Resident Evil 2 (1998)

Alternatieve titel: Biohazard 2

game.com / Nintendo 64 / Nintendo GameCube / PC / PlayStation / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Virgin en Capcom

Het eens vredige Racoon City is overspoeld met zombies nadat het T-Virus, een biologische wapen, zijn weg naar het rioolsysteem van de stad vond en van daaruit de gehele stad begon te besmetten. Op 29 september 1998 belanden Leon S. Kennedy en Claire Redfield in de stad. Leon begint er net aan zijn nieuwe baan bij de politie, Claire is op zoek naar haar broer Chris, die spoorloos verdwenen lijkt te zijn. Ze treffen een desastreuze situatie aan en op zoek naar een uitweg vechten ze al gauw voor hun leven tegen de massa's bizarre schepselen die de stad bevolken.

avatar van LimeLou
Come on guys, it's up to us to take out Umbrella!

Resident Evil 2....Ik kochtte jou van een ontwetende, maar aardige oude dame bij koninginnedag 2009. Enthousiaster om een game te spelen kon ik niet zijn, aangezien ik net Resident Evil 5 uitgespeeld had, en ik mijn Resident Evil collectie grootser wou maken. Resident Evil 2 is zonder dat ik het wist het kruispunt van de gamereeks. Het verhaal van Leon zou doorgaan in het fantastische 4e deel en die van Claire in Code Veronica. Ook ontmoette je in deel 4 Ada en Sherry.

Wat ik zonder twijfel het beste vind aan Resident Evil 2 is het overweldigende laatste half uur van de game. Wat een te gekke eindbazen! Wat een goed einde en wat een heerlijk eindliedje! Resident Evil 2 is niet alleen imponerend met het laatste half uur maar weet dik zijn status te behouden tijdens de rest van de game als een van de beste survival-horror games tot heden. Ik ben niet per se een grote voorstander hiervan, aangezien er nog wel een andere games van hetzelfde genre tot een ongeveer net zo hoge top wist te komen als dit feestje. Desalniettemin is dit gewoon een parel die zonder blikken of blozen op een PSX-toplijst mag staan.

Het kruispunt-achtige verhaal is dan ook fantastisch uitgewerkt. Hoe je eerst als Leon Ada ontmoet, Ben een pijnlijke dood ziet sterven en flink onder de aars van BIrkin trapt is gewoon top. Nadat het mysterieuze multinationale bedrijf Umbrella verantwoordelijk is gehouden voor de virale uitbraak in het origineel door de leden van S.T.A.R.S is er niemand die hun gelooft, en gaat het leven van Raccoon City, een stad vrijwel geheel onder de economische jurisdictie van Umbrella vrolijk met het leven door. Maar niet alles blijkt zonneschijn. Toen Leon en Claire aankwamen op hun bestemming, bleek de hele stad omgetoverd te zijn in een groep zombies, freaks en mutanten! Door een ongeval worden hun paden gescheiden en proberen ze op hun eigen manier zelf uit de stad te ontsnappen en mogelijk een einde te maken aan de plaag van de stad. Het 1e scenario speel je als Leon en het 2e als Claire. Ik heb het spel gehaald met het LeonA en het Claire B scenario. En ik denk ongetwijfeld dat er een Leon B en Claire A scenario zijn. Ik heb alleen geen motivatie om dit diep te onderzoeken, en als ik het op internet zou uitzoeken hoe ik deze scenario's moet 'triggeren' verpest ik de verassing voor me, niet? In het verhaal ontmoet je interessante personages zoals Ada, Irons en Cherry. Allen met hun eigen karakter en invloed op het verhaal. Het eerste wat opvalt aan het verhaal van dit deel tegenover dat van het origineel, is dat het veel meer actie bevat en epische Hollywood momenten. De gemuteerde monsters zijn vet en de eindbazen bestaan voornamelijk uit gemuteerde embryo's van Birkin's mutatie dankzij het G-virus. Dit levert ranzige, maar ook interessante eindbaasgevechten op.

De gameplay van Resident Evil 2 is zeer 'love it or hate it'. Iets wat vreselijk irritant is, en ik denk dat omrent dit onderwerp vrijwel iedereen het me eens is, is dat de laadtijden verschrikkelijk zijn. Niet per se de laadtijden zelf, maar het tergende idee dat je elke keer langzaam moet wachten tot een deur zich opent. In het origineel is dit nog niet zo storend door de meer puzzel & verken gameplay. Maar in Resident Evil 2 waar het tempo aanzienlijk hoger is als dat van zijn voorganger kunnen de laadtijden je alleen maar irriteren. Protesteer wat je maar wilt, maar het zien van een deur die zichzelf opent is simpelweg niet leuk. In Resident Evil 2 heb je een redelijk arsenaal aan wapens: een vlammenwerper, Grenade Launcher, Baretta, Magnum en een dikke Shotgun. Ze voelen allemaal lekker aan, met name de Shotgun. De koppen van zombies grandioos te laten exploderen, gevolgd door een bloedbad is pure sensatie. Het tweede deel heeft het eerste deel flink onder de loep genomen qua gameplay. De oude formule is vrijwel hetzelfde, maar flink opgevoerd met een dik arsenaal aan wapens, meer explosies, hoger tempo en grotere groepen vijanden. Ook bestaat de game uit veel meer varieërende vijanden dan deel 1. Zo bestaat 75% van de game niet alleen uit honden en zombies, maar ook uit wezens genaamd Lickers en enorme spinnen.

De presentatie van de game is ook dik in orde. De game heeft goede graphics voor de tijd, een van de beste soundtracks voor een Horrorgame en heerlijke 2D achtergronden en 3D karakters samen in één geheel gemixt. Maar de lage herspeelbaarheidswaarde van de game zorgt ervoor dat ik deze game geen 5 sterren geef. Voor een korte tijd was deze game mijn favoriete deel van de Resident Evil games. Maar veel van de game voelt gewoon te verouderd en de game herspelen met al die laadtijden voelt gewoon erg onprettig. De game raad ik dan ook niet aan meerdere keren uit te spelen. Een element dat ik wel weer aanraad in het origineel. Ook het ontbreken van puzzels werkt niet echt mee. Subjectief gezien geef ik deze game 4 sterren, maar omdat ik toch onder de indruk was een jaartje geleden van de gameplay aanpassingen vergeleken met het eerste deel en het fantastische verhaal, geef ik deze game 4.5 sterren. Die 0.5* extra is gewoon zodat ik de toorts van de Resident Evil game hoog kan houden samen met andere fans, en zodat deze game niet vermeden wordt, ondanks al de topgames die de laatste jaren zijn uitgekomen.

4.5*