Zo dan, de Death Star is eraan. Dat laatste stuk, de attack run in de trench van deze Death Star bleek nog verrekte lastig. Het is me uiteindelijk gelukt door vooral te concentreren op de inkomende raketten, hoewel je tussendoor wel genoeg TIEs moet zien te raken ook. Dit zorgt ervoor dat je nog genoeg schilden hebt voor als je het moet opnemen tegen Darth Vader's TIE fighter, want die is beter beschermd en blijft raketten schieten. De eerste keer dat het me lukte Vader te verslaan gebruikte ik deze farmboy nog de verkeerde knop...maar de one in a million shot doe je gewoon met L1 en R1 tegelijk als de teller op 0 komt. Je krijgt nog 9 extra torpedo's maar hier heb je helemaal niets aan.
Ik ben ondanks mijn kritiek verderop echt heel blij dat ik dit spel nog eens heb mogen spelen en ook nog uitgespeeld heb. Natuurlijk, je kunt in de retro markt een SNES op te kop tikken of je kunt een emulator op de PC spelen en ook dan kun je cheaten door veel tussentijds te saven (via start...wel oppassen je krijgt maar 1 savegame). Ik kan me werkelijk niet voorstellen hoeveel frustratie dit spel vroeger moet hebben geleverd voor de gamers. Je had nog wel cheatcodes die je uit tijdschriften kon halen.
Eerlijk gezegd vind ik dit wel een veel minder goed spel dan Star Wars voor de NES. Ja het is 16 bit ipv 8 bit maar wat JVC met die 8 bits deed was eigenlijk heel wat indrukwekkender, het ontwerp en kleurenpalet was gewoon mooier. Verder speelde platformvaardigheid in die gouwe ouwe meer een rol en was het spel gevarieerder met 3D shootouts/asteroid navigatie en een veel toffere soundtrack. Dit is eigenlijk een heel dom schietspel geworden waarbij het er vooral om gaat continue te blijven knallen (gelukkig betekent dit geen blaren op de duimen omdat je de schietknop ingedrukt kunt houden, met uitzondering van de attack run op het eind).
En die boss battles zijn echt debiel. Het is meestal een kwestie van een sweet spot vinden (in de regel in de hoek) en daar op het goede moment de hele tijd op en neer springen om voldoende aanvallen te ontwijken. Vergeleken met boss battles zoals je toen al had in Mega Man 2 is dit echt heel pover.
Ook is de lightsaber te zwak, iets wat ze in die NES versie juist heel goed voor mekaar hadden. Je kon toen zelfs blaster schoten ermee deflecteren en had gewoon meer power dan een blaster, zij het enkel van dichtbij. In deze is Chewie eigenlijk het sterkste karakter (meeste health points zijn bowcaster is krachtiger dan de proppenschieter waar Luke mee start). Han begint met een sterkere blaster dan Luke. Met Leia kun je niet eens spelen, in de NES versie was dat het karakter dat het beste kon springen.
Er zijn nog wel wat aardige dingetjes erin gedaan zoals de Thermal Detonator maar echt achterlijk is dat je maar iets van 5 seconden krijgt om hem te gebruiken, alsof de pin er al uitgetrokken is. Dit maakt dat je hem nooit echt slim in kunt zetten (alle vijanden op het scherm gaan boem, lekker is 'ie wel).
Elke vijand levert een klein hartje op die je health herstelt. Hier en daar vind je een powerup die je health balk verhoogd zonder hem meteen te vullen. Je zit echt health te farmen vaak want de tijdslimiet is nooit een probleem. De extra tijd pickups voelen daardoor vrij zinloos, net als de puntenverdubbelaars.
Het is gewoon niet goed gebalanceerd. Minder was meer geweest. Ze dachten echt hoe meer schieten hoe beter maar het level design is gewoon niet heel geinspireerd. Veel leuker is als je meer beloond wordt voor ontwijken en een beperkter magazijn hebt en daarnaast toch iets meer exploratie moet doen. Het labyrinth zoals in de NES versie op de Death Star mag gefrustreerd hebben het doet ook een beroep op je geheugen en voegt skill toe.
Dus...dit is zeker niet een Super versie van de wat mij betreft zeer onderschatte NES game. Maar wel leuk voor tussendoor en het heeft toch een nostalgia boner gegeven want wat wilde ik dit spel vroeger graag hebben net als die hele Super Nintendo, maar ja ik had het geld gewoon niet, hooguit om die een keer te huren bij de videotheek.