F.E.A.R. Extraction Point (2006)

Alternatieve titel: FEAR: Extraction Point

PC / Xbox 360

Ontwikkeld door TimeGate
Uitgegeven door Vivendi Universal

Extraction Point gaat verder waar F.E.A.R. eindigde, de explosie van de "Origin Facility" heeft een groot deel van de stad vernietigd en je wordt uit de puinhopen gehaald met een helikopter. Maar het gevaar is natuurlijk nog niet verdwenen dus daar moet jij verandering in brengen. De gameplay is ongeveer hetzelfde als in F.E.A.R. maar wel met een paar nieuwe vijanden en locaties. Nieuwe wapens zijn een laserwapen, een minigun en een turret die je overal kan plaatsen waar je dat wilt.

avatar van Grand Theft Auto
Dit is een mooie uitbreiding op F.E.A.R., met prachtige graphics en een hele sterke AI....

ik kan deel 1 niet vinden want dat is de enige fear die ik heb.
Als hij ooit hier verschijnt om op te stemmen dan geef ik het een 4,0*
Zeer goed spel deel 1 en grafisch voor die tijd (2005) was het superstrak . mijn 2e next gen game in 2005...daarvoor had ik Far cry 1 gespeeld en was helemaal overdonderd na deze twee games gespeeld te hebben.

avatar van Tsjo-Wi
gamelord schreef:
ik kan deel 1 niet vinden want dat is de enige fear die ik heb.

Bedoel je deze?

Thanx Tsjo-Wi , Ik heb hem net een punt gegeven.
Heb ik zeker een typefout gemaakt ofzo...kon hem
nergens vinden...Nogmaals thanx

Zo heb F.e.a.r uitgespeeld , begin ik straks aan deze uitbreiding.
Ik hoop dat hij net zo explosief en creepy is als de maingame
(die ik overigens nu 3 keer heb uitgespeeld).
Zal dan een bericht en een aantal * geven.

Deze Expension weet supermachtig te zijn als de maingame.
vind deze zelfs nog wat enger. De momenten met het meisje is meer aanwezig en de horrortaferelen zijn zeer aanwezig. De shoot-actie is
gelijkl aan de maingame.
Al met al geniet ik weer van F.E.A.R., ben dus nu ook zeer benieuwd naar F.E.A.R. 2.
Deze krijgt voorlopig 4,0****!!

Lexcoaster
Prima uitbreiding op Fear. In feite even goed, alleen iets te kort in vergelijking met de speelduur van het origineel. 4*

deze fear is het engst van allemaal zelfs enger dan fear 2

avatar van Starmaster501
Deze Fear is enger dan de originele. Er zitten veel meer scares in en ben vaak geschrokken.
De nieuwe wapens zijn opzich geen verbetering voor het spel.
Deze is leuker en enger dan het origineel dus geef ik een 4.
En nu aan Persueus Mandate beginnen!

ik wil deze graag spelen maar kan de updates tot en met 7 niet vinden...

IK HEB HEM!

echt een spannend spel, en ik vind dat de mensen gewoon zitten te zeuren!

Ze moeten altijd wat te zeuren hebben, zoals dat ze Jericho van de buis afgooien, xD (off-topic)!! laat maar!

Perseus Mandate is ook wel goed, ook leuke gameplay en leuk verhaal.

Extraction Point! gaat mooi verder waar deel 1 is afgehaakt, en maakt het weer aardig spannend, en moeilijk!

meer mensen moeten hem spelen dan kan hij in top 250 staan!

Pastichio Rocker
Deze komt hopelijk nooit in de Top 250.

bro
Heb met FEAR 3 in zicht (lees: op verlanglijstje) met alle plezier de uitbreidingen van FEAR 1 en ook FEAR 2: Project Origin maar eens aangeschaft Het eerste uurtje heeft al een mooi resultaat opgeleverd toen ik deze hier opstartte. Meteen zijn de kleine, maar aangename verrassingen zichtbaar (bvb. de sentry gun die zijn intrede doet) en het heerlijke FEAR sfeertje verwelkomde mij al vanaf de eerste minuten

Wat vond je er niet leuk aan Pastischio Rocker?

En veel plezier bro, het is heel erg leuk, deze uitbreiding

bro
Inderdaad! Nice nice, tot nu toe vind ik het leveldesign veel beter dan in FEAR itself. Er zijn meer open ruimte-levels, en minder gangetjes. En de gangetjes die er wel zijn zijn een stuk interessanter qua benadering van de tegenstanders.
Het horror-element is ook visueel spectaculairder, en soms weet je echt niet wat er gebeurt. (ipv gewoon wat vlammen of een eng gangetje rond je heen)
Ook leuk om te zien dat Alma je af en toe blijkt te helpen
Big up for Extraction Point! Zit nu aan Orange Line

Pastichio Rocker
Als je echt van F.E.A.R. wilt genieten dan moet je eerst deel 1 t/m 3 en daarna pas Extraction Point en Perseus Mandate spelen, aangezien deze 2 uitbreidingen non-canon zijn en dus geen deel uitmaken van de F.E.A.R. trilogie.

bro
Echt? F.E.A.R. Extraction Point begint toch daar waar FEAR 1 geëindigd is, en met hetzelfde hoofdpersonage toch?
Perseus Mandate is een stand-alone, dat wel.

Pastichio Rocker
Dat klopt, maar Extraction Point is gemaakt door TimeGate en niet door Monolith en wordt derhalve door de ontwikkelaars gezien als een verhaal wat niks te maken heeft met de originele F.E.A.R. Dat geldt ook voor Perseus Mandate. Je zou deze twee als het ware links kunnen laten liggen. Er was een hoop gesteggel omtrent Project Origin en Monolith moest de titel van F.E.A.R. terugkopen omdat deze in handen was van Vivendi en niet Warner Bros.

Monolith Productions announced a sequel to F.E.A.R., which is titled F.E.A.R. 2: Project Origin after Monolith and Warner Bros. regained the rights to the F.E.A.R. name. Prior to September 2008, the sequel was not to be titled F.E.A.R. 2 due to Vivendi's ownership of the F.E.A.R. name. The game was instead to be called Project Origin, which is a name derived from a contest to name the sequel. The follow-up will stay in the game's existing universe, retaining the original storyline and characters.

bro
Aah. Ja inderdaad, nudat je het zegt. Goed om even opgemerkt te worden! Ik ga nu wel op mijn gemak voortdoen, maar Perseus Mandate komt hierbij achteraan in m'n wachtrij

koop gewoon de f.e.a.r. files, die zijn wel te doen.

avatar van Thomas83
Een prima expansion. Beduidend beter dan het origineel wat mij betreft. Bijna alles wat verbeterd moet worden wordt ook verbeterd. Het belangrijkste is het leveldesign, dat hier een stuk kleuriger en gevarieerder is zonder als een totaal ander spel aan te voelen. Vond het hele spel er daardoor ook wat mooier uitzien (sowieso zijn de graphics wel iets verbeterd geloof ik. Al vond ik het wel raar dat je minder resoluties hebt om uit te kiezen) en vooral interessanter om te spelen.

Net als op het einde van het origineel zijn er lekker donkere levels, en het spel is al een stuk meer creepy. De gescripte momentjes en eng bedoelde momenten werken echt stukken beter, ook al worden horrorclichés als lampen die opeens uitgaan of af en toe even aan knipperen (waarna eventueels monsters dichterbij komen, op de muur kruipende monsters en met bovennatuurlijke kracht rond geworpen slachtoffers worden niet vermeden, maar alles wordt gewoon met wat meer charme gebracht. Er zat zelfs een heel enkele kleine cutscene in het spel en je hebt niet meer telkens die voicemails etc. De surrealistische horrorscènes tussendoor zijn een grote stap vooruit en eigenlijk heel aardig.

Het verhaal gaat verder waar het na F.E.A.R was gebleven en toen je direct weer geïsoleerd werd van je maatjes, op een wat sterke manier ook,moest ik wel even zuchten, maar dat was het dan ook wel. Al moet ik zeggen dat je van tevoren al kon voorspellen dat opgepompte gast (waar je leuk genoeg nog even mee samenspeelt) en die Koreaanse als slachtvoer zouden dienen, en de helikopter die (alweer) werd neergeknald op het einde wist me nou ook niet te verrassen. Maar ach, kan er niet om malen.

Uiteraard zijn er de nodige wapens en vijanden toegevoegd (wel wat afgezaagd dat de Replica's weer terugkeren), en de nieuwe vijanden zijn best leuk. De wapens blijven me niet echt bij, hoewel het altijd tof is als je in een spel een minigun kunt gebruiken. Ook kun je nu deuren intrappen en opblazen, zijn er kratten waar granaten en dat soort dingen in zitten, en je hebt vrij inventieve turrets, wat feitelijk die robotwapens waar je in het origineel tegen moest vechten zijn. Die kun je neerzetten waar je wilt, op de grond of aan de muur, en zij doen dan het nodige schietwerk voor je zodat je voor een tactische benadering kunt gaan als van twee kanten aanvallen. 3.0*.

avatar van ix-mario-x
echt klote dat DLC van fear1 niet op ps3 uitgebracht:(

In het begin vond ik deze wel een stuk minder dan de reguliere f.e.a.r. De levels zijn ruimtelijker, en dat komt de gameplay niet helemaal ten goede, ook lijken de moeilijke gevechten iets minder intens.
Groot voordeel wel is dat er veel minder cutscenes zijn, het loopt allemaal wat lekkerder door dan het orgineel.