Halo: Combat Evolved (2001)

Xbox / PC / Macintosh / Xbox 360
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Bungie, Gearbox en MacSoft
Uitgegeven door Microsoft

Halo is een First Person Shooter die zijn verhaallijn baseert op een aantal ringen die een bedreiging vormen voor het bestaan op aarde wanneer deze niet worden vernietigd. Jij als speler beleeft dit spel door de ogen van de Master Chief, een spartan die extra sterke krachten heeft.

Matthijs
topgame dit. Toen ik nog op de middelbare school zat, elk tussenuur naar de Bart Smit om dit spel weer even te kunnen spelen. Heb em later ook zelf gekocht, compleet uitgespeeld.

avatar van Foetsj_NL

avatar van Spawn NL
Foetsj_NL schreef:
Ik kan de hype om de Halo serie nogsteeds niet begrijpen, heb ik iets gemist ?

Ja, een van de beste console shooters ooit.

avatar van Mega Man
Het succes en de nasleep van de Halo franchise, de verschillen met Metroid Prime en de overeenkomsten met Metroid Prime 3.

"Halo bracht iets teweeg in de games-wereld. Hetzelfde als Goldeneye deed in 1997 op de Nintendo 64".

Halo had een epische sfeer, had groots opgezette gebieden en bracht op een succesvolle manier het voertuigen-aspect in de het shooter-genre. Vooral de manier waarop je voertuigen bestuurde werd meerdere malen gekopiëerd en lichtjes verbeterd. Misschien was Halo niet zo revolutionair qua gameplay zoals Goldeneye dat was indertijd en Metroid Prime als eerste 3D Metroid. Die laatste bracht een nieuw genre met zich mee namelijk de First-Person-Adventure.

Wat originaliteit en ontwerp betreft is Halo wat simpeler als je nagaat dat we het hebben over buitenaardse omgevingen. Want eerlijk gezegd had ik bij de Halo zelf niet direct het idee dat het door een buitenaards volk was gemaakt. De rotsen zijn zo 'aarde'-achtig en waarom zien we precies hetzelfde gras als op onze planeet. Ook de bomen zijn wat standaard en lijken ook zo van de aarde zijn weggeript. Bij de eerste Metroid Prime op de Cube had je al een echt buitenaards sfeertje met die organische geluiden, de vreemde constructies en bizarre wezens.

En wie heeft ooit een dier of ander wezen gezien op de Halo op de Covenants en de marniers na? Ja ok, de mutanten natuurlijk. Eventjes wat overgekocht van Umbrella Corporation. Dat is natuurlijk onzin maar je snapt mijn punt. Dat neemt niet weg dat ik een geweldige ervaring heb gehad met de Halo games op de oude Xbox. En hoe je het ook went of keert, Halo was nou eenmaal een succes en dat zal met deel 3 ook wel weer zijn gezien de hoeveelheden pre-orders.

Any way, ik kijk naast Halo 3 ook rijkhalzend uit naar Metroid Prime 3: Corruption. Als er één game is waar deze wat aan doet denken dan is Halo dat. Maar een Halo kloon is het natuurlijk niet. Vooral als je kijkt naar het zoveelste next-gen shooter met WEER een groep mariniers, voertuigen en heftige shoot-outs. Ik denk dat de algemende indruk die Corruption achter laat ietwat Halo-achtig over komt. Kijk maar het begin van deze game waar je op een moederschip rondloopt en wat opdrachtjes uitvoert voor de bemanning.

Zie de gameplay-footage waarin werd getoond dat Samus haar blik moest richten op wat iconen en ze vervolgend kapot moest schieten. Natuurlijk deden we zoiets ook al in Prime 1 maar juist doordat soldaten op het schip jouw opdrachten geven verdwijnt het eenzame Metroid sfeertje een beetje en wordt het al vergeleken met de Sci-Fi shooter Halo waarin je in het begin ook werd getest op je acuratie en nog het één en ander. Kijk naar links...ok...en nu naar rechts.....juist....goed gedaan Master Chief/Samus.

De Sci-Fi sfeer die juist door de film-achtige stijl, de voice-actors en de meer lijkt op Bungie's game dan dat van Retro Studio's. De inval van de Space-Pirates en de gevechten tussen jouw mannen en die van de vijand doen meteen denken aan Halo waarin de Pillar of Autumn (moederschip) werd aangevallen door de Covenants. Meer gelijkenissen: de Halo-achtige generaal op het schip (lijkt wel de zelfde stem te hebben).

Ze hadden ook een generaal kunnen verzinnen met een lange cape, een buitenaards pak en een vreemd acsent. Die Bountyhunter die van gedaante kan veranderen doet me iets denken aan Cortana...waarom weet ik ook niet precies. Het zal de kleur van haar lichaam wel zijn. Met de komst van Metroid Prime 3 vraag ik me ook af in hoeverre het spel revolutionair genoemd mag worden. Want op de vernieuwde en schijnbaar perfect werkende Wii-besturing na is de gameplay weer juist wat rechtlijniger. Juist dankzij het feit dat dit deel meer op Halo lijkt.

Korte samenvatting:

Metroid Prime was revolutionair dankzij originele gameplay en sfeer. Halo was revolutionair dankzij de epische sfeer en het gebruik van voertuigen. Metroid Prime 3 is epischer, grootser en meer een film-achtig spectakel dan de vorige Prime's. Voor een Metroid game sowieso vernieuwender. Maar voor een shooter wat meer standaard en we kennen het allemaal al van Halo. Gelukkig behoudt Metroid dezelfde stijl en hebben we nog de Wii-besturing.

Dan rest de vraag: waarom neigt Metroid meer richting Halo? Misschien dat, ondanks de hoge cijfers van Prime op de gamecube, het concept minder aansprak dan dat van Halo. Nu krijgt Prime 3 niet alleen hoge cijfers maar zijn er al heel veel mensen die deze game graag willen spelen. De game scoort maar levert zijn claustrofobische sfeer in voor de wat meer rechtlijnige gameplay. En nu afwachten wat Halo 3 gaat krijgen.

Persoonlijk kijk heel erg uit naar beide games. Het mooiste zou zijn als er een game gemaakt kon worden waarin zowel Samus als Master Chief meevechten tegen de Space Pirates en de Covenants. Twee Sci-Fi Saga's worden samen gebracht. Natuurlijk is dat alleen al Sci-Fi want wie ziet ooit Star Wars en Star Trek bij elkaar in één film. Toch zijn er ook genoeg Halo fans die creatief te werk gaan en een Metroid game maken met de Halo-engine. Hier zijn al diverse filmpjes van beschikbaar op Youtube.

avatar van Spawn NL
Ik heb echt HET filmpje voor jouw, hij heet Haloid (halo/metroid)

Ik weet niet of je hem al gezien hebt, anders veel plezier.

(is thuis gemaakt door iemand)

avatar van Mega Man
Bedankt, maar ik kende dit filmpje al van Youtube. Het einde vond ik wat vreemd waar de identiteit van Master Chief wordt onthuld.

avatar van SilverGun
Hier een oude video van Halo, nog van vóór de switch naar de Xbox. Erg interessant om te zien, met allerlei zaken die later zijn aangepast of geschrapt.

avatar van Foetsj_NL
Leuk om te zien ! Zelfs nog met de oude soundtrack , zonder de elektrische gitaar.

avatar van Iron Rose
Eigenlijk nooit echt een fan geweest van Halo. Dit eerste deel kreeg ik toen gratis bij aanschaf van de xbox en deel 2 heb ik alleen af en toe bij een vriend gespeeld. Maar als ik nu eens terug kijk dan bedenk ik me ineens hoe vaak ik dit deel heb gespeeld en hoe veel lol ik ermee heb gehad. De singleplayer heb ik zelf zeker 2 of 3 keer uigespeeld en met co-op misschien nog wel 3 keer. En dan nog die eindeloze multiplayer gevechten. Elke keer als we een tussenuur op school hadden gingen we naar mijn huis om even met zn vieren te gaan spelen.

Dus achteraf heb ik gewoon heel veel plezier beleefd aan Halo en daarom 4*.

avatar van Social_Mask
Leuk spel, maar ik ben er niet zo goed in Is ook zo verdomd moeilijk! Maar wel lachen, vooral met vrienden. Wel moet ik zeggen dat ook ik geen echte Halo fan ben.

Een mooie 3,5*.

avatar van Maarten||
Spawn NL schreef:

Ja, een van de beste console shooters ooit.

Geef mij maar Call of Duty of Brothers in Arms Online.. Lekker tijdloos .

avatar van MrDrx
Het verhaal boeide mij het meest. Ongelofelijk mooie werelden en perfecte gameplay. Halo Combat Evolved, naar mijn mening de beste halo deel.

Top game!

Gaat geen seconde vervelen, zeer goed verhaal en de spelwerelden zijn zeer leuk

Na al die jaren blijft toch het beste FPS naar mijn mening..
heb me altijd al aan dit spel gehecht..

dit is een zeer goed spel heb het al eens gespeelt bij andere .....

maar het schijnt dat bungie dit spel herbouwen en het ook op platform ps2 -ps3 gaan zetten of dit ga gebeuren bij h2-h3 wet ik nog niet hoor .

ik vind het een mooi verhaal eigelijk ,maar de mappen voor multiplayer vind ik eigelijk maar niet zo goed.

behalve blood gulch ,die geeft toch wel wat mogelijk heden

maar een 5 voor goede gameplay , en wapens.

avatar van Mega Man
Een tijd geleden las ik al zoiets dat Bungie zich eigen wat losser heeft gemaakt van Microsoft. Ze zijn dus niet verplicht om Halo games alleen voor de Xbox te ontwikkelen. Als er een PS2 versie komt (uiteraard aangepast qua graphics) dan zie ik ook wel een Wii versie aankomen. Tegenwoordig gooit iedereen z'n games op de Wii om cash te scoren. En in de meeste gevallen pakt dit verkeerd uit en het resultaat zie je wel bij o.a. Far Cry: Vengeance.

Redrider12@: Een Halo game op de PS3 zie ik nog niet zo snel komen denk ik en een versie voor de PS2 lijkt me nogal onwaarschijnlijk gezien de lage capaciteit van deze console. Maarja, een balletje kan raar rollen natuurlijk. Wie had gedacht dat games als Monster Hunter 3, Rygar, Okami en zelfs Project Zero naar de Wii zouden komen. Maar dat is misschien wat logischer omdat deze console het best verkoopt. Een Halo game uitbrengen op de PS3 is niet echt zinvol want hij verkoopt minder dan Microsoft's Xbox 360.

avatar van Tha)Sven
Wat?! Okami naar de Wii ?!
Waarom komt hij nou niet eindelijk naar de xbox

avatar van Mega Man
Geen idee. Okami werd wel gezien als een geslaagde Zelda-kloon die een eigen stijltje heeft en past heel goed in het Wii assortiment. En het verf onderdeel in Okami is ook ideaal voor de Wii-remote. Dat was het eerste wat de mensen zeiden in verschillende reviews: deze game zou perfect zijn voor de Wii.

Any way, Halo blijft voor mij nog steeds één van de mooiste shooters die ik ooit heb gespeeld. De epische setting, de prachtige soundtrack met een gregoriaans mannenkoor (doet me denken aan de eerste Tomb Raider) en het mysterie rond de enorme ring Halo. Jammer dat men niet beter z'n best doet om hier een film van te maken. Hij had er al lang kunnen zijn. Vooral in een tijd waar Halo nog een hot onderwerp is.

avatar van WeZet
Halo straalt veel sfeer uit, de muziek is geweldig, de graphics zijn goed en de gameplay is uiteraard ook geweldig!

De essentie van de game heeft zich laten zien, een succesvolle consoleport!

RippedBone Dog
De eerste halo is nog steeds het beste deel naar mijn mening, de singleplayer campagnes van halo 2 en 3 komen lang niet in de buurt van het origineel.

Mooi spel, het begin van een geweldige reeks! Ook in dit deel had je al heel veel sfeer dankzij het epische verhaal. Deel 2 en 3 perfectioneerden de gameplay en alles maar dit was toch wel een mooie start.

avatar van Jurgen76
Foetsj_NL schreef:
Ik kan de hype om de Halo serie nogsteeds niet begrijpen, heb ik iets gemist ?

Ben het volledig met je eens, snap de hype ook niet, elke keer probeer ik het weer.Maar geen van de delen heeft mij kunnen pakken tot nu toe.Just not my cup of tea!

Ik snap de hyp ook niet ik kan zo een paar anderen betere shooters noemen die de hyp meer verdienen.

avatar van SilverGun
Ik ben benieuwd welke dat zijn dan.

Het eerste spel wat ik in een ruk uitspeelde!!!

Dat was het dan ook wel met halo...2 en 3 doet me nix!!! Allemaal het zelfde

Ik vind halo een mooi spel de wapens vind ik fijner dan bij deel 2. Ik heb dit spel echt super vaak bij een vriend gespeelt en we doen het nu nog steeds (Ik versla hem wel altijd bij vs mode hahaha). Ik moest in het begin niets van halo weten maar toen ik het ging spelen ging ik er van houden.

avatar van Starmaster501
Het is wel leuk.

De Campian vond ik wel moeilijk, zeker vanaf dat moeras. Binnen levels haat ik dus altijd, levels met marines aan je zijde speel ik erg vaak.

Na een tijdje Multi player gedaan (online). Dat was top tegenwoordig is dat het enige wat ik speel, campian is niet egt leuk.

een 4.0 (pc)

avatar van jossieboy12
Ik heb deze game voor mijn verjaardag gehad. Wel een schrikwekkende game maar toen was ik nog wel klein. Prachtige story mode. dikke 4,0.

Dit vind ik één van de beste sci-fi shootersserie die er bestaat. Intens en humoristische vijanden. (lopen te giechelen en met hun piepstemmetjes)...de bruten los daarvan.
het veste aan deze game is toch het rijden in de warbuggy en een sport ervan maken hoeveel vijanden je onder dat voertuig kan platrijden.
De graphics voor die tijd vond ik super vooral de ring halo met de planeten die eromheen te zien zijn. de wapens in de game waren ook te gek...maar ik denk dat iedereen de assualt-rifle de beste vond, ik althans wel. Ook vind ik in dit soort spellen het gaaf om te zien als er een ruimteschip komt afdalen om support of voertuigen te droppen.
Al met al een super game...net zoals deel 2.
Komt deel drie nog op de pc uit??

Deze game is als shooter bij mij helemaal geslaagd. Bijna alles is perfect aan de game. Hij laat soms nog wat steekjes vallen maar dat mag de pret niet drukken. Ook met meer man kun je er onwijs mee lagge als je maar een beetje gaat klooien!