Rayman (1995)

Alternatieve titels: Rayman Advance | Rayman Gold

Atari Jaguar / Game Boy Advance / Game Boy Color / PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Sega Saturn / Nintendo Wii U
Platform

Ontwikkeld door Ubisoft en Digital Eclipse
Uitgegeven door Ubisoft

Rayman's wereld was een rustige en vredige wereld. Maar op een dag kwam een zekere "mister dark" in Rayman's wereld, nam alles en iedereen gevangen, stopten hen in een kooi, versloeg hun fee, en zorgde dat alle krachten van de wereld verloren ging. Alleen Rayman is nog vrij en zijn missies zijn: iedereen bevrijden, Lila de fee helpen en Mister Dark verslaan.

avatar van bro
bro
ongelofelijk balen dat ik deze verloren ben door de jaren heen Zou hem met veel plezier nog eens willen spelen.

wiiplayer schreef:
Er is een code om het laatste level te unlocken zonder dat je alle kooitjes moet zoeken. Of het is een code waardoor je meteen alle kooitjes al hebt.

Een code waardoor je alle kooitjes hebt volgens mij!

avatar van jirachi04
IK had 'm op de PC . Helaas kwijtgeraakt.

auch

jirachi04 schreef:
IK had 'm op de PC . Helaas kwijtgeraakt.

Nostalgie
Je hebt er in ieder geval nog leuke herinneringen aan.

avatar van Dark Lord Andrew
Hij is misschien wel 100 keer geupload door middel van een torrent :S
En technisch gezien heb je ooit al betaald voor deze game...

avatar van jirachi04
Misschien koop ik 'm nog op PSN.

Af en toe wel eens aan het spelen op de PS3, ziet er best mooi uit moet ik zeggen voor een game uit 1995.
Alleen grootste minpunt en tegelijk frustratie is toch wel de moeilijkheidsgraad, ook het feit dat je tussendoor niet kan saven als je net een moeilijk level hebt uitgespeeld want dan ga je automatisch door naar het volgende en als je dan dood gaat. :-X

avatar van yurrenstein12
Shinobi schreef:
Ook het feit dat je tussendoor niet kan saven als je net een moeilijk level hebt uitgespeeld want dan ga je automatisch door naar het volgende en als je dan dood gaat. :-X

Helemaal met je eens. Ik heb dit spel daarom ook nooit uit kunnen spelen. Ook als ik het spel een tijdje heb gespeeld, ben ik er weer een hele tijd op uitgekeken.
Verder was dit spel best leuk om te spelen, maar gewoon veel te moeilijk!

Een van de meest sublieme platform games ooit. Prachtige fantasiewereld die een waar paradijs is. Ook vol geheimen en met de opbouw aan krachten moest je sommige levels vaker spelen. Ook de muziek is geniaal. Vooral die van Mr. Stone.

Wel bijzonder lastig inderdaad.

SouthParkFan
Een goed spel. In mijn herinneringen was het wel beter,want MAN wat zagen die graphics er lelijk uit. Het spel zelf is goed. Een 3,0.

P.S. Ik heb een probleempje. Ik heb de Patch gedownload omdat ik een te nieuwe computer heb,en speel het met de disc van Rayman Gold. Alleen is de patch raar genoeg van de PS1,want er staat bijvoorbeeld: toets A terwijl je op de spatiebalk moet springen. Moet ik nu stemmen op PC of PS1? Ik doe nu maar even PC.

avatar van Dark Lord Andrew
Ik heb hem eindelijk uitgespeeld na een jaar of 14... Dat einde xD wat een domper. YOU'VE SAVED THE WORLD!!! *end credtis*

Dark Lord Andrew schreef:

Einde van deel 2 is ook veel beter

SouthParkFan
Ik krijg deel 2 echt NERGENS te vinden. Ik heb hem zelfs al proberen te downloaden,maar hij mount hem niet.

avatar van Alfred Mok
Recensie: Rayman!

Naar mijn mening een erg goed spel maar vanwege de slechte graphics toch een minder goed cijfer dan ik in eerste instantie had willen geven. Natuurlijk is en blijft het een fantasievol spel vol leuke dingen. Toch moet ik bekennen dat ik toen, in de jaren 90, ook al niet zo weg was van de manier van spelen. Ik heb het als stroef ervaren, als een leuk spel die niet helemaal lekker liep. De gameplay is dus een misser van Ubisoft. Gelukkig hebben ze dit goed gemaakt met deel 2, toen begonnen ze te beseffen dat het echt beter moest. Maar het betreft hier deel 1. Een leuke game die naar mijn mening zeker geen onvoldoende verdiend. Ik heb er toch van genoten.

Het enige wat ik als irritant heb ervaren, op de gameplay na, is het feit dat de game soms lastig was opgebouwd. Je moest dingen zoeken of verzamelen maar steeds lukte dat mij niet. Het kan aan mij liggen of de moeilijkheidsgraad was veels te hoog. Ik ben er tot op de dag van vandaag niet achter Maar dat hoeft ook niet. Een game die leuk was voor toen en die ik toen met plezier heb gespeeld. Een keurige 3,5*.

markwiering
Dit is op zich geen verkeerd spel, maar ik geef het maar twee sterren vanwege de volgende minpunten.

- Respawnende vijanden. Als op een plek drie vijand dood, wegga en weer terugkom, zijn ze er alledrie weer. Als ik ze dan WEER versla, wegga en terugga, zijn ze er ook weer.
- Er is een klein poppetje met een hoed die heel moeilijk te raken is. Als ik niks doe loopt hij naar me toe en grijpt hij me, en als ik hem wil raken, bukt hij gewoon...
- Ik kan het spel niet opslaan. Alleen als ik de keuze krijg om het op te slaan (die ik heel zelden krijg, niet eens na het uitspelen van elk level!) kan ik het opslaan. Als ik even speel, kan ik het niet opslaan. Ik sluit het spel dan gewoon af, en de volgende keer als ik het speel, moet ik alles wat ik eerst gedaan heb weer overnieuw doen!
- Sommige personages zien er echt heel raar uit. Waar ik in Rayman 2 The Great Escape en Rayman 3 Hoodlum Havoc nog redelijk normale personages zie, kom ik in Rayman 1 een vlieg tegen met twee gigantische ogen en een slurf... Ja, een beetje gek mag wel, maar dat hebben ze in de eerste Rayman wel erg overdreven.

avatar van Starmaster501
Heerlijke game, weet nog dat als je het game schijfje in de CD speler stopte dat je dan de soundtrack te horen kreeg
Dacht dat dit normaal was en deed dat met meerdere games... Maarja, was nog jong he

avatar van bro
bro
Hé inderdaad, ik herinner me dat ook Was het bijna vergeten. Met Age of Empires luisterde ik ook soms via een cd-speler naar de soundtrack

avatar van anders99

avatar van wiiplayer
anders99 schreef:

Nice man

avatar van Alfred Mok
anders99 schreef:
Een van de mooiste en leukste games die ik ooit gespeeld heb

Moet je nagaan dat het vervolg eigenlijk nog een stuk beter is. Al moet ik kleur bekennen en vertellen dat ik ook echt heb genoten van Rayman 1.

avatar van Oortrommel
Wat een ongelooflijk vette titel was dit. Ik kan me nog herinneren dat ik uren besteedde aan het vinden van al die kooien. Over and over proberen en dan na 2 uur eindelijk een level halen. Good times.

Het spel waarmee het begon. Ik had eerst een demo van de PC versie ergens tussen 1995 en ongeveer 2010 en ergens vanaf 2004 de GBA versie ( Rayman Advance ) die ik inmiddels niet meer heb. Ik had een paar maanden geleden nog Rayman 1 ( PC ) gedownload alleen het spelen ging niet zoals het origineel. Het spel ging sneller dan ik gewent was en daardoor had ik Rayman vaker dan ooit de dood in gejaagd. Waarschijnlijk kwam dat vanwege de snelheid van de nieuwere pc's alleen ik weet het niet zeker. En alles wat opgeslagen werd, was na het opnieuw opstarten van het spel verdwenen en kon ik weer opnieuw beginnen. Dat was niet goed en niet volgens het originele spel en ik stopte met het download versie. De GBA versie en de PC versie verschillen niet zoveel. Alleen de muziek heeft bij Rayman Advance andere 'hogere' tonen. De muziek van de PC versie vindt ik mooier. Vooral de nummers van Band Land, Picture City en Mr. Dark vindt ik mooi. Het spel zelf is inmiddels grafisch verouderd en dat is logisch. Eigenlijk is het ook niet waard om een punt minder te geven vanwege de grafische vormgeving van het spel omdat het in de begin jaren perfect was met de tragere ( koffiezetters ) pc's die er toen waren en dus nog niet goed genoeg waren als dat ze nu zijn. Ik heb Rayman 1 als enige van de drie eerste Rayman spellen niet uitgespeeld vanwege omdat ik enkele kooitjes na meerdere keren zoeken niet gevonden had, en ook geen code had zodat alle kooitjes opengebroken konden worden en ik verder kon gaan met de laatste level, even later was ik gestopt met spelen. Dat was met Rayman 2 toch iets beter geregeld, er waren geen regels in het spel om alle kooitjes te vinden voordat het spel uitgespeeld kon worden. Wat een verschil met Rayman 2 is dat er meer humor is in Rayman 1, waardoor Rayman 1 een wat vrolijker sfeer heeft dan Rayman 2. Toch vindt ik Rayman 2 beter dan Rayman 1, en Rayman 1 vind ik beter als Rayman 3, die niet voelt als een Rayman spel, het is dat je hem ziet lopen alleen dan nog vraag ik me soms af of hij in de verkeerde wereld loopt. De magische sferen zijn in Rayman 1 beter te voelen en anders, en in Rayman 2 zijn die sferen nog beter omdat de wereld iets realistischer is dan Rayman 1. Rayman 3 heeft ook een realistischer wereld alleen toch heb ik het gevoel dat er iets mist en dat het spel veel heeft wat ik niet gewend ben. Als laatste vindt ik Rayman 1 verder een perfect spel en blijf ik het tot nu toe leuk vinden om het af en toe te spelen ( al heb ik dat minder dan bij Rayman 2 ). En is Rayman 1 toch een waardevolle klassieker.

Vandaag de eerste Rayman nog eens bovengehaald, één van de best verkochte games uit 1995. Zeer leuke en verslavende platform met heel wat leuk gevonden spelonderdelen... je zou dagen aan een stuk bezig kunnen zijn. Maar véééééél te moeilijk, dit kan tot veel frustratie leiden. Nooit uitgespeeld eerlijk gezegd. Hoeft ook niet voor mij, het spelen van dit spel geeft me al voldoening genoeg, ongeacht tot waar ik raak

Niet een heel sterke platformer in mijn beleving.

Om te beginnen hou ik er al niet van als je poppetje in verhouding een te groot deel van het scherm inneemt.

Qua lengte zelfs bijna de helft.

Toch net te gortig.

De SNES Mega Mans hebben hier bijvoorbeeld ook een handje van.

Maakt het voor mij toch net wat te log en lomp om echt voor lekker wendbaar door te kunnen.

Wat toch een van de meest essentiële elementen wanneer het komt op een waarlijk verfijnd springspel, ik mag mezelf inmiddels dan ook wel een fijnproever noemen op dit vlak.

Overigens geen idee waarom ik hier ooit 3,5 voor heb gegeven.

Vroeger op de GBA al nooit echt lekker in kunnen komen, deze, nu op de emulator nog altijd niet.

Echt mijn ding.

Scheelt dat het later met Rayman alsnog helemaal goed zou komen in vorm van zijn Origins en Legends met name ongeveer zo briljant als 2D platformers op een gegeven moment maar zijn kunnen.

Dan weer wel, dat.