Crysis (2007)

Alternatieve titel: Crysis Remastered

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
single player / online

Ontwikkeld door Crytek

Het is 2020. Jij bent Jake Dunn, lid van de Delta Force. Zij worden ingezet om een mysterieuze meteoriet te onderzoeken die is neergestort op een eiland in de Zuid Chinese Zee. Maar ook de Noord Koreaanse regering is geïnteresseerd in deze meteoriet.

kiriyama
20 euro inderdaad. Of hij ook MP heeft weet ik niet, heb hem nog niet gedownload. Maar ik denk niet dat ze dat bij een port eruit laten.

avatar van Naomi Watts
Goed nieuws. Aanschaffen en dan van de week lekker er voor gaan zitten. Eindelijk! Op mijn PC was het toen niet te doen. Fijn .

avatar van Naomi Watts
Viel me nog niet tegen. Tuurlijk is het grafisch wat meer dumbed down maar nog steeds erg solide. Speelde dan voornamelijk nog in de avond (begin segment), even wachten hoe het straks is in clear day. Maar blij dat ik 'm eindelijk kan spelen.

avatar van bettafish14
ik heb wat filmpjes gezien op youtube en dat zag er super goed uit.

ik wil hem mischien wel aanschaven gewoon puur voor de graphics en de omgeving want ik vind die bossen enz leuker dan crysis 2 met een stad.

maar nu de vraag kan ik hem een beetje goed spelen en ook beetje met mooie graphics?
ik heb een laptop.
intel core i7 2630qm
nvidia geforce gt 540m cuda 2gb with extra computing power.
6 gb ram
zou ik hiermee de game een beetje op hoge kwaliteit kunnen spelen?

avatar van j3ff5kywalker
Verleden week gekocht in de PS Store...
Toffe FPS en geweldige graphics!!

Ik hoop dat ik nog mensen kan waarschuwen voor dit grafische hoogstandje. Zoals gezegd grafisch zeer goed, maar de gameplay laat enorm te wensen over. Ik kan er gewoon geen plezier in beleven. En het einde van het spel met al die aliens is helemaal saai... Ik zeg niet kopen, spaar je geld voor een betere game... Ik geeft dit spel nog een 2 vanwege de graphics, maar eigenlijk ben ik geneigd een 1 te geven...

avatar van bvonk
Ik zeg wel kopen. Spelen tegen de aliens @@is maar een deel van het spel. Je moet ook tegen een modern leger van noord korea vechten. De ai is niet zo goed als in farcry maar zeker niet slecht. En in de gameplay ziet genoeg variantie. De wereld is niet zo open als de makers hadden beloofd maar in sommige levels kun je het op verschillende mannieren aanpakken, helemaal dankzij het pak. Heb dus geen saai momentje gehad in dit spel.

Overigens valt grafische hoogstandje nu wel mee, spel is al van 2007. De pc is al veel verder. Maar de concole versie van Crysis 1 is pas in 2011 uitgebracht met aangepaste crysis 2 engine geloof ik.

@clearview
Spel staat niet voor niets in de top 100. Zijn genoeg mensen die dit wel een leuk spel vonden/vinden. Laat dus iedereen zelf beslissen wat ze willen kopen. Ik vind de Sims helemaal niets maar zou nooit zeggen dat andere die niet moeten kopen. Er zijn genoeg mensen die daar wel van kunnen genieten.

Pastichio Rocker

avatar van Visie

Dat weten we al meer dan 5 jaar!

En het wordt alleen nog maar beter!

avatar van Starmaster501
Hoe is deze op de Xbox verkrijgbaar? Alleen via Marketplace? Zo ja, hoeveel ruimte neemt hij in beslag?

Starmaster501 schreef:

1- Ja is alleen te downloaden.

2- Volgens mij was het 4,1 GB.

avatar van andnino
Hoeveel kost dit spel eigenlijk op Marketplace?

20 euro zie ik net
Heb er geen een gespeeld. Dus welke kan ik beter hebben, deze of deel 2?

Ik zeg deel 2, vond deze wel wat tegenvallen. Maar de meeste zullen tegen je zeggen dat je met deze moet beginnen...

20 euro zie ik net
Heb er geen een gespeeld. Dus welke kan ik beter hebben, deze of deel 2?

Ik zou eerst voor deel 2 gaan, want dan komt alles nieuw over en krijg je een 'wauw' effect.
Beide games zijn super trouwens!

Tip: zet de moeilijkheidsgraad wel op hard, want pas dan komt de actie briljant over!

avatar van Starmaster501
Deel 2 zal vast ook wel onder de 30 te vinden zijn ergens, zal eens kijken voor die dan. Al lijkt jungle mij een iets leukere setting. Meer vrijheid...

avatar van bvonk
persoonlijk had ik zelf meer vrijheidsgevoel bij Crysis 2. Daar kon ik levels echt op andere mannieren (via bv verschillende gebouwen) uitvoeren terwijl de meeste levels bij deel 1 maar via een breed pad door de jungle konden. Misschien is het maar een gevoel want was de vrijheid van Farcry gewent en crysis 2 is toch wel een heel andere setting.

avatar van Starmaster501

Nice, ook nog eens 2 voor 30. Eens kijken of er nog een andere toppertje te vinden is

Bvonk:

persoonlijk had ik zelf meer vrijheidsgevoel bij Crysis 2.

genoeg!

Visie schreef:

Bvonk:

Wat probeer je hiermee te zeggen? Bij Crysis 1 was er meestal maar een weg naar het doel van het level. Als je echt bij Crysis 2 rond kijkt voordat je schieten alles aan gaat vallen zul je meerdere mogelijkheden tegen komen zoals riool, ondergrondse parkeergarage, metro, via het water, via de daken enz. Dit is voor mijn beleving veel meer vrijheid dan in Crysis 1.

@Bonk

Wat probeer je hiermee te zeggen?

Dat Crysis 2 meer vrijheid heeft!
Ik gebruikte jou als antwoord voor de bericht van Starmaster:

Al lijkt jungle mij een iets leukere setting. Meer vrijheid...

avatar van Dutch-J3ff
Toffe shooter, alleen vol met Bugs en Glitches

avatar van Starmaster501
Zeker toffe shooter ja. Maar ik bleef het gevoel houden dat de game meerendels gemaakt was om te laten zien hoe mooi ze de graphics kunnen maken, in plaats van een goede game neer te zetten. Doorsnee shooter en een veel te snel en afgekapt einde.

Wat mij betreft net een klein beetje minder dan Far Cry. En dat heeft met de moeilijkheidsgraad en de iets saaiere speciale vijanden te maken.

Vooral door je nanosuit is het een stuk makkelijker dan Far Cry. Als je daar gesnapt werd was het soms een helse klus om iedereen af te maken of om te zorgen dat de vijand niet meer wist waar je was. Hier ren je een stukje weg, zet je cloak mode aan en ze weten al niet meer waar ze moeten zoeken. Alleen als er erg veel vijanden zijn is deze methode niet te gebruiken en kan je in vervelende situaties belanden waarbij je aan alle kanten word beschoten. Met wat kunde kan je je hier ook uit redden maar gemakkelijk zal dat niet gaan. Wat de game wel wat moeilijker maakt is dat je kogels enorm aan kracht verliezen over lange afstanden. Headshots zijn dan echt noodzakelijk, anders heeft schieten geen nut.

In Far Cry waren de speciale vijanden dan wel bullet-sponges, het zorgde er wel voor dat je soms met samengeknepen billen door een level wandelde, zeker als je wist dat er sterke vijanden rondliepen in smalle gangen die razendsnel korte metten met je kunnen maken. In Crysis ontbreekt de angst, want de aliens zijn hier niet erg sterk. Al ligt het er ook een beetje aan welk wapen je met je meeneemt, de Gauss rifle is bijvoorbeeld erg effectief tegen de aliens. Ook wel een nadeel aan Crysis, zeker als je het de eerste keer speelt: welk wapen neem ik mee? Naast je pistool, een raketwerper en wat explosieven kan je maar twee wapens met je meenemen en die keuze bepaald erg hoe je de game moet spelen. Ook jammer: het gebrek aan humor. In Far Cry kreeg je af en toe nog een leuke onliner voor de kiezen en de gesprekjes die je kon opvangen tussen je vijanden waren vaak ook lollig. Helaas niets van dat alles hier, het is allemaal bittere ernst.

Volgens mij is de AI ongeveer hetzelfde gebleven als die van Far Cry. Vijanden gaan onderzoeken als ze een dode kameraad vinden en ze zoeken dan ook elk hun eigen weg. Het spotten is daarbij weer erg belangrijk zodat je een vijand kan volgen terwijl je in dekking zit. Ze mogen alleen wel wat sneller naar hun granaten grijpen zodat je sneller je dekking zal moeten verlaten.

Net zoals in Far Cry heb je weer een enorme vrijheid om de situatie aan te pakken zoals jij dat wilt. Dit keer wordt je daarin nog geholpen door je nanosuit waarmee je je vijanden ook alleen met melee te lijf kan gaan. Leuk om naar een vijand te rennen, hem op te pakken en vervolgens als een lappenpop tegen zijn vriendjes aan te gooien. Je zal dan wel snel moeten kunnen wisselen tussen de verschillende functies van je suit, want niet altijd even eenvoudig is. Een gewone knop voor de functies zou gemakkelijk zijn geweest. Nog een knoppenfiasco van jewelste: zonder de console kan je niet instellen dat crouch een toggle moet zijn en de hele tijd deze knop ingedrukt houden is heel vervelend. Ik gebruik dan ook nog eens altijd alt voor crouch dus ik ben meerdere malen per ongeluk uit Crysis ge-alt-tabt.

Qua graphics staat Crysis na 6 jaar nog steeds als een huis. Prachtige bounty-stranden, mooie groene jungles en overtuigend geanimeerde personages. Ook de designs zijn fraai. Het nanosuit ziet er goed uit maar ik was vooral onder de indruk van de aliens. Geen standaarddesign maar aparte kwal/inkvisachtige wezens. Een sterk level levert dat ook op in het alien spaceship. Ook leuk: een shooter spelen zonder enige vorm van consolitis. Het komt helaas niet vaak meer voor. Technisch is Crysis volgens mij nog steeds een van de indrukwekkendste games, alleen op het einde gaat het een beetje mis. Het op een na laatste gevecht was bij mij compleet onspeelbaar. Geen idee waarom, want meer personages waren er ook wel eens tegelijk op het scherm en de laatste vijand is nog een tikkeltje groter. Gelukkig hielp het toen ik de game in Direct X 9 mode opstartte.

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met Crysis en ik vind het helemaal top. Ik heb meteen de moeilijkheid op Delta gezet aangezien dit de meest complete ervaring blijkt te zijn. Tot dusver is de game zeker een uitdaging met natuurlijk wat frustraties tussendoor. Gelukkig zijn de frustraties meer naar mezelf dan naar de game. Op het moment ben ik bij de derde missie en al zo'n 4-5 uur bezig.

Vandaag uitgespeeld en ik vond het een hele leuke game. Kleine review/mening volgt nog.

ik zoek dit deel voor de X-box Nedgame heeft hem alleen voor de pc
wie weet waar ik deze kan krijgen?