Far Cry (2004)

PC / Xbox
single player / online

Ontwikkeld door Crytek
Uitgegeven door Ubisoft

Welcome to paradise! Jij bent Jack Carver, eigenaar van een zeilboot in Micronesië. Op een dag krijg je bezoek van Valerie. Zij vraagt je om naar een eiland te varen. Als ze bijna daar zijn wordt de boot tot zinken gebracht door een raket. Jack valt in het water en Valerie verdwijnt. Jack wordt wakker op een strand en het blijkt dat het eiland vol zit met zwaarbewapende huurlingen. Jack gaat op onderzoek uit en ontdekt dat dit nog maar het begin is...

Grafisch met de 1.3 patch en dus shader model 3.0, kan deze game nog met gemak mee vind ik persoonlijk.
Ook kwa AI van de NPC's.
Het spel duurt inderdaad vrij lang, maar ikzelf vond dit een pluspunt.
De outdoor levels zijn erg vermakelijk.

avatar van kaholiic
grappig twist met die monsters!

avatar van kaholiic
Een goede game met mooie graphics. Mooie en leuke omgevingen,. Ben toch een paar keer geschrokken ook al was dat niet de bedoeling van het spel Maar ben niet overtuigd dat dit spel een topper is, ja het spel is erg vermakelijk maar daar blijft het ook bij(voor mij dan). De gameplay is soepel maar niet soepel genoeg waardoor ik toch een flink paar keer ben dood gegaan op de simpelste momenten en de big boys zijn met gewone wapens toch erg moelijk te killen.

Goede game met moeilijke momenten en op grafisch gebied ziet het er erg mooi uit.

Imperial Figure
Far Cry deed en doet mij nog steeds erg denken aan wolfenstein, menselijke vijanden in het begin en dan ineens komen er vreemde en enge wezens tevoorschijn.
Topper all the way, het is jammer dat far cry 2 de mist in ging en deel 2 heeft ook totaal niks te maken met far cry eigenlijk, alleen maar Afrikanen (met domme a.i.) afknallen, nou geweldig.

avatar van Aazhyd
Vond het een goed spel dat ik graag speelde. Er wordt wel gesuggereerd dat je tamelijk vrij kan rondlopen op het eiland, maar in de praktijk valt dat toch best tegen.

Leukste waren de sniper missies.

avatar van Dwarrei
Dit is het laatste spel wat ik ooit speelde waar ik nog echt plezier in had. Na Far Cry is er geen enkele game meer geweest die me langer dan drie dagen kon boeien, Ook Far Cry 2 niet..

heel slecht grafisch en heel slecht verhaal, ik vond hem niet zo goed. ik snap niet dat deze in de top 250 staat.

avatar van bvonk
Grafisch slecht? wat een onzin.

Was juist een nieuwe generatie van grapics voor die tijd. Nu stelt het niet zo veel meer voor maar was toen het beste van het beste.

oké ik zal een voorbeeld geven: het eerst level is volgens mij in de sneeuw. Daar kon je het verschil niet zien tussen water en sneeuw. Later moet je een berg op, ik zag alleen maar wit. Ik had hier voor de rest veel van verwacht, en ik wil niemand beledigen met dat ik de graphics niet leuk vond, maar de besturing was wel goed en leuk.

gamelord
JustMike schreef:

Sneeuw? ...is het wel Far Cry?

Aangezien zich alles op een tropisch eiland afspeelt. Ik heb die hele game geen sneeuw gezien.

avatar van wolff
staat deze in de top 250?
dit spel had ik na me 1ste keer spelen nooit meer gespeelt..
ik had het een paar uur gespeelt maar ik vond de gameplay zooo saai...

voor mij was dit een dikke miskoop gewoon

wolff schreef:
staat deze in de top 250?
dit spel had ik na me 1ste keer spelen nooit meer gespeelt..
ik had het een paar uur gespeelt maar ik vond de gameplay zooo saai...

voor mij was dit een dikke miskoop gewoon

Dus monsters opblazen met dikke jeeps mensen overrijden en in het ravijn storten is niet leuk?:P Far Cry is actie-spektakel tot de top

avatar van Deftones_JP
Inderdaad, het blijft gewoon een briljante game die ietwat wordt verneukt met een kansloos verhaal en zo mogelijk nog kanslozere vijanden. De gevechten in het begin en later tegen die gepantserde swat teams maken echter alles goed. De AI was ook dik in orde. Ik vergeet nooit dat ik in dat labaratorium als een malle om me heen zat te kijken omdat het simpelweg niet te voorspellen was waar de vijand vandaan kwam.

avatar van LimeLou
Agreed, dat stukje in het laboratorium was geweldig

Vond de vijanden helemaal niet kansloos... Met name als je de moeilijkheidsgraad een beetje opkrikt, ga je pas van die gemuteerde apen genieten

avatar van Deftones_JP
Heb ik gedaan en dan had je echt een uitdagende game met vijanden die echt super tegenstand boden maar waarom zouden die uitstekende A.I. verkrachten door lompe beren in te zetten met een veelvoud aan health? Ik vond dat echt zonde want tussen de vervelende battles tegen mensen door moest je weer lomp gaan knallen op tegenstanders die nota bene worden weergegeven in de dikke van dale als je op het woord 'cliche' zoekt.

Ik liet de mercenaries het meestal uitvechten met de mutants en ondertussen vanaf hoge bergen snipen.

Pastichio Rocker
JustMike schreef:

Koop een nieuwe grafische kaart want er zit helemaal geen sneeuw in Far Cry. Dus om het spel af te kraken omdat jij te beroerd bent om een goeie kaart te kopen...? Damn, je ziet toch al aan de hoes dat het zich afspeelt in een tropisch paradijs... Sommige gamers snappen er echt de ballen van.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Juist op nieuwere kaarten heeft deze game soms een probleem. Alles lijkt dan inderdaad wit, al moeten de palmbomen en de zonnige kleding toch genoeg aanwijzing zijn om je te laten beseffen dat het zich niet in de sneeuw afspeelt.

Pastichio Rocker
Vaak wil een simpele drivers update ook wel eens helpen.

avatar van Tha Luz
Laatst weer eens uitgespeeld, het blijft gewoon een geweldige game!

JustMike schreef:

Dat is de pegi lock. Als je 18 bent is de sneeuw gesmolten.

avatar van Thomas83
Op dit moment voor maar 2.50 te koop op Steam. Die kan ik niet laten liggen voor die prijs.

Ach, Far Cry 2 ligt ook voor 5 euro in winkels..

avatar van LimeLou
Weinig geld voor zulke topgames

avatar van Aazhyd
Ik ben het spel opnieuw aan het spelen en het is nog steeds erg tof. Wat me vooral bevalt, in vergelijking tot bijvoorbeeld Call of Duty, is dat vijanden niet eindeloos spawnen. Heb je ze allemaal uitgeschakeld, dan komt er ook geen meer bij. Daarnaast is het spel minder lineair. Je kan tot op zekere hoogte zelf bepalen wat je doet.

Zelfs de multiplayer kan je nog spelen, al gaat dat wel erg snel. Old school, dus geen perks ofzo.

avatar van LimeLou
Vooral dat zomerse sfeertje past goed bij deze tijd van het jaar

Pastichio Rocker schreef:

, ik heb een nieuwe kaart, dus hou maar je bek. Maar oke, dat er geen sneeuw is. Ik zal nog een keertje kijken.

jason28 schreef:

Dat is de pegi lock. Als je 18 bent is de sneeuw gesmolten.

Hahaha. Misschien lag het aan de tijd van het jaar.

BoordAppel schreef:

Ja, dat kan het wel zijn, maar dan kan ik toch ook niet weten dat het zich niet in de sneeuw afspeelt. Want het kon ook gewoon aan het eerste level liggen ofzo.