Broken Sword: The Shadow of the Templars (1996)

Alternatieve titel: Circle of Blood

PC / Macintosh / PlayStation / Game Boy Advance / Mobile

Ontwikkeld door Revolution
Uitgegeven door Virgin, Sony, bam!, THQ, MediaHouse, Astraware en Sold Out

In deze game speel je George Stobbart, een Amerikaanse toerist die op vakantie is in Europa en getuige is van de diefstal van een zeer oud manuscript en de moord op de eigenaar van het manuscript. Het manuscript, dat uit de 14e eeuw stamt, vertelt waar de geheime krachten van de Knights Templar order liggen die al 600 jaar verborgen zijn. Samen met je vriendin Nico Collard, een journaliste, ga je op onderzoek uit.

Natan85
Wauw.... wat een heerlijke game. Vandaag mee begonnen en ben meteen verslaafd, wauw.... Naar het verhaal gekeken ook echt top, heb zelfs een aantal keer op pauze gedrukt om na te denken wat ik allemaal gezien/gehoord had. De sfeer ook, beetje crimi en afentoe creepy, maar toch ook luchtig gehouden door de droge (britse) humor. Geinig eigenlijk, britse humor door een Amerikaan

Wel vond ik Stobbart traag lopen, waar ik nu wel weer aan gewend ben. Verder is de muziek ook een beetje eentonig. Maar dat zijn kleine vuiltjes op een verder verrukkelijke game

avatar van Shangri-la
Leuk om te zien dat je nu ook bezig bent met dit spel Natan85, je zult nog heel wat genieten van deze geweldige game.

Natan85
Haha, ja dat zal ik zeker doen. Erg lang, want ik ben van plan alle delen (chronologisch) te spelen. Heerlijk deze game, echt. Zit nu al een uur vast though, net in Ierland de geit vastgebonden en in die vijf gaten, gecreëerd door dat standbeeldje, dat klei-achtige spul gedaan. Weet nu alleen echt niet meer wat ik moet doen, van alles geprobeerd. Maar ik weiger een walkthrough erbij te pakken

avatar van Deftones_JP
Natan85 schreef:

He he toen ik een jaar of 12 was het ik daar zooooo lang vast gezeten! En het was uiteindelijk zo simpel...

Natan85
Ah, ben erdoor, zonder walkthrough, Bleek een aantal dingen te zijn vergeten in de bar. Was inderdaad aardig pittig Ben nu in het ziekenhuis, maar ik weet m'n gans niet wie degene hij opzoekt ookalweer is

Natan85
Neeee! Grote bug, de beruchte Syrie/Spanje glitch.... Moet dus eigenlijk weer helemaal overnieuw beginnen, begon het juist heel intressant te vinden. Zucht... Misschien over een jaartje weer proberen

avatar van Shangri-la
Dat is balen Natan, kun je niet een savegame van het internet plukken?

P.s. Ik heb even gekeken en heb een website met savegames voor je gevonden, zie hieronder:

PC Savegames - Download Savegames and Saved Games for PC games - nicouzouf.com

Natan85
Heel erg bedankt Maar..... Als ik deze gebruik crasht Broken Sword Nog wat andere Savefile's opgezocht en ze geven allemaal problemen, echt balen. Nouja, dan begin ik wel met deeltje twee, hopelijk krijg ik daarbij geen problemen....

avatar van Shangri-la
Heel jammer hoor, aangezien dit het beste deel van de Broken Sword serie is.

War-Ultima
12 jaar geleden was dit mijn favoriete game, wel 3 keer uitgespeeld toen en 5 jaar daarna (was ik 16 jaar oud) weer een paar keer uitgespeeld en deze week een keer uitgespeeld.
Blijft een fantastische point & clicker, lekker duister en mysterieus, sfeerrijk, goede puzzels (soms wel bizarre en aparte puzzels trouwens) en aardige voice acting (vooral van Rolf Saxon als George Stobbart).
Er zit enigszins humor in, maar wel veel minder humor dan in deel 2, gelukkig maar want dat houd het spannend en mysterieus.
Vroeger (op mijn 486) en nu nog steeds (via scumvm) mijn favoriete point & clicker.

avatar van HorrorSurvivor
Volgens mijn bescheiden mening dè beste game binnen het point 'n click genre, en één van mijn favoriete game-ervaringen ooit. Prachtige graphics, een intrigerend verhaal, uitmuntende voice acting; alles aan deze game is briljant. Ik speel deze game elke paar jaar wel een keer, en nooit gaat het vervelen.

avatar van Thomas83
Erg fraaie point & click. Het eerste “nieuwe” adventure sinds lange tijd dat ik uitspeel. Heb deze vroeger namelijk nooit gespeeld, ook al was ik altijd vrij gek van dit soort spellen. De prachtig kleurige graphics maakten ook nu nog indruk op me. De cutscenes zijn nu niet meer zo bijzonder, maar in die tijd zag je dat niet zovaak in dit soort spellen. Broken Sword vertelt zijn verhaal met veel charme. En het is ook echt een goed verhaal. Als je de Da Vinci Code hebt gelezen (of de boeken waar Dan Brown zijn werk van heeft afgekeken) zal het verhaal je wel bekend voorkomen.

Moet wel zeggen dat de muziek me wat tegenviel. Voor zo'n spannend verhaal klinkt het allemaal iets te vrolijk en lieflijk vaak naar mijn smaak. Aan George Stobbart moest ik ook wel wennen. Aanvankelijk vond ik hem wat stijfjes en oninteressant. Later maakt hij af en toe wel een leuk grapje, maar qua humor komt het niet n de buurt van de oude LucasArts- en Sierra-adventures in mijn ogen. Ik vond de stemacteurs wel aardig, maar het klinkt niet allemaal kraakhelder.

Qua moeilijkheidsgraad is het spel niet zo heel uitdagend op zich. Het is allemaal redelijk lineair en over het algemeen zijn de puzzels vrij voor de hand liggend. Al zitten er wel een paar heel vervelend en minder logische en duidelijke tussen. Ik denk vooral aan de geit. Van wat ik heb begrepen is dat een vrij beruchte puzzel ook, die in de remake is verwijderd. Een van de weinige momentjes waarop ik serieus vast zat.

De manier waarop je gesprekken voert ziet er op zich wel geinig uit, maar ik geef toch de voorkeur aan kiezen uit zinnetjes. De plaatjes waarop je moet klikken zijn niet altijd even duidelijk, lijken soms zelfs helemaal niet zo goed. Wel op zich best fijn dat je niet zoveel hoeft aan te kloten met puzzels binnen je inventory, waarin je van alles op elkaar moet proberen. Ook de vrij simpele besturing en interface is echt een pluspunt.

Zodra je uit Parijs bent wordt het spel alleen maar spannender en sfeervoller in mijn ogen. Vooral het gedeelte in de trein vond ik lekker spannend, en het finalestuk stelt ook niet teleur. Dit smaakt wel naar meer. Ben nu wel van plan meer van de Broken Sword-serie te spelen. Maar eerst ga ik voor wat anders. Full Throttle wacht nog. Een dikke 3.5*.

Ik vond dit vroeger een geweldig spel. Ik heb me er vele uren mee vermaakt. Vooral het verhaal is een pluspunt. Deze vind ik beter dan deel 2, die ik iets minder vond. 3 sterren

Leuke point & click adventure! Nooit gespeeld toen het uitkwam, maar vorige week aan begonnen. Ik speel de originele versie die als DLC bij de director's cut zat. Ik hoor van iedereen dat de nieuwe versie een stuk minder is.

pachag schreef:
Ik hoor van iedereen dat de nieuwe versie een stuk minder is.

Ik dacht dat er inderdaad bepaalde scenes verdwenen zijn uit de director's cut. Eigenlijk geen idee hoe het precies zat. Wil zelf nog eens opnieuw aan de reeks beginnen en denk dat ik dan ook eerder geneigd ben de klassieke versie op te zetten.

Paar weken terug heb ik deze game uitgespeeld. Ik heb me er aardig mee vermaakt. Het verhaal is erg interessant. Het is zo'n spel dat me aan het denken zet en dat me buiten het spelen om nog bezighoudt. (Zoals het opzoeken van informatie over de Tempeliers.) Het is niet zomaar 'een simpel spelletje'. Het doet volwassen aan en is op sommige momenten best spannend.

De graphics zijn zeker voor die tijd erg goed. Een aantal keer liet ik anderen even zien wat er op mijn scherm te zien was, omdat het zo mooi getekend is. Instemmend werd er geknikt. Ik hou wel van die 'tekenfilmstijl'.

Op ongeveer driekwart van het spel was ik er eerlijk gezegd wel een klein beetje klaar mee. Dat had er onder andere mee te maken dat het soms zo lang duurt voordat je iets gedaan krijgt. Iemand noemde bijvoorbeeld al het langzame lopen van George. Ook had ik op een gegeven moment niet zoveel zin meer om de soms lange teksten te lezen. Wat ik ook een minpuntje vindt (en dat lees ik verder nergens) is de muziek, of beter, het gebrek daaraan. Ik heb gekeken of mijn instellingen wel klopten. Af en toe hoorde je wat muziekachtige klanken, maar het werd niet aangehouden. Ze hadden zoveel meer sfeer kunnen maken met betere, memorabele muziek.

Toch winnen de pluspunten het van deze minpunten. Ik denk dat ik het spel ook wel eens opnieuw zal spelen, want ik wil de Directors Cut wel eens uitproberen. Daarbij zal ik bij een tweede keer sneller door het spel heen zijn, waardoor ik waarschijnlijk ook op het eind nog m'n hoofd erbij kan houden.

Ik zit ergens tussen 3,5* en 4*. Kom op, 4* dan!

Broken Sword: The Shadow of the Templars is met dank aan de 50e stem op deze game van Mithrandir sinds 12 juni de nieuwste binnenkomer in de GM Top 250 beste games aller tijden op plek 150!

avatar van Mithrandir
centurion81 schreef:

Een plek die deze geweldige game verdient, ook 1 van de weinige adventure series die ik gespeeld heb.