Halo 2 (2004)

PC / Xbox

Ontwikkeld door Bungie
Uitgegeven door Microsoft

De overgebleven troepen van de Covenant proberen de rest van de Melkweg te veroveren en te beheersen. Jij kruipt in de huid van de Master Chief, een robot-soldaat, om de Covenant te bestrijden, en de Melkweg te redden.

avatar van S10
S10
aardige game, maar heb die hele hype om de halo serie nou nooit echt kunnen begrijpen. Ze noemen het ook een trilogie maar van een game met een flinterdun verhaal lijntje vind ik niet onder de noemer trilogie vallen

avatar van tondeman
Hier zit weldegelijk een verhaal in, je moet de filmpjes niet wegklikken . T.o.v. het eerste deel vind ik deze wel een stuk minder. Te weinig variatie in de levels en de gevechten worden op d'n duur eentonig. Ook vind ik het zwaar irritant dat veel levels zo donker zijn, waardoor je goed gedesorienteerd raakt.
Toch zijn er ook zeker wel vette stukjes, zoals het level in de stad. En de Brutes, erg leuke nieuwe tegenstander.
Trouwens, mocht je het via x-box live spelen (of tegen 3 vrienden)dan wordt dit spel sowieso 10 keer beter. Dat is echt enorm vet om te doen!

(daarom) 4*

S10 schreef:

Als je goed opgelet zou hebben in beide Halo Games zou je geweten hebben dat er een zeer groot verhaal achter Halo zit, hoewel je hier ook wel wat je best voor moet doen en het een keer op zou moeten zoeken op internet. Halo CE moest het vooral hebben van zijn singleplayer en Halo 2 is volgens de makers niet geworden wat ze wilden dat het werd. Als je het mij vraagt hebben ze zelf niet door wat voor een goede game ze hebben afgeleverd.

Alleen voor het online community systeem krijgt het spel al 1 ster omdat het nog nooit op deze manier is uitgebracht, alles werkt zo simpel en makkelijk dat je binnen 1 minuut met 3 vrienden in een game kunt zitten.
Online geeft Halo 2 de mogelijkheid om je tegenstander helemaal te vernederen of om gewoon voor de lol met elkaar wat te gaan doen. De community is zo groot en je komt zoveel gezellige (op kleuterige amerikanen na dan) mensen tegen dat je altijd wel wat te vertellen hebt.

Qua Graphics was Halo 2 in die tijd een zeer behoorlijke game het zag er allemaal netjes en strak uit.

De Singleplayer begon net zo snel als hij was afgelopen, iets wat veel mensen zwaar tegenviel. De missies zijn niet zo goec onderbouwd als in Halo CE, maar bedroevend waren ze ook niet.

Deze game zou alleen voor de online modus van ieder al 3 sterren moeten krijgen omdat het wanneer je de moeite neemt om mensen te ontmoeten het niet onder doet voor een MMo Community,

4 **** Voor een nu al klassieker.

avatar van waxs
S10 schreef:

Ik vind het de beste console shooter die ik ooit heb gespeeld, de besturing is gewoon weg perfect. Ik heb het dan niet zozeer over het 2de deel maar mee over het eerste deel, die uit werd gebracht in een periode waarin er nog geen Call of Duty, Gears of War of Battlefield was. Grafisch gezien was het echt een geweldige game, ook de geluidseffecten, de wapens, alles leek te kloppen en mijn inziens was dat ook zo. De singleplayer meerdere malen opnieuw gespeeld, de multiplayer tot ergenis van vrienden gespeeld en het geheel heeft me nooit weten te vervelen.

Over het verhaal gesproken echt interessant is het natuurlijk niet echt, maar eigenlijk is het grootste dozijn games niet echt boeiend te noemen qua inhoud, zelfs wel een beetje mierenneuken. Ik vind dat ook dat dan ook een beetje een onzinnig punt van discussie, mijn inziens is een goed verhaal altijd een pluspunt, maar nooit een minpunt. Hoe dan ook, dit tweede deel vond ik lang niet zo leuk als het eerste deel, wel was er weer het nodige vernieuwd in 3 jaar van game revolutie. Kan bij lange na niet tippen aan het eerste deel. Toch nog 4*

Willy Wartaal
Dit is voor mij de beste online-game die ik ooit gespeeld heb. Samen met een paar maten van me en mensen die ik online heb ontmoet heb ik dit bijna 2 jaar gespeeld, en nu nog af en toe. Heb tussendoor ook andere games gespeeld maar viel altijd weer terug op halo 2. Deze game zit gewoon zo goed in elkaar, de maps zijn bijna allemaal geweldig in elkaar gezet en er is echt goed over nagedacht. De gameplay is vele malen beter dan in welke andere shooter dan ook. Het is ook de enige shooter (xbox) waar je op een goede manier gematched wordt met mensen die ongeveer dezelfde skills als jouw hebben. En als je dat wilt kan je ook gewoon mensen uitnodigen en een custom match spelen.
De single player praat ik niet eens over maar omdat ik me zo goed met deze game (online) heb vermaakt geef ik hem 5*. Kan niet wachten op Halo 3.

Kan wat mij betreft toch niet tippen aan het eerste deel. Halo 2 is een typisch vervolg in de zin dat schaalvergroting overal heeft plaatsgevonden: er zijn meer vijanden, wapens en voertuigen, er is meer verhaal en meer intense actie... maar er is daardoor minder balans en focus. Vondsten in de gameplay, zoals dual-wielding, overtuigen minder dan de revolutionaire spelelementen die het eerste deel bracht. De grootste innovatie zit deze maal in de multiplayer, maar dat spreekt me persoonlijk niet aan. Toch lijkt Halo 2 in genoeg opzichten op Halo om regelmatig een verpletterende indruk te maken.

avatar van Koert
Klassieker. Meeste gespeeld op de Xbox. Hiervoor schafte ik Xbox Live aan en het was meteen genieten online.

5* top 10

avatar van SilverGun
Flinke tegenvaller na het meesterlijke eerste deel.

Zoals Ghola al omschrijft is er minder balans en focus. Met de zorgvuldige plaatsing en bepaling van vijanden in Halo in het achterhoofd, voelt Halo 2 meer random aan. Alles is veel gescripter en meer lineair dan voorheen. In Halo had je altijd het gevoel van volledige vrijheid in de aanpak van een gevecht, hier zijn de mogelijkheden vaak beperkt en overduidelijk door de developers vooraf bepaald. Zodra je op Delta Halo bijvoorbeeld in de Scorpion tank stapt, komen niet veel later vanuit het niets een groepje ghosts aanzweven, speciaal voor jou om je tankrounds op af te vuren. Grunts staan netjes opgesteld op een riggel, wachtend tot jij ze afschiet. En dan spawnen er weer een paar nieuwe ghosts. In Halo waren de momenten met een Scorpion ook altijd op andere, dito bevredigende manieren door te komen en had je het gevoel dat iedere vijand om een reden op de plek was waar hij was. In Halo 2 dus niet.

De rustmomenten die zo zorgvuldig waren bepaald in Halo en een perfect ritme gaven aan die game, zijn verdwenen. Je gaat van actie naar actie en nergens worden weloverwogen tempowisselingen ingelast, zoals die in deel 1 de mogelijkheid gaven om de details van de spelwereld, immersive omgevingsgeluiden of de legendarische muziek van Marty O'Donnell eens goed tot je te nemen. In datzelfde kader ontbreken ook de set-pieces waarin gekozen kan worden voor een meer stealthy aanpak om de vijanden in een bepaalde ruimte om te leggen zonder een kogel af te vuren. Ze zijn wel te vinden, maar dan niet de moeite waard want weinig overdacht, aangezien de run & gun methode altijd effectiever is.

In Halo stond je altijd in het middelpunt van alles. Jij bent op die onontdekte ringplaneet geland en moet voorkomen dat de mensheid wordt weggevaagd. In Halo 2 heb je het hele spel het gevoel bezig te zijn met een bijzaak, alsof hetgene wat in de E3 trailer van 2004 te zien was, zich ergens anders afspeelt dan waar jij bent.

Dual wielding is een goede toevoeging, en de wapenbalans is bijna van hetzelfde niveau. De nieuw toegevoegde wapens verschillen voldoende van het al bestaande wapentuig. De battle rifle neemt het stokje van beste allround wapen over van de pistol uit deel 1. Echter zijn er ook wat manko's ingeslopen, vooral storend in multiplayer. Het plasmazwaard is bijvoorbeeld enorm overpowered op kleinere maps en de magnum is een waardeloos wapen. De shotgun is enorm glitchy; je maakt in schijnbaar exact dezelfde situaties de ene keer een one-hit-kill en de andere keer verliest je tegenstander niet eens zijn schild.

Een ander onderdeel waar glitches nog veel meer afbreuk doen aan de spelbeleving, is de hit-detection in singleplayer, die nogal gebrekkig en inconsistent is. Zo veroorzaakt een gestickte plasmagranaat de ene keer een one-hit-kill zoals het hoort, maar haalt de andere keer nagenoeg niets uit. Of een afgevuurde bolt van je plasmapistol het schild van een Jackal wel daadwerkelijk heeft laten verdwijnen, is ook regelmatig de vraag. Vaak zijn meerdere headshots nodig om een Elite te doden met een sniper, terwijl Jackals uitgerust met dat wapen altijd precies weten wanneer je de hoek om komt, om je vervolgens te doden met één enkel schot. Legendary wordt hierdoor een enorm frustrerende aangelegenheid, waar dit moeilijkheidsniveau in Halo juist perfect afgesteld was.

Halo 2 blijft echter een zeer degelijke shooter, vooral de multiplayer is ronduit fantastisch. De game heeft alleen last van het feit dat ie zo'n legendarische voorganger heeft.

avatar van Deftones_JP
Klopt de grootste bummer was dat de verhaal lijn tegenviel. In de vooravond van de release werd bijvoorbeeld tijden lang geschermd met het feit dat je op aarde gaat knokken maar uiteindelijk bleek dat maar 1 level te zijn geweest. De landing op het totaal onbekende halo was natuurlijk fantastisch het verhaal kon alle kanten op en de omgeving was super.

avatar van Flammazine
Met een paar kameraden een troepje roze master chiefs gemaakt en namen gegeven als George Michael en Freddie Mercury haha.
Veel gelachen met die Amerikanen"let's kill those gayboys"

dat was toch lastiger dan ze dachten

voor de goede orde: ik ben hetero

avatar van Social_Mask
Net als zijn voorganger, leuk maar moeilijk, voor mij dan..

Social_Mask schreef:
Net als zijn voorganger, leuk maar moeilijk, voor mij dan..

Halo 2 moeilijk, bedoel je dan de multiplayer of de singleplayer en op welk niveau de singleplayer dan.

Want ik geloof niet dat ik al ooit eerder heb gehoord dat iemand Halo 2 moeilijk vond, behalve op legandary dan mischien.

avatar van rpger
Vandaag maar eens mee begonnen, ook ik ben niet ongevoelig voor alle hype. Begint in ieder geval wel sterk, semi half life-achtig. De gevechten zijn best aardig qua cover zoeken etc. maar ik vind het nog steeds niet de hype waard die er om heen is

rpger schreef:

Dit is halo 2 he , ik weet niet of je net begonnen bent met halo 3 of halo 2 maar ik denk dat je halo 3 bedoelt

avatar van Deftones_JP
Ik vond deze eigenlijk vooral gevoelsmatig veel minder t.o.v. van Halo: combat evolved. Terwijl het bijna dezelfde game is. Behoorlijk vaag. Ik kan je adviseren het verhaal eens door te nemen op wikipedia ofzo. Staan een hoop dingen op die je in eerste instantie niet uit de game haalt.

rpger schreef:

90% van de spellen wordt onterecht gehyped. Ik begrijp niet waarom je je verwachtingen baseert op een marketinginstrument...

Ghola schreef:

Ik ben niet degene met Halo (1) in mijn top 10?

Spawn NL schreef:

Nee 2, als je goed hebt opgelet ben ik een PCer, ik heb geen xbox.

avatar van 7higer7
heb hem same met deel 3 gekocht en na mijn verlaving aan halo 3 heb ik toch mar 4 dage later deze gespeelt
en ik vond hem erg goed ik heb halo 2 op de xbox versie niet gespeelt dus vandaar
maar hij is erg goed mooie graphics goeie gameplay toppertje
4 *

rpger schreef:

Ik ben niet degene met Halo (1) in mijn top 10?

Maar dat is irrelevant. Ik zeg alleen dat je, als je een spel besluit te gaan spelen, je je verwachtingen beter op andere dingen kunt baseren - Is een sci-fi-shooter iets voor mij? Is een shooter ontworpen voor consoles iets voor mij? - dan op de omvang van de hype.

avatar van rpger
Moet wel zeggen dat ik het best wel een cool spel vind, misschien omdat ik er juist helemaal niks van verwachte, vooral de muziek en de voiceacting zijn uitstekend. Verhaal is best interessant, leuk hoe je de twee verhalen ziet/speelt van de held Master Chief en de Arbiter.

avatar van Tha)Sven
Dan vond ik het verhaal van Halo 1 toch nog stukken mooier, maar ik snap wel wat je bedoeld. De voice acting en AI zijn altijd gelukkig brilliant gebleven.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Vooral véél te lange cutscenes hier. Ik raakte halverwege de draad een beetje kwijt.

BoordAppel schreef:

Klopt het verhaal is af en toe moeilijk te volgen maar op het einde word het redelijk duidelijk gemaakt imo.

avatar van rpger
Ja want hoe zit het nou? Die half life ripoffs genaamd de flood zijn die nou gemaakt door de Covenant of wat? Ik snap zeg maar niet hoe het komt dat heel Halo ermee overloopt.

rpger schreef:

Ja lang verhaal, maar de flood heeft natuurlijk de mogelijkheid om zich snel te vermedigvuldigen en dat soort stuf, en ze worden op het begin iig losgelaten door de Covenant als ik me niet vergis.

avatar van rpger
Halo 2 uitgespeeld. Tja het is wel aardig. Een gemiddelde shooter, meer kan ik er toch echt niet van maken. Meest indrukwekkende is eigenlijk de cutscenes, vooral de voiceovers van de diverse characters is erg professioneel. Maar nogmaals absoluut niet de hype waard die met deze game serie samengaat, nergens in het spel is een vernieuwend of verbluffend element te vinden zoals deze in Half Life (2), Far Cry, Call of Duty of legio andere shooters is te vinden. Desalnietemin heb ik me redelijk vermaakt voor de korte tijd dat je je door deze game kan worstelen.

rpger schreef:

Deze game heeft een fantastische AI verder nog. Makkelijker dan deel 1, dat wel..
Op welk niveau heb je de game gespeeld dan?

Tha)Sven schreef:

Op welk niveau heb je de game gespeeld dan?

1 na moeilijkst is dat Heroic?

avatar van Tha)Sven
Ja ik dacht t wel. Maar dat is nog wel een verschil met Legendary, want dat is echt doorbijten soms.