Super Star Wars (1992)

Super NES / Nintendo Wii / PlayStation 4 / PlayStation Vita
Action / Platform

Ontwikkeld door Sculptured en LucasArts
Uitgegeven door JVC, LucasArts, Disney en Nintendo

Het verhaal begint bij de simpele Luke Skywalker, die de robots R2D2 en CP3O in zijn bezit krijgt. Vervolgens ontmoet hij Obi-Wan Kenobi en als hij ook nog Han Solo bij zijn team heeft gevoegd begint het pas echt. Deze helden nemen het samen op tegen het leger van de slechte Darth Vader.

RE123
deze games zijn super moeilijk

Heerlijk spel was dit eigenlijk.

Zag dat ik deze aanvankelijk maar vier sterren had gegeven maar daar heb ik toch maar even vijf van gemaakt. Ook heb ik deze in mijn top tien maar eens even geswapt met Super Mario World.

Als ik er over nadenk is dit uiteindelijk een veel meer iconische titel voor mij geweest, dus hoort er zeker in.

Ontelbare keren uitgespeeld.

Inderdaad af en toe vrij pittig maar wel feilloze gameplay. En onvergetelijk was natuurlijk het moment waar je dan eindelijk de lightsaber kreeg, dat je daarvoor een redelijk barre en af en toe vrij lastige tocht moest afleggen droeg alleen maar bij aan de voldoening.

De andere delen uit deze serie schijnen ook uitstekend te zijn maar die heb ik gek genoeg nooit of nauwelijks gespeeld.

Jammer eigenlijk.

Dit beschouw ik in ieder geval als een van de beste Star Wars spellen ooit.

Wat grappig. Zie nu net dat deze game in de playstation store te downloaden is voor 9.99. Vroeger weleens gespeeld maar kwam nooit echt ver vanwege de moeilijkheids graad

Weet niet meer precies in welk level je de lightsaber kreeg.

Volgens mij ergens in level zes.

Wat ik wel weet is dat je eerst die bitch moeilijke sprong moest wagen over lava in de sandcrawler daarna kwam ouwe Obi-Wan om de hoek kijken en had je ‘m.

Veranderde de boel natuurlijk wel behoorlijk.

Speel deze nu op PS4 en misschien een typisch geval van nostalgisch sentiment beter in het verleden laten.

Al was het eerste level wel de karigste dat staat me nog wel heel helder bij.

Later nog wel wat leuker als je een paar andere levels ook nog hebt gedaan.

Alles sowieso altijd beter dan.

Zeker erg leuk om weer eens te spelen toch wel blijft een solide platformer die op een spitsvondige manier inspeelt op de gebeurtenissen uit de film.

Het moge duidelijk zijn dat ze zo niet meer gemaakt worden.

Helaas.

Sta er zelfs een beetje van te kijken hoe ik dit als jongere jongen nog jonger zelfs dan de jeugdige ik die ik inmiddels ben zomaar even meermaals tot een goed einde bracht.

Al zag ik mezelf altijd al wel als een knul met potentie heb bepaalde puberale obstakels nooit geen afbreuk aan mijn algehele zelf laten doen gasten zeiden weleens dat ik een lelijke gap was en dan kwam ik thuis keek ik in de spiegel en was ik het er eigenlijk niet mee eens.

Me uiteindelijk geheel ontworsteld aan de zogenaamde publieke opinie ze hebben de comment sectie van de mediacourant nu eindelijk gesloten maar dat wil nog niet zeggen dat deze mensen ineens niet meer bestaan helaas.

Jammer en onbegrijpelijk overigens dat ze de andere twee delen van de trilogie niet hebben heruitgebracht zoals deze, dat ze aan bepaalde dingen zoals Rogue Squadron niet toekomen is nog tot daaraan toe maar ze hebben deze immers ook gedaan dus vanwaar deze halven bak.

Beetje jammer.

avatar van FlorisV
Ik ben hier pas mee begonnen. Had hem een hele tijd terug al op de kop getikt maar kreeg al snel het idee dat hij veel te moeilijk is. Dat is 'ie ook, maaar....ze hebben voor de PS4 een save functie erin gebouwd, kwam ik achter toen ik nog eens op YouTube ging kijken! Dus je kunt op ELK moment saven en dat doe je natuurlijk vooral als je nog goede health hebt en weer een lastig stukje overwonnen hebt.

Je kunt werkelijk alles kapotschieten dus je houdt gewoon de schietknop ingedrukt en blijft blasten...hehe ik had het interessanter gevonden met beperkte ammo maar dan had het spel er heel anders uitgezien.

Ik vind het ook fijn dat ik hem gewoon widescreen kan spelen. Leuk om tussendoor even te knallen en kennelijk duurt het uitspelen maar 2 uur. De mensen die dat vroeger deden waren wel hardcore! Ik heb zelf de NES versie (gewoon Star Wars geheten) uitgespeeld toen die ook zeker niet makkelijk was maar dit is toch wel een heftige ride. Inderdaad jammer dat de sequels niet uitkwamen en alleen deze want SNES Super Star Wars Empire en Jedi zien er ook puik uit.

avatar van FlorisV
Zo dan, de Death Star is eraan. Dat laatste stuk, de attack run in de trench van deze Death Star bleek nog verrekte lastig. Het is me uiteindelijk gelukt door vooral te concentreren op de inkomende raketten, hoewel je tussendoor wel genoeg TIEs moet zien te raken ook. Dit zorgt ervoor dat je nog genoeg schilden hebt voor als je het moet opnemen tegen Darth Vader's TIE fighter, want die is beter beschermd en blijft raketten schieten. De eerste keer dat het me lukte Vader te verslaan gebruikte ik deze farmboy nog de verkeerde knop...maar de one in a million shot doe je gewoon met L1 en R1 tegelijk als de teller op 0 komt. Je krijgt nog 9 extra torpedo's maar hier heb je helemaal niets aan.

Ik ben ondanks mijn kritiek verderop echt heel blij dat ik dit spel nog eens heb mogen spelen en ook nog uitgespeeld heb. Natuurlijk, je kunt in de retro markt een SNES op te kop tikken of je kunt een emulator op de PC spelen en ook dan kun je cheaten door veel tussentijds te saven (via start...wel oppassen je krijgt maar 1 savegame). Ik kan me werkelijk niet voorstellen hoeveel frustratie dit spel vroeger moet hebben geleverd voor de gamers. Je had nog wel cheatcodes die je uit tijdschriften kon halen.

Eerlijk gezegd vind ik dit wel een veel minder goed spel dan Star Wars voor de NES. Ja het is 16 bit ipv 8 bit maar wat JVC met die 8 bits deed was eigenlijk heel wat indrukwekkender, het ontwerp en kleurenpalet was gewoon mooier. Verder speelde platformvaardigheid in die gouwe ouwe meer een rol en was het spel gevarieerder met 3D shootouts/asteroid navigatie en een veel toffere soundtrack. Dit is eigenlijk een heel dom schietspel geworden waarbij het er vooral om gaat continue te blijven knallen (gelukkig betekent dit geen blaren op de duimen omdat je de schietknop ingedrukt kunt houden, met uitzondering van de attack run op het eind).

En die boss battles zijn echt debiel. Het is meestal een kwestie van een sweet spot vinden (in de regel in de hoek) en daar op het goede moment de hele tijd op en neer springen om voldoende aanvallen te ontwijken. Vergeleken met boss battles zoals je toen al had in Mega Man 2 is dit echt heel pover.

Ook is de lightsaber te zwak, iets wat ze in die NES versie juist heel goed voor mekaar hadden. Je kon toen zelfs blaster schoten ermee deflecteren en had gewoon meer power dan een blaster, zij het enkel van dichtbij. In deze is Chewie eigenlijk het sterkste karakter (meeste health points zijn bowcaster is krachtiger dan de proppenschieter waar Luke mee start). Han begint met een sterkere blaster dan Luke. Met Leia kun je niet eens spelen, in de NES versie was dat het karakter dat het beste kon springen.

Er zijn nog wel wat aardige dingetjes erin gedaan zoals de Thermal Detonator maar echt achterlijk is dat je maar iets van 5 seconden krijgt om hem te gebruiken, alsof de pin er al uitgetrokken is. Dit maakt dat je hem nooit echt slim in kunt zetten (alle vijanden op het scherm gaan boem, lekker is 'ie wel).

Elke vijand levert een klein hartje op die je health herstelt. Hier en daar vind je een powerup die je health balk verhoogd zonder hem meteen te vullen. Je zit echt health te farmen vaak want de tijdslimiet is nooit een probleem. De extra tijd pickups voelen daardoor vrij zinloos, net als de puntenverdubbelaars.

Het is gewoon niet goed gebalanceerd. Minder was meer geweest. Ze dachten echt hoe meer schieten hoe beter maar het level design is gewoon niet heel geinspireerd. Veel leuker is als je meer beloond wordt voor ontwijken en een beperkter magazijn hebt en daarnaast toch iets meer exploratie moet doen. Het labyrinth zoals in de NES versie op de Death Star mag gefrustreerd hebben het doet ook een beroep op je geheugen en voegt skill toe.

Dus...dit is zeker niet een Super versie van de wat mij betreft zeer onderschatte NES game. Maar wel leuk voor tussendoor en het heeft toch een nostalgia boner gegeven want wat wilde ik dit spel vroeger graag hebben net als die hele Super Nintendo, maar ja ik had het geld gewoon niet, hooguit om die een keer te huren bij de videotheek.