Rayman (1995)

Alternatieve titels: Rayman Advance | Rayman Gold

Atari Jaguar / Game Boy Advance / Game Boy Color / PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Sega Saturn / Nintendo Wii U
Platform

Ontwikkeld door Ubisoft en Digital Eclipse
Uitgegeven door Ubisoft

Rayman's wereld was een rustige en vredige wereld. Maar op een dag kwam een zekere "mister dark" in Rayman's wereld, nam alles en iedereen gevangen, stopten hen in een kooi, versloeg hun fee, en zorgde dat alle krachten van de wereld verloren ging. Alleen Rayman is nog vrij en zijn missies zijn: iedereen bevrijden, Lila de fee helpen en Mister Dark verslaan.

avatar van JohnWilliams
Was van plan om alle Rayman's erop te zetten, helaas was Kimmie me voor. Leuke Game maar vergeleken met de andere is dit natuurlijk prut. Maar je moet ergens beginnen .

avatar van Hadouken
Best een leuk eerste deel, alleen ik verveelde me al best snel. De graphics waren in die tijd zeer aardig en ik vond de humor ook leuk ( bijv gekke bekken trekken waardoor die ventjes op de vlucht sloegen). Sommige levels waren wel frustrerend, zoals het muzieklevel vind ik.

avatar van JohnWilliams
Ja, Rayman 2 was daarin vele malen verbeterd. Géén 1 level daar was vervelend. Ook was alles toen 3D in plaats van 2D.

avatar van Hadouken
Klopt, die heb ik ook gespeeld en was ook veel leuker.

avatar van kArIzMa_TuRk
leuke spel dit! mooie graphics, en leuke humor! maar als ik het vergelijk met rayman 2, is deze wel veel slechter, qua kwaliteit als de gameplay. 4*

avatar van JohnWilliams
Natuurlijk en zoals ik al uit het bovenstaande bericht meld........is deze Rayman 2D en niet 3D, en dat is ook een verschil!!! Ook zijn de verhalenlijnen in Rayman 2 vele malen verbetert.

avatar van Brain Stew
Een van mijn eerste games. Verschrikkelijk veel gespeeld. Ik had 99% van die Electoons gered. Er was nog 1 kistje in potlodenland wat ik maar niet kon bereiken. Nooit uitgespeeld dus, maar wel veel goede herinneringen aan.
Ik was ook helemaal weg van de muziek in dit spel. De cd-rom kon je ook gewoon in je cd-speler stoppen en genieten van de soundtrack.

avatar van JohnWilliams
Vond de muziek van Rayman 2 pas prachtig!!! Jammer dat daar nooit een Soundtrack van gemaakt is.

avatar van kArIzMa_TuRk
JohnWilliams schreef:
Dit kan je daar toch wel plaatsen.

Dit is Rayman 1.

avatar van Bart Tönjann
Mooi spel. Natuurlijk minder in vergelijking met Rayman 2, logisch hé. Voor de tijd waarim het uitkwam best goed. Levels zijn leuk ontworpen met grappige thema's. Nadeel is dat dit spel wel onwijs moeilijk en/of frusterend was af en toe. Maar dat had je vaker bij die oudere spellen. Toch nog steeds best leuk hoor. Muziek was ook best wel aardig. Al met al een leuk spelletje.

Game_Kaza
Prachtig spel en kan er nog steeds van genieten. Heb 3 keer het spel opnieuw gespeeld omdat ik maar niet bij de eindbaas kwam. Nog steeds is het me niet gelukt en nu is het spel zoek....

4 sterren.

avatar van wiiplayer
super leuk en lang spel , het is tenminste ook zo gemaakt dat je niet kan zeggen dat het geweldig mooi is maar ook niet lelijk want het is gewoon getekent.
verder mooie landen en vervolgen
deze is wel 4*** waard

avatar van JohnWilliams
Tsja het blijft 2D en géén 3D zoals bij Rayman 2. Maar ondanks dat vond ik dit niet de beste van de reeks.....maar je moet toch ergens beginnen. Ook heeft Rayman een veel beter uiterlijk gekregen bij Rayman 2 en Rayman 3. Hier ziet hij er nog al vreemd uit.

avatar van Lucas
Grafisch is dit spel geweldig mooi en vooral ontzettend divers, briljant ontworpen allemaal! Het is nu al zo lang geleden en ik herinner me het nog allemaal, meteen al die prachtige wereld kaart en dan al die prachtige gebieden: de jungle, de muziek stad in de wolken, de bergen, het prachtige kunst gebied waar je tussen de schilderijen en verf loopt, het taart land, en dan nog alle personages: Rayman en vrienden: de tovenaar, de fee, de fotograaf, die grappige Tarzan Rayman, en al die andere, en dan nog de prachtige bazen, al de verschillende tegenstanders, zo origineel ontworpen en ze zien er ook zo waanzinnig mooi uit. Geef mij maar gewoon Rayman in 2d! Ik vind dit spel zoveel mooier dan de 3d vervolgen.
Verder zijn de puzzels en bijzonderen in de levels ontzettend verrassend en gevarieerd (van het level waar het helemaal donker is tot het level waar het regent en je voor je leven moet klimmen om niet te verdrinken). Ook is wat mij betreft 1 van de leukste dingen aan Rayman de zwefende hand die je kunt lanceren (onbegrijpelijk dat ze dat later geschrapt hebben)
Dan vergeet ik bijna nog de prachtige muziek! Zelden een spel met zo'n goede soundtrack tegen gekomen.

JohnWilliams schreef:

jaaaaaaaaaaaaaaaaa john wiliams zo zit dat
het is 2D geen 3D , jaja van mij kun je wat leren .
aha , aha go wiiplayer go wiiplayer

avatar van JohnWilliams

Wat bedoel je daar mee? Ik zei toch dat deze Game 2D was.

JohnWilliams schreef:

Wat bedoel je daar mee? Ik zei toch dat deze Game 2D was.

Was grapje , maar hier had je toch ook rayman Gold van ( die ha ik teminste) wa is daar anders aan?

avatar van Bart Tönjann
Rayman Gold was een soort update. Je kon je een eigen level maken,. Ook moest Rayman 100 blauwe dingen in een level verzamelen voordat hij verder kon, een timer die aangaf hoe lang je over een level deed.

avatar van JohnWilliams
Dit was blijkbaar een succes, nadat: Hoodlum Havoc uitkwam hebben ze een Rayman Revenge gemaakt. Ongeveer het zelfde als Gold.

JohnWilliams schreef:

maar rayman Gold staat nog niet op de site en Rayman Revenge wel.

avatar van Bart Tönjann
Revenge was geloof ik een volwaardige remake (?). Gold was gewoon een update.

wiiplayer schreef:

maar rayman Gold staat nog niet op de site en Rayman Revenge wel.

Dan zet je hem erop

Dan zet je hem erop

hmmmmmmmmmm

Weet je hoe dat moet?

Weet je hoe dat moet?

ja jewel maar meestal , heel vaak, altijd tot nu toe lukt dat plaatje niet. maar goe

avatar van JohnWilliams
Je kan het altijd proberen. alvast succes.

JohnWilliams schreef:
Je kan het altijd proberen. alvast succes.

Rayman heeft hier trouwens ook 3 haren in plaats van 2 toch???

avatar van JohnWilliams
Ja dat klopt maar hij heeft ook andere ogen dan in Deel II (waar hij er vele malen beter uitziet dan in Rayman 1). Maar dat is logisch, dit is een 2D spel.

avatar van Tsjo-Wi
JohnWilliams schreef:
Maar dat is logisch, dit is een 2D spel.

Wel een van de kleurrijkste en mooiste 2D games ooit als je het mij vraagt.

avatar van JohnWilliams
Ja dat is wel waar, het had naar mijn mening ook niet echt van die trage bewegingtjes, alles ging wel snel en de levels waren erg leuk in elkaar gezet! Dus inderdaad één van de mooiste 2D Games ooit!