
Final Fantasy VI (1994)
Alternatieve titels: Final Fantasy III | Final Fantasy VI Advance
Super NES / PlayStation / Game Boy Advance / PlayStation Portable / PlayStation 3 / Nintendo Wii / PlayStation Vita / Nintendo Wii U / Android / Apple iOS / PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox Series X/S
RPG
single player
Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square en Sony
Door de oorlog der magiërs is magie uit de wereld verdwenen. Duizend jaar later vertrouwt de mensheid op machines, totdat er een jonge vrouw met magische krachten wordt gevonden. Met behulp van het magicite-systeem kunnen spelers zelf bepalen welke vaardigheden, magische spreuken en oproepen hun teamleden leren. Alle speelbare personages hebben hun eigen verhaal, doelen en lotsbestemmingen. Maak kennis met de verhaallijnen die met elkaar verweven zijn in dit melodrama.
- nummer 230 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=XjlKZ3Xe2Vw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Niet verkrijgbaar in Europa dit spel. Grootse favoriet van Super Play, met adaptors speelbaar maar op het einde liep het allemaal vast. Jaren heb ik naar de prentjes gekeken, gekwijld over al dat leuks dat dit spel te bieden leek te hebben.
Een paar jaartjes later kwam de emulation scene op, weet nog hoe ik aan dit spel begon. Het spel dat voor mij hier toen het dichtste bijkwam was Secret of Mana, maar dit was een ander paar mouwen. Statistiekjes, gevechten, honderden soorten armor, enorm veel geheimen, een erg knap uitgewerkt verhaal met kleine pixelpoppetjes waarmee je kon lachen en kon meevoelen.
Enorm uitgebreide spelwereld, erg veel vijanden, veel taktieken (want vond ik stelen met de vier keer aanvallen klauw toch zo leuk). Personages uitbouwen, espers vangen en uitbouwen. Dorpjes leegplunderen en sidequests vervolledigen.
Blijft mijn favoriete RPG, geweldig veel uurtjes achter de PC doorgebracht om dit spel volledig uit te spelen (iedereen level 99, alle spells gemasterd).
En daarmee nog een geweldig meeslepende score (met erg leuke effectjes, zoals de opera).
Dik 5*, 3D kon mij daarna niet bekoren, vooral de traagheid van het overschakelen naar battle schermen en de slechte zichtbaarheid met de camera deden mij voorgoed afhaken.

Verder helemaal mee eens. Geweldig grote spelwereld, leuke personages, prachtige score en een sterk en leuk verhaal. Veel te veel tijd doorgebracht met het zoeken naar geheimpjes, het volbrengen van sidequests en het levellen van de personages. Van geen enkele RPG zo genoten als deze, en zo goed als zeker m'n nummer 1.
5*

Deze game zit echt stampvol met prachtige scenes en geweldige characters.
Het battle-systeem is ook in orde, zo heeft elk character een eigen speciale move. Ook het Espers-systeem zit hier goed in elkaar, iets wat ik bij ander Final Fantasy's nog wel eens matig vind werken.
De muziek is verzorgd door Nobuo Uematsu, die ook wel een vermelding waard is.
De Playstation versie heeft trouwens een hoop geinige extra's die je kunt unlocken na het uitspelen van het spel. Zo kun je bijvoorbeeld alle stats van de monsters bekijken, nog eens genieten van de cutscenes of oude schetsen van het spel.
Een hele dikke 5* dus.
Zo kun je bijvoorbeeld alle stats van de monsters bekijken, nog eens genieten van de cutscenes of [/i]oude schetsen[/i] van het spel.
Geen idee wat je met "oude schetsen" bedoeld, maar wie Final Fantasy zegt, zegt uiteraard ook Yoshitaka Amano, de man die de concept art deed voor Final Fantasy. Ondertussen gelukkig erkend als echt kunstenaar (exposities ed), een man met onnoemelijk veel talent en een heerlijke stijl (zie het hoesje maar).
Dit is ten minste concept art, heb thuis dan ook een mooi artboek liggen van FF en Amano's werk

Toch stuitte ik op een aantal nadelen, die me beletten de game 5* te geven. Zo vond ik het vreselijk irritant dat ik na elke twee stappen weer in een random battle terecht kwam. Bij FF VII is dit voor mijn gevoel een stuk beter ingesteld. Verder is er een overdaad aan speelbare personages, waardoor je snel een aantal personages links laat liggen. Ook het aantal verschillende technieken is me iets teveel van het goede. Het leek wel of ze wilden experimenteren wat er wel en niet werkte en dat de beste elementen overgenomen zijn in FF VII.
4*
Geen idee wat je met "oude schetsen" bedoeld, maar wie Final Fantasy zegt, zegt uiteraard ook Yoshitaka Amano, de man die de concept art deed voor Final Fantasy.
Prachtig werk idd. De Art-Gallery bevat zowel het werk van Amano als het herziene artwork, schetsen en een draaiboek voor de nieuwe CGI filmpjes.

Pure FF magie....het verhaal is vrij grappig en de characters geweldig. Ook lekker veel humor. Erg veel quests, items en geheimpjes. Moet deze nog uitspelen maar een top 10 plek is alvast gerechtvaardigt. Mijn FF verslaving is weer helemaal terug.
(Vooralsnog) 5*
Zal zodra ik het heb uitgespeeld een wat langere review schrijven.

final fantasy FTW!
4.5*
heb ik deze ooit is geprobeert
hij ws weeel leuk maar vond hem niet om te zeggen een meesterwerk
voor de fans van de serie of van het genre is het natuurlijk een heel goeie game maar van mij krijgt hij 3*
ooit is geprobeerd? dat is niet genoeg voor een stem hoor...
ik vond hem niet heel goed het is gewoon mijn game niet kan toch
In de Amerikaanse nummering is dit Final Fantasy III inderdaad. Komt omdat een aantal van de Japanse reeks het Westen nooit gehaald hebben (toen toch).
Owja dat dacht ik al

FFVI heeft een goed uitgewerkt battle systeem dat niet vervalt in gerotzooi met Materia, een prima verhaal wat halverwege een voor RPG's ongewone twist krijgt en met afstand de beste karakters uit een Final Fantasy game.
Bovendien ben ik een groot fan van 2D games; de graphics zijn zelfs een decennium later nog goed te pruimen.. Dat kan je van een FFVII niet zeggen.
En Kefka > Sepiroth natuurlijk

Ha, dacht het niet

4.5*
een terechte 4 sterren.


negatief: te veel random fights,
reden waarom ik dit spel ook gestopt ben en dus geen quotering

Ik dacht, na Final Fantasy X en XII gespeeld te hebben dat de reeks niet aan mij besteed zou zijn. Maar dit is toch een heel ander paar mouwen... Een langer stukje volgt nog, momenteel kan ik er geen woorden voor vinden...
Ik was, zoals je leest, een maandje geleden he-le-maal weg van dit spel. Maar op lange termijn valt hij toch wat tegen. Na een uurtje of 20-25 werd het al wat teveel van hetzelfde en nu ben ik het al beu... Die random fights waren voor mij ook een beetje een storende factor. In het begin vond ik het helemaal niet erg, maar na een tijdje werden ze wat irritant.

Ben de laatste echt gek van de FF spellen. FF VII blijft toch mijn favoriete. Maar deze had ik al een lange tijd liggen tussen mijn mini ps1 orginele games verzameling. Dus dacht het maar eens een keertje te proberen.
Het begint al met een erg mooie intro en een geniale soundtrack. Zo kom je ook al meteen in de sfeer. het begin was een beetje wennen voor mij. Was altijd gewend om 3D spellen te spelen maar moet zeggen dat het erg best nog wel mooi uitziet. Het spel is ook al vrij oud maar het heeft zeer zeker zijn charmes. Heb al een aantal uren erop zitten met de game en ik moet zeggen dat sommige stukken wel erg moeilijk zijn. Dus er zit meteen al spanning in. Heb ook al een aantal keren de walktrough moeten gebruiken.
Ik geef al een stem van 4,5*, kan natuurlijk 5* worden als ik een heel stuk verder zit.

Het domste verschil wat ik gelezen heb is dat bij FFIV, het bed van Cecil in de japanse versie een dubbelbed is, maar in de amerikaanse enkel, omdat dit extramarital sex impliede tussen Cecil en Rosa



