minder memorabel dan de andere vier imo. Vierde deel komt als het goed is begin 2011 uit.

Eerste twee delen helaas niet gespeeld.

avatar van metaledje
Kan iemand me vertellen hoe je moet vissen in deze yakuza? meerdere malen geprobeerd en tig keer de handleiding gelezen.... krijg het niet voor elkaar!?

avatar van dehouxjoeri1990
0,5
kan veel better deze game zeer slecht

avatar van LimeLou
Net als de redenen die je geeft en je grammatica...

kiriyama
dehouxjoeri1990 schreef:
kan veel better deze game zeer slecht

kan veel better deze zin zeer slecht

avatar van Evil Eye
Bad Grammar Strikes Back: The apprentice

avatar van TruePimpTingle
Ik ben sinds de vorige 2 delen groot fan van de Yakuza reeks, maar jammer genoeg vond ik deze erg tegenvallen.

Grafisch heeft de game een geweldige boost gekregen, en het is leuk om te zien hoe gedetailleerd Kamorucho eruit ziet.
Maar het verhaal is erg zwak vergeleken met de vorige 2 (ik had ook later gelezen dat de originele schrijver na 2 gestopt is, en dat dit een andere scenarist was.)
En bijna al de badguys, Op Majima na, stellen als schurken er weinig voor, ook de terugkeer van Lau Kar Long was slecht gedaan.
Het enige karakter dat enigszins interessant leek te worden was Goh Hamazaki, maar ook deze viel weg in een rare anti climax.
Verder vond ik het ronduit irritant dat je verschillende keren terug naar Okinawa moest om allemaal saaie sidemissions te doen rond de weesjes van Kiryu.
Al met al wel leuke momenten gehad, maar vergeleken met de vorige 2 delen (en ook het 4de deel) was dit erg zwak voor een Yakuza game.
*2.5