Resident Evil 2 (1998)

Alternatieve titel: Biohazard 2

game.com / Nintendo 64 / Nintendo GameCube / PC / PlayStation / Sega Dreamcast

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Virgin en Capcom

Het eens vredige Racoon City is overspoeld met zombies nadat het T-Virus, een biologische wapen, zijn weg naar het rioolsysteem van de stad vond en van daaruit de gehele stad begon te besmetten. Op 29 september 1998 belanden Leon S. Kennedy en Claire Redfield in de stad. Leon begint er net aan zijn nieuwe baan bij de politie, Claire is op zoek naar haar broer Chris, die spoorloos verdwenen lijkt te zijn. Ze treffen een desastreuze situatie aan en op zoek naar een uitweg vechten ze al gauw voor hun leven tegen de massa's bizarre schepselen die de stad bevolken.

avatar van Paap
Ahhhh! Wat was dit toch een geweldig spel. Zelden zo'n ervaring beleefd. Ik weet dat ik deze best "eng" vond. In tegenstelling tot Silent Hill kon het bij RE2 zo akelig leeg en stil zijn dat je nou geen idee had of er iets ging gebeuren of niet. Geen mist, geen radio die je iets laat weten... NIETS. Het enige wat ik hoorde was het kloppen van mijn hart (soms in mijn keel) en mijn geadem Ik heb hem eigenlijk nooit uitgespeeld maar dat wil ik zeker nog eens doen. Destijds kon ik met een savegame niet meer verder omdat mijn health dusdanig laag was en ik kon het stuk erna nooit overleven. Om opnieuw te beginnen had ik geen zin in. Dit krijgt een plekje in mijn top 10.

avatar van sxesven
Ha, we hebben 'm allebei op vijf staan, Paap.

avatar van Paap
Ha, ja, mooi plekkie toch. Nu 3 survival horrors in mijn top 10

avatar van tondeman
Ja, dit is echt een toffe game: verslavend, oh zó spannend, erg sterk verhaal (al zou ik nu niet meer weten hoe het precies ging) prachtige filmpjes en een paar geweldige schrik-scenes. Voor die tijd ook geweldige graphics.

avatar van S10
S10
Mijn favoriete RE. Overigens heb ik 4 nog niet kunnen spelen. Ga hem binnenkort op de wii ervaren. Maar Deze krijgt zeker een plek in mijn top 10

avatar van Status Seeker
Toen ik het in '98 kocht echt angstaanjagend en indrukwekkend. Dat Silent Hill 2 een aantal jaar later de lat wat hoger zou leggen, doet wat mij betreft niks af aan de spanning die in deze game zat. Ook de dialogen ("Hold your fire! I'm a human" ) waren heerlijk fout en de wapens bevielen me wel (vooral de verschillende patronen voor de granaatwerper).

4,5* en een plek in mijn top 10

Briljante game. Qua sfeer nooit overtroffen door de latere delen, de gameplay werd wel overtroffen bij het 4e deel.

avatar van stevie
De Resident Evil reeks zette de toon voor het survivalhorror genre en deel twee is meteen ook het neusje van de zalm.

Onvergetelijke spelmomenten, zo denk ik maar spontaan aan het stuk waar je door een reusachtige alligator achtervolgd wordt, of hoe de professor lekker verder muteert en out of the blue een extra hoofd of monsterachtige lichaamsdelen tevoorschijn tovert.

De haute cuisine van de horrorgames. Bij voorkeur te spelen na middernacht, maar pas op want voor je het weet slaap je weer met het licht aan. Sweet dreams.

avatar van Pellie
Wat ik me altijd afvroeg was: waarom komen Claire en Léon elkaar nooit tegen in de game. Ze lopen beide het grootste deel van de game rond in de Police Department, maar elkaar tegenkomen? Nee hoor!

Wel een zeer sterke game. Ik speelde eerst de demo die bij de Power Unlimited zat, en heb het spel vervolgens maar helemaal aangeschaft. De gameplay is stukken verbeterd in vergelijking met deel 1 en er zitten weer heerlijke spanningsmomenten in. Nadat ik met Léon klaar was, moest deze uiteraard direct met Claire uitgespeeld worden.

Classic!

Ik vind de game nog beter dan z'n voorganger, het is allemaal grootser, mooier en uitgebreider.
Geweldig, spannend verhaal met boeiende personages en goede plotwendingen.
Het spel heeft de tand des tijds prima doorstaan en ik speel hem nog steeds.
Gewoon een heel erg goed spel, één van de beste games ooit! 5 sterren.

Pascal A
Deze game heeft lang op nummer één gestaan, het was ook mijn eerste PSX spel.

Prachtig verhaal.

4 sterren

avatar van tomthumb
Gordijnen dicht, geluid over de stereo.... en dan je helemaal de tyfus schrikken, heerlijk! Heerlijke interactieve horror beleving van de bovenste plank. Favoriete wapen: custom shotgun. Bwaaaarm! Lekker zombies in tweeën knallen.

avatar van Wii00
tomthumb schreef:

Hell yeah!!!!

Wat een geweldig spel is dit!!

kan niet anders dan 5 sterren geven

avatar van Ravenstein
Het eerste deel was een echte openbaring. Wat een game! Doodsangsten heb ik uitgestaan tijdens het spelen (ik overdrijf natuurlijk een héél klein beetje).
Het tweede deel geeft ons niet dezelfde spanning (het nieuwe was er al af), maar het geheel bood meer variatie en was nog leuker om te spelen.

Met Resident Evil 2 bewees Capcom dat het eerste deel uit de reeks geen toevalstreffer was, maar slechts aan het begin stond van een groeiende reeks met erg veel potentieel. Bovendien is het wellicht een van die schaarse vervolgtitels die het origineel makkelijk overtreft.

Grafisch gezien bouwt het spel voort op de beproefde formule. Nog gedetailleerdere tweedimensionale achtergronden, met een grote verscheidenheid aan locaties deze keer. De personages zijn nog steeds driedimensionaal.

Ook de gameplay is ongewijzigd gebleven: puzzelen en overleven staan centraal. Het tweede deel uit de reeks bevat een arsenaal leuke en soms complexere puzzels. Zoals vanouds is het verzamelen, combineren, inspecteren en uiteraard ook weer heen en weer lopen. De personages bewegen nu iets vlotter en elk personage heeft enkele unieke wapens. Nieuw is dat je gezondheid nu invloed heeft op je bewegingsmogelijkheden. Als je ECG rood kleurt, strompel je als een slak vooruit.

Het verhaal is echt om van te snoepen en haalt zijn kracht uit zijn cinematografische kwaliteiten: Resident Evil 2 speelt als een film. De indeling in scenario's was dan ook een meesterlijke zet. Door twee verschillende personages via verschillende wegen door het spel te loodsen, krijg je maar liefst vier verschillende verhalen: LeonA, ClaireB, ClaireA, LeonB. Elk van de vier verhalen brengt nieuwe elementen aan het licht en vervolledigt de puzzel. Zonder spoilers weg te geven kan je gerust stellen dat elk verhaal een achtbaan is met talloze verrassingen.

Waar er in vergelijking met het eerste deel uit de reeks serieuze vooruitgang is geboekt, is op het gebied van het ontwerp van de vijanden. Toegegeven, de oorspronkelijke Resident Evil had Hunters, Yawn (de grote slang), Plant 42 én Tyrant, maar die schepsels verbleken toch bij het legertje mutanten in Resident Evil 2. De talrijke misvormingen van William zijn niet alleen afgrijselijk, ze zijn echte machines die pas neergaan na een fikse dosis vuurkracht. En de Lickers dan, als ze je geen knauw geven, dan gebruiken ze hun tong om je hoofd eraf te draaien. Om nog maar te zwijgen over Mr. X: een allesvernietigende monoliet die gewoon niet te stoppen leek. Het hoeft dan ook amper gezegd dat de gevechten met de bazen vaak epische krachtmetingen zijn.

De muziek verdient toch ook wel even een dikke pluim. De soundtrack van Masami Ueda is verbluffend. Van de onheilspellende tune als je de eerste keer het politiegebouw betreedt tot die overheerlijke ijle echo's op het treinplatform (Marshaling Yard), Ueda levert echte klasse af. De muziek is zelfs integraal in het opbouwen van bepaalde sequenties en in het scheppen van spanning: denk maar aan het kabaal als je in de bibliotheek plots door de vloer zakt.

Resident Evil 2 is een absoluut hoogtepunt van de originele PlayStation generatie en geen enkele opvolger heeft de lat hoger kunnen leggen. Het is een van die uitzonderlijke games waarin elk element gewoon helemaal op zijn plaat zat.

avatar van hectometersnor
Een van de beste in de RE reeks, misschien wel de beste omdat hij een stuk uitgebreider is dan het eerste deel en meer opties en mogelijkheden bied. Maar voor mij gevoel blijft de eerste de beste, dit mede door de geweldige RE1 remake wat me deed inzien hoe goed hij in elkaar steekt.

Grafisch gezien is hij identiek aan zijn voorganger. Een ware topgame waar mijn lieve vader maar liefst 160 gulden toen voor moest betalen voor mijn verjaardag, dat lag wat gevoelig, maar toch kreeg ik hem.

RE123
dit is egt zoon goed spel ik had hem op de ps maar kan hem nou nergens meeer vinden

avatar van hectometersnor
RE123 schreef:

Marktplaats my friend!

Ik heb hem bij uitkomst gekocht en nooit meer weg gedaan eigenlijk.

RE123
ah jammer op marktplaats vind ik hem ook niet mmer

yes ik heb hem gekregen

RE123
ik heb nu leon A first senario uitgespeeld ik ben nu bezig met claire B 2e senario

avatar van Tha Luz
En toch heb je resident evil 4 hoger staan

Ow never mind,keek bij de verkeerde

Imperial Figure
Had RE2, 9 jaar geleden wel 8 keer uitgespeeld (5x met leon en 3x met claire) en nu is het nog steeds de beste resident evil die er is.

avatar van final fantasy
De beste resident evil die er is jammer genoeg word het nooit meer op dit niveau

Supergame! Vooral Mister X in de B-scenario's is echt een hele goede toevoeging, ik knijp hem altijd als hij weer plotseling de hoek om komt lopen met z'n groene regenjas aan

avatar van Sateck
Dit is voor mij toch wel 'de resident evil' van mijn jeugd.. Echt geweldig.. Het eerste half uurtje ofzo is al heerlijk. In de supermarkt, en dat die 'Likbeest'(zoals ik hem vroeger noemde) voorbij kwam..

Jeugdsentiment voor mij!!

avatar van lennon
Dit is en blijft een WERELDspel, zelfs na ruim 10 jaar!!

avatar van LimeLou
Mijn favo resident evil

Betse survival horro game ooit en dus ook hands down de beste RE. Sfeer is perfect, de muziek speelt hier natuurlijk een grote rol in. Verdomd akelig en zalige gameplay. Het mikken wat soms wat moeilijk kan zijn door de camera of het gebrek aan een crosshair of iets dergelijks maken het spel alleen nog maar spannender.
Ja kopen dus. Je zal er geen spijt van krijgen. LEt vooral maar eens op de muziek. Die is gewoon geniaal

avatar van Luigi
Heel erg van genoten