Clock Tower (1995)

Alternatieve titels: Clock Tower: The First Fear | Kurokku Tawa

Super NES / PC / PlayStation / WonderSwan / Nintendo Wii / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Nintendo Wii U / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Human
Uitgegeven door Human, Kaga, Sunsoft, WayForward en Limited Run

Jennifer Simpson en haar vriendinnen Laura, Ann en Lotte zijn weesjes in het Granite weeshuis van de stad Romsdalen in Noorwegen. September 1955 is het zover, ze worden eindelijk geadopteerd, door een rijke vereenzaamde magnaat genaamd Mr. Barrows. Eenmaal aangekomen in zijn landhuis, de 'Clock Tower', blijkt Barrows verdwenen en al snel verwijnen er ook steeds meer van Jennifer's vriendinnen. Je gaat op onderzoek uit, en komt tot een aantal vreemde ontdekkingen.

Dit is zonder twijfel, de allerengste game die ik ooit gespeeld heb. Ook al is het Super Nintendo kwaliteit, dat mag geen beletting zijn om deze game niet ergens te scoren op een rommelmarkt.
De muziek is creepy, de sfeer is ontzettend gaaf, en de tig verschillende eindes zorgen er ook nog eens voor dat de replaywaarde hoog is.
Het allerengste aan dit spel is nog wel, dat het niet eens zo onrealistisch is

tip: Zoek wel naar een Super Nintendo versie, de Playstation valt tegen.

avatar van LimeLou
Creepy, ontzettend creepy. Heb zojuist een half uurtje gespeeld en ben afgehaakt nadat die oude vrouw mij heeft vergiftigd en mij in de gevangenis liet opeten door een kannibaal. Ik hou er niet van in games als ik opnieuw moet beginnen met een hele game door een enkele fout Toch wel prachtsfeer. Animaties zijn ook prachtig. Ben verbaasd dat er niet meer reacties zijn op dit spel aangezien het een behoorlijke horror classic is.

avatar van LimeLou
Erg jammer dat dit niet zo bekend is. Erg goed spel. Alleen erg traag op sommige momenten. En vaak vastzitten is frustrerend vandaar ga ik een grote pauze houden Stemmen doe ik nog niet voor de zekerheid.

zal het eens proberen limelou, en als hij zo eng is, speel het dan nog een keertje opnieuw.

avatar van LimeLou
Ben inmiddels al wat verder hoor.

Eén van de eerdere pure horrortitels. In dat opzicht is het een bijzonder stukje geschiedenis die verrassend veel charme heeft voor een genre dat nog in zijn kinderschoenen zat. Maar het is echter ook een verouderde game met heel wat ruwe kanten.

Clock Tower is een korte point-and-click game waarin je naar items moet zoeken, bedenken wat met deze items te doen en vijanden ontlopen. In principe doe je niets anders dan deur na deur afgaan, op alle objecten klikken met de hoop iets nuttigs te vinden. Soms moet je proberen een vijand te ontwijken, maar dit doe je door simpelweg op een kast te klikken of een tijdje weg te rennen. Er wordt zelden echt denkvermogen gevraagd bij de puzzels (oplossingen liggen meestal bij op alle objecten klikken), maar er zitten wel allerlei verrassingen verstopt in de kamers die je afgaat. Soms zijn het onverwachtse jumpscares of vijanden die plots opduiken. Andere momenten zijn het kleine animaties en geluiden die plots kunnen afspelen. Niets groots, maar voor één van de eerdere horrortitels zit het leuk in elkaar. Een soort interactief spookhuis met wat denkmomenten.

Het sterkste aspect aan Clock Tower is de meerdere manieren hoe de game kan verlopen. Je kunt op 2 geheel verschillende locaties beginnen, je hebt sommige key items die op meerdere locaties zitten, items die optioneel zijn om te gebruiken, en er zijn meerdere manieren hoe de game kan eindigen (afhangend van hoe je het speelde). De eindes komen bijna allemaal op hetzelfde neer (jij + iemand anders overleven het of je word plots vermoord), maar het is leuk om te zien hoe kleine interacties een verschil kunnen maken. Zeker voor zijn tijd was dit goed gedaan.

De slechtste kanten zitten bij hoe ongelofelijk traag het speelt en dat niet alles logisch is. Zelfs met de sprintfunctie loopt het personage op een stierlijk langzaam tempo. Het is dat ik een emulator gebruikte en 3/4e van de tijd op fast forward klikte, anders had ik niet het geduld om tot het einde door te spelen. Sneller kunnen rennen of kortere gangen hadden hier goed bij kunnen helpen. Soms denkt het personage er pas over na een item te pakken wanneer je het meerdere keren aanklikt, of eerst andere items hebt aangeklikt. Hierdoor kun je objecten mislopen die je nodig hebt. Het gebeurde ook dat ik vast zat, en alle ruimtes meerdere keren doorliep, waarna bleek dat er in 1 kamer 1 object zat die ik niet aanklikte. Geen indicatie of hint. Dit was heel frustrerend. Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei handige guides online die alles uitleggen.

Een gemengde ervaring. Het is verouderd, nogal onlogisch en veel te traag. Maar omdat het één van de eerdere horrortitels is kan ik er niet te streng op zijn. Het is een leuk thema met voldoende mysterie, meerdere manieren hoe je het kan spelen en een aantal leuke haunted house scares zetten deze game op het randje van een positief cijfer.

2,5/3*