Medieval II: Total War (2006)

PC / Android / Apple iOS / Macintosh
Strategy

Ontwikkeld door Creative Assembly
Uitgegeven door Sega en Feral

Medieval II: Total War is het vierde deel in de Total War reeks. Het spel speelt zich af in de middeleeuwen tussen1080 en 1530. Medieval 2 is een combinatie van turnbased strategy en RTS. Het is de bedoeling dat je met een van de 18 speelbare landen je rijk uitbouwt tot een van de machtigste van de wereld. Dit doe je door enorme veldslagen te houden.

avatar van Blueyed
Dat zal het zijn geweest.

avatar van oliver
Ik vind Rome total War echt geweldig. Ik ben aan het overwegen om deze ook te gaan halen. Wat is er zoal verbeterd of verslechterd in vergelijking met Rome?

Obscure Thing
Ik speel m nu een tijdje omdat ik echt een geschiedenis freak ben. En Rome Total war was een van de beste spellen ooit gemaakt.

De campaign is weer briljant zoals rome, alleen een stuk moeilijker met betrekking tot geld. De grote van mijn leger in Rome zou economisch in dit spel nooit kunnen.
Het gedeelte met de kruistochten is geweldig gedaan en ook de speciale guilds zijn goed uitgewerkt.

Over de battles ben ik minder te spreken. Soms negeren mijn units orders om weg te lopen en charchen ze er gewoon vol in. Dus ook cavalry op spearmans. erg raar. Als cavalry charchen stoppen ze gelijk als ze contact maken, niet echt een charge dus...

Het is allemaal wat minder dan Rome vandaar
3.5

avatar van Blueyed
Obscure Thing schreef:
3.5

Ben ik wel met je eens. Maar de gevechten zijn wel heel mooi. Als je van heel dichtbij de battle bekijkt zie je ze ook echt van man tot man vechten.
Niet zoals bij Rome: Total War. Daarbij bleef de helft stilstaan tijdens een gevecht.

k w
Obscure Thing @ Het is ook handig als je 1st die patches download ( via gamershell bijvoorbeeld ) dan zijn veel bugs weg, die met die cavalry charchen bijvoorbeeld ook had zelfde probleem

avatar van Martijn
Of download de mod Stainless Steel, ik denk wel dat je die gaat waarderen.

Obscure Thing
de campaign van sicily is erg vet, maar je moet snel handelen in het begin. oorlog met HRE en Milan is bijna onafwendbaar.

avatar van LimeLou
Ik ben van plan deze game te kopen, maar ik ben niet gewend aan RTS games, is deze game nog redelijk mild en niet al te moeilijk voor nieuwkomers?

avatar van bvonk
Lijkt mij een leuk spel om mee te beginnen. Je kunt zelf kiezen om vooral voor de grote gevechten te gaan of vooral bezig te zijn met turnbased strategy. Hoe het spel werkt wordt ook duidelijk aangegeven met hulp van een adviseur.

Spel is nu ook voor een mooi prijsje aan te schaffen. 10 Euro via Steam.

avatar van LimeLou
Ik ben van plan 'm bij bol.com aan te schaffen voor 10 euro samen met een soort van actie, maar ik kan ook een andere game/film/cd kiezen , toch bedankt voor het vertellen.

avatar van LimeLou
Godsamme. 18 (!) speelbare landen? Deze game is echt te verleidelijk om in de schappen te laten liggen. Nu alleen hopen dat de game aardig genoeg is om het makkelijk te maken voor RTS-noobies. Ik ga mezelf dwingen morgen dit bij de bartsmit te halen.

avatar van Dark Lord Andrew
Ze hadden om het wat overzichterlijker te maken wel alles in één spel kunnen stoppen zeg maar...

Ik zit nu met 6 iconen op mijn bureaublad!

avatar van bvonk
@Dark Lord Andrew

Medieval II heeft maar een icon op je bureublad. De uitbreiding "Kingdoms" die je waarschijnlijk ook hebt heeft meerdere icons. Vind dit inderdaad ook niet zo handig gedan.

Ik geniet er nu best van. Ik speelde 8 uur achter elkaar
Echt zo'n game die je zo erg gaat haten dat het leuk wordt. Ik bedoel, elke keer valt de vijand je aan, en je voelt je slecht omdat je geen goede tactieken gebruikt. Maar juist dat motiveert me om de andere koninkrijken te verslaan, who's with me?
(Ik speel met de Holy Roman Empire)

avatar van Dark Lord Andrew
Ah
Ik had de gold edition.
Maar er zit in de map ook een Launcher waarbij je elk spel kunt selecteren via een menu.

Dat is dus wel wat handiger.

avatar van LimeLou
Landen veroveren is nog nooit zo leuk geweest!

Met zware ogen keek ik toe hoe een oppermachtig leger van Vlaamse rebellen Brugge aanviel. Ik had maar een klein legertje geïnstalleerd op die plek, en ik had volgens berekeningen maar 1/4e kans om te winnen. Ik dus in een zeikerige bui mijn slagveld beginnen, onwetend dat ik de vijanden een nederlaag zou geven! Dat was overigens mijn enige overwinning in deze game, want in feite ben ik erg slecht in RTS. Ik herriner me alleen nog dat ik op mijn 6e levensjaar veel Red Alert 2 speelde op mijn vader's monster PC, maar na die game begon ik het strategie genre langzamerhand uit het oog te verliezen. Nu in het jaartje 2010 begin ik dus opnieuw ermee, niet geheel geslaagd, maar desondanks een erg leuke ervaring!

Ik koos als eerste The Holy Roman Empire. Maar nadat ik ontdekte dat deze centrale plek niet al te goed zou uitvallen, koos ik na 5 uur gameplay voor Engeland, zodat ik meteen heel het Verenigd Koninkrijk en Ierland kon veroveren. Da's ook gelukt, en ik moet toegeven dat het turn-based gedeelte van deze game ook echt verslavend werkt, gewoon echt top hoe je relaties kan onderhouden tussen landen zoals Frankrijk, Spanje, Portugal etc.
'Tuurlijk heeft dit systeem ook zijn keerzijden. Zo kan je hoe machtiger je wordt, des te kwetsbaarder je bent en kan aangevallen worden door een (meestal neutrale of vijandelijke) factie. Ik maakte herhadelijk fouten, en mijn grondgebied was niet meer dan heel VK, Ierland en de Noord-Franse kust. Strategie is en blijft dus niet mijn ding. Maar deze game is zeker verslavend, ontzettend wreed om een stad in te nemen, constructies te bouwen, prinsessen uithuwelijken en legers tegen elkaar laten vechten! Niet alleen op economisch en sociaal gebied ben ik slecht in deze game, maar de veldslagen zijn ook mijn koek niet, en ik maak regelmatig blunders, zoals mijn cavalry sturen op een grote groep vijandelijke spearmen. Gameplay is gewoon dik strategie op zijn best, ook al moet je voor deze game in de goede wieg geboren zijn, is het nog steeds mega tof om dat gevoel te krijgen dat je zelden voelt in games. Ik heb het hier dus over het veroveren van steden, legers opbouwen en verkennen van Europa.

Fantastische game dit!

avatar van Spock
Deze was toch wel goed. Lekker met Engeland de rol van agressor spelen en de geschiedenis veranderen. Met een Britse armada Spanje binnenvallen of Constantinopel heroveren. Het verveelt na een tijd echter wel, ik heb nooit echt de behoefte gehad om opnieuw te beginnen en de tijdlijn ook volledig uit te spelen voor een tweede keer. Bij de eerste keer slaat de verveling al snel toe. Hij heeft veel opties, en dat is goed. Mijn laptop heeft alleen veel problemen en is terug naar de fabriek, dus ik heb hem al een tijdje niet meer gespeeld. De gevechten op de map vind ik ronduit irritant, en ik zal hem ook altijd skippen wanneer ik de kans krijg. Dat valt echt tegen, aangezien ik zo'n strategisch gevecht wel leuk vind (Starcraft 2 bijvoorbeeld). Ik krijg mijn troepen niet goed bestuurd, het gaat moeizaam en is vervelend. Nee, dat kost Medieval toch punten.