Resident Evil 2 (1998)

Alternatieve titel: Biohazard 2

game.com / Nintendo 64 / Nintendo GameCube / PC / PlayStation / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Virgin en Capcom

Het eens vredige Racoon City is overspoeld met zombies nadat het T-Virus, een biologische wapen, zijn weg naar het rioolsysteem van de stad vond en van daaruit de gehele stad begon te besmetten. Op 29 september 1998 belanden Leon S. Kennedy en Claire Redfield in de stad. Leon begint er net aan zijn nieuwe baan bij de politie, Claire is op zoek naar haar broer Chris, die spoorloos verdwenen lijkt te zijn. Ze treffen een desastreuze situatie aan en op zoek naar een uitweg vechten ze al gauw voor hun leven tegen de massa's bizarre schepselen die de stad bevolken.

avatar van HorrorSurvivor
Baanbrekend. 4 scenario's over 2 discs vol met zombie-actie! Iets meer actiegericht dan deel 1, maar nog steeds vrij eng. Nieuwe monsters, nieuwe wapens, alles was net ietsje beter.

Qua Playstaion game is dit het beste van het beste, en ik beschouw dit nog steeds als de ultieme ervaring in survival horror.

RE123
heb eindelijk de HUNK mode vrijgespeeld

avatar van LimeLou
Ik ga deze zomervakantie hier misschien een review over schrijven als ik het spel opnieuw gespeeld hebt en ik me iets meer gemotiveerd voel

shadowmaster100
LimeLou schreef:

hehe werd tijd ,,spel is al een eeuw oud

avatar van Robbert_Alberts
HorrorSurvivor schreef:

helemaal mee eens!!

RE123
Kun je de horror overleven? Eerst was er het ongeluk in een groot landhuis.Umbrella Corporation ontwikkelde het T-Virus, een meervoudig genetische gif om in biologische wapens te gebruiken. Na de uitbraak muteren levenden in allerlei soorten rottende wezens. Het dossier was eerst gesloten, maar Umbrella's experiment was nog lang niet voorbij.
Nu is het de ergst denkbare nachtmerrie, een nieuw virus verspreid zich snel. Heel Racoon City is besmet. Bloed dorstige zombies en verborgen mutanten zoals licker een wezen id eover de muur kruipt en met zijn lange tong je kan snijden . Wanneer Leon en Claire in de stad aankomen staat hun nachtmerrie op het punt om te beginnen… Jij hebt hun lot in handen… Als de spanning je niet dood zal iets anders het wel doen.

avatar van LimeLou
Is dat een soort van alternatieve nederlandse beschrijving?

avatar van LimeLou
Achter af heb ik moeite met beslissen. Resident Evil 2 en Resident Evil REmake zijn mijn favo RE delen, maar ik weet niet welke ik moet kiezen. Het is onmogelijk, ik vind ze allebei geweldig

ik zou resident evil 2 kiezen:P

War-Ultima
LimeLou schreef:

RE2 vind ik persoonlijk beter maar de RE remake heeft 10 verschillende eindes en daarnaast vind ik de RE remake soms zelfs net iets enger.

bij re2 heb je ook de hunk mode enzo , is wel chil

avatar van LimeLou
Resident Evil 2 is meer een liniear, vernieuwend actiespektakel. Maar Resident Evil REmake is grafisch prachtig en heeft een lekkere sfeer.

avatar van LimeLou
Come on guys, it's up to us to take out Umbrella!

Resident Evil 2....Ik kochtte jou van een ontwetende, maar aardige oude dame bij koninginnedag 2009. Enthousiaster om een game te spelen kon ik niet zijn, aangezien ik net Resident Evil 5 uitgespeeld had, en ik mijn Resident Evil collectie grootser wou maken. Resident Evil 2 is zonder dat ik het wist het kruispunt van de gamereeks. Het verhaal van Leon zou doorgaan in het fantastische 4e deel en die van Claire in Code Veronica. Ook ontmoette je in deel 4 Ada en Sherry.

Wat ik zonder twijfel het beste vind aan Resident Evil 2 is het overweldigende laatste half uur van de game. Wat een te gekke eindbazen! Wat een goed einde en wat een heerlijk eindliedje! Resident Evil 2 is niet alleen imponerend met het laatste half uur maar weet dik zijn status te behouden tijdens de rest van de game als een van de beste survival-horror games tot heden. Ik ben niet per se een grote voorstander hiervan, aangezien er nog wel een andere games van hetzelfde genre tot een ongeveer net zo hoge top wist te komen als dit feestje. Desalniettemin is dit gewoon een parel die zonder blikken of blozen op een PSX-toplijst mag staan.

Het kruispunt-achtige verhaal is dan ook fantastisch uitgewerkt. Hoe je eerst als Leon Ada ontmoet, Ben een pijnlijke dood ziet sterven en flink onder de aars van BIrkin trapt is gewoon top. Nadat het mysterieuze multinationale bedrijf Umbrella verantwoordelijk is gehouden voor de virale uitbraak in het origineel door de leden van S.T.A.R.S is er niemand die hun gelooft, en gaat het leven van Raccoon City, een stad vrijwel geheel onder de economische jurisdictie van Umbrella vrolijk met het leven door. Maar niet alles blijkt zonneschijn. Toen Leon en Claire aankwamen op hun bestemming, bleek de hele stad omgetoverd te zijn in een groep zombies, freaks en mutanten! Door een ongeval worden hun paden gescheiden en proberen ze op hun eigen manier zelf uit de stad te ontsnappen en mogelijk een einde te maken aan de plaag van de stad. Het 1e scenario speel je als Leon en het 2e als Claire. Ik heb het spel gehaald met het LeonA en het Claire B scenario. En ik denk ongetwijfeld dat er een Leon B en Claire A scenario zijn. Ik heb alleen geen motivatie om dit diep te onderzoeken, en als ik het op internet zou uitzoeken hoe ik deze scenario's moet 'triggeren' verpest ik de verassing voor me, niet? In het verhaal ontmoet je interessante personages zoals Ada, Irons en Cherry. Allen met hun eigen karakter en invloed op het verhaal. Het eerste wat opvalt aan het verhaal van dit deel tegenover dat van het origineel, is dat het veel meer actie bevat en epische Hollywood momenten. De gemuteerde monsters zijn vet en de eindbazen bestaan voornamelijk uit gemuteerde embryo's van Birkin's mutatie dankzij het G-virus. Dit levert ranzige, maar ook interessante eindbaasgevechten op.

De gameplay van Resident Evil 2 is zeer 'love it or hate it'. Iets wat vreselijk irritant is, en ik denk dat omrent dit onderwerp vrijwel iedereen het me eens is, is dat de laadtijden verschrikkelijk zijn. Niet per se de laadtijden zelf, maar het tergende idee dat je elke keer langzaam moet wachten tot een deur zich opent. In het origineel is dit nog niet zo storend door de meer puzzel & verken gameplay. Maar in Resident Evil 2 waar het tempo aanzienlijk hoger is als dat van zijn voorganger kunnen de laadtijden je alleen maar irriteren. Protesteer wat je maar wilt, maar het zien van een deur die zichzelf opent is simpelweg niet leuk. In Resident Evil 2 heb je een redelijk arsenaal aan wapens: een vlammenwerper, Grenade Launcher, Baretta, Magnum en een dikke Shotgun. Ze voelen allemaal lekker aan, met name de Shotgun. De koppen van zombies grandioos te laten exploderen, gevolgd door een bloedbad is pure sensatie. Het tweede deel heeft het eerste deel flink onder de loep genomen qua gameplay. De oude formule is vrijwel hetzelfde, maar flink opgevoerd met een dik arsenaal aan wapens, meer explosies, hoger tempo en grotere groepen vijanden. Ook bestaat de game uit veel meer varieërende vijanden dan deel 1. Zo bestaat 75% van de game niet alleen uit honden en zombies, maar ook uit wezens genaamd Lickers en enorme spinnen.

De presentatie van de game is ook dik in orde. De game heeft goede graphics voor de tijd, een van de beste soundtracks voor een Horrorgame en heerlijke 2D achtergronden en 3D karakters samen in één geheel gemixt. Maar de lage herspeelbaarheidswaarde van de game zorgt ervoor dat ik deze game geen 5 sterren geef. Voor een korte tijd was deze game mijn favoriete deel van de Resident Evil games. Maar veel van de game voelt gewoon te verouderd en de game herspelen met al die laadtijden voelt gewoon erg onprettig. De game raad ik dan ook niet aan meerdere keren uit te spelen. Een element dat ik wel weer aanraad in het origineel. Ook het ontbreken van puzzels werkt niet echt mee. Subjectief gezien geef ik deze game 4 sterren, maar omdat ik toch onder de indruk was een jaartje geleden van de gameplay aanpassingen vergeleken met het eerste deel en het fantastische verhaal, geef ik deze game 4.5 sterren. Die 0.5* extra is gewoon zodat ik de toorts van de Resident Evil game hoog kan houden samen met andere fans, en zodat deze game niet vermeden wordt, ondanks al de topgames die de laatste jaren zijn uitgekomen.

4.5*

mooi zo

misterwhite
Nice revieuw Limelou, geeft me echt zin om het spel te spelen. Heb het hier wel liggen maar de besturing houd het tegen. Echt iets waar ik aan moet wennen.

avatar van LimeLou
Ik geef je wel wat tips als je wilt PM me dan maar

besturing is niet zo moeilijk hoor, ben er binnen 5 minuten aan gewend

avatar van jellecomicgek72
Deze moet echt gaan uitkomen in de PSN store. Pc versie is echt crap.

RE123
ja man , ze hebben nu alleen maar kut spellen in de psn store, ze moeten de resident evil spellen van de ps1 er in zetten

284
Psn store valt echt weinig te halen ja, laat met demo's bijna geen vette PSone titels, PS2 titels mogen ze ook wel een keer mee komen !

avatar van jellecomicgek72
Ja, ps2 games ja. Shadow of the colossus bijvoorbeeld.

Heb de game toch *0.5 lager gegeven. Sorry RE123

RE123
maakt niks uit, maar waarom

avatar van LimeLou
Ik ging de game opnieuw spelen, en ik ergerde me echt een ongeluk aan de laadtijden

RE123
bedoel je de laadtijden bij de deuren, die vielen nog best mee zo ongeveer 5 seconde maar.

avatar van LimeLou
Ja, dat was opzich niet zo erg. Maar dat je vaak moest backtracken en weer items oppakken die je opeens nodig bent, of objecten zoals Valve's of dingen om puzzels op te lossen in combinatie met de laadtijden.

RE123
ja oke daar heb je gelijk in. maar ik heb er geen last meer van omdat ik het spel al lang uit me hoofd ken.

avatar van Chris Redfield
deze vind ik evengoed als de eerste game, de zombies en lickers in Raccoon city,weet nog dat ik kippenvel kreeg toen ik het voor de eerste keer speelde en het blijft een leuke game
ook een 4 voor deze machtige Resident Evil 2

Als ze de films maakten zoals dit spel, had je pas een goeie film....

avatar van LimeLou
Ze hebben al films gemaakt van de RE games. En een goeie film kreeg je niet