Kingdom Hearts Re: Chain Of Memories (2008)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox One
Card / RPG

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Disney en Square

De 2D Chain Of Memories smelt samen het het 3D Kingdom Hearts om een unieke mix te creëren. Daarnaast zijn er allerlei kaarten en mechanics toegevoegd zoals het nieuwe Duel systeem en reaction commands. Speelt voor Sora terwijl hij allerlei herinneringen doorloopt.

avatar van Tsjo-Wi
Dit vond ik wel een leuke game, al is deze een stuk minder dan de ps2 versies. Het vechten werkt nu met een kaartsysteem, wat op het eerste gezicht best wel stom lijkt, maar later blijkt dat er nog best wat tactiek bij komt kijken, zeker bij sommige eindbazen. Als je een beetje bekend bent met de kaarten en een beetje goed deck hebt, is het wel vet om dat deck dan zo effectief mogelijk te maken en te perfectioneren. Voor sommige eindbazen waren andere kaarten weer heel handig, dus dat zorgt nog voor een beetje afwisseling.
Het verhaal is weer behoorlijk ingewikkeld, maar wel vermakelijk, zeker als je wilt weten hoe het complete verhaal verder gaat, want zonder deze game te spelen blijven er best nog wat dingen onduidelijk in Kingdom Hearts 2.
Het grootste minpunt van deze game is het rondlopen door de verschillende werelden, die nu bestaan uit verschillende kamers. Maar die kamers zijn gewoon saai en er is eigenlijk niks anders te doen dan steeds maar weer vechten.
De graphics zijn trouwens wel heel erg mooi, vooral die paar full motion videos, en dat op een GBA!
Al met al een redelijke game met een aardig vechtsysteem en een leuk verhaal, maar het is gewoon iets te eentonig.

avatar van Jer0en
Wat?! Een kaartspel in het tweede deel van Kingdom Hearts. Dit zal voor veel mensen de reden zijn geweest om dit Kingdom Hearts deel, dat officeel eerst verscheen op de GBA, de rug toe te keren. Eigenlijk vrij onterecht, want ook met dit deel van Kingdom Hearts is iets erg bijzonders neergezet.

Ik had geen idee wat ik moest verwachten van een Kingdom Hearts game waarbij je alleen maar kaarten gebruikt om te vechten. Ik dacht eerst aan een saaie strategie achtige game. Hoe kan je nou in vredesnaam een action rpg overzetten naar een kaart gebaseerd gevechtssysteem.

Nou dat kan erg goed dus. Ik heb de game zelf nu op zowel de PS2 als de GBA kunnen uitspelen en mijn conclusie voor beiden versies zijn vrijwel gelijk. Hoewel 3D graphics wel iets hebben heeft de game ook zeker zijn charme in de leuke 2D sprites op de GBA. De game is zeker aan het begin enorm wennen en al vrij snel had ik de neiging om net als in KH 1 even flink te gaan button bashen op vijanden. En dat werkte overduidelijk niet, zo merkte ik tijdens het eerste baasgevecht die ik keihard verloor. Zomaar buttonbashen heeft als resultaat dat je al je kaarten verliest en niks meer overhoudt.

En je kaarten heb je hard nodig, want Chain of Memories is behoorlijk pittig in vergelijking met KH1 en al helemaal met deel 2. Vooral bazen schuwen het niet om je compleet in mootjes te hakken als je zomaar wat kaarten in de strijd gooit. Dit geldt voor zowel de GBA versie als de PS2 versie. Toch geeft dit een enorme uitdaging en is het elke keer weer een kick om een baas die finale klap te geven met je keyblade. Veel oefenen en uiteindelijk zijn bazen gewoon goed te doen. Toch geef ik toe dat je soms gewoon te weinig bedenk tijd hebt en je gewoon weinig tot geen kans krijgt om een vijand aan te vallen. Dit gebeurt vooral tegen het einde van het spel. Dit zorgt wel voor de nodige frustratie.

Dat zelfs een pixelachtige Sora en zijn vrienden een prachtig meeslepend verhaal kunnen neerzetten verraste mij wel. Hoewel de GBA een aantal 3D cutscenes had was het toch vooral dialogen lezen en naar sprite poppetjes kijken. De introductie van de mysterieuze organization XIII wekte vooral mijn interesse voor deel 2. De game past perfect in de serie dat is zeker. Ik moet toegeven dat de PS2 versie in dit opzicht echt wat toevoegt, door de geweldige voice acting en intensere cutscenes, doordat het allemaal 3D is. Overigens zijn er geen gesproken dialogen in alle disneywerelden, wat dan wel weer jammer is.

Heb je een Amerikaanse PS2, koop dan deze game, want de 3D remake van Chain of Memories is zeker de moeite waard met nieuwe cutscenes en een aantal nieuwe gevechten. De GBA versie is voor mij nog steeds één van de leukste GBA games en is een goed alternatief voor de mensen onder ons zonder een Amerikaanse PS2. Je moet vooral de tijd nemen om het unieke battle systeem te leren kennen, dan wordt de game pas echt leuk.

*4,0