Far Cry (2004)

PC / Xbox
single player / online

Ontwikkeld door Crytek
Uitgegeven door Ubisoft

Welcome to paradise! Jij bent Jack Carver, eigenaar van een zeilboot in Micronesië. Op een dag krijg je bezoek van Valerie. Zij vraagt je om naar een eiland te varen. Als ze bijna daar zijn wordt de boot tot zinken gebracht door een raket. Jack valt in het water en Valerie verdwijnt. Jack wordt wakker op een strand en het blijkt dat het eiland vol zit met zwaarbewapende huurlingen. Jack gaat op onderzoek uit en ontdekt dat dit nog maar het begin is...

avatar van Boznaldo
heerlijke game met een erg mooie omgeving.

je zit in een vakantie sfeertje.

ja deze game is een echte aanrader,soms best pittig.

Glacius schreef:
Grafisch met de 1.3 patch en dus shader model 3.0, kan deze game nog met gemak mee vind ik persoonlijk.
Ook kwa AI van de NPC's.
De AI in dit spel is nog steeds bijna ongeëvenaard! Ik heb genoeg FPS games gespeeld, maar nog nooit heb ik gezien dat random NPC's hulp gaan halen bijvoorbeeld!
Daarnaast is het volgens mij nog steeds het enige spel met onbeperkt zich en dus geen 'fog of war' waardoor je nooit tot aan de horizon kan kijken. Ook in MP modus de weerspiegeling in scopes zijn geweldig, campen wordt daardoor zwaar bemoeilijkt. Ook is het het enige spel waar je het kloppende beeld in je scope ziet als je daar niet door mikt!

Het spel duurt inderdaad vrij lang, maar ikzelf vond dit een pluspunt.
De outdoor levels zijn erg vermakelijk.
Zo heel lang vond ik het opzich ook weer niet hoor, dat was ooit redelijk normaal. Het is denk ik juist eerder andersom; de SP modes tegenwoordig duren maar heel kort in vergelijk met vroeger.

komt deze op consoles ?

Pastichio Rocker
Dit spel is al tijden op consoles verkrijgbaar.

ik bedoelde is deze op psn te downloaden?

Pastichio Rocker
Alleen Xbox, 360 en de Wii.

alleen PC / Xbox toch?

Pastichio Rocker
In principe wel, maar je hebt ook nog Far Cry Instincts, Far Cry Instincts Predator, Far Cry Instincts Evolution en Far Cry Vengeance, wat niets meer zijn dan uitbreidingen van 't origineel.

kingsnake77
Ik wou dat ik de game kon spelen.
Maar mijn pc kan het duidelijk niet aan.

Alle kleuren zijn raar. Vooral het water en het zand zien er gewoon niet uit (water is wit en het zand is helemaal zwart). Het is niet leuk om het zo te spelen.

Ik dacht dat als de game uit 2004 was, dat het geen problemen zou opleveren.
Helaas.

1. Je grafische kaart updaten naar laatste versie
2. Far Cry Patch v1.4 installeren
3. Compatibileit op XP (Service Pack 3) zetten + een vink zetten bij 'uitvoeren als Administrator'
4. Grafische settings op High zetten ipv Very HIgh

Zou moeten werken.

ik hoop nog dat deze als hd remake voor de p3 komt, net als crysis.

kingsnake77
1. Je grafische kaart updaten naar laatste versie
2. Far Cry Patch v1.4 installeren
4. Grafische settings op High zetten ipv Very HIgh

Zou moeten werken.

Heb de hele zooi al van mn pc afgegooid.

Hoe update ik overigens mn grafische kaart? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

Pastichio Rocker
Naar de website van de maker van je kaart gaan en daar de update downloaden.

Je had dus waarschijnlijk ook de patch niet geinstalleerd? Veel PC games hebben patches nodig.

Xenomorph
Bewoog me altijd voort in de bossen en struiken en niemand die me kan waarnemen. Dat verdween toen ik het spel enige tijd geleden opnieuw installeerde. Ik elimineerde iemand van veraf en vervolgens komen er een paar huurlingen achterstevoren naar mij toegelopen. Ze zien me niet., de detectiemeter geeft ook niets weer?

markwiering
Dit is een ordinair schietspel. Zoals altijd: een beetje pangpangpang. Je loopt rond en schiet andere mensen dood. Het heeft verder niks bijzonders en niks speciaals ten opzichte van andere schietspellen. 3 sterren voor dit spel, want meer is het echt niet waard.

Pastichio Rocker
Was het te moeilijk voor je, knul?

Pastichio Rocker schreef:
Was het te moeilijk voor je, knul?

Nee, ik hou van leuke spellen, en dit is een ordinair spel. Het heeft niks bijzonders of speciaals ten opzichte van andere First Person Shooter-spellen. Een beetje rondlopen en gasten doodschieten, en dat is het dan wel. Daarom geef ik dit spel drie sterren.

Pastichio Rocker
Dit spel heeft juist een heleboel dingen die je niet zo snel terugziet in andere FPS games, maar zo te horen ben je niet eens voorbij de eerste levels gekomen.

Pastichio Rocker schreef:

Je weet niet eens hoe ver ik ben gekomen in dit spel. Misschien heb ik het wel uitgespeeld.

markwiering schreef:

Nee, ik hou van leuke spellen, en dit is een ordinair spel. Het heeft niks bijzonders of speciaals ten opzichte van andere First Person Shooter-spellen. Een beetje rondlopen en gasten doodschieten..

Klopt, dan is Amsterdoom toch wel een stuk origineler en beter!

Glacius schreef:

Klopt, dan is Amsterdoom toch wel een stuk origineler en beter!

Inderdaad. Amsterdoom heeft een heel spannend verhaallijn, speelt zich als enige (of één van de enige) First Person Shooter-spellen af in Amsterdam, je kunt daar in tegenstelling tot andere First Person Shooter-spellen dozen, prullenbakken, vuilniszakken, auto's, bussen, kisten etc aan flarden schieten, je hebt allerlei geheime kamers en geheime gangen die je kunt ontdekken, en het is reuze spannend omdat die Grøbbers soms op de meest onverwachte momenten eraan komen.

En Far Cry is niks anders dan andere mensen afknallen. Tja, dan gaat mijn voorkeur toch uit naar Amsterdoom.

Gezien je (domme) reacties in ieder geval niet ver genoeg.

Nogmaals: jij weet niet eens hoe ver ik ben in dit spel. Je kunt niet uit mijn reacties opmaken hoe ver ik ben, want het enige wat ik verteld heb, is dat ik dit een ordinair First Person Shooter-spel vind omdat het niks bijzonders of speciaals heeft ten opzichte van andere First Person Shooter-spellen. Ik heb niet verteld bij welk level ik ben.

Gezien je (domme) reacties in ieder geval niet ver genoeg.

Pastichio, deze gozer moet je gewoon negeren. Iedereen weet dat ie aan het trollen is, alleen door gebrek aan bewijs moeten de mods het wel serieus nemen. Dit bericht daarentegen maakt een goede kans om verwijderd te worden.

Hij heeft het in ieder geval niet ver genoeg gespeeld om te weten dat het meer is dan alleen 'andere mensen afknallen'.

Maargoed, dat kon ik zo ook wel raden.

avatar van Thorak
Alleen al het feit dat hij het over levels heeft zegt al dat hij niet voorbij het begin is gekomen....

Confusie schreef:

Maargoed, dat kon ik zo ook wel raden.
Ach Bij GTA San Andreas is er al een exact zo'n zelfde discussie met hem gaande waarin ook meer dan duidelijk wordt dat hij alleen de eerste paar missies heeft gespeeld...

Een quote van hemzelf waaruit wel duidelijk wordt wat voor een soort 'gamer' hij is:
markwiering schreef:
De enige twee positieve dingen van Grand Theft Auto San Andreas ten opzichte van Grand Theft Auto III en Grand Theft Auto Vice City, is dat je kunt zwemmen en dat er meer cheatcodes aanwezig zijn.

Volgens mij hebben we iemand gevonden die koning-phong overtreft!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik had deze game eens gekocht bij een Steam sale (samen met Far Cry 2 voor zo'n €4) en eindelijk weer eens gespeeld.

Blijft toch een erg goede game en zelfs 9 jaar na dato nog steeds heel erg goed speelbaar. Echt verouderd is het nergens, zelfs de graphics zijn nog heel behoorlijk. Helaas werkt het niet allemaal meer even goed op nieuwe systemen. Zo moest ik de lighting op low zetten anders was het in sommige gebieden compleet onspeelbaar.

Ik ben vooral weer onder de indruk van de AI van de vijanden en de algehele gun/stealth gameplay. Vooral de stealth werkt erg goed, nergens heb je helderziende vijanden die precies weten waar je zit, iets wat in Far Cry 2 af en toe helemaal verkeerd gaat. Die game kan zich qua gameplayelementen niet altijd meten met het eerste deel. Het spotten en dan je tactiek bepalen werkt echt erg goed hier.

In tegenstelling tot de meeste mensen ben ik wel te spreken over de mutanten. Ze zorgen voor echt angstige momenten, zeker die enkele keren dat je je door een met mutanten vergeven gebied moet zien te worstelen. Far Cry is een lineaire game maar zeker deze momenten tonen de grote vrijheid die je als speler hebt om de uitdaging aan te pakken (schiet ik iedereen dood, ga ik er stealthy doorheen of probeer ik mijn doel te bereiken racend in een auto?). Jammer is dan wel dat er maar weinig wapens tot je beschikking zijn, een aantal machinegeweren, een shotgun, machete, pistool, rocket launcher en een sniper. Iets meer fantasie op dit gebied had geen kwaad gekund.

Het valt ook op dat Far Cry af en toe best wel moeilijk is en niet heel consequent met die moeilijkheidsgraad. Zo zijn er twee of drie situaties waarin ik wel 50 keer heb moeten herladen voordat ik eindelijk de juiste tactiek vond (en in een van die situaties heb ik dan nog gebruik moeten maken van de wat dommige AI van de mutanten). Het checkpoint-systeem helpt hier dan niet echt aan mee en kan voor wat frustratie zorgen. Gelukkig zijn de meeste saves wel goed gepland.

Mocht je Far Cry nog niet gespeeld hebben dan kan je het probleemloos oppakken (wacht op een Steam-sale, dan kan je deze vast wel weer oppikken voor een paar euro). Meer uitdaging dan de meeste hedendaagse shooters en gameplay die nog steeds staat als een huis.

Pastichio Rocker
Goeie review, maar Far Cry is juist zowel linear als sandbox. In de buitenlevels kun je zelf bepalen hoe je het aanpakt, al zwem je het hele eiland rond. De binnenlevels daarentegen hebben idd wat meer weg van Doom en consorten.