God of War: Chains of Olympus (2008)

PlayStation 3 / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Ready At Dawn
Uitgegeven door Sony

God of War: Chains of Olympus speelt zich enkele jaren voor het originele God of War af, in een periode waarin Kratos tien jaar lang trouwe dienst moet bewijzen aan de Gods of Olympus. Hij reist naar landen waar nog nooit eerder een sterveling is geweest. Terwijl de wereld in eeuwige duisternis is gehuld en de Goden machteloos toekijken, neemt Kratos het op tegen de meest gevreesde figuren uit de Griekse mythologie. Uiteindelijk wordt Kratos gedwongen om te kiezen tussen zijn persoonlijke verlossing of het redden van de historische wereld van een zekere vernietiging!

avatar van kaholiic
Toch weer een uniek en prachtig spel. Om kratos te zien in zijn eerdere jaren begin je steeds meer over hem te weten. De bosses zijn erg leuk bedacht en het verhaal is ook weer top. De wapens die je vind en het verhaal er achter zijn weer leuk bedacht.
De omgevingen zijn nog wel het best en de goden en titanen zien er weer prachtig uit!

psp
Wat een fantastisch spel! De gameplay is echt heerlijk, ook leuk dat je telkens nieuwe aanvallen leert enz. Ik ben nu bijna 8 uur bezig, dus heel kort vind ik het niet ( zeker voor een psp game). Ik ben nu geloof ik echt bij de eindbaas maar het lukt me maar niet om die te verslaan. Na een stuk of 10 keer dood te gaan komt er in het beeld of je het niveau wilt verlagen naar easy (ik heb het hele spel op normal gespeeld) maar ik weiger het te doen, ookal is de verleiding er wel. Graphics zijn ook (Zeker in de filmpjes) prima maar daar let ik nooit zo heel erg op. Het verhaal is ook beter als verwacht, ben zeer tevreden met deze game! 4.5*

Fonzzz002 (crew)
Ik ben een liefhebber van de God of War reeks, maar niet zozeer een fan. Het eerste deel was destijds indrukwekkend: het had een aardig verhaal, indrukwekkende graphics en sterke, gevarieerde gameplay. Voor mij haalde met name het derde deel het beste uit GoW. Daarin zijn de puzzels, de boss battles en is het algehele spektakel het sterkst. De andere delen heb ik echter wisselvallige meningen over. Hoewel ik er geen één slecht vind vallen ze grotendeels in de herhaling: met hetzelfde wapen soortgelijke vijanden bevechten door soortgelijke tactieken te gebruiken. In ieder deel krijg je verschillende power ups of krijg je alternatieve wapens om het meer variatie te geven, maar in het ene deel valt het meer in de smaak dan in de andere. God of War wisselt het vechten of door platforming en puzzels waarvan het niveau ook met ieder deelt verschilt.

Chain of Olympus is een kortere portable game die de lijnen van de andere GoW games zorgeloos volgt en het speelt daarom lekker weg. Er zitten kleine dingen in de game om het anders aan te laten voelen zoals het alternatieve wapen wat je later in bezit krijgt, of de power ups. Qua puzzels stelt het niet veel voor, ze zijn fijn voor de afwisseling maar dagen je nergens uit. Het verhaal is zo inhoudsloos en oninteressant als maar kan, het dient enkel om Kratos weer een reden te geven om allerlei mythologische figuren te bevechten. Er zit geen personage ontwikkeling of denderende plot elementen in, enkel expositie over de mythologische figuren & plekken die je ziet. Als je daarin geïnteresseerd bent kun je voldoende boeken vinden met korte informatie, maar ikzelf sloeg al snel de boeken over.

Voor wie een liefhebber van God of War is en er niet op uitgekeken raakt is dit een game die de moeite waard is gespeeld te hebben. Voor als je uitgekeken bent of God of War en hoopt op een significante verandering in gameplay dan zal je die hier niet aantreffen. Als je nieuw bent met GoW raad ik persoonlijk aan met de derde te beginnen, of met een HD remaster van het eerste deel. Maar voor wat het is heb ik me lekker vermaak met Chain of Olympus.

Griekse mythologie heb ik altijd een fascinerend onderdeel van geschiedenis gevonden, ook weten hack & slashers mij vaak wel te bekoren. Niet verwonderlijk dat de God of War reeks mij dus weet te boeien. Vreemd genoeg heb ik de spin-offs van de reeks nooit gespeeld. Tijd om daar verandering in te brengen door middel van de God of War Collectie volume 2.

Hoewel ik vind dat het spel langzaam op gang komt , kan je spreken over een razendknappe prestatie met de wetenschap dat dit van orgine een psp spel is. Wel had het soms een happering op de ps3, maar in mijn perspectief zou het oneerlijk zijn om de game hierop af te rekenen. Het speelt redelijk goed weg. Er zijn talloze combo en wapens te vergaren. Ook heb je in dit deel ten opzichte van deel 1 en deel 2 magische spreuken.
Qua verhaal vond ik het in begin wat warrig maar op het eind van het spel werd het toch tot een geheel geheven.
En geeft net dat beetje extra achtergrondinformatie over sony's icoon Kratos.
Tel hierbij nog een paar zeer toffe bazen en je hebt een zeer sterke game.

Al met al heb ik me prima vermaakt met deze titel en geef ik hem de score 4