Halo: Combat Evolved (2001)
Xbox / PC / Macintosh / Xbox 360
Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Bungie, Gearbox en MacSoft
Uitgegeven door Microsoft
Halo is een First Person Shooter die zijn verhaallijn baseert op een aantal ringen die een bedreiging vormen voor het bestaan op aarde wanneer deze niet worden vernietigd. Jij als speler beleeft dit spel door de ogen van de Master Chief, een spartan die extra sterke krachten heeft.
- nummer 235 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=hQMlt6XEXDI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
3*
Het leveldesign is over het algemeen ook wel goed, vooral de grote buitenlevels, alleen tegen het eind is het inderdaad wel een beetje belachelijk met die eindeloze gangetjes. De inspiratie was een beetje op ofzo.
Kleine 4*
2*
Voor mij het meest overschatte spel ooit. Ik snap echt niet waarom dit spel overal negens en tienen krijgt. De levelopbouw is donker en saai, en de monsters werden ook eentonig. Ik heb het spel zelfs een keer helemaal uitgespeeld (met tegenzin) omdat iedereen het zo goed vond, maar damn, wat zijn de levels saai zeg. Multiplayer heb ik ook geprobeerd maar echt veel plezier heb ik daar ook niet aan beleefd.
2*
De levels zijn donker aan saai ?! het 2e level is vrijwel heel de tijd buiten in de zon moet veel gras en bomen! bovendien zijn er ook 2 sneeuw levels volgens mij is sneeuw niet donker. Verder zijn de missies uitdagend (wanneer op het juiste niveau gespeeld) er zit voldoende variatie in door middel van de voertuigen en wapens. De muziek brengt je flink in de stemming.
De graphics waren voor die tijd goed en de AI was voor toen dicht bij revolutionair.
Verder is de verhaal lijn super machtig en interresant met verrassende ontwikkelingen.
Bovendien is het machtig om een vriend is flink met de sniper door zijn hoofd heen te schieten of een stuck granaat op hem te plakken.
Dit is een van de beste spellen die ik ook ooit gespeeld en heb ik dan ook met trots toegevoegd
5 *****
En niks meer of minder !!
De levels zijn donker aan saai ?! het 2e level is vrijwel heel de tijd buiten in de zon moet veel gras en bomen! bovendien zijn er ook 2 sneeuw levels volgens mij is sneeuw niet donker. Verder zijn de missies uitdagend (wanneer op het juiste niveau gespeeld) er zit voldoende variatie in door middel van de voertuigen en wapens. De muziek brengt je flink in de stemming.
De graphics waren voor die tijd goed en de AI was voor toen dicht bij revolutionair.
Verder is de verhaal lijn super machtig en interresant met verrassende ontwikkelingen.
Bovendien is het machtig om een vriend is flink met de sniper door zijn hoofd heen te schieten of een stuck granaat op hem te plakken.
Dit is een van de beste spellen die ik ook ooit gespeeld en heb ik dan ook met trots toegevoegd
5 *****
En niks meer of minder !!
Wat hij zegt, 5*.
De levels zijn donker aan saai ?! het 2e level is vrijwel heel de tijd buiten in de zon moet veel gras en bomen! bovendien zijn er ook 2 sneeuw levels volgens mij is sneeuw niet donker.
Oke, die levels mogen dan niet donker zijn, maar ik vond ze wel erg eentonig en saai. Smaken verschillen nu eenmaal, Spawn
Zeer goede game, had nog iets nieuws over zich, wat er bij 2 niet meer was.
Veel plezier aan beleefd
Oke, die levels mogen dan niet donker zijn, maar ik vond ze wel erg eentonig en saai. Smaken verschillen nu eenmaal, Spawn
Iedereen zijn mening natuurlijk ik probeer de jouwe alleen te ontkrachten
De levels zijn donker aan saai ?! het 2e level is vrijwel heel de tijd buiten in de zon moet veel gras en bomen! bovendien zijn er ook 2 sneeuw levels volgens mij is sneeuw niet donker. Verder zijn de missies uitdagend (wanneer op het juiste niveau gespeeld) er zit voldoende variatie in door middel van de voertuigen en wapens. De muziek brengt je flink in de stemming.
De graphics waren voor die tijd goed en de AI was voor toen dicht bij revolutionair.
Verder is de verhaal lijn super machtig en interresant met verrassende ontwikkelingen.
Bovendien is het machtig om een vriend is flink met de sniper door zijn hoofd heen te schieten of een stuck granaat op hem te plakken.
Dit is een van de beste spellen die ik ook ooit gespeeld en heb ik dan ook met trots toegevoegd
5 *****
En niks meer of minder !!
Juist, ik ben dezelfde mening toegedaan Handig als andere mensen het al voor je zeggen =P
Juist, ik ben dezelfde mening toegedaan Handig als andere mensen het al voor je zeggen =P
Youre Welcome
Het bijzondere aan Halo is dat ieder gevecht een bepaalde filmisch gevoel heeft, maar nooit gescript is. Iedere keer voltrekt de situatie op eenzelfde plek zich op een compleet andere manier dan voorheen, zijn de vijanden weer anders geplaatst en maak je weer iets unieks mee:
Je raast met een Warthog over een ontploffende plasmagranaat die je meters de lucht in lanceert, om in je val een Elite te pletten waarna de aanwezige Grunts in paniek wegrennen. De marine die de turret van de hog bedient, complimenteert je gillend van vreugde met de zojuist gemaakte roadkill en schiet de vluchtende Grunts neer, laconieke opmerkingen spuiend. Maar dan maakt de nabije Wrath tank een voltreffer met een plasma bolt. Je wordt de hog uitgeslingerd en hoort een Banshee in de verte komen aansuizen. De rollen zijn omgedraaid. De marine overleeft de aanslag niet, je duikt achter een steen - nu zonder energieschild en met bonzend hart - hopend dat je lang genoeg veilig bent om het schild weer op te laden. Je hoort de trappelende hoefjes van een Grunt die zich weer dapper genoeg voelt om de jacht op je te openen aan de andere kant van de steen; "Where is he? I can't find him!"
Een enorm solide en consistente spelwereld ligt ten grondslag aan dit soort momenten. Een benchmark voor alle shooters die erna volgden en nog steeds niet geëvenaard. Het schildsysteem is een briljante vondst om de speler altijd een kans te geven om een gevecht te winnen. Bovendien maakt het de goedkope quicksaves die de meeste PC shooters plagen overbodig om ruimte te maken voor het fantastische checkpoint systeem. Niet na iedere gevuurde kogel even op de F# toets rammen, maar met de oneindige strategische mogelijkheden die de feilloze combinatie van AI, spelwereld en wapensysteem biedt, vechten tot het volgende checkpoint.
De wapenlimiet van twee stuks moedigt strategische keuzes aan en laat je bij iedere afgemaakte vijand voor een keuze staan. Weg is de gebruikelijke hiërarchie in wapens. Elk schietijzer heeft zijn specifieke doel. Plasma wapens ontdoen vijanden snel en efficiënt van hun shields, menselijk wapentuig is ideaal voor vijanden zonder pantser. Granaten en melee aanvallen zijn onmiddelijk beschikbaar onder een eigen knop. Die toegankelijkheid zorgt voor een ongelooflijk significant verschil met andere shooters waarin dergelijke zaken apart geselecteerd moeten worden uit het wapenaanbod. Het maakt de gevechten enorm gestroomlijnd.
De vijanden hebben zoveel onderlinge verschillen. Iedere alien moet weer op een andere manier worden aangepakt. Het beperkte vijandenaanbod wordt meer dan gecompenseerd door de grote onderlinge verschillen, ontelbare combinaties en de uitzonderlijke AI. Elites gedragen zich zoals een menselijke speler zou doen en zijn met hetzelfde schildsysteem gezegend als Master Chief. De meest memorabele gevechten vinden vaak plaats met slechts één Elite, een paar bomen en een steen.
In een level als Assault on the Control Room biedt ieder simpel kamertje zo enorm veel strategische potentie. Het is alsof je telkens een fantastische multiplayer map speelt. Telkens weer andere situaties en fantastische momenten. Klagen over repetitie in de levels is als zeuren over telkens datzelfde voetbalveld in Pro Evolution Soccer of dat weinig inspirerende speelveld in Tetris. Totaal naast de kwestie want totaal niet relevant. Het gaat om wat er zich in dat speelveld plaatsvindt en hoe je het speelveld gebruikt.
Co-operative biedt compleet andere invalshoeken en maakt het spel nóg dieper dan singleplayer. Er zijn zo enorm veel samenwerkingsmogelijkheden die je gaandeweg zelf ontdekt en nooit geforceerd worden gepresenteerd. In Call of Duty, Killzone, F.E.A.R. en vele andere schietspellen doe je nooit iets slimmers dan schuilen achter een object en eens een goedgeplaatste granaat gooien. In Halo op Legendary ben je constant bezig te variëren. Je wisselt naar een plasma pistol om de Jackal van z'n schild te verlossen, vervolgens concentrerend op een nieuwe vijand in de wetenschap dat je buddy een welgeplaatst headshot zal maken met z'n pistol.
Grunts in hun slaap verrassen met een klap tegen hun kop, de patrouillerende Eilte in de gaten houdend, Jackals die wanhopig de door jou geplaatste plasmagranaat van hun gezicht proberen te trekken. Een Hunter die zich op je maat focust zodat jij z'n weakspot kan raken. Je loopt je constant te verbazen.
En dan nog de fenomenale multiplayer waarin de uitgekiende balans in wapens en voertuigen pas echt duidelijk wordt. Of de perfect afgestelde moeilijkheidsniveau's die het spel zoveel intelligenter aanpassen dan simpelweg wat meer vijanden op de speler afsturen. De game heeft een bepaalde X factor, een consistentie die het naar een hoger niveau tilt. Geen FPS weet dat gevoel te benaderen van het binnenrushen van een kamer met 30 vijanden, die na 30 seconden stuk voor stuk zijn afgemaakt, puur berust op skill.
De onbetwiste nummer 1 in m'n top 10.
Niemand dwingt je die quicksave functie te gebruiken natuurlijk. Gelukkig werkt het checkpoint systeem in Halo wel goed, aangezien er na elk groot gevecht wel een checkpoint zit. Feitelijk gewoon een quicksave functie dus .
Als je het hebt over dat level waar je in twintig keer dezelfde gangetjes hordes Flood moet afknallen moet ik je ongelijk geven. De Flood bieden namelijk weinig tactische beslissingen met zich mee want ze zijn gewoon hersenloze cannon fodder. Gangetje in, granaatje gooien en eindeloos knallen, en dat twintig van dezelfde gangetjes lang. Dat is gewoon lui leveldesign en daar mag je best over klagen (wat ik ook in elke review van Halo gezien heb), zeker omdat je elders in het spel gezien hebt dat ze het wel kunnen.
Niemand dwingt je die quicksave functie te gebruiken natuurlijk.
De optie is er en moedigt luiheid aan. Zo kun je iedere foute design beslissing wel verdedigen met "dan gebruik je die optie toch niet?"
Als je het hebt over dat level waar je in twintig keer dezelfde gangetjes hordes Flood moet afknallen moet ik je ongelijk geven. De Flood bieden namelijk weinig tactische beslissingen met zich mee want ze zijn gewoon hersenloze cannon fodder. Gangetje in, granaatje gooien en eindeloos knallen, en dat twintig van dezelfde gangetjes lang. Dat is gewoon lui leveldesign en daar mag je best over klagen, zeker omdat je elders in het spel gezien hebt dat ze het wel kunnen.
Nee, ik had het niet over The Library. Dat level gaat inderdaad wat te lang door, maar biedt op een zeer geslaagde wijze iets heel anders dan de rest van de game; opeens moet het spel worden gespeeld als een zenuwslopende run & gun shooter en worden voor het eerst menselijke wapens tegen je gebruikt. Bovendien is het in co-op een veel beter level dan in singleplayer.
Halo is de meest epische en meeslepende space-opera die ik ken en is echt één van m'n favoriete spellen. Wát een sfeer en karakter... de ontwerpen van omgevingen, personages en wapens zijn onvergetelijk. Daarnaast is het spel technisch briljant: de geniale A.I. van vrienden en vijanden geeft ze niet alleen nóg meer persoonlijkheid, maar zorgt ook voor oneindige variatie in de gevechten. Ook zijn er tal van revolutionaire vondsten in de gameplay, waaronder het herladende schild dat de speler beschermt. En de co-op multiplayer op het moeilijkste niveau is niet stuk te krijgen.
5*
Helaas heb ik het spel niet uitgespeeld. Ik zat op een gegeven moment ergens vast. Zo'n zwevend robotje of zo moest me ergens heen leiden, alleen keerde hij dan niet meer terug of ik kon hem niet meer vinden. En ik heb volgens mij heel het level afgespeurd.
Maar het is echt een geweldige game, en dik 4.0* waard. 4.5 vind ik nog wat teveel van het goede.
Helaas heb ik het spel niet uitgespeeld. Ik zat op een gegeven moment ergens vast. Zo'n zwevend robotje of zo moest me ergens heen leiden, alleen keerde hij dan niet meer terug of ik kon hem niet meer vinden. En ik heb volgens mij heel het level afgespeurd.
Dat moet de library geweest zijn . Ik zat zelf een tijdje vast (2 uur ofzo ) in 343 Guilty Spark naar mijn idee ook het mooiste level. Ik kon maar niet uit dat verdomde gebouw komen maar het is me toch gelukt. En de laatste missie waarin je moet racen heeft mij ook flink wat tijd gekost.
3 *
Kom op man, dit spel valt toch redelijk in het niet bij titels als Half Life, Far Cry etc. Voor alle mensen die alleen consoles spelen: schaf gewoon eens een PC aan.
En oh alle bakstenen door de ruiten heen nog eens aan toe wat was dat saai..
Gewoon.... laat maar, het was te saai voor worden.
Ik heb het ooit eens online mogen spelen op de xbox 360.. ja deze deel.
En oh alle bakstenen door de ruiten heen nog eens aan toe wat was dat saai..
Gewoon.... laat maar, het was te saai voor worden.
Halo: CE is niet online speelbaar op de 360.
http://www.craveonline.com/gaming/articles/04648508/halo_live_action_pics_and_video.html
Voor de liefhebbers, er zou een film van uitkomen, maar die is gecancelled.Er was wel al wat filmmateriaal:
http://www.craveonline.com/gaming/articles/04648508/halo_live_action_pics_and_video.html
Ziet er eigenlijk best cool uit, somminge dingen wat nep maar over het algemeen wel dope. Maar volgens mij is hij ook nog niet officieel gecancelled ik heb gehoord dat hij toch doorgaat.