SWAT 4: The Stetchkov Syndicate (2006)

Ontwikkeld door Irrational
Uitgegeven door Vivendi

In deze uitbreiding op SWAT 4 zijn zeven nieuwe missies toegevoegd. In tegenstelling tot SWAT 4 vormen de missies samen een verhaallijn, rond een Russisch misdaadsyndicaat. Verder nieuw zijn zeven nieuwe wapens, verdachten die hun wapens kunnen oppakken als ze nog niet zijn gearresteerd, twee nieuwe multiplayer spelmodes ("Smash and Grab" en "Co-op QMM"), en enkele andere verbeteringen en toevoegingen.

avatar van Thomas83
Soms is een uitbreiding of vervolg een aanzienlijke vooruitgang. The Stetchkov Syndicate is hier een goed voorbeeld van. Je teamgenoten schreeuwen minder lijkt het en gebruiken in sommige missies (raar dat het niet altijd gebeurt) zelfs automatisch al snel hun taser op mensen die zich niet over willen geven. Komt het tot vuurgevechten dan heb je meer het gevoel echt sterk te zijn, omdat je teamgenoten beter schieten en vijanden minder goed, als de afstand maar wat groter is. Aan de andere kant heeft de vijand een trucje wat ik nog nooit eerder zag in een shooter die ik speelde, namelijk dat een gearresteerde verdachte als je niet oplet en hij is nog niet geboeid snel zijn wapen weer oppakt. Het wordt misschien weer iets teveel toegepast, met het oog op de al eerder genoemde randomness van het spel, maar het voelt wel realistisch in bepaalde situaties.

Een andere heel belangrijke vooruitgang is dat je nu wel acties van team red en blue kan synchroniseren. Het werkt niet zo soepel als het zou kunnen (waarom niet gewoon go-codes gebruiken?), maar het is nu in elk geval wel mogelijk. Wel raar is dat het nu vaker voorkomt dat je teamgenoten gewoon echt door muren heen kunnen kijken. Viel me in de eerste missies op in elk geval. Zoals je eigenlijk in elke missies niet wordt opgemerkt als je door het raam kijkt.

Bij het samenstellen van je equipment kun je nu ook tussen helm en night vision goggles kiezen, in multiplayer is er de optie je armor op te offeren voor meer snelheid en wendbaarheid en je hebt diverse nieuwe wapens. Een van de meest opvallende is de Accurate Assault Rifle (qua nauwkeurigheid ergens in tussen sniper rifle en assault rifle) en een Grenade Launcher en Stun Gun, welke het mogelijk maken over grotere afstand granaten te werpen of te kunnen taseren. Bovendien zitten er twee schoten op de nieuwe Stun Gun. In de praktijk zul je alleen deze nog gebruiken, en niet de oude Taser. De FN P90 is net als in Raven Shield hier een van mijn favorieten. Het is hier zelfs mijn eerste keuze zo'n beetje wat betreft mijn eerste wapen.

Daarnaast heb je ook nog eens lightsticks die je kunt gebruiken om bijvoorbeeld een kamer als veilig te markeren of in het donker voor wat meer verlichting te zorgen, kun je voor je primary weapon extra munitie nemen, en je kunt via een stomp met je vuist een melee attack uitvoeren. Dat ziet er wel komisch slap uit, maar kan goed van pas komen. Als je een missie te donker vindt kun je night vision goggles dragen. Al het nieuwe spul moet je wel eerst unlocken in de single player campaign.

In vergelijking met het originele spel zou er nu een plot zijn, maar dat is dan wel zo'n beetje het slechtste wat ik ooit zag ik een spel. Feitelijk komt het neer op wat losse en uiteenlopende missies, die dan met elkaar worden verbonden doordat de verdachten steeds relatief goed bewapend zouden zijn. Daar zit het wapensyndicaat uit de naam van de uitbreiding dan achter, waar je tegen het einde achteraan mag. De missies zijn wel erg leuk om te doen. Die in het metrostation is een van mijn favoriete missies in een shooter. De allerlaatste is ook leuk en uitdagend.