Halo: Combat Evolved (2001)

Xbox / PC / Macintosh / Xbox 360
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Bungie, Gearbox en MacSoft
Uitgegeven door Microsoft

Halo is een First Person Shooter die zijn verhaallijn baseert op een aantal ringen die een bedreiging vormen voor het bestaan op aarde wanneer deze niet worden vernietigd. Jij als speler beleeft dit spel door de ogen van de Master Chief, een spartan die extra sterke krachten heeft.

avatar van jerom1234
Is een 2,5 dan niet een beetje laag?

avatar van Rien
Het spel pakte mij niet. Vond de vijanden bijna lachwekkend. Masterchief kwam niet op mij over..

Mooie game destijds dat wel

2,5 vind ik een prima cijfer. Sorry

All Seeing Fish
Rien schreef:
Gekocht op release, dag gespeeld en weer terug gebracht. De hele saga is helaas niet aan mij besteed..

Als je de game op de zelfde dag terug brengt, vind ik dat je geen beoordeling kunt geven!

Zo juist aan het eerste deel van Halo begonnen op de Xbox One ik moet zeggen dat het tot nu toe best een aantrekkelijke game is, alleen staan de game sounds en de muziek niet in contrast met elkaar.

De Anniversary Edition van Halo 1 staat nu los op de site: Halo: Combat Evolved Anniversary (2011)

Alle XBox One stemmers kunnen daar opnieuw hun stem uitbrengen.

avatar van thoyouknow1980
Kabooooom master chiefs in tha room
Op de eerste plaats de mooie graphics waren voor die tijd baanbrekend op een consolle.
Maar dan de heerlijke gameplay,gewoon lekker met een controller op de bank.
De controls zijn super vloeiend en het speelt heerlijk weg.
Het gevoel dat je krijgt als je iemand raakt kende ik aleen van Goldeneye en Perfect dark.
Maar Halo doet dat dus ook erg goed,heerlijk hoe de vijandelijke lichamen reageren op jouw kogelgeweld.
Het verhaal mag er ook zijn en vooral later in de game word het echt boeiend.
Je krijgt op een gegeven moment te maken met de Flood een soort virus achtige aliens.
Dan gaat het echt los,en vooral met een vriend of vriendin op de bank erbij is het ultiem genieten in splitscreen.
Ik weet niet hoe vaak ik hem heb uitgespeeld alleen of met een kameraad,maar wel heeeel vaak
Kortom geweldige game en veel mooie herinneringen om te koesteren

avatar van legian
Aangezien Halo Infinite er dit jaar eindelijk aankomt en ik de Halo serie een warm hart toedraag. Heb ik me er maar eens op toegelegd om de gehele serie te opnieuw door te spelen voordat ik aan Infinite begin. En om dat maar eens te combineren met mijn meningen over de verschillende delen.

Het startpunt van een van de beste shooter series ooit. Tenminste voor mij. Halo: Combat Evolved is samen met zijn opvolger verantwoordelijk dat ik overgegaan ben op console gamen en specifiek bij Xbox ben aangesloten. Dat komt om twee redenen. Als eerste was dit een shooter die heerlijk werkte met een controller in de hand waarbij je een muis en toetsenbord eens niet mist. En ten tweede wist de setting, stijl en het verhaal mij als 12-jarige enorm aan te grijpen. Ik heb Halo: Combat Evolved toentertijd niet eens zo gek vaak gespeeld trouwens, thuis had ik geen Xbox en een pc had ik toen niet. Dus het was veelal bij vrienden. Maar daar was het veelal een keuze tussen Halo: Combat Evolved, Halo 2 en een hele reeks aan Nintendo games.

Ik heb een grote liefde voor Halo, en nu 20 jaar na het origineel is dat nog niet veranderd. De intro is direct heerlijk pakkend. Gevlucht voor een vernederende oorlog op Reach ontdek je de Halo ring. En daarbij direct een vloot van the Covenant. Je bent direct in de minderheid en er is dan ook een duidelijke wanhoop te herkennen. Het is dan ook niet voor niets dat je als supersoldaat een eenmansleger speelt. Hoewel de mariniers hun best wel doen, zijn ze niets meer dan cannon-fodder. Iets wat je vooral op Heroic en Legendary goed merkt. Daar zijn ze binnen no-time dood. Het draagt allemaal wel bij aan de wanhoop die doorklinkt waarbij je aan de verliezende kant bent.

Maar goed, de game dan. Die speelt nog steeds heerlijk. De controls zijn soepel, vooral nadat ik de sensitivity wat omhoog gegooid heb (een gevolg van Doom Eternal merk ik). De gunplay is verrassend genoeg nog steeds sterk. De variatie tussen de verschillende wapens maakt dat ze allemaal erg nuttig kunnen zijn, hoewel het bekende pistool natuurlijk de absolute kroon spant. Wat het vooral erg sterk en leuk maakt is dat de wapens van the covenant ook echt afwijkend zijn van de menselijke wapens. Waardoor je vaker wisselt tussen wapens en bepaalde combinaties gebruikt om vijanden zo snel mogelijk af te maken. Wat vooral duidelijk wordt op het moment dat The Flood in beeld komt. Waarbij een shotgun en een assault rifle mijn standaard uitrusting zijn. Dat werkt prima tot je ook tegenover the covenant komt te staan. Waarbij een plasma rifle dan weer erg fijn is bijvoorbeeld. Zo ben je constant aan het wisselen. De verschillende wapens zijn daarnaast ook gewoon erg leuk om mee te klooien.

Naast de wapens zijn ook de vijanden leuk. Van de grunts die met een goed geplaatst shot snel uit te schakelen zijn tot de elites die het je een stuk moeilijker maken. En ook de Hunters mogen niet vergeten worden, deze zorgen op Legendary nog regelmatig voor frustraties, maar wat is het toch heerlijk als ze dan eindelijk neergaan. De andere factie, the flood is helaas een stuk minder boeiend. Toch leveren ze een belangrijk aandeel aangezien hun gedrag en aantallen een andere aanpak vereisen dan the covenant.

Wat ook meehelpt aan het plezier zijn de afwisselende levels en omgevingen, wat vooral in het begin erg goed uitgevoerd is. Van een ruimteschip, naar het groene terrein van Halo, naar een Covenant ruimteschip en de forerunner gebouwen. Het zijn allemaal afwisselende en duidelijk afwijkende omgevingen. Hoe afwijkend de verschillende omgevingen ook zijn, er wordt wel goed gebruik gemaakt van herhalende elementen. Daar zijn de laatste paar levels een goed voorbeeld in, waarbij dezelfde gangen en ruimtes meermaals hergebruikt worden en de herhaling wat tegen begint te staan.

Het mag verder echter geen afbreuk doen, want ik geniet er vandaag de dag nog steeds enorm van. Het is heerlijk om weer door de game te spelen, hoewel ik wel de anniversary versie speel. Waarbij het grafische verschil goed opvalt. Dat ze tegelijkertijd wat meer links naar de latere delen erin hebben gezet (zoals dat Chief niet de enige Spartan op het schip was), nemen we dan maar voor lief.

Iets wat ik trouwens niet onbenoemd wil laten is de heerlijke soundtrack. Wat kan ik daar toch enorm van genieten. Zowel in de game als los, wat voor mij een belangrijk aspect is van een goede soundtrack. De soundtrack zet de perfecte sfeer neer voor het wat verhaal en de omgevingen. Het is een belangrijk aandeel in de kwaliteit en aantrekkingskracht van het verhaal. Iets dat niet bijzonder hoogstaand is maar wel sterk wordt uitgevoerd. Geholpen door de sterke soundtrack.

Halo: Combat Evolved is en blijft een heerlijke game om door te spelen. Iets wat ik dan ook nog wel jaren zal blijven doen. Al is het alleen maar vanwege de nostalgische herinneringen.