menu

Final Fantasy VI (1994)

Alternatieve titels: Final Fantasy III | Final Fantasy VI Advance

mijn stem
4,01 (81)
81 stemmen

Super NES / PlayStation / Game Boy Advance / PlayStation Portable / PlayStation 3 / Nintendo Wii / PlayStation Vita / Nintendo Wii U / Android / Apple iOS / PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox Series X/S
RPG
single player

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square en Sony

Door de oorlog der magiërs is magie uit de wereld verdwenen. Duizend jaar later vertrouwt de mensheid op machines, totdat er een jonge vrouw met magische krachten wordt gevonden. Met behulp van het magicite-systeem kunnen spelers zelf bepalen welke vaardigheden, magische spreuken en oproepen hun teamleden leren. Alle speelbare personages hebben hun eigen verhaal, doelen en lotsbestemmingen. Maak kennis met de verhaallijnen die met elkaar verweven zijn in dit melodrama.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=XjlKZ3Xe2Vw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van harm1985
4,5
De 4.5 blijft overeind bij een replay op de SNES classic mini.

Grafisch erg sterk, al had ik een isometrische 3D weergave zoals Super Mario RPG ook wel gewaardeerd. Iconische muziek, klassieke gameplay en geweldige setting en verhaal. Vooral de tweedeling kan ik erg waarderen, hoe het verhaal op wordt gepakt in de World of Ruin is niets minder dan briljant.

Mijn voornaamste bezwaar is dat het spel een stuk makkelijker is dan deel 4 en 5, waarbij ik de eindbaas niet kon verslaan. In het geval van 6 ben je eigenlijk praktisch onverslaanbaar met abilities als X-magic, Ultima en relics als de gold hairpin.

Ook vind ik 12 personages (+2 bonus) wat overkill. Ja, je hebt ze nodig bij Kefka's Tower, wat een leuk stukje puzzelen is, maar je moet ze dus ook allemaal op niveau houden. Omdat sommigen echt waardeloos zijn, zoals Gau, Setzer en in mindere mate Locke betekent dat in hun geval level grinden met Cactuars.

Positief is dat elk personage zijn eigen specialiteit heeft, al moet ik zeggen dat ik Runic (Terra) en Morph (Celes) zeker het einde niet veel gebruikt heb, Sword Play, Throw, Drill/Chainsaw en Blitz des te vaker.

Summons ook niet vaak gebruikt, eigenlijk alleen in het begin, daarna vooral om abilities te leren. Jammer van alle moeite die erin is gestoken.

Verder jammer dat elk personage alle magic kan leren. Dat verwijdert een taktisch element dat bijvoorbeeld in FFX wel aanwezig is.

Klinkt als een hoop minpunten, maar eigenlijk zijn het maar kleine dingen die voor weinig spelbederf zorgen. Sterker nog ze maken het spel juist enorm laagdrempelig terwijl er ook voor de doorwinterde speler voldoende in zit. De mogelijkheden zijn haast eindeloos en ook de side quests zijn erg leuk.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:28 uur

geplaatst: vandaag om 05:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.